Help, wat is dit in mijn sluierstaartvissen kom??

cindymica

New member
Lid geworden
29 mei 2024
Berichten
1
Leeftijd
36
Hier een beginner in nood!

Ik heb een redelijk ruime kom met pomp en bruissteen voor zuurstof met daarin 2 sluierstaartvissen.

Zojuist zijn we ons rot geschrokken, want er drijven ineens allerlei zalm roze achtig slierten en de bodem zit er ook helemaal vol mee. Ook valt het me op dat 1 van de sluierstaart vissen zwarte vlekken op zijn kop heeft.

Help me out please. Wat is hier aan de hand?
 

Bijlagen

  • 20240529_151646.jpg
    20240529_151646.jpg
    2 MB · Weergaven: 63
  • 20240529_151657.jpg
    20240529_151657.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 58
Ik herken het zo niet maar laat ik maar met de deur in huis vallen. Sluiers hebben 50 liter per vis nodig en een bak die veel groter is met een goed ruim filter want het zijn vervuilers.
Ik weet niet hoe groot hun huidige bak is maar ik denk niet zo groot en een filter zit er ook niet in denk ik.
 
O jee, zei de dierenwinkel dat dit een ruime kom is en dat er wel twee sluierstaarten in kunnen?
Ik vind het naar on te zeggen maar dit ziet eruit alsof je kan wachten tot de problemen ernstig worden.

Naast het artikel van Jessicapilon heeft Nickey Aquaria op youtube 13 filmpjes staan over sluierstaarten. Dat is wellicht ook iets om even doorheen tescrollen voor informatie over hoe je sluierstaarten houdt.
 
Misschien e en tip voor een volgende keer maar je kunt je beter eerst goed inlezen alvorens je iets koopt want de dierenwinkel heeft vaak ook niet alle kennis in huis en verkoopt soms ook maar al te graag;)
 
Bestaan er nog viskommen?
 
Mijn oma zette de kom in de gootsteen en boende het schoon met een afwasborstel.
Wel meer keren per week daar werd ook wel 50l doorheen gespoeld maar dan hadden ze wel weer een paar dagen geen last van hun eigen drolletjes.
Vis bleef er gewoon in, gewend aan de routine.
Tegenwoordig is het niet meer geaccepteerd.
 
Mijn oma zette de kom in de gootsteen en boende het schoon met een afwasborstel.
Wel meer keren per week daar werd ook wel 50l doorheen gespoeld maar dan hadden ze wel weer een paar dagen geen last van hun eigen drolletjes.
Vis bleef er gewoon in, gewend aan de routine.
Tegenwoordig is het niet meer geaccepteerd.
En hopelijk gebruikt oma geen zeep o.i.d hiervoor? Verder is het echt zielig een vis in een kom te houden naar mijn mening (ik geloof dat dit ook bewezen is?). Helaas geven winkels heel vaak verkeerde adviezen mee om maar te kunnen verkopen.
 
En hopelijk gebruikt oma geen zeep o.i.d hiervoor? Verder is het echt zielig een vis in een kom te houden naar mijn mening (ik geloof dat dit ook bewezen is?). Helaas geven winkels heel vaak verkeerde adviezen mee om maar te kunnen verkopen.
Ja dat is bewezen, en in meerdere landen is het houden van een goudvis in een kom inmiddels verboden. (Duitsland en Italië dat ik weet, hopelijk meer).
 
Ik zou wel een foto van het onderkomen willen zien want sommige mensen noemen een gewone bak van bv 30 liter ook weleens een kom maar goed daar komen we pas achter met een foto. Neemt niet weg dat de vissen waarschijnlijk te klein gehuisvest zijn.
 
Ik heb een redelijk ruime kom met pomp en bruissteen voor zuurstof met daarin 2 sluierstaartvissen.
Te zien aan de tweede foto is dit helaas een veel te kleine bak voor de meeste vissen. Zeker voor goudvissen. Ik neem ook haast aan dat je met "pomp" een luchtpomp bedoelt? En niet een filterpomp, wat je vissen eigenlijk nodig hebben.

Kort gezegd gaat het hem niet worden voor je vissen op deze manier. Ze zullen ziek worden en maar kort leven. Als je wilt proberen er nog wat van te maken voor ze, kunnen wij meedenken. :) Daar is alleen wel wat investering in spullen voor nodig. Je kunt het ook zo laten, maar dan ben ik bang dat je vissen ten dode opgeschreven zijn.
 
Ja dat is bewezen, en in meerdere landen is het houden van een goudvis in een kom inmiddels verboden. (Duitsland en Italië dat ik weet, hopelijk meer).
Haalt allemaal niks uit. Een beetje kom is soms nog groter dan een bakje 🤷‍♂️. De vissen in een vaas zie je ook nog steeds.
 
Volgens mij gaat het bij een kom meer om de vorm en het rondjes zwemmen dan om de inhoud.
Maar goed dat is niet echt on topic dus laten we eerst maar proberen om de TS te helpen;)
 
Niet zo negatief, dat dacht men ook van autogordels, dat dacht men ook van scharrelkippen en ga zo maar verder. Het feit dat er over gedacht wordt, dat we er hier over praten, dat er op andere plaatsen over gepraat wordt, is een begin.
Het is de eerste stap op een lange weg van bewustwording dat ook vissen gevoel hebben en recht hebben op een waardig leven.
 
Niet zo negatief, dat dacht men ook van autogordels, dat dacht men ook van scharrelkippen en ga zo maar verder. Het feit dat er over gedacht wordt, dat we er hier over praten, dat er op andere plaatsen over gepraat wordt, is een begin.
Het is de eerste stap op een lange weg van bewustwording dat ook vissen gevoel hebben en recht hebben op een waardig leven.
Maar we gaan dat probleem niet oplossen. Vissenkommen kan je gaan verbieden maar dat heeft geen zin. Kommen worden ook voor andere doeleinden gebruikt.
Overal is wel over te zeuren als je dat zou willen.
Neem nu bijvoorbeeld sluiers die in een te kleine bak zitten je kan het goede voorbeeld geven maar of dat helpt ?
Ook Vissen uit andere werelddelen die bij elkaar gezet worden vinden sommige ook not done maar daar geeft ook niet iedereen om🤷‍♂️.
 
Ook Vissen uit andere werelddelen die bij elkaar gezet worden vinden sommige ook not done maar daar geeft ook niet iedereen om🤷‍♂️.
Ik ga hier even een apart topic van maken en vraag je er daar op te reageren.
 
Opsluiting in het algemeen vinden sommigen al erg, dus helemaal geen huisdieren meer.
 
Ik ga hier even een apart topic van maken en vraag je er daar op te reageren.
Je hoeft voor mij geen apart topic te maken hoor. Je bent toch ook niet de topic starter ?
Ik reageer enkel zoals de rest dat ook doet 🤷‍♂️
 
Je hoeft voor mij geen apart topic te maken hoor. Je bent toch ook niet de topic starter ?
Ik reageer enkel zoals de rest dat ook doet 🤷‍♂️
Tja dat topic is er al;)

 
Ik hoop wel dat de TS nog reageert op de posten hier;)
 
Terug
Bovenaan