Help: Vuurgarnalen kweken niet


S

Smitie

Guest
Hallo allemaal,

Het is al weer een lange tijd geleden dat ik iets gepost heb hier, maar ik kan jullie hulp/inzicht goed gebruiken.

Bij mijn vorige aquariumopzet had ik een bloeiende vuurgarnalenpopulatie. Totdat ik zo dom was om een medicijn van de aquariumwinkel in de bak te gooien. Het was verzekerd dat dit geen schade zou aanbrengen aan garnalen, maar de volgende dag was alles zo goed als dood. Ik kon wel janken. Tip: Gooi er nooit medicijn in, dan maar de zieke vis eruit!

Uiteindelijk ben ik verhuisd en heeft het aquarium 2 jaar leeg op zolder gestaan. Nu heb ik hem weer een jaar opgestart maar ondanks dat ik al meerdere keren groepen vuurgarnalen van verschillende bronnen in de bak heb gedaan heb ik geen jongen gezien. Steeds sterft de populatie langzaam uit totdat ik het opnieuw aanvul.

Wat gaat hier mis? Waterwaarden, medicijnresten of gooien de slakken roet in het eten? Ik heb geen idee

Mijn huidige aquarium is:
Juwel Rio 125
Water 23/24 graden
Waterwaarden niet beschikbaar, heb geen testsetje

Vissen
14x Kardinaaltetra's
3x Marmerbijlzalmpjes
4x Corydoras paleatus
2x Ancistrus mannen
1x Ramirezi (vrouwtje pas overleden helaas, er komt nog een nieuwe terug)
Veel kleine oranje slakjes, kwamen ooit van wat waterplanten af

Ik ververs +/- 20 liter per 2 tot 3 weken en voeg wekelijks 10 ml profito toe voor de plantjes

Kunnen jullie mij helpen met tips om toch weer een zelfonderhoudende populatie vuurgarnalen te krijgen? Ik vind ze zo leuk om te zien en ze zijn erg nuttig om de bak schoon te houden.

Zo ziet de bak er nu uit
IMG_2238.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waterwaardes kunnen wel belangrijk zijn.

Maar zou het kunnen dat je vissen de kleintjes op eten?
 
Ik zie cabomba staan, het gif waarmee dit behandeld wordt voordat je het in de winkel koopt schijnt voor garnalen niet goed te zijn. Dit heb ik meermaals op dit forum gelezen in topics over sterfte van garnalen.
Nu gaat het bij jou over het niet voortplanten, wellicht dat dit ermee te maken heeft.

Daarnaast zou ik zeggen; geduld. de natuur doet wat ze zelf wil. Sommige perioden zie ik opeens zwangere vrouwtjes achter elkaar, vervolgens meerdere dode garnalen en later opeens weer veel kleintjes en snel opgroeiende jong volwassenen zonder dat er grote veranderingen oid zijn gedaan.
 
Denk dat het goed is je waterwaardes en dan ook de geleidbaarheid te checken. Eerlijk gezegd klinkt 20 liter verversen (iets van 16%) per twee/drie weken wel als heel weinig. Garnalen zijn vaak gevoeliger dan veel vissen voor de waterwaarden, waarbij de geleidbaarheid ook een rol speelt, denk dus dat je het daarin moet zoeken.
 
Steeds sterft de populatie langzaam uit totdat ik het opnieuw aanvul.

Heb je echt lijkjes gezien? kan goed dat de ramirezie ze opeten of dat ze in je binnenfilter verstopt zitten bv.
Waterwaarden zijn ook idd wel goed om te weten.
 
Hoeveel mis je er telkens of tref je dood aan? Het zou ook kunnen dat alle kleintjes worden opgegeten of eventueel de wat grotere ook. Je bak is ook niet heel dicht beplant dus weinig schuilplekken voor ze.
 
Als ik ze dood vindt zie ik ze in de filtersponsen vastzitten. Ik merk vooral dat het aantal garnalen steeds minder wordt. En aangezien ik al meer dan een jaar geen kweek heb begon ik me zorgen te maken. Ik heb pas geleden wel veel waterpest eruit gehaald omdat het zo woekerde. Ik zit er wel aan te denken om weer eens wat mos toe te voegen en wat meer hout.
 
Je moet of je filter garnalenproof maken of het filter er uit halen en een extern filter plaatsen en die garnalenproof is.
Een garnaal dood of levend behoord niet in een filter te eindigen.

Ik heb ook garanalen in een Rio gehad en heb er een ander filter buiten geplaatst en de aanzuigmond garnalenproof gemaakt.
 
Wat mos erbij zou helpen (daar kunnen de kleintjes zich verstoppen. Ik heb zelf een gezelschapsaquarium met heel wat vissen, maar de garnaaltjes vermenigvuldigen zich heel goed. Ik heb veel planten (= schuilplaatsen)
 
Kardinalen eten ook wel baby garnaaltjes. En dat verhaal van cacomba en slakkengif gaat alleen op bij nieuw aangeschafte bosjes. Als die gif bevatte had hij geen garnaal meer over.
 
Bedankt voor de tips. Ik heb nog eens goed nagedacht en besloten dat ik beter voor mijn aquarium moet zorgen. Door het gedoe met emmers slepen werd ik wat te lui met het verschonen van het water. Vandaag 50% ververst en ik ga spullen kopen om het makkelijker af te hevelen/in het aquarium te krijgen. Daarna ga ik wekelijks 20 tot 30% verversen. Zodra ik naar de winkel kan ga ik het water laten testen en wat mos/plantjes kopen die beter zijn voor de garnalen.

Vraag: Ik kan mijn binnenfilter niet verwijderen, hebben jullie tips voor gaas om de instroom opening van het filter beter te dichten? Ik heb wel eens gehoord dat pantykousjes helpen, maar is dit veilig voor de vissen/garnalen
 
Goede ideeen! En een pantykousje kan prima als je die goed uitspoelt tevoren. Zelf heb ik zo'n hevel/afzuig geval van JBL om de bodem af te zuigen en het water uit de bak in mijn emmer te krijgen, super handig.
 
Heb letterlijk duizenden vuurgarnalen in een gezelschapsbak met alle soorten levendbarenden gekweekt en verhandeld gedurende een 4 jaar. Plots zag ik het bestand minderen,en het ging echt vlug. De daders bleken zwaarddragers en mollie te zijn die plotseling de smaak te pakken kregen. Ondanks ze al jaren samen zaten. Er is geen enkele vuurgarnaaltje over gebleven. Heb nu een appart bakje opgestart en na 2 maand al vollop jongen.
 
Ik gebruik ook een pantykous om de deksel van de Aquaflow 100. Wel erop letten af en toe dat deze niet gaat dichtslaan.
 
Ja helaas is het waar op den duur gaan de vissen de garnalen opeten.
Dat heb ik meegemaakt met de vuurtjes en de Neon Tetras.
Toen had ik ook besloten om ze een eigen aquarium te geven waarna het weer bergopwaarts ging.

Jou filter is waardeloos voor garnalen en een panty is symptoom bestrijding als je de panty er al omheen krijg blijf je de panty uitspoelen .
Haal je de panty er even af om uit te spoelen zitten de garnalen er direct weer in.

Mijn tip zou zijn sloopvoorzichtig dat filter uit je Rio en ga voor een extern filter die makkelijker schoon te maken en te beveiligen is.

Voor de garnalen is het beter om een eigen huisje te hebben.

Heb letterlijk duizenden vuurgarnalen in een gezelschapsbak met alle soorten levendbarenden gekweekt en verhandeld gedurende een 4 jaar. Plots zag ik het bestand minderen,en het ging echt vlug. De daders bleken zwaarddragers en mollie te zijn die plotseling de smaak te pakken kregen. Ondanks ze al jaren samen zaten. Er is geen enkele vuurgarnaaltje over gebleven. Heb nu een appart bakje opgestart en na 2 maand al vollop jongen.
 

Terug
Bovenaan