help, schimmel (denk ik) op mijn sluier en ik ga morgen op vakantie!!


lizziehouthuijzen

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
53
hallo iedereen,
ik heb een tijdje niks van me laten horen omdat eigelijk alles mega goed ging met me aquarium, me vissen en planten deden het mega goed, goed gegroeid, blij, alles ging goed.
nu ga ik morgen op vakantie en ik was mij dagelijkse water wisseling aan het doen, en toen zag ik dit bij een van mijn vissen:

tempImageyLr6jb.jpg

tempImagejOM8hX.jpg

Ik denk dat het schimmel is maar ik heb geen idee wat ik nu moet doen, ik vertrek morgen 1,5 week naar Kos (Griekenland) en nu maak ik me best wel zorgen, ik weet namelijk niet hoe ik dit moet behandelen en wat er gebeurt als ik het niet behandel, ik heb net heel even snel gegoogeld wat dit kon zijn en wat ik dan moet doen en ik zag ergens staan dat de vis in quarantaine moet, ik heb een extra 50 liter aquarium staan maar die is niet ingedraaid, en ik heb dus geen tijd om iedere dag water wissels te doen.
Mijn vraag is nu, wat kan ik het beste doen? de gene die mijn vissen gaat eten geven is niet in staat om waterwissels en dat soort dingen te doen. ik hoop dat jullie een antwoord voor mij hebben en dat ik nog met een gerust hart op vakantie kan gaan. Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • tempImagempskgm.jpg
    tempImagempskgm.jpg
    231.1 KB · Weergaven: 59
even extra info: de vis is mega gezond verder en heel erg veel gegroeid sinds ik haar heb, doet nog normaal lekker vrolijk rond zwemmen, ik heb geen eerdere problemen met haar gehad en tot zo ver ik weet de gene die haar voor mij hadden ook niet (ik heb haar een half jaar geleden van marktplaats gered). Ik weet verder N I K S van schimmel of dit soort dingen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen
 
Nee, schimmel lijkt het niet. Ik zou voor vertrek in ieder geval een grote waterwissel doen, en als je Voogle hebt daar wat van toevoegen. Hier ben ik inmiddels overgestapt op biologische groene thee, daar gooi ik dagelijks 250 cc van in de bak als ik de poepjes weggehaald heb met 20 l.water. Werkt in ieder geval zuiverend heb ik gemerkt. Verder heb ik toen ik vorige week weg was de vissen op rantsoen gezet: watervlooien en flink wat fijngeknipte bindsla, daar hebben ze het drie dagen prima op gedaan.

Wat is je vis trouwens mega mooi en groot geworden😍
 
Nee, schimmel lijkt het niet. Ik zou voor vertrek in ieder geval een grote waterwissel doen, en als je Voogle hebt daar wat van toevoegen. Hier ben ik inmiddels overgestapt op biologische groene thee, daar gooi ik dagelijks 250 cc van in de bak als ik de poepjes weggehaald heb met 20 l.water. Werkt in ieder geval zuiverend heb ik gemerkt. Verder heb ik toen ik vorige week weg was de vissen op rantsoen gezet: watervlooien en flink wat fijngeknipte bindsla, daar hebben ze het drie dagen prima op gedaan.

Wat is je vis trouwens mega mooi en groot geworden😍
Als aanvulling op Giebeltje.
 
Nee, schimmel lijkt het niet. Ik zou voor vertrek in ieder geval een grote waterwissel doen, en als je Voogle hebt daar wat van toevoegen. Hier ben ik inmiddels overgestapt op biologische groene thee, daar gooi ik dagelijks 250 cc van in de bak als ik de poepjes weggehaald heb met 20 l.water. Werkt in ieder geval zuiverend heb ik gemerkt. Verder heb ik toen ik vorige week weg was de vissen op rantsoen gezet: watervlooien en flink wat fijngeknipte bindsla, daar hebben ze het drie dagen prima op gedaan.

Wat is je vis trouwens mega mooi en groot geworden😍
dankjewel voor je antwoord! ik heb net een grote waterwisseling gedaan en vertrek over een uurtje, ik heb geen voogle en heb geen tijd meer om het te bestellen maar zodra ik weer thuis ben ga ik dat wel doen (handig om gewoon in huis te hebben).
dankjewel! me vis is inderdaad mega gegroeid super leuk dat je het opmerkt!
ik zal als ik terug ben eens kijken hoe dat nou precies werkt met die biologische groene thee, dankjewel!
voer komt goed dat doen mijn buren!
 
ik heb nog een vraagje, ik vertrek zo maar is het misschien handig/nodig om de vis apart te zetten? voor het geval dat ie de rest aansteekt?

ik heb namelijk nog een extra 50 liter aquarium voor als er iets gebeurd, die is alleen niet opgestart:confused:
 
Lastige situatie!
Hoop dat je dit op tijd leest. Ik zou je vis in je aquarium laten, omdat 50L zonder filter, op 1,5 week zonder water verversen, het risico gaat geven op ammoniakvergiftiging.

Wat ik daarbij zelf altijd deed, is dat ik de porties voer van tevoren al in porties opdeelde, en afzonderlijk van elkaar klaar zette voor de fish sitter. Op die manier vermijd je het risico van overvoeren.
Wat mijn fish sitter ook deed, was om me bij het voeren steeds een kort filmpje te sturen van de bak. Op die manier kon ik snel zien of er iets was waar hij op in moest grijpen. Na een paar dagen kreeg ik hele David Attenborough documentaires opgestuurd, dat was wel ontzettend leuk. Maar het was bovendien ook erg handig. Voor zowel sitter als voor mij.
 
barwaz dankjewel voor je reactie! Lees dit nog net op tijd, ik zal haar in het aquarium laten, daar heb je zeker gelijk in! Ik heb de porties voer inderdaad al klaar gelegd ik wou inderdaad niet dat ze er te veel of te weinig in gooien want als dat gaat rotten dan kunnen ze het er niet uit halen.
Super leuk en handig idee! Ik zal ze vragen of ze me filmpjes van de bak kunnen sturen, zodat ik de vissen in de gaten kan houden! Super bedankt dit is echt handig had ik zelf nog niet over na gedacht! Dankjewel! Ik vertrek nu naar Schiphol om naar Griekenland te gaan en ik hoop dat alles goed blijft gaan in mijn bak en zou de filmpjes goed in de gaten houden! Ik vertrek nu gelukkig wel met een wat rustiger hart, dankjewel!
 
Graag gedaan @lizziehouthuijzen.

Wat de plek op de staart betreft weet ik eigenlijk ook niet wat het is. Er zat geen pluis of reliëf op, toch?
Heb je enig idee hoe snel deze plek ontstaan is?

Wat je zou kunnen vragen aan je sitter, is of hij/zij kan proberen in de gaten te houden hoe de plek zich ontwikkelt. Dat kan makkelijkst door even een foto of filmpje te maken, dan kun je de progressie van een aantal dagen naast elkaar leggen om te kijken of er verandering in zit. Als het stabiel blijft of op knapt betekent dat in ieder geval geen achteruitgang, en dat vind ik zelf altijd een rustgevende gedachte.

Ik heb de porties voer inderdaad al klaar gelegd ik wou inderdaad niet dat ze er te veel of te weinig in gooien want als dat gaat rotten dan kunnen ze het er niet uit halen.
Top!

Ik wens je een hele goede reis toe, ik hoop toch dat je ondanks deze situatie intens van je vakantie kunt gaan genieten!
 
Fijne vakantie!

Dankjewel!! ik zal het bestellen!!
Ik heb geen aandelen maar check even de prijs bij de bouwmarkt die nooit aanbiedingen heeft ;-)

 

Terug
Bovenaan