Wat is er nieuw

HELP! Water onder stroom 😵

Xenia

New member
Lid geworden
6 januari 2025
Leeftijd
28
Hallo,

Ik beschik al jaren over een 100l zoetwater aquarium met waterschildpadden. Sinds vorig jaar heb ik er na veel opzoekwerk ook vissen bij gezet, namelijk guppies, 2 modderkruipers en een algeneter. Dit ging goed en ze werden niet opgegeten omdat mijn grote schildpadden veel te traag zijn.

In de avond alles nog in orde, in de morgen merk ik een kortsluiting wat alles heeft plat gelegd. Geen licht, geen verwarming en geen vis te bespeuren.

Meteen de zekering kast gaan checken en alles terug aangezet. Met alles te willen controleren zie ik iets raar met het verwarmings element. Ik steek mijn hand in het water om het er uit te halen en merk dat het water ijskoud is en onder stroom staat. (Ja dom had de stroom eerst moeten uitzetten maar was te impulsief omdat ik van streek was).

Vervolgens natuurlijk alle stroom uitgezet en het element er uit gehaald, deze was rossig verkleurd en compleet gebarsten (wat dus stroom in het water gaf).

Alle vissen zijn dood 😢maar mijn schildpadden (14jaar oud) zijn vreemd genoeg ongedeerd.

Mijn grote vraag is, hoe kan dit gebeuren?
Het warmte element was nieuw en nog maar enkele maanden in gebruik, altijd proper onderhouden … 1 element van 100watt voor 100l water. Stond horizontaal ruim onder de waterspiegel geïnstalleerd.
De ruimte zelf waar het aquarium staat kan wel goed afkoelen dus mss een te groot temperatuurverschil??

Als iemand me aub advies kan geven zodat dit niet nog eens voorvalt 🙏

Ik heb zelf ook lang grote schildpadden gehad en daar heb ik ook eens een verwarmingselement stuk gehad. Ik kan niks anders bedenken als dat er een schilpad met zijn schild hard tegenaan gekomen is. Het schild is nogal hard en kan redelijk scherp zijn aan de zij/achterkant. Ook mijn schildpadden waren toen ongedeerd. Je hebt verwarmingselementen waar een kunstof behuizing omheen zit deze heb ik toen aangeschaft.
Bij mij was het voor het winterverblijf met 1000L water dus ik had er 2 elementen van 300w in hangen. Vanaf het voorjaar gingen de schildpadden weer de koivijver in.
download.jpeg

Er schijnen ook titanium verwarmingselementen te bestaan, die dus niet zomaar stuk gestoten kunnen worden. @jessicapilon weet denk ik wel welke ik bedoel.

Apparaten kunnen kapot gaan. Ik denk dat een logische verklaring hierboven gegeven is. maar ook een rubber afdichting kan lek zijn.
Als een aquarium volledig geïsoleerd opgesteld is hoeft een lekspanning er niet voor te zorgen dat een aardlekschakelaar eruit gaat.

Voor een stuk veiligheid zou je een aardpen kunnen plaatsen. Scheelt je de volgende keer een klap stroom...
https://aquariumcoenen.nl/webwinkel...ing,stopcontact met een randaarde aansluiting.

Overigens is dit ook beter voor gevoelige apparatuur zoals PH elektrodes enz.

Als iemand me aub advies kan geven zodat dit niet nog eens voorvalt 🙏

Ga voor titanium met een aparte (inkbird of zo) controller, 1 keer iets meer uitgeven maar geen gedoe meer daarna 👍

Stond horizontaal ruim onder de waterspiegel geïnstalleerd.

Het hele verwarmingselement?
Vaak hebben deze een deel dat niet onder water mag komen om zaken als deze te voorkomen.

Staat er een waterlijn op je verwarming toevallig?
Wat is het merk + type?

Is het niet zo dat bij veel van die verwarmers de kant met de rubberen dop boven water moet blijven? Het zou kunnen dat hij steeds een klein beetje water binnen krijgt. Uiteindelijk kun je dan sluiting in de verwarming krijgen, waardoor dan ook weer het glas kan springen.

Een titanium verwarmer met inkbird thermostaat zou kunnen werken. Wel hoop ik dat de schildpadden dan niet aan de sensoren gaan knabbelen oid.

Is het niet zo dat bij veel van die verwarmers de kant met de rubberen dop boven water moet blijven? Het zou kunnen dat hij steeds een klein beetje water binnen krijgt. Uiteindelijk kun je dan sluiting in de verwarming krijgen, waardoor dan ook weer het glas kan springen.

Een titanium verwarmer met inkbird thermostaat zou kunnen werken. Wel hoop ik dat de schildpadden dan niet aan de sensoren gaan knabbelen oid.

Nergens in de bak een hoekje, desnoods met een flinke steen ervoor, waar ze niet bij kunnen?

Het kan ook zijn dat ze door de kou zijn gestorven.
Wat voor filter gebruik je? is vaak ook goed met verwarming te controleren.

gelukkig goed afgelopen.

Ja, ik denk ook eerder de kou. Waarschijnlijk maakte je pas een stroompad toen je je hand in het water stak. Heel misschien hebben ze toen een tik gehad. Maar dan zouden ze net tussen de verwarming en je hand in gezwommen moeten hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan