Wat is er nieuw

Help! Wat is dit?

xlizj

Member
Lid geworden
10 januari 2025
Leeftijd
21
Hallo, ik heb allemaal kleine wormpjes in mijn aquarium. Ze zijn allemaal millimeters klein het zit in alle 3 van mijn aquariums. Ze hebben niet de puntige kop van planaria maar zou het dit toch kunnen zijn?of is het iets anders?Ik kan het nu ook niet goed zien omdat ze zo klein zijn dat je ze bijna niet ziet. Ik durf ze er niet met de hand uit te halen want ik ben echt heel bang voor alle worm soorten. Kan iemand mij alsjeblieft helpen ik vind het echt heel vies.

Bijlagen

• 789BD1B1-0CD8-4F70-88B3-286D125A4D0D.jpeg
    789BD1B1-0CD8-4F70-88B3-286D125A4D0D.jpeg
    564.5 KB · Weergaven: 23
  • 12A32EAB-BCC2-47B0-AA63-3D921017068A.mov
    23.3 MB
Iets minder voeren, aquarium met enkel garnalen?
Ziet er niet uit als planaria, paar dagen niet voeren zijn ze meestal wel weg.

Detrituswormpjes, zoals Blup al aangeeft paar dagen niet voeren (en daarna wat minder voeren) en ze zijn weg.

@BlupGup 2 aquariums 30l met allebei 1 betta. Ik heb nu al 3 dagen niet gevoerd en het lijken er niet minder te worden. Mijn andere aquarium is een 125l en daar heb ik al meer dan een week niet gevoerd omdat de vissen die daar in zaten weg zijn

@Fozzy het grote aquarium staat nu 3 weken denk ik en de 2 kleine al een paar maanden

@Joost123 weet u misschien hoelang dat ongeveer duurt want het worden er naar mijn gevoel niet minder

@Joost123 weet u misschien hoelang dat ongeveer duurt want het worden er naar mijn gevoel niet minder
Wilt U nooit meer u tegen mij zeggen? Dank u 😉

Ik had ze vorig jaar in een garnalenbakje, volgens mij een week of 2 a 3, heb het niet zo precies bijgehouden aangezien het geen kwaad kan.

@Joost123 hahaha sorry🫣 super bedankt dan kijk ik het nog even aan!

Ik heb mn twijfels over wel of geen puntkop maar dat zal wel aan mij liggen.

Hallo, ik heb allemaal kleine wormpjes in mijn aquarium. Ze zijn allemaal millimeters klein het zit in alle 3 van mijn aquariums. Ze hebben niet de puntige kop van planaria maar zou het dit toch kunnen zijn?of is het iets anders?Ik kan het nu ook niet goed zien omdat ze zo klein zijn dat je ze bijna niet ziet. Ik durf ze er niet met de hand uit te halen want ik ben echt heel bang voor alle worm soorten. Kan iemand mij alsjeblieft helpen ik vind het echt heel vies.
Zijn deze wormpjes ook vrij zwemmend? Bij mijn weten zwemmen detrituswormpjes ook en ze bewegen zich als een slang voort, zijn weliswaar erg klein en dun. Ik zie wel wat zwemmen, nadat je inzoomt ongeveer in het midden van het beeld, gaan 2 witte stipjes omhoog en ook weer een beetje omlaag. Zouden luchtbelletjes kunnen zijn omdat ze zo parallel naast elkaar omhoog gaan. Ze zijn klein genoeg om copepods te zijn. Maar daar zou ik er dan weer meer van verwachten. Dus ik houd het maar op luchtbelletjes. Nog iemand die die 2 kleine dingetjes omhoog zien gaan ongeveer in het midden van het beeld, na het inzoomen?
Op de telefoon zie ik het niet, wel op groter beeld (PC).

Kijk hier eens onder nematoden. Lijken de wormpjes in jouw aquarium hier op? https://www.aquascapen.nl/ongedierte/

@NicoleE bedoel je dat wat zo snel naar boven drijft? Dat is een luchtbelletje. Ze zwemmen niet door het water heen. Ze zweven wel als het ware maar daar lijken ze zelf niet veel in te zeggen te hebben

@NicoleE bedoel je dat wat zo snel naar boven drijft? Dat is een luchtbelletje. Ze zwemmen niet door het water heen. Ze zweven wel als het ware maar daar lijken ze zelf niet veel in te zeggen te hebben
Ok, luchtbelletje 🙂

Ik ken detrituswormpjes/opstartwormpjes als hoofdzakelijk vrij zwemmend en bewegend als een slang.

@NicoleE Je kunt het niet echt zien maar alle witte stipjes zijn de wormpjes die door het aquarium zweven ze bewegen zeker niet als een slang door het water. Is het dan toch iets anders?

Bijlagen

• 75821443834__A0829A92-910F-4DC9-96A3-F7C9CD8AFF57.MOV
    821.2 KB
Dat overvoederen een belangrijke reden is van een explosie van deze ongewenste bewoners zijn begrijp ik.

Masr ik ben nieuwsgierig naar het kip en ei verhaal hierachter?

In mijn bak zie ik ook wel eens enkele nauwelijks zichtbare witte organismen (lijken overigens volgens eerder gegeven link op Nematoden) op/bij ramen vlak boven bodembedekking, maar zijn zo weer weg of opgegeten door mini-japonica's of helena's

Laatst bewerkt:
@NicoleE Je kunt het niet echt zien maar alle witte stipjes zijn de wormpjes die door het aquarium zweven ze bewegen zeker niet als een slang door het water. Is het dan toch iets anders?
Copepods? Ik doe maar een gooi.

@NicoleE ik heb net even de link geopend en bij nematoden gekeken en daar lijken ze inderdaad heel erg op

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan