Help, zieke betta?


G

goodbettabest

Guest
Hoi allemaal,

Ik pas sinds gister op de betta van mijn vriend maar er lijkt iets flink mis te gaan. Sinds gister eet hij niet meer en probeert hij steeds op de plant te liggen. Vanmorgen vond ik hem met zn hele lichaam op het blad. Inmiddels is hij er vanaf, maar drijft alleen nog maar. Zn kieuwen bewegen nog regelmatig, af en toe zie ik beweging in zijn vinnen, maar daar houdt het ook mee op. Hij eet ook niet meer.

Verder zie ik een soort watachtige schimmel aan de zijkant. Ik weet niet of dit door de plant komt waar hij op lag of dat hij echt een schimmelziekte heeft.

Mn vriend heeft deze betta sinds 3 dagen, maar in de dierenwinkel had hij al een aangevroten staart doordat hij met meerdere betta’s in 1 bak zat. Mn vriend wilde hem redden door hem rust te geven in een eigen bak.

Is er nog iets wat ik als leek kan doen om hem te redden en voordat mijn vriend terug komt?

Is er nog iets wat ik als leek kan doen om hem te redden en voordat mijn vriend terug komt?
F8B5A978-D301-42ED-8B50-32D62B2EF2BD.jpeg
FAD43D19-D0F7-4DFA-92DA-83A04AC176FD.jpeg
 
Ik ben benieuwd naar de reactie van anderen, en die zou ik ook zeker afwachten.

Maar als ik je verhaal lees, en de foto zie, dan denk ik dat je vis erg ziek is.

Op dit moment twijfel ik of ik zou kiezen voor op een diervriendelijke manier doodmaken of nog een poging doen met medicijnen.

Dat laatste is natuurlijk altijd een optie, maar ik weet niet of je goede medicatie in huis hebt hiervoor. Ik zou zelf denken aan baktopur direct, maar ik ben benieuwd wat anderen er van denken.

Heb je spullen in huis om de betta te verzorgen of heb je de mogelijkheid op korte termijn aan baktopur direct te komen?

Wat voor nu direct kan helpen is planten om op te liggen, schoon water rond de 24 graden ongeveer, iets warmer mag als hij daar nu op zit. Geen of bijna geen stroming in de bak. Liefst catappablad of catappa extract van easylife. Ook planten om onder te schuilen zoals drijfplantjes zijn super.

Wat goed dat jullie een zieke betta uit de winkel willen helpen.
Ik hoop echt dat het goed komt met hem of haar. Heel zeker ben ik daar niet van.
 
Ben ook bang dat deze te ver heen is. Hele staart is al weg.

Als je bactopur direct in huis heb kun je een poging wagen en nog wat experimenteler mocht je het in huis hebben amoxiline (mensen anti biotica) maar ik denk niet dat hij nog te redden is.

Sterkte met de situatie. Hoop dat je vriend snel thuis is en deze rot klus zelf kan klaren
 
Bedankt voor het meedenken en jullie snelle reactie. Een uurtje geleden is het arme beestje toch heen gegaan en was dus niet meer te redden helaas.

Aan de andere kant ben ik blij dat hij niet nog langer pijn heeft geleden als ik het zo lees. Hopelijk is iemand anders die op dit topic uitkomt met hetzelfde probleem er wel op tijd bij en heeft diegene wat aan jullie reacties! Nogmaals bedankt!
 

Terug
Bovenaan