Help, van alles mis


S

Spitje

Guest
Hallo,
ik weet niet of het correct hierstaat, maar anders mag het verplaatst worden of mij verteld worden waar het heen moet;)

Wij hebben een aquarium overgenomen van mensen, de deal was alles of niks, dus inclusief vissen etc.

MAAR:

er klopt geen reet van de bak helaas.
waterwaardes zijn verkeerd, hoeveelheid vis klopt niet, planten kloppen niet, alg en ga zo maar verder.

Bij het ophalen hebben we 90% van het water meegenomen in aparte bakken.
Standplaats ? hoeveelheid licht? er zit led in in 2 kleuren.
hoeveelheid voer?
dus dat weten we allemaal niet van de vorige eigenaar.

Het visbestand was:
3x gup man
2x molly
1x L.... (ruim 20cm)
2x otocinclus vittatus
1x pristella maxillaris
1x tanichthys albonubes
1x atyopsis muluccensis
1x maanvis koi

afmetingen: +- 55x31x34

planten waren:
anubias
en 2 bosjes met limnophila ??

verder zaten er plastic rotsen en planten in......

en alles zit onder de baardalg

we hebben de dag na ophalen het water getest:
NO3: 100
NO2: 0
GH: >16d
KH: 6d
PH 7,2
CL2: 0/0,8

al het plastic is en nu uit, en tijdelijk 3 echte stenen eringedaan om toch schuilmogenlijkheid te geven.
mollys en guppies hebben een nieuw plekje gekregen.
en al 2 dagen op rij de bodem die ow zo vol ligt met vuil gestofzuigd en zn 2 a 3 liter water ververst.
de waardes van NO3 is nu tussen de 50/100 ( we kunnen niet preciezer meten helaas)
en daar blijft het op hangen. de PH is nu op 7 en blijft het ook al een aantal dagen op hangen.

wat kunnen we nog doen behalve wat we nu al hebben gedaan? of zijn er andere dingen die we moeten gaan doen.

de bak staat nu niet in de zon en krijgt 12 uur licht.
 
Héél veel meer water wisselen! 80-90% wisselen. Dan geef je de bak een reset.
Zoveel mogelijk alg weghalen en bomvol met planten waar mogelijk.
12 uur licht is véél, begin met 8 uur.

Fijn in ieder geval dat je het goed wil doen en het beste met de vissen voor hebt :)
 
In elk geval is zo n bakje al veel te klein voor een maanvis en ik zou snel kijken of je daar een ander onderkomen voor kan regelen. Heb je een foto van de bak want dat geeft wat meer inzicht in alles.
 
Héél veel meer water wisselen! 80-90% wisselen. Dan geef je de bak een reset.
Zoveel mogelijk alg weghalen en bomvol met planten waar mogelijk.
12 uur licht is véél, begin met 8 uur.

Fijn in ieder geval dat je het goed wil doen en het beste met de vissen voor hebt :)

in de komende dagen blijven we dagenlijks een emmer water eruithalen, dus in een week ofzo moet de bak een bijna volledige waterwissel hebben gehad.
de 12 uur hebben wij gebaseerd op dat het een led verlichting is en geen tl.deze ledlampen zouden tot 14 uur mogen branden zelfs. (mijn vriend doet de techniek dus daar weet ik weinig van)


In elk geval is zo n bakje al veel te klein voor een maanvis en ik zou snel kijken of je daar een ander onderkomen voor kan regelen. Heb je een foto van de bak want dat geeft wat meer inzicht in alles.

de maanvis is helaas al erg oud en gaan/willen wij niet verplaatsen. wel gaan we hem uiteraard zoveel mogenlijk plek geven. de L... is aan de andere kant veel te groot en zoekt nog een nieuw onderkomen.

fotos:
toen we hem kregen
c39beaea-a1b4-4829-aecf-2c6bc82a59db.jpg


nu:
072bbe8b-4810-4316-92b6-6e1c71bd4173.jpg
 
Normaal zou ik met zulke hoge nitraatwaardes ook zeggen een grote waterwissel maar dit klinkt als een old tank syndrome en misschien is het beter om elke dag 10/20 procent water te wisselen om zo langzaam de waardes goed te krijgen. Zou er ook nog wat (drijf)planten in doen.
Is het filter nieuw?
 
Normaal zou ik met zulke hoge nitraatwaardes ook zeggen een grote waterwissel maar dit klinkt als een old tank syndrome en misschien is het beter om elke dag 10/20 procent water te wisselen om zo langzaam de waardes goed te krijgen. Zou er ook nog wat (drijf)planten in doen.
Is het filter nieuw?

drijfplanten tegen het licht dan?

het filter dat er al in. haalt er flink zooi uit, ik maak hem nu iederedag een keer leeg. zodra er niet elke dag die hoeveelheid zooi die er nu inzit is gaan we in de filter ook filterwatter en van die siporax (?) doen.
 
in de komende dagen blijven we dagenlijks een emmer water eruithalen, dus in een week ofzo moet de bak een bijna volledige waterwissel hebben gehad.
de 12 uur hebben wij gebaseerd op dat het een led verlichting is en geen tl.deze ledlampen zouden tot 14 uur mogen branden zelfs. (mijn vriend doet de techniek dus daar weet ik weinig van)

Helaas, zo werkt dat niet. Op de 2e dag haal je met die emmer dus ook een deel van het verse water van dag 1 eruit. Op dag 3 een deel van dag 2 en 1 etc. In 1x 80-90% wisselen is het advies.
 
Helaas, zo werkt dat niet. Op de 2e dag haal je met die emmer dus ook een deel van het verse water van dag 1 eruit. Op dag 3 een deel van dag 2 en 1 etc. In 1x 80-90% wisselen is het advies.
Normaal zou ik met zulke hoge nitraatwaardes ook zeggen een grote waterwissel maar dit klinkt als een old tank syndrome en misschien is het beter om elke dag 10/20 procent water te wisselen om zo langzaam de waardes goed te krijgen. Zou er ook nog wat (drijf)planten in doen.
Is het filter nieuw?

Ik ben het met Thea eens, als het nitraat echt 100mg is zou ik ook voor een subtielere manier van verversen gaan, waarbij 20%/25% in ijn ogen mag en dan een paar dagen later weer eens. Van 100mg naar 0mg nitraat vind ik toch een fors verschil.


Voor TS, Goed bezig! Hoop dat je veeel plezier uit de hobby haalt.
 
Waarmee zijn de waterwaarden gemeten?
sera quicktest vandaar dat ik de precieze NO3 niet weet. wel een duidelijk verschil tussen dag 1 (duidelijk 100) en overige dagen,(50/100 trekt er meer tussenin)
 
Ja strips zijn erg onbetrouwbaar en druppels zijn beter maar goed dat het hoog is dat lijkt me wel zeker.
 
Drijfplanten halen nitraat uit het water. Dat nemen ze op ?? Alle kleine beetjes helpen
 
Ten eerste een compliment hoe geïnteresseerd je dit hebt opgepakt :)

Wat zijn die grijze bolletjes op de bodem?

Wat betreft de verlichting... Ik heb nooit ergens gehoord dat 14 uur led evenveel is als een lager aantal uur TL. Misschien in stroomverbruik, maar in lichtopbrengst hoeft dat niet meteen. Ik zou ook je verlichting terugschroeven naar 8 uur.

En als laatste nog even een vraag over je filter. Je schrijft dat je elke dag het filter uitspoelt/verschoont. Bedoel je daar het hele filter mee? Het filter compleet reinigen kan ook weer voor onnodige disbalans zorgen in het aquarium.
 
Ik zie nu opeens de kleine SF Aquaflow 100 in dit bakje en met een Maanvis zal deze het niet trekken denk ik. Ik zou voor een ander kijken of nog beter een buitenfilter zoals bv een Eheim 2211.
 
Ten eerste een compliment hoe geïnteresseerd je dit hebt opgepakt :)

Wat zijn die grijze bolletjes op de bodem?

Wat betreft de verlichting... Ik heb nooit ergens gehoord dat 14 uur led evenveel is als een lager aantal uur TL. Misschien in stroomverbruik, maar in lichtopbrengst hoeft dat niet meteen. Ik zou ook je verlichting terugschroeven naar 8 uur.

En als laatste nog even een vraag over je filter. Je schrijft dat je elke dag het filter uitspoelt/verschoont. Bedoel je daar het hele filter mee? Het filter compleet reinigen kan ook weer voor onnodige disbalans zorgen in het aquarium.

dankjewel!

de grijze bolletjes zijn denk ik de donkere steentjes ( er zit een mix van verschillende kleuren/matteriaal) waar ook baardalg opzit. We wilden vanavond kijken of we met het schoonmaken die ermee uit konden gooien als dat handig is.

het uitspoelen bedoel ik mee met dat ik hem eruit haal en het onderste drap erafhaal. er ligt zoveel troep in dat na een dag draaien er een halve cm zooi inzit.

Ik zie nu opeens de kleine SF Aquaflow 100 in dit bakje en met een Maanvis zal deze het niet trekken denk ik. Ik zou voor een ander kijken of nog beter een buitenfilter zoals bv een Eheim 2211.

gelukkig zit er een aquaflow 200 in ;). zn buitenboord pomp is (sorry dat ik het zeg) zo lelijk als de nacht, en niet handig in ons studentenstudiotje. En ik ben erg blij met het 0.0 geluid maken van de pomp. iets waar ik mij vroeger altijd aan gestoord heb en de rede was dat de aquaria de deur uitgingen/uitmoesten.
 
in de komende dagen blijven we dagenlijks een emmer water eruithalen, dus in een week ofzo moet de bak een bijna volledige waterwissel hebben gehad.
de 12 uur hebben wij gebaseerd op dat het een led verlichting is en geen tl.deze ledlampen zouden tot 14 uur mogen branden zelfs. (mijn vriend doet de techniek dus daar weet ik weinig van)




de maanvis is helaas al erg oud en gaan/willen wij niet verplaatsen. wel gaan we hem uiteraard zoveel mogenlijk plek geven. de L... is aan de andere kant veel te groot en zoekt nog een nieuw onderkomen.

fotos:
toen we hem kregen
Bekijk bijlage 302284

nu:
Bekijk bijlage 302285
Het hangt van je plantenbestand en overige levende have af hoe lang de lichtintensiteit en lichtduur zou moeten zijn. Dat heeft dus niet zoveel van doen met de lampen soort. Hou de lichtduur voorlopig op zo'n 8 uur volle intensiteit, dus exclusief eventuele dimtijden.
 
Wat goed dat je deze “reddingsmissie” kan ik wel zeggen op hebt gepakt. Ik zou iig zsm plantjes erin zetten en drijvers erin gooien zodat het nitriet nog wat sneller verdwijnt dan alleen door het wisselen. :)
 
Hoi! Wat goed dat je het aquarium wil opknappen! Als de bodem zo vuil is kan je hem misschien beter vervangen of even goed omspoelen. Ik zou dan wat van het oude water met de vissen even apart zetten in een emmer. Hele bodem eruit zuigen met een slang en hem even flink omspoelen in een vergiet (of dus een nieuwe erin). Als planten zou ik flink wat hoornblad erin stoppen tegen de NO3. Misschien wat andere snelle groeiers erbij zoals wat vallisneria en een drijfplant. Misschien ook een zwaardplantje erbij en dan heb je al aardig wat. Ik zou de andere planten er uit halen en pas terug zetten als de alg al helemaal weg is zodat het niet meteen overspringt naar je nieuwe planten. De anubias staat trouwens te licht dus die gaat sowieso algen houden. Verder zou ik voor de grote vissen proberen een nieuw onderkomen te vinden en voor die kleine wat soortgenootjes zoeken.
 
Dat Nitraat verhaal kun je gemakkelijk oplossen door gewoon een week lang elke dag 25% te verversen. Normaal zou ik ook zeggen doe een grote waterwissel van 90% in een keer maar als die vissen al gewend zijn aan dat hoge nitraat is het wellicht beter om dit gedurdende een week af te bouwen.

Dan verder gewoon lekker verse plantjes plaatsen, hierboven zijn al wat goede opties genoemd. Wat betreft het licht, die zou ik op maximaal 8 uur zetten. 12 uur is wat mij betreft veel te lang en zorgt alleen maar voor tekorten (vooral co2) en dus alg.
Van het filter verder afblijven om de bacteriën niet onnodig een schop te geven en dan moet het wel goed komen zo!
 
Met dat grove grind kun je prima de bodem met een hevelklok doen. Ook niet teveel in 1x, want in de bodem zitten ook bacteriën.

Aangezien er niet zo'n grote filter in zit...
 
Dank jullie wel.

Ons plan is iets geweizigd;

Zaterdag gaan we nieuwe stenen en planten halen en bouwen we nieuwe "natuurlijke" decoratie met veel planten. hopenlijk is het zaterdag eind van de dag klaar en dan gooien we alle troep uit de bak. al het vieze grind weg en nieuw erin. Water houden zo veel mogenlijk. en dan hebben de visjes hopenlijk een mooiere en betere bak.

De verlichting draaien we eerst langzaam terug naar 10.
 
Als je de bodem eruit haalt voer dan eerst voorzichtig want hierdoor ben je een boel goede bacterien kwijt.
 
Ja, houd er rekening mee dat de bodem vervangen een heftige operatie is voor de stabiliteit van het aquarium. Als ik het op afstand zo mag beoordelen is dat namelijk nog de enige plek die nog in oorspronkelijke staat is en er is een goede kans dat daar een groot deel van de filterende bacteriën aanwezig zijn. Na zo'n operatie is het verstandig om de water waardes goed in de gaten te houden.
 
Ja, houd er rekening mee dat de bodem vervangen een heftige operatie is voor de stabiliteit van het aquarium. Als ik het op afstand zo mag beoordelen is dat namelijk nog de enige plek die nog in oorspronkelijke staat is en er is een goede kans dat daar een groot deel van de filterende bacteriën aanwezig zijn. Na zo'n operatie is het verstandig om de water waardes goed in de gaten te houden.
Met druppels want met strips meet je sowieso geen NH3/4. Maar ook met druppels omdat dit in zo’n precaire situatie veel nauwkeuriger is
 
Ik zou de vissen eerst langzaam laten wennen aan schoner water!

Als je de bodem vervangt en alle bacteriën gaan eruit (stikstofkringloop), dan heb je kant dat er een ammonia of nitrietpiek komt. In dat geval moet je veel en vaak verversen.

Als ze nog aan het oude water gewend zijn (old tank syndroom), dan wordt het wel heel heftig voor de vissen :)
 
update:

NO3: net boven de 25
NO2: 0
GH: 10-16
KH: 5
pH: 7
CL2: 0


"beter" krijgen we nu niet. We hebben wel wormpjes gevonden onder de stenen (planaria) waarschijnlijk met de nieuwe planten meegekomen.

De ak oogt iniedergevan al heel veel beter! Nu moet alleen de algeneternog een nieuwe huisje vinden. Die heb zou komen ophalen heeft daar vanaf gezien :'(
 
Die heb zou komen ophalen heeft daar vanaf gezien
Jammer,maar blijven adverteren op MP. Komt vast iemand voor. Het is nu ook vakantietijd. Straks , eind augustus is de vakantie weer voorbij en gaan mensen weer denken aan hun aquarium
 
Jammer,maar blijven adverteren op MP. Komt vast iemand voor. Het is nu ook vakantietijd. Straks , eind augustus is de vakantie weer voorbij en gaan mensen weer denken aan hun aquarium

ze is gister opgehaald gelukkig!
 

Terug
Bovenaan