Wat is er nieuw

Help! Vissen gaan dood! Geen idee, waardoor!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Annebel91
  • Startdatum Startdatum
A

Annebel91

Guest
Hallo,

In een paar dagen tijd hebben 8 vissen in mijn aquarium het loodje gelegd. Nu is hier niet echt een duidelijke oorzaak voor. Mijn waterwaardes zijn goed, dus ik heb niet te maken met een nitriet vergiftiging. Aan de vissen zelf kun je niet veel zien. Het enige wat je kunt waarnemen is dat ze minder actief worden en ze de staartvin sluiten. Ik heb mijn aquarium behandeld met esha2000, maar dit lijkt weinig effect te hebben. Kan iemand mij helpen?

Groetjes Annebel
 
Hoi Annebel91,

Ik ben zelf niet erg ervaren, dus ik denk dat ik je inhoudelijk niet echt op weg kan helpen, helaas.

Ik denk dat het toch handig is voor je mede forummers dat je je waterwaarden bekend maakt, evenals je vissenbestand en de grootte van je bak.

Het plotseling overlijden van vissen kan namelijk meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld ook een te veel vis in een te kleine bak.

Zelf heb ik gelezen dat Esha2000 al lange tijd niet meer bijgewerkt is en daardoor veel ziektes immuun zijn geworden voor dit medicijn. Of dit klopt weet ik niet voor de volle 100%, maar misschien toch een verklaring waarom het niet werkt, of de oorzaak ligt er niet. Dat kan ook.

Nogmaals, maak bovenstaande bekend en wellicht kunnen de ervaren mensen je dan verder helpen!
 
Wat voor vissen zijn het en wat zijn die waarden dan??
Vertonen alle vissen dit gedrag??
Graag wat meer info over de bak en hoelang deze draait.
 
De dode vissen zijn: 2 brokaatbarbelen, 2 kersenbuiken, een plectomus, een maanvis en 2 antennebaarsjes

De kardinaaltetra's en hockeysticks lijken nergens last van te hebben.

Ik heb ongeveer 6 weken terug mijn 80 liter bak geheel schoongemaakt.
Nieuwe voedingsbodem, zand en beplanting.
Aquarium goed vol geplant met zuurstofrijke planten, ivm de bruine algengroei die ik voorheen had.

De waterwaarden zijn alsvolgt:
NO3- 0
NO2- 0
GH 8d
KH 3d
pH 7.2
Cl2 0
 
Zou zomaar wel een nitriet-piek kunnen zijn geweest.. vervangen van bodem en plantjes, en dit alles tegelijk sloopt op z'n minst een deel van je biologische filtering.. Dat vissen dan niet meteen dood gaan (maar misschien een paar weken later pas) geeft aan dat zo'n nitriet-vergiftiging de dieren op z'n minst verzwakt zodat ze alsnog problemen gaan/kunnen krijgen.
 
Na het schoonmaken van de bak heb ik aquasafe en safestart toegevoegd aan het water en het water getest voor ik de vissen heb toegevoegd.
Ook waren op dat moment de waterwaardes goed.
 
Het beloofde nut van deze middelen wordt van vele kanten in twijfel getrokken..
Verder zal in deze een nitriet-piek pas ontstaan nadat je de vissen hebt toegevoegd.. Door het toevoegen van de vissen vergroot je de belasting op het water die (nog) niet in voldoende mate kan worden verwerkt door je biologische filtering.
En dus kan het dagen of zelfs weken duren voordat er nitriet meetbaar is.
En verder is het een tijdelijke piek (zoals ik het begrijp).. dus als je problemen constateert door nitriet is de piek vaak al voorbij.
 
kellemes zei:
En verder is het een tijdelijke piek (zoals ik het begrijp)..
Inderdaad, maar dat zegt de term 'piek' ook al 😉

kellemes zei:
dus als je problemen constateert door nitriet is de piek vaak al voorbij.
Komt inderdaad voor. Zelfde geldt voor NH3/4.


Verder Annebel is je bestand helaas een rommeltje. Paar soorten die zeer slecht combineren en een paar soorten die �berhaupt veel te groot worden voor een 80 liter aquarium.
Heb je dit bestand samengesteld met hulp van iemand?

~ Ivo
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan