Help! Wat doe ik fout?

L

Lizzy_ZP

Guest
Hoi,

Ik ben begonnen met een aquarium houden ongeveer een jaar geleden. Ik nam een 60cm aquarium, en liet hem een tijd draaien met wat planten erin en heb twee weken later de vissen gekocht en erin gedaan. Alles ging toen erg goed, had alleen een beetje moeite met de planten.

Toen ging het aquarium lekken. Hij was helemaal aan het leeglopen en de vloer stond onderwater. Ik had van mijn overburen hun oude aquarium gekregen. Dat liep ook weer goed, zette er zelf een 3d schterwand in. En toen... Een lek in aquarium 2! Weer de hele vloer onderwater...

Daarna, hebben we de visjes snel in een aqua 40 gedaan. Het is best krap, ik had er zo'n 21 vissen in zitten. Eerst ging alles goed, toen werden de afrikaanse blauwoogjes ziek. Ik had ze behandelt met medicijnen voor wat ik en de winkelbediende dacht dat ze hadden. Maar ze gingen ��n voor ��n dood. Ik denk dat dit is gekomen door de stress.

Later gingen ook een paar van mijn kardinaal tetra's dood, en nu net, heb ik weer een dode gevonden.

Ik heb tot nu toe, niet veel aan de waterwaardes gedaan (Dont hate me please). Ik wist niet waar te beginnen, stripjes kopen? of een doos met alle setjes? of losse? en van welk merk?

Nu ben ik er helemaal klaar mee. En ik wil niet nog meer dode visjes, of dat ze in zo'n klein bakje zitten.

Ik wil graag tips! Op de volgende dingen voor mijn aanstaande nieuwe aquarium:

- Wat voor waterwaarde test dingen moet ik kopen?
- Heb ik een voedingsbodem nodig?
- Heb ik vloeibare plantenmest nodig?
- Wat zijn goede beginners planten?
- Is een elektrische bodemstofzuiger handig?
- Is een zuurstofpompje nodig?
- Wat voor C02 kit heb ik nodig voor een Rio 125 (80cm aquarium)
- Alle doorverwijzingen naar handige artikelen zouden fijn zijn!

Ik hoop een fijne leefomgeving voor mijn vissen te kunnen creeeren! Alvast bedankt!
 
Re: Help!

Welkom.

Heb je foto's van je bak, kunnen we gerichter advies geven misschien.
Voedingsbodem is niet nodig in principe, dit kan je met kleibolletjes en met plantenvoeding prima oplossen.
Testen kan je op diverse manieren/ merken doen. Jbl of sera.
Water verversen? Doe je dat ook? en dan met regelmaat?
 
Re: Help!

Ik kan nu even geen foto's van mijn aquarium sturen. Ik verversde het water elke twee weken, dat doe ik dus ook bij mijn aqua 40. Ik doe het niet heel regelmatig. Maakt het uit of je het met erge regelmaat doet? En ik heb wel zo'n bodemstofzuiger, maar die is niet elektrisch en die krijg ik de laatste tijd niet meer aan de praat... Dus daarom zat ik in twijfel een elektrische te kopen.
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

- Wat voor waterwaarde test dingen moet ik kopen?

Liever geen strips, die zijn niet zo betrouwbaar.

Koop druppels, het merk doet er niet zo toe.

Belangrijkste zijn pH, ammonium, nitriet en nitraat.

Er zijn diverse merken die een volledige koffer verkopen. Colombo heeft bv. al een vrij complete koffer voor zo'n 30 euro.

Voor de pH kan je ook een elektronische pen halen. Zo duur zijn die niet.

- Heb ik een voedingsbodem nodig?

Neen. Dat wordt doorgaans ook afgeraden. De meeste planten doen het ook goed in gewoon grind. De paar die een extra nodig hebben kan je voorzien van kleine kleibolletjes.

- Heb ik vloeibare plantenmest nodig?

Meestal wel. Ze hebben voeding nodig.

- Wat zijn goede beginners planten?

Maak het jezelf gemakkelijk, meestal hangt er een kaartje bij waarop staat dat ze easy, medium of difficult zijn.

Rode planten zijn doorgaans wat moeilijker (niet altijd).

- Is een elektrische bodemstofzuiger handig?

Niet echt. Gewoon een ouderwetse klassieke hevelklok met slangetje en eventueel peertje zorgt doorgaans voor een beter resultaat.

- Is een zuurstofpompje nodig?

Neen. Maar het is wel handig dat je het hebt. In de zomer op hete dagen zal ik het 's nachts wel eens aanzetten. Je kan het ook gebruiken om je kaamlaag te breken. En af en toe wil je wat extra zuurstof in je bak pompen, tijdens een medicatiekuur bv. Maar echt v��l zuurstof pompt dat steentje er niet in. Een must must is het dus niet.

- Wat voor C02 kit heb ik nodig voor een Rio 125 (80cm aquarium)

De meeste merken zijn goed. Kijk eens rond op Markplaats, kijk wel na of de vervaldatum van de fles niet is overschreden (kan wel terug gekeurd worden).

Meestal vind je wel complete setjes tussen pakweg de 50 en 150 euro.

Ik zou wel iets nemen met een fles van 2 kg.
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Dankje Coulibaly! Ik ga er zeker op letten, en je advies is heel handig, ga ik echt wat mee doen!

Nog even over de planten voedig, je ziet heel veel middeltjes in de winkels staan, de een bijv. ijzer de ander een verzameling aan mineralen. Heb je mischien wat middelen die je aanraad?
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Lizzy_ZP zei:
Dankje Coulibaly! Ik ga er zeker op letten, en je advies is heel handig, ga ik echt wat mee doen!

Nog even over de planten voedig, je ziet heel veel middeltjes in de winkels staan, de een bijv. ijzer de ander een verzameling aan mineralen. Heb je mischien wat middelen die je aanraad?

Neem eens contact op met backplay. Stefaan is een expert in planten en maakt zijn eigen plantenvoeding.

Hij kan zelfs 'maatwerk' brouwen voor je. Maar dan moet ie wel een historiek van je waterwaardes hebben, dacht ik.

De kwaliteit van zijn producten is vergelijkbaar of zelfs beter wat een winkel zou leveren, maar stukken goedkoper.
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Coulibaly zei:
Lizzy_ZP zei:
Dankje Coulibaly! Ik ga er zeker op letten, en je advies is heel handig, ga ik echt wat mee doen!

Nog even over de planten voedig, je ziet heel veel middeltjes in de winkels staan, de een bijv. ijzer de ander een verzameling aan mineralen. Heb je mischien wat middelen die je aanraad?

Neem eens contact op met backplay. Stefaan is een expert in planten en maakt zijn eigen plantenvoeding.

Hij kan zelfs 'maatwerk' brouwen voor je. Maar dan moet ie wel een historiek van je waterwaardes hebben, dacht ik.

De kwaliteit van zijn producten is vergelijkbaar of zelfs beter wat een winkel zou leveren, maar stukken goedkoper.

Zal ik doen! Ik ga er naar kijken.
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Meer tips zijn nog steeds welkom!
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Coulibaly zei:
- Is een elektrische bodemstofzuiger handig?

Niet echt. Gewoon een ouderwetse klassieke hevelklok met slangetje en eventueel peertje zorgt doorgaans voor een beter resultaat.

Ik vind persoonlijk Deze van eheim heel erg handig. Kost wel wat maar is het waard.
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Heb die ook. Ligt stof te happen die rommel...
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Bodemafzuigers...stofzuigers zoals jullie willen? Zonde van het geld.
En te lomp om in de bak te gebruiken, de planten en andere decoratie belemmeren het nauwkeurige werk met zo'n apparaat.
Heb er zelf ook een gehad van Sera. Bij het omhoog halen uit de bak stroomt er water weer terug je bak in, incl. de zojuist opgezogen troep en plantenresten, resultaat: ergernis en weer opnieuw beginnen.

Nee, gewoon een stuk slang met evtentueel een kolkje werkt minstens net zo goed.
Op internet zijn voorbeelden genoeg te vinden om dit zelf te maken,

Dit gebruik ik al jaren en bevalt prima. In het voorste deel zit een kogeltje, na een paar keer op en neer gaan in de bak hiermee werkt het vanzelf en pompt het kogeltje het water omhoog de slang in.
JS71yK_Pe1NHX4zj6heRAu8pLLvWvsR5.jpeg
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Ik gebruik hem 2x per jaar om de bodem goed te doen. Als je na het opzuigen even wacht dan wordt al het vieze water afgezogen in de emmer en pas dan moet je hem ophalen. Dan is er niks aan de hand.
Maar zolang er in de buis nog viezigheid zit moet je hem zeker niet omhooghalen nee.
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Sliph zei:
Ik vind persoonlijk Deze van eheim heel erg handig. Kost wel wat maar is het waard.

Ik heb die ook liggen en heb dezelfde ervaring als Jurgen.
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Coulibaly zei:
Sliph zei:
Ik vind persoonlijk Deze van eheim heel erg handig. Kost wel wat maar is het waard.

Ik heb die ook liggen en heb dezelfde ervaring als Jurgen.
Niet veel meerwaarde meer denk ik maar ja ik vond hem handig in een echt grote bak (2meter) kon je eens vlot de bak doorgaan. Maar op zich zonde van het geld, een klok en dit combineren met waterverversing werkt nog steeds het beste denk ik!
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Lizzy_ZP zei:
- Wat voor C02 kit heb ik nodig voor een Rio 125 (80cm aquarium)

Heel veel aquaria doen het uitstekend zonder toevoeging van extra CO2. Pas als je een zwaar plantenbestand hebt met veel lichtbehoevende planten is zo'n set noodzakelijk. Ik heb onderstaand aquarium al vaak laten zien, maar deze bak werkt gewoon zonder toevoeging extra CO2. Bedenk dat voor je je geld uit geeft, dat gaat maar een keer.

A7MMvGH54kvY13iYNvXKvwB-8Tp8qwal.jpeg
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

AquaVISie zei:
Lizzy_ZP zei:
- Wat voor C02 kit heb ik nodig voor een Rio 125 (80cm aquarium)

Heel veel aquaria doen het uitstekend zonder toevoeging van extra CO2. Pas als je een zwaar plantenbestand hebt met veel lichtbehoevende planten is zo'n set noodzakelijk. Ik heb onderstaand aquarium al vaak laten zien, maar deze bak werkt gewoon zonder toevoeging extra CO2. Bedenk dat voor je je geld uit geeft, dat gaat maar een keer.

WC5ZLRzvWWwpdBRvvLHhoQ97_FdKTOHc.jpeg

Dat aquarium ziet er echt prachtig uit! Er is dus niet persee CO2 apparatuur nodig? Ik hoorde dat algen CO2 haten dus dat het daarvoor naast de planten ook erg handig is. Zou een CO2 diffusor ook genoeg zijn? die zijn een stuk goedkoper dan die kits van 50 euro
 
Re: Help! Wat doe ik fout?

Bio co2 is ook een optie met een omgekeerd bakje.
 
Terug
Bovenaan