Wat is er nieuw

Help Nitraat blijft hoog. En gh ook hoog

Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Leeftijd
43
Hoi, ik heb een Juwel Rio 125l. Nu had ik begin deze week mijn nitraat op 70mg. Heb alles vis eruit gedaan en nieuwe decoratie. Want ik ben hem aan het omzetten naar een brakwater bak. Heb al redelijk veel zout toegevoegd. Nu heb ik vanmorgen ongeveer 80% water ververst. Ook met zout.
En net nitraat weer gemeten en zit nu op 50mg
Water uit de kraan is 20mg.

Ph8
Kh6
Gh niet te meten zo hoog
Nh3 0 mg
No2 0 mg
No3 50mg

Wat kan ik nog meer doen dan water verversen om het nitraat naar beneden te krijgen? En waarom is mijn gh nu zo hoog?

Er gaat een GSP kogel vis in en deze zijn zeer gevoelig voor hoog nitraat

Oh er zit ook een hoopje koraalgrind in. Dus hier kan het water ook hard van zijn geworden.

Die GH zal komen door het zout.

Die nitraat: hoe is dit gemeten?

Nitraat gemeten met druppeltest van colombo

Osmosewater maken dan is je nitraat 0 en dan daaraan minderalen en zouten toevoegen

Is je testset geschikt voor brak/zout water?
Ik zie dat Colombo ook een testset heeft voor zout water.

Misschien kan het de uitkomsten beïnvloeden?

Is je testset geschikt voor brak/zout water?
Ik zie dat Colombo ook een testset heeft voor zout water.

Misschien kan het de uitkomsten beïnvloeden?
Dat ben ik vrij zeker.
Alles zal nu wel afhangen van hoeveel zout er al toegevoegd is.

Deze set is voor zoet zout en vijver. Mijn zoutgehalte is 10003 dus nog niet zo hoog

Screenshot_20191004-223653_Chrome.jpg

Deze set heb ik

Misschien idee om testdoosje nitraat te kopen speciaal voor zout?

Wat ik vroeg over de testset was niet gebaseerd op kennis anders dan dat tests voor zoet water anders kunnen zijn dan voor zout water.

Je geeft duidelijk aan dat jouw set voor zoet, brak en zout geschikt is.

Kan het zijn dat in de gebruiksaanwijzing iets staat over bijvoorbeeld andere hoeveelheden vloeistof voor zoet en zout?

Sowieso kunnen er natuurlijk allerlei redenen zijn voor jouw huidige situatie. Mijn vraag was slechts een poging tot meedenken 🙂

Ik hoop voor je dat je er snel achterkomt en ik wens je veel plezier en succes met je nieuwe avontuur.

Oh was totaal niet lullig bedoeld hoor. Sorry als je dat zo hebt begrepen. Zal zo even kijken of er iets in de gebruikshandleiding staat. Ik denk dat ik sowieso vanmiddag even langs ga bij de aquarium speciaalzaak.

Hahaha nu weet ik het niet meer. 2 testen gedaan. 1 van colombo en 1 van jbl.
Colombo tussen de 20-50mg
Jbl 20mg

Ga nog 1 kleinere waterwisseldoen. Heb ook juwel nitraat filterspons besteld. Aquarium winkel had het over JBL nitratex maar dat werkt alleen voor zoet zag ik

1/3 water wissel
Colombo test 20mg
Jbl test 2mg
Zout 1002 (iets gezakt)

Wordt gelukkig minder

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan