Wat is er nieuw

Help

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marleen
  • Startdatum Startdatum
M

Marleen

Guest
Hoi iedereen,

België hier ik heb eens een vraagje.

Zoals ik al heel vaak gelezen heb hier en op andere forums en ik ben er ook in getrapt had ik een klein aquarium gekocht en me laten aanpraten dat er meteen vissen in konden. Aquarium was 14L en er konden volgens hen zeker 5 vissen in maar had er toch maar 3 meegenomen. 3 mannelijke gupjes. Na enkele dagen had er 1 een gaatje in zijn staart wat later ook is doorgescheurd, een andere zijn zwarte staartvin begon plots wit te zien en de 3de zijn schubben stonden helemaal open en was volledig opgeblazen. Veel info opgezocht en bleek om vinrot en buikwaterzucht te gaan. Toen ook tot de constatatie gekomen dat een aquarium dus veel meer tijd nodig heeft en groter moet zijn. De 3 visjes hebben het spijtig genoeg niet overleefd.

Heb via via een nieuw aquarium op de kop getikt van 60/30/30, een sterkere filter ciano cf80, verwarming, thermometer ed en terug opnieuw begonnen. Bak opgestart met enkel plantjes alles 3 weken laten draaien, druppetest gekocht water regelmatig gecontroleerd maar geen echt nitrietpieken, bleef altijd tussen de 0.1 en 0.3 na 3 weken heb ik er een leger garnaaltjes in gezet, 10 blue velvet en 10 black choco neocardinia. Een dikke week later 10 neon tetra en 5 gupjes 3v en 2m de vrouwtjes zijn ondertussen alle 3 zwanger.

Ik heb er een stuk hout in liggen, van plantjes 3 pogestemom helferi en 3 pogestemom octopus en 1 Anubias minima. Ik had er 2 slakken marisa cornuarietis ingezet maar deze heb ik er tijdelijk uitgehaald omdat ze men planten kapot eten.

De visjes zwemmen allemaal lustig rond en eten goed, maar mijn nitriet is ineens gestegen naar 0.5/0.6 ik heb al 50% van mijn water ververst en sera nitrit minus toegevoegd. De waarde zit nu rond de 0.2/0.3. Van voeding heb ik van de aquashop artemia en rode muggenlarven diepvries gekocht en vlokjes. Ik wissel de voeding af en geef telkens maar een heel klein beetje dat zeer snel opgegeten is. De garnalen verstoppen zich meestal onder het huisje en het hout en zie ik maar heel af en toe tevoorschijn komen, maar ik heb nog nergens geen dode garnalen gevonden enkel sporen van verschalen.

Voor de filter heb ik een spraybar aangesloten die over heel de achterkant van het aquarium loopt en dus het gefilterde water gelijkmatig verdeeld en zorgt voor een beetje stroming.

Ik heb nog een groene spons van juwel besteld , deze komt morgen aan en ga ik in mijn filter steken, deze zou ook nitriet verlagend zijn.

En een bodemstofzuiger, die ik als hij morgen aankomt ook meteen even aan het werk ga zetten. (In de hoop dat die de garnalen niet mee opzuigt)

Nu dus verschillende vragen

Hoe hou ik de nitriet waarden onder controle?

Hebben jullie tips voor eventueel nog extra plantjes toe te voegen voor de garnalen en baby guppen?

Hoe kan ik de slakken er terug bijzetten en voorkomen dat ze de planten kapot eten?

Hoe krijg ik mijn garnalen meer te zien?

Hoe krijg ik zwerfvuil weg?

Ik wil deze visjes heel graag een fijn leven geven. Ze zijn een genot om naar te kijken en mijn kinderen hangen nu meer voor het aquarium dan voor de tv..

Kunnen jullie me helpen met al mijn vragen?

Alvast bedankt

Groetjes Marleen

Bijlagen

• 20191015_143723.jpg
    20191015_143723.jpg
    189.4 KB · Weergaven: 120
  • 20191015_143852.jpg
    20191015_143852.jpg
    31.7 KB · Weergaven: 116
Ik denk dat je bak nog niet goed in balans is geweest toen je de bewoners hebt geplaatst en dat daardoor nu de no2 weer is opgelopen. Ik zou dagelijks meten en zo nodig flink verversen. Ook zeer zuinig voeren.
Als je drijvers gaat gebruiken dan hebben de baby visjes ook een plek om te schuilen.
Het beste is om een bak minimaal 4 weken in te laten draaien en dan rustig het bestand opbouwen. Een groene spons zou ik niet gaan gebruiken want dat helpt weinig en haalt zover ik weet juist de nodige nitraat uit je bak,

Btw, ik zie nu dat je een erg grove bodem hebt en dat is wel jammer want daar zal het vuil erg snel in weg kunnen zakken.

Goed dat je deze vragen stelt, nog even een kleien aanvulling op de antwoorden van Jessica:
Je garnalen zul je niet meer gaan zien als dat je nu doet, dat komt omdat je er vissen in hebt zitten en alle vissen (behalve algeneters) hebben garnaal op het menu, je tetra's staan er zelfs om bekend dat ze de garnaal levend aan stukken scheuren als het niet in de bek past.
Het is een beetje te vergelijken met een jager in het bos, dan zie je ook geen hertjes en zwijntjes en dergelijke, en die je ziet worden gelijk afgeknald.

Ik zou de bak met garnalen inderdaad meer gaan beplanten want de garnalen hebben nu vrij weing mogelijkheden om te schuilen. Wat ook leuk is dat is wat hout op de bodem met mos erop waar ook de jonge garnaaltjes zich mooi in kunnen verschuilen.

Idd, paar grote plukken mos scoren, en wat hoornblad.

Mijn garnalen zitten continu tussen de wortels van de mosselplantjes die drijven aan de oppervlakte.

De groene spons van Juwel is voor het verwijderen van nitraat en niet van nitriet.

Nitriet krijg je het beste onder controle door verversen. Logisch rekenen. 0,6 en 50% verversen hou je 0,3 over dus volgende dag weer verversen etc. Die wil je op 0 hebben. Hoger dan 0,1 is echt een probleem voor je visjes. Worden ziek, zwak en gaan dood. Waardens die je noem 0,3-0,6 zijn echt slecht voor je visjes. Afhevelen van vies water doe je al waaierend boven je bodem zodat je zichtbaar en onzichtbaar vuil weg haal. Meten met stripjes is niet erg betrouwbaar.

Niet teveel aan je filter zitten en schoonmaken. Hier moeten de bacterieen in groeien die je nitriet omlaag houd. Niet telkens nieuwe sponsje zoals Juwel adviseert nodig.

Zwerfvuil hevel je af en je moet even met je filter uitstroom spelen. Ik weet niet wat voor filter je heb met spraybar? Misschien als hij krachtig genoeg is de spraybar op zijruit zodat stroming via ander zijraam naar beneden slaat en over bodem terug komt naar je inlaat. Je moet een stroming krijgen die het water naar je inlaat laat stromen.

Plant etende slakken blijven niet van je planten af. Stukje komkommer op iets prikken zodat niet drijft en hopen dat ze die gaan eten maar zullen altijd trachten van je plantjes te eten omdat ze dit nu eenmaal nodig hebben. Anders zorgen dat je niet plant etende slakken heb.

Garnalen geen verstand van

Bodemstofzuiger? Niet in je bodem met dat ding gaan wroeten. Bodem zoveel mogelijk met rust laten. Veel vuil in en met wroeten komt dat omhoog. In bodem groeien ook bacties om stabiel te draaien. Bij bodem werkzaamheden zoals planten eruit trekken beter meteen een verversing doen.

Als je slakken echt je planten opeten, overweeg dan een paar Helena Anentome, dan ben je daar zo van af.
Die gaan nooit een plaag vormen omdat ze stoppen met kweken als de andere slakjes allemaal op zijn.

Je hebt wat snelgroeiende groene planten nodig, en idd, je filter moet nog rijpen.
Te veel verversen is bij een startende bak ook niet zo goed omdat je dan de voeding van de goede bacteriën weg haalt.

Mijn bak was de eerste week behoorlijk vuil (zelfgekweekte plantjes die massaal de geest gaven), en ik heb nooit meer dan 0,1 mg/l Nitriet gemeten.
Jouw nitriet is een beetje te hoog, zeker geen waarde om van in paniek te schieten.

Ik zou het gewoon een week of zo aanzien, en niks anders doen dan drijfplantjes en hoornblad toevoegen. Die slaan ook slechte stoffen op, en duur het bladoppervlak creeer je ook nog eens extra plaats voor goede bacteriën.

Persoonlijk zou ik wel in paniek raken met metingen van TS. Juist water verversen. Door bezetting van vissen en slakken is er nu teveel vervuilening blijkt uit de metingen. Bacties hebben en houden door bezetting meer dan genoeg te eten. NH3 meting staat er niet bij maar grote kans dat dit ook verhoogt is. In verhoogt water zit verder weinig tot niets nuttigs.

Als je slakken echt je planten opeten, overweeg dan een paar Helena Anentome, dan ben je daar zo van af.
Die gaan nooit een plaag vormen omdat ze stoppen met kweken als de andere slakjes allemaal op zijn.
De slakken die z enoemt zijn sierslakken, lijkt mij geen goed plan om daar slaketende slakken bij te zetten 😉

Als je nitriet meet gelijk een grote verversing doen.
Meer planten is goed. Drijfplanten worden ook altijd gewaardeerd. Let wel op als je nieuwe planten koopt, deze kun je het beste een dag of 5/7 in een emmer met water zetten op een lichte plek en elke dag het water verversen. Dit om eventueel aanwezig slakkengif kwijt te raken, dit kan dodelijk zijn voor je garnalen.

Ik had er 2 slakken marisa cornuarietis ingezet maar deze heb ik er tijdelijk uitgehaald omdat ze men planten kapot eten.
Wat ik er over lees zijn het idd plantvreetmachine, zou er 4 keer over nadenken of je deze terug wilt zetten.

Je vragen.
Hoe hou je de nitrietwaarden onder controle.
Dat doe je door het aquarium goed in te draaien, totdat het aquarium ook met wat belasting van plantenafval en/of wat vissevoer uitkomt op nitriet =0 en ammoniak=0. Zolang die 2 waarden niet op 0 zijn met lichte belasting is het niet verstandig (veel) bewoners in de bak te zetten. Meestal is hier minimaal een week of 4 a 6 voor nodig.
Dat heb je nu niet gedaan. Mijn advies is water wisselen, liefst 50% bijvoorbeeld. En dan afhankelijk van de waarden een dag later of 2 dagen later nog eens 50%, tot je nitriet in elk geval onder de 0,2 is gekomen, liefst 0,1. Iets nietriet zal je over moeten houden helaas, omdat je daardoor de juiste bacterien kan kweken (gaat vanzelf) in je aquarium om nitriet in het vervolg af te breken waardoor alles straks beter zal gaan. Maar dat kweken van die bacterien heeft wel wat tijd nodig, je zal dus tot het een poosje stabiel op 0 is goed moeten blijven meten en water wisselen waar nodig.

Plantjes voor je vissen en garnalen.
Alles voldoet eigenlijk, maar voor de garnalen mos en voor de vissen drijfplanten zullen vaak erg gewaardeerd worden. Verder zijn goed groeiende planten goed voor de kwaliteit van je aquariumwater.

Je slakken.
Enige antwoord dat ik heb, dat kan niet. De eerste site die ik opende over dit type slakken zei al dat ze gezonde planten opeten. Dat is dan een keuze die je maakt.
Normaal gesproken nemen mensen slakken die alleen slechte plantendelen opeten, en die op die manier bijdragen aan de kwaliteit van je planten en de waterkwaliteit. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld posthoornslakken. Er zijn ook mensen die andere slakkensoorten gebruiken maar daar heb ik geen ervaring mee.

Meer zien van je garnalen.
Garnalen zullen in een nieuwe omgeving vaak een poos onderduiken. Misschien om te wennen, misschien om wat op te groeien, misschien om te vervellen, ik weet het niet. Wij hebben garnalen uitgezet die we een maand of 2 niet gezien hebben, en nu heel veel. Dus vaak hebben ze wat tijd nodig.

Zwerfvuil krijg je weg door een goed filter met voldoende kracht en flow, en met goed materiaal in het filter. Het zal waarschijnlijk ook wat minder worden wanneer je planten beter gaan groeien en het aquarium meer in balans komt.

Heel veel succes en plezier met je aquarium 🙂

Waauw, bedankt al voor al jullie antwoorden,

De slakken, tja... die zitten nu alleen in het oude aquarium. Zal voorlopig nog el even zo blijven.

Ik had de garnalen er al eerder in gezet zodat die de tijd hadden om effectief schuilplaatsen te zoeken. Er liggen ook 2 mosballetjes in, maar dat is dan niet voldoende?

Ik ga zeker nog kijken voor extra planten deze namiddag en dan ook die drijfplantjes. Gaan die dan niet weg geduwd of kapot gemaakt worden door de stroming? Een stuk hout ligt er reeds in. Dit heb ik ook gekocht in de aquashop.

De groene spons enkel voor nitraat? Ik dacht te hebben gelezen dat deze specifiek was voor de nitriet?

Nitriet krijg je het beste onder controle door verversen. Logisch rekenen. 0,6 en 50% verversen hou je 0,3 over dus volgende dag weer verversen etc. Die wil je op 0 hebben. Hoger dan 0,1 is echt een probleem voor je visjes. Worden ziek, zwak en gaan dood. Waardens die je noem 0,3-0,6 zijn echt slecht voor je visjes. Afhevelen van vies water doe je al waaierend boven je bodem zodat je zichtbaar en onzichtbaar vuil weg haal. Meten met stripjes is niet erg nauwkeurig.

Ik heb de bak gisteren al voor 50% ververst, ga debiet nog eens meten. Ik gebruik geen stripjes dat heb ik al ondervonden dat dit helemaal niet nauwkeurig is. heb een jbl pro combiset. druppeltesten.

Bijlagen

• 15712207541773177367298510053404.jpg
    15712207541773177367298510053404.jpg
    49.1 KB · Weergaven: 89
Die koffer is prima hoor maar ververs zoveel mogelijk zolang je nitriet meet.

http://www.snailgarden.com/soorten/marisacornuarietis.htm
Je kunt lezen dat het familie is van de Appelslak maar wel een die graag planten eet en je kan proberen om ze flink groenvoer voor te schotelen. Ze zijn anders gek op planten inderdaad.

Ik heb ook helaas een plant etende slak. Groenvoer genoeg in aquarium en ook flink wat bealgde planten maar het kreng gaat altijd op zoek naar het meest mooie plantje en vreet aardig snel een heel blad af. Ik heb nu standaard een stokje in me aquarium staan en als ik langs loop en ik zie het kreng weer op een mooie plant liggen golf ik hem met het stokje richting een plant die hij wel mag opvreten. Het kan zijn dat hij er een dag blijft hangen maar het kan ook zijn dat hij met een paar minuten weer op het mooie plantje ligt. Zijn verdomd snel als ze willen. Mooie groene plantjes hebben duidelijk de voorkeur boven komkommer, courgette en bealgde planten. Om je aquarium schoon te houden heb je er dus eigenlijk helemaal niets aan want komt ook echt ladingen poep uit. Nu is mijne erg groot dus bij kleinere zal dit verhoudingswijs minder zijn maar vervuilen aardig.

Meet eens al je waardens uit de koffer. Post metingen. Kunnen andere mee kijken hoe het ervoor staat. Meet in ieder geval ook eens je NH4.

Ik heb ook helaas een plant etende slak. Groenvoer genoeg in aquarium en ook flink wat bealgde planten maar het kreng gaat altijd op zoek naar het meest mooie plantje en vreet aardig snel een heel blad af. Ik heb nu standaard een stokje in me aquarium staan en als ik langs loop en ik zie het kreng weer op een mooie plant liggen golf ik hem met het stokje richting een plant die hij wel mag opvreten. Het kan zijn dat hij er een dag blijft hangen maar het kan ook zijn dat hij met een paar minuten weer op het mooie plantje ligt. Zijn verdomd snel als ze willen. Mooie groene plantjes hebben duidelijk de voorkeur boven komkommer, courgette en bealgde planten. Om je aquarium schoon te houden heb je er dus eigenlijk helemaal niets aan want komt ook echt ladingen poep uit. Nu is mijne erg groot dus bij kleinere zal dit verhoudingswijs minder zijn maar vervuilen aardig.

Ja ze zijn idd enorm snel, daar verschoot ik echt van. Ze bijten hier de stengels door onderaan de plant, dus moet ik telkens een super groot stuk er uit halen om te voorkomen dat dat gaat rotten. Ze zijn hier ook al redelijk groot hoor. Maar heb gelezen dat ze nog groter zouden worden..

Bijlagen

• 20191012_202545.jpg
    20191012_202545.jpg
    109.3 KB · Weergaven: 102
Heb ook niet veel verstand van slakken. Ik zag hem en werd gezegd Appelslak en eet organisch vuil. Planten resten. Nou hij zorgt zelf voor organisch vuil maar vreet dit echt niet op.

Nu heb ik ook vissen die me planten slopen dus ik laat hem maar erin.

Jouw slak is anders. Mooiere kleuren.

Dit is mijn Janus Appelslak. 😀

8B1B852B-1B8D-49EB-9FA6-97D700C9219B.jpeg
30C80666-E6AF-4921-B27F-6138AC4FD6AA.jpeg

Heb ook niet veel verstand van slakken. Ik zag hem en werd gezegd Appelslak en eet organisch vuil. Planten resten. Nou hij zorgt zelf voor organisch vuil maar vreet dit echt niet op.

Nu heb ik ook vissen die me planten slopen dus ik laat hem maar erin.

Jouw slak is anders. Mooiere kleuren.

Dit is mijn Janus Appelslak. 😀

Bekijk bijlage 281919Bekijk bijlage 281920
Amai dat is idd ook een serieuze gust...

Hier heeft zoonlief de slak gekozen hij vond ze zo'n mooi huisje hebben.

Had ze beter eerst opgezocht, dan hadden ze nu niet alleen moeten zitten in een bakje..

Ach ja dat ze apart zitten is volgens mij niet erg mits je dit watertje ook op peil hou.

Of beschikken in het feit dat ze planten op eten. Zo af en toe een nieuw plantje kopen kost je de kop ook niet. Jij eet ook ieder dag wat plantjes op 😎

Ach ja dat ze apart zitten is volgens mij niet erg mits je dit watertje ook op peil hou.

Of beschikken in het feit dat ze planten op eten. Zo af en toe een nieuw plantje kopen kost je de kop ook niet. Jij eet ook ieder dag wat plantjes op 😎

Heb alle waarde nog eens gemeten,

Kh: 6
Ph: tussen de 7 en de 7.5 (zie foto)
Nh4: <0.05 (zie foto)
No2: tussen de 0.2 en 0.3 (zie foto)
No3: 1 (zie foto)

Ik ga dus nogmaals 50% van men water nu verversen en eventueel vanavond nog eens..

Bijlagen

• 20191016_131458.jpg
    20191016_131458.jpg
    95.8 KB · Weergaven: 91
  • 20191016_131519.jpg
    20191016_131519.jpg
    70.6 KB · Weergaven: 98
  • 20191016_131543.jpg
    20191016_131543.jpg
    95.9 KB · Weergaven: 120
  • 20191016_131608.jpg
    20191016_131608.jpg
    91.7 KB · Weergaven: 94
Amai............. woon je in Belgie? Ik weet niet of jij zomaar met water verversen, water uit de kraan erin kan doen. Er is iets met belgisch water. Ik meen chloor. Kijk even op het forum betreft dit want volgens mij moet je dan osmose water of belucht water of zo iets gebruiken. Geen verstand van. Misschien dat er nog iemand mee leest en hier op in kan gaan als je dit zelf nog niet wist.

Sorry voor de late reactie heb niet aan belgisch watertje gedacht. Wacht even als het nog niet te laat is met je water verversingen want chloor vinden je vissen ook niet fijn. 🙄

Ik vind een bericht over chloor in het water en daaronder heel veel reacties dat dit zwaar overroepen is, mijn visjes lijken er alvast geen last van te hebben. En in de aquarium winkel zitten ze ook op gewoon leiding water. Heb het nagevraagd.

De chloor zal dus wel meevallen denk ik..

Misschien dat het in Belgie per regio verschilt maar in veel delen is het water niet zomaar te gebruiken.

De groene spons enkel voor nitraat? Ik dacht te hebben gelezen dat deze specifiek was voor de nitriet?

Nee voor nitraat hoor maar als deze is uitgewerkt zal deze als alle andere sponzen gaan werken.

Misschien dat het in Belgie per regio verschilt maar in veel delen is het water niet zomaar te gebruiken.

Chloor heeft wel de eigenschap om snel te verdwijnen. Als je het eerst in een gieter laat lopen, en dan nog eens vanaf een beetje hoogte in de bak laat lopen is het wel ok hoor.
Wat je niet moet doen is een tuinslang direct in de bak leggen omdat je dan geen gaswisseling krijgt.

Ik vraag het iedere keer als ik bij een hobbykweker kom. Je hoort dan wel wat verschillende antwoorden.
Gaat van: gewoon direct van de kraan in de bak tot mensen die een paar emmers hebben staan met een bruissteentje er in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan