Wat is er nieuw

Help! Pomp trekt de laatste filterbak continue leeg

Crucqie

New member
Lid geworden
22 mei 2025
Leeftijd
30
Hallo allemaal, ik heb een huis gekocht met vijver en pomp met filterbak systeem van Aquaforte. Ik heb de vijver van de winter stil gezet en deze was helemaal groen geworden. De pomp staat inmiddels ongeveer 5 weken aan en de vijver is mooi helder geworden en er zitten wat goudvissen en winders in. Echter lijkt het nu dat de filterbak te weinig water aangevoerd krijgt en ik heb al vanalles geprobeerd maar nog steeds hetzelfde resultaat zoals je ziet op het filmpje. Iemand tips?? Filters en bak zijn schoongemaakt, de u bocht naar buiten is gecontroleerd, de omkasting van de pomp in de vijver heb ik gecheckt op blokkades, filters anders teruggestoken en de pomp geprobeert te resetten maar geen resultaat. Iemand hier ervaring mee? Ik hoop het!

Groetjes,
Colin

Bijlagen

• IMG_5986.mov
    30.1 MB
Ik begrijp niet goed hoe een pomp in de vijver, je filter kan leegtrekken .
Heb je niet gewoon last van een hevel (zeg maar dat je overloop (uitgang filter) een vacuum trekt.
Dat is toch zo op te lossen met met wat pvc .

Je hebt nu alleen een filmpje van het biofilter gemaakt. Hoe ziet de rest vd installatie er uit want hier kun je niet veel over zeggen. In eerste instantie lijkt het als of je pomp niet genoeg water aanvoert. Of het probleem zit na je filter in het systeem naar de vijver. Drain verstopt of lekkage waardoor er lucht bijkomt en het leegtrekken versnelt.

De vorige eigenaar dacht ook dat het hevel was, hoe zou ik dat op kunnen lossen? Ik zal straks een filmpje van de installatie doorsturen. Bedankt voor jullie reactie

Dit is de installatie

Bijlagen

• IMG_6048.mov
    47.5 MB
Ik zou bij de uitloop in die boog op het hoogste punt een t stuk plaatsen met een open pijp erop.
Dan krijg je geen hevel. Het lijkt er nu toch op, dat die afvoer zich leeg hevelt.

Waarschijnlijk was dit gaatje dichtgeslibd. Heb het nu groter geboord. Hopelijk is dit de oplossing. Bedankt!

Bijlagen

• IMG_6051.jpeg
    IMG_6051.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 13
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan