Wat is er nieuw

Help... verhoogde nitriet na stomme fout....

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bnw
  • Startdatum Startdatum

bnw

Member
Lid geworden
6 mei 2022
Berichten
6
Leeftijd
50
We hebben een 30 liter bakje al enige tijd zeer stabiel draaien en de visjes houden zich goed. De bak heeft enige tijd terug een opstart/indraaiperiode gehad van ongeveer 2,5 maand. Daarna in etappes wat visjes toegevoegd (5
Deze zijn er in etappes aan toe gevoegd en daarna ging het nog altijd goed.

Vorige week heb ik filteronderhoud gedaan: slangen gereinigd, radartje schoon gemaakt, ....
De filter (Oase Filtosmart 60) bestaat uit twee compartimenten: 1x met keramische buisjes, 1x met spons.
Ik heb de hele domme fout gemaakt om de filterspons te reinigen.... Ik weet, als je dat al doet, moet je dat heel beperkt in aquariumwater doen.... :-(

Gelukkig meten we wel regelmatig (met JBL druppels) en we kregen voor het eerst sinds de vissen er in zitten een nitriet verhoging, tussen 0,025 en 0,05. Snel wat water ververst en de waarde was alweer lichter dan de lichtste schaal: <0.01
We meten nu meerdere malen per dag en verversen wat vaker.
Na enkele dagen weer iets verhoogd (tussen 0,025 en 0,05).

We zitten nu 6 dagen verder en vanmorgen weer wat verhoogd (tegen 0,1).


Nogmaals, de bak heeft een lange indraaiperiode gehad en is daarna altijd superstabiel geweest. Oorzaak lijkt me in dit geval echt het reinigen van de filterspons....

  • Naast blijven meten en water verversen en weinig/niet voeren, wat zijn de beste stappen die we kunnen ondernemen?
  • Hoeveel dagen zal het ongeveer nodig hebben om weer stabiel te raken?
  • Helpt het om bijvoorbeeld dagelijks Seachem Stability toe te voegen?
  • Ammonia piek hebben we sinds de filterreiniging nog geen enkele keer gemeten. Betekent dat dat er van de benodigde bacterien die ammonia omzetten er wel nog genoeg over waren na de reiniging en alleen de nitriet omzettende bacterien kolonie (te veel) beschadigd is?

Dan een andere vraag: zonder er goed bij na te denken, was ik er vanuit gegaan dat de keramische pijpjes voor de bacterien waren en de filterspons voor het mechanisch filteren van het grove vuil, maar ik heb nu voorgoed geleerd, dat ook de filterspons belangrijk is voor het bactierien bestand en dus niet grondig mag worden gereinigd...
Wat is de reden dat bij filters meerdere biologische media, zoals keramisch filtermedia EN filterspons worden toegepast en niet alleen maar één van beiden? Is dat vanwege verschillende bacterien soorten die zich in verschillende omgevingen vestigen?
 
Hoi @bnw.

Ik lees dat je visjes hebt in een 30 liter bakje. Dat is eigenlijk te krap voor vissen. Daar zou ik toch eens kijken naar een wat grotere bak.

Dat gezegd hebbende.... Siporax in een buitenfilter bijvoorbeeld, poreuze buisjes vragen veel minder onderhoud dan sponzen. Juist het zuinig zijn op bacteriën in filter en bodem zijn erg belangrijke redenen om te kiezen voor biologische filtermedia.

De sponzen zijn een zowel biologische als mechanische reiniging. Poriën van poreuze buisjes gaan dan minder snel dicht.

En vooral niet te veel middeltjes gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo @Friesian
Dank je voor je snelle antwoord.
Ja ik kan me nog voor mijn kop slaan, omdat ik weet dat de bacterien in je filter superbelangrijk zijn en daarom hadden we ook ruim de tijd genomen om het in te laten draaien en daarna hebben we de vissen in een paar stappen gedaan. Dat ging ook goed, totdat ik dus een te grondige filterreiniging deed...

Ik hoopdat we het toch weer terug stabiel krijgen, maar wil nu vooral geen verkeerde stappen ondernemen...
 
Met water testen en waterwissel, niet teveel voeren kom je een heel eind. Sponzen alleen licht spoelen bij minder doorstroming.

Ik heb ook contributie betaald. (lees leergeld😉) maar serieus bij dit forum ben je in goede handen. Heb er zelf ook veel geleerd en leer en lees nog steeds.
 
Wat voor visjes zitten er in?
 
Met water testen en waterwissel, niet teveel voeren kom je een heel eind. Sponzen alleen licht spoelen bij minder doorstroming.

Ik heb ook contributie betaald. (lees leergeld😉) maar serieus bij dit forum ben je in goede handen. Heb er zelf ook veel geleerd en leer en lees nog steeds.
Tnx!
Ik heb het idee dat we er op tijd bij zijn en ben blij dat we net waren overgegaan van Columbo testdruppels (waar de schaal pas begint bij 0,5) naar de set van JBL, waar ook kleinere stappen goed te onderscheiden zijn!
Maar beetje nerveus ben ik wel geworden!
We gaan dus inderdaad zo even verder en hopen dat het herstel goed en spoedig gaat!

Niet nodig om de bacterien een handje te helpen op één of andere manier?

@michelle1 Dank je ook voor je reactie.
We hebben er op dit moment 5 coridora pychmea en 7 rasbora kubotai in zitten.
 
Ik heb de hele domme fout gemaakt om de filterspons te reinigen.... Ik weet, als je dat al doet, moet je dat heel beperkt in aquariumwater doen.... :-(
Hoezo domme fout? Filtersponzen moet je nou eenmaal af en toe reinigen en dat kan ook prima onder de kraan hoor.
 
Ik spoel ze ook licht uit onder de kraan hoor maar zoals al is gezegd doe dat pas als de uitstroom flink minder is geworden.
Ik zou zelf ook naar een bakje van bv 60 cm gaan kijken want vaak voelen de visjes zich daar ook prettiger in.
 
Dank jullie voor de reacties.

Kunnen jullie dan inderdaad als advies geven voor de komende dagen:
- goed blijven meten
- regelmatig water verversen
- even niet of weinig voeren
- Filter niet reinigen, behalve het korfje in de bak, zodat de doorstroming goed blijft
- afwachten tot het weer stabiel is

Of zijn er nog extra maatregelen/middelen?
En moet ik rekenen met een week of twe om de bactierien stand weer op peil te krijgen?
 
Hoelang dat duurt durf ik niet te zeggen want in je filter moet de bacteriecultuur zich weer voldoende opbouwen en je hebt voor 30 liter best wel een aardige belasting denk ik. Misschien even om de dag voeren of iets minder want dat kan prima hoor.
Verder inderdaad goed monitoren en bij nitriet een waterwissel doen.
 
Dank jullie voor de reacties.

Kunnen jullie dan inderdaad als advies geven voor de komende dagen:
- goed blijven meten
- regelmatig water verversen
- even niet of weinig voeren
- Filter niet reinigen, behalve het korfje in de bak, zodat de doorstroming goed blijft
- afwachten tot het weer stabiel is

Of zijn er nog extra maatregelen/middelen?
En moet ik rekenen met een week of twe om de bactierien stand weer op peil te krijgen?
Er bestaan zeker middeltjes die heel goed werken, en doordat ze erg goed werken is er heel veel vraag naar. Dus de voorraad kan niet altijd gegarandeerd zijn.

Het zijn potjes geduld en die kun je online bestellen bij @jessicapilon. 😀🙂
 
Serieuze modus weer aan.

Dit alles lezend zou ik denken aan een wat grotere bak. Dus met een extra filter en daar mini Siporax in doen. Het filter dat je al hebt ook gebruiken. Op die manier heb je meer speelruimte.

Siporax... Poreus filtermateriaal van gesinterd glas daar kunnen meer bacteriën zich in huisvesten dan in keramisch filtermateriaal.

Maar zoals gezegd: dit is mijn gedachte, een tip.
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste gedachte: Stop met zoveel meten en hou je vissen in de gaten. Vissen produceren afval en dat kun je dan ook vrij snel meten, dat betekent niet dat ze gelijk dood gaan. Wanneer jij regelmatig water ververst loopt het allemaal wel los.
En spons wordt gebruikt voor mechanische filtering om te voorkomen dat het biologische materiaal dicht slibt maar door het grote oppervlak is het logisch dat zich hier ook bacteriën op hechten en het ook biologisch filtert.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
Gelukkig eens geen 5 sluierstaarten in 30 liter 😉

Nu heb ik geen flauw idee hoe groot jouw soorten zijn en wat die aan vervuiling doen maar wat ik lees 5 toegevoegd in etappes en op een later moment nog 7 rasbora.

Misschien is het een samenloop van omstandigheden geweest. Filterspons reinigen en plaatsing 7 extra vissen/visjes. Je filter heeft een x aantal bacterieen om de vervuiling van de 5 om te zetten. Plaats je extra vis zoals bij jou meer dan 50% dan moet het aantal bacterieen die je nodig heb ook even aangroeien. Je aquarium is nog vrij nieuw en bacterieen hebben tijd nodig om zich te huisvesten. Niet alleen in je filter maar op eigenlijk alles wat erin zit, je bodem, stenen etc. Meer visjes plaatsen is meer bacterieen nodig.

Gewoon even wat grotere delen water verversen en wat vaker kan nooit kwaad. Logisch denken is de NO 2, 2 dan 50% verversen hou je 1 over wat nog teveel is. In water wat je ververs zit verder niet veel nuttigs wat je nodig heb op bacterie vlak. Blijft het bakje onstabiel dan zal blijken, je heb teveel vervuiling (vissen of te kort filtercapaciteit)

Succes en zou ook gaan kijken naar een wat groter huisje. Grotere huisjes en filters zijn over het algemeen wat beter stabiel te houden.
 
We zijn nu iets meer dan een weekje verder en de waterwaardes zijn al weer een dag of 3 stabiel, zelfs ondertussen zonder dagelijkse waterwissel!
NO2 en NH4 zitten weer stabiel onder de laagst meetbare waarde op de testkaarten van JBL.

Alle visjes zwemmen nog altijd vrolijk rond en gedragen zich als voor de filterreiniging.

We zijn opgelucht en ik ga de filter nooit meer op deze manier reinigen 😄

Hartelijk dank allemaal voor jullie hulp!
 
Nou mooi dat alles weer goed is en veel succes verder.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan