Wat is er nieuw

Help

• Onderwerp starter Onderwerp starter Serenity
  • Startdatum Startdatum
S

Serenity

Guest
Goedenavond, ik zoek per direct hulp met mijn aquarium van 3.5 week oud. (heb vraag ook via chat gesteld) Gezien ammoniak nog iets te hoog was, op advies meer toxivec toegevoegd, maar sindsdien zijn er 6 vissen dood (5 tetras en 1 kogelvis je), er leven nog 2 algeneters. Overigens is het water van kristalhelder naar geel/oranje gegaan. We hebben lucht erin, planten, filter en verwarming. Wat doen we dan fout!?
Dit is zelfs al de tweede lichting vissen. We waren op aanraden winkel begonnen met 5 tetras en 2 kogelvissen. Nadat er een kogelvis en 5 tetras dood zijn gegaan, na een dag zijn we teruggegaan. Na een week weer laten testen, was good to go zeg maar. Vissen erin en helemaal blij. Vorige week weer laten testen, was nog helemaal goed. Wel nog weekje gewacht en vandaag dus weer laten testen voor eventueel extra toevoeging van vissen: wil toch graag 2de kogelvisje er weer bij. Hier dus advies gekregen om er veel toxivec in te gooien vanwege hoge ammoniak.

Ter info dat we elke dag ongeveer 40 tot 50% water verversen. Filter spoelen we schoon in aquarium water ivm behoudt bacteriën. Waarom zijn sinds toxivec dan 6 vissen dood gegaan :'( ik baal hier echt enorm van
Info over aquarium: we hebben 30 liter bak, verwarming, filter en zuurstof pomp erin/erbij. Er staan 4 planten in en wat decoratie (om in te verstoppen) en op de bodem ligt een flinke laag grind 2 minuten geleden
Overigens had de eerste nitriet piek wel al gehad, die hadden we op de 2de dag 1 minuut geleden

Begrijp dat ik superslecht ben geïnformeerd over een aquarium houden en dat je in een 30l bak eigenlijk niet veel vissen mag /kan houden.
Vind het ontzettend sneu voor de vissen die doodgaan (en mn zoontje van 6 die graag vissen wil.., lees: ik ook heel graag) maar blijkbaar blijven we alles fout doen,terwijl we dus wel het water en filter verversen, spullen toevoegen, plantjes zuurstof etc...

Oranje water?
Foto graag

Waarom doe je een tweede lichting vissen erin?
Kogelvis is absoluut geen beginnersvis.
Filter moet je niet aan komen, dat is waarschijnlijk de bron van je problemen bij een aquarium van 3.5 week oud

Geen middeltjes toevoegen.
Wat leeft er nu nog aan vis?

al in de chat gezegd, dit formaat bak is niet geschikt voor de vissen die je er in hebt/had helaas, ik zou terug gaan naar de winkel en mijn geld terug vragen

Ik begrijp dat je zelf het water niet test?
Lijkt me toch handig om dat wel te doen, schiet niet op om elke keer naar de winkel terug te gaan om te testen.
Koop een testkoffertje.

al in de chat gezegd, dit formaat bak is niet geschikt voor de vissen die je er in hebt/had helaas, ik zou terug gaan naar de winkel en mijn geld terug vragen
verstandig

Hoihoi, wat vervelend om zo’ n start te hebben in de aquariumwereld. Zo te lezen, zijn er veel dingen al verkeerd gegaan in de start. Laten we dit per punt opnoemen.
- 30 liter is enkel geschikt voor garnalen of een solitaire betta man. Geen andere vissen, ivm zwemmers of grote groepen of vervuiling, geschikt. Misschien dat je de andere vissen nog kan terugbrengen naar de winkel? Garnalen zijn ook trouwens heel leuk om te houden!
- je filter heeft zo te lezen, niet kunnen inwerken. Klopt het dat je met De aanschaf van het aquarium, meteen vissen hebt gekocht als ik de tijdlijn zo lees? Een filter heeft minimaal 3 a 4 weken indraai tijd nodig om een goed bacteriecultuur op te bouwen. De filtersponsen maak je alleen schoon wanneer de stroming afneemt van je uitlaat. Als je die blijft schoonmaken, was je telkens de goede bacteriën weg.

advies: helemaal opnieuw beginnen. Vissen terugbrengen, informatie opzoeken en dan een goede start maken!
heel veel succes!

Je verhaal lezende kan ik alleen met de conclusie komen dat je de bak niet goed / onvoldoende hebt opgestart en te gauw kwetsbare vissen hebt toegevoegd, daar ben je overigens niet de 1e in, maar daarbij komt ook nog dat je bak te klein is voor deze vissen, helaas heb je laten voorlichten door iemand welke zijn kassa voor ging (sorry maar dat lezen wij hier vaak), dus je zal nu moeten afwachten tot je bak goed is ingedraaid en daar zullen mogelijk nog vissen door sneuvelen, veel water verversen en matig voeren is nu aan de orde, maak niet je filter schoon en blijf van de bodem af is nu het beste advies.

Oranje water?
Foto graag

Waarom doe je een tweede lichting vissen erin?
Kogelvis is absoluut geen beginnersvis.
Filter moet je niet aan komen, dat is waarschijnlijk de bron van je problemen bij een aquarium van 3.5 week oud

Geen middeltjes toevoegen.
Wat leeft er nu nog aan vis?

Tweede lichting vissen is er na een week in gegaan, dit kon blijkbaar na testen in de winkel. Ook op aanraden filter netjes doorgespoeld...
We hadden al veel opgezocht qua onderhoud met verversen etc maar je gaat dan toch op advies van verkopers af... Helaas...

Jammer van al de verkeerde voorlichting en ik zou de visjes naar de lfs terug brengen want deze horen zoals al is gezegd niet in zo n klein bakje en dat is vragen om problemen. Ik zou in elk geval wel in overleg met de lfs gaan.

lfs is local fish store , of te wel, terug naar de dierenwinkel waar je alles weg hebt 😉

Oke, ik zie hier meerdere problemen dus ik ga er één voor één doorheen.

Je hebt kogelvissen, en ik ga er vanuit dat het dwergkogeltjes zijn, gezien het formaat van je aquarium. Het zijn relatief lastige visjes die je eigenlijk in een speciaal aquarium wil houden. Een nieuw aquarium is meestal niet geschikt omdat ze erg gevoelig zijn voor waterwaarden, tenzij je echt goed weet wat je doet. Daarnaast hebben ze een specifiek dieet en eten veel kogeltjes weinig anders dan slakken. Dus tenzij je ook een regelmatige aanvoer van slakken kan toevoegen in je aquarium, kan je deze vissen niet gezond houden. Kogelvissen zijn daarnaast ook agressief naar elkaar en kunnen meestal niet samen in een klein aquarium.

Ammoniak zou eigenlijk helemaal niet moeten voorkomen op het moment dat je vissen hebt, aangezien dat betekent dat nitriet ook niet goed wordt afgebroken en heb je dus een probleem met nitriet en ammoniak vergiftiging. Eerst loopt de nitraat op, dan de nitriet en dan de ammoniak, dus als je ammoniak meet dan is er iets goed mis. Het toevoegen van afbrekende middelen bestrijd alleen het symptoom maar niet de oorzaak: de capaciteit van je filter is niet goed (of het filter is niet goed, en/of je bak is nog niet ingedraaid).

Je aquarium is nu 3.5 week oud en het is de tweede lichting vissen. Hieruit haal ik dat je veel te vroeg de vissen hebt toegevoegd waardoor het filter er nog niet klaar voor was.

En als ik je tekst goed begrijp, dan zijn er dus eerder vissen doodgegaan, heb je nieuwe toegevoegd en zijn ze nu weer dood? Als je vissen in een groep omkomen dan is er duidelijk iets niet in orde en moet je niks nieuws gaan toevoegen tot de je oorzaak hebt aangepakt.

En dat je bak te klein is voor deze vissen ben je volgens mij zelf al achter gekomen.

Je hebt hier dus een aantal punten om aan te werken:
Je moet andere vissen kiezen (eigenlijk garnalen of misschien een betta) voor dit aquarium. Kogelvissen en tetra's moeten in een grotere bak.
Het filter moet helemaal ingedraaid zijn en dat is deze nog niet. Je moet dus geduld hebben. Laat het filter vooral met rust, je hoeft het niet vaak schoon te maken. Water wel blijven verversen.
Ga nu absoluut geen tweede kogelvis erbij doen wat dit gaat gegarandeerd fout.
Voor de kogelvis die je nu hebt zal je slakken moeten regelen.
Het oranje water zou ook kunnen komen door hout of turf als je dat erin hebt zitten.

In dit geval zou ik proberen om alles terug te brengen naar de winkel. Als dit lukt, het klinkt naar maar helaas, zou ik deze winkel niet weer bezoeken.

Dank jullie wel voor reacties. We hebben besloten water 100% nu te verversen en woensdag kunnen we terug naar die winkel. Gaan ze wel aanspreken op ntzettemd slechte voorlichting, want op deze manier snap ik niet wat er leuk is aan aquaria 🙁
Om tijdlijn nog even helder te krijgen: dag na opstarten konden de vissen hier al in (volgens verkoper, we weten inmiddels dat dit fout is)
Deze zijn na een dag doodgegaan, op 1 dwergkogelvis en 1 tetra na.
Na een week weer water laten testen en deze bleek goed te zijn, nitriet aan het afzwakken, dus 5 tetras erbij en 2 corydora (deze 2 op advies winkel).
Week later, weer laten testen en bleek goede kant op te gaan, dus wij blij, alles leefde nog.
Vandaag weer laten testen:teveel ammoniak dus toxivec erin. Hierna werd ons heldere water geel/bruin en dreven de 6 tetras en dwergkogelvisje dood rond... :'(
Weet nu inmiddels ook dat de bak te klein is voor de vissen.. Het is overigens een startkit tropical van superfish 30l bak wat in feite een 20l netto inhoud heeft

Dank jullie wel voor reacties. We hebben besloten water 100% nu te verversen en woensdag kunnen we terug naar die winkel. Gaan ze wel aanspreken op ntzettemd slechte voorlichting, want op deze manier snap ik niet wat er leuk is aan aquaria 🙁
Om tijdlijn nog even helder te krijgen: dag na opstarten konden de vissen hier al in (volgens verkoper, we weten inmiddels dat dit fout is)
Na een week weer water laten testen en deze bleek goed te zijn, nitriet aan het afzwakken, dus 5 tetras erbij en 2 corydora (deze 2 op advies winkel).
Week later, weer laten testen en bleek goede kant op te gaan, dus wij blij, alles leefde nog.
Vandaag weer laten testen:teveel ammoniak dus toxivec erin. Hierna werd ons heldere water geel/bruin en dreven de 6 tetras en dwergkogelvisje dood rond... :'(
Weet nu inmiddels ook dat de bak te klein is voor de vissen.. Het is overigens een startkit tropical van superfish 30l bak wat in feite een 20l netto inhoud heeft
Mijn advies, nog een keer terug en dan nooit meer terug komen !.

Ik heb dus nu geen nieuwe vissen erbij, dat zou echt stom zijn met zulke hoge ammoniak waarde. Wel vorige week nieuwe plantjes toegevoegd, waarvan er 1 niet helemaal goed lijkt, maar die is inmiddels ook weer weggegooid.

.... Eerst loopt de nitraat op, dan de nitriet en dan de ammoniak, dus als je ammoniak meet dan is er iets goed mis. ..
Euhm ....
Je bedoelt wat ik begrijp maar dat staat er niet.

Garnalen zijn ook trouwens heel leuk om te houden!
Zeker, echt geweldige dieren waar ik elke dag enorm van kan genieten om naar te kijken! :DD

Vervelend zeg deze ervaringen..

Mijn advies, nog een keer terug en dan nooit meer terug komen !.
Eigenlijk ga ik hier wel in mee. Ik zou proberen alles terug te brengen en daar niet meer terug willen komen. Het is om te huilen dat dit voorkomt in dierenwinkels.

Dat je verkeerd bent voorgelicht, daar kan je zelf natuurlijk ook niet veel aan doen en het is heel goed dat je het probeert op te lossen. Ik denk dat je op dit moment het beste kan kijken of je de vissen die nog over zijn ergens kan onderbrengen (terug naar winkel als kan) en dan het bakje gewoon een maandje, misschien 2, zonder vissen laten draaien. Dus wel de plantjes houden enzo maar geen vissen. Dan na die tijd eens kijken of je nitriet en ammonia weg zijn en dan zou je er bijvoorbeeld een betta bakje of een garnalen bakje van kunnen maken.

Mocht je na deze ervaring door willen gaan in de aquariumwereld lees jezelf dan altijd goed in! Neem niks verkopers aan en doe geen inpulsaankopen als het om levende have gaat.

Ik heb dus nu geen nieuwe vissen erbij, dat zou echt stom zijn met zulke hoge ammoniak waarde. Wel vorige week nieuwe plantjes toegevoegd, waarvan er 1 niet helemaal goed lijkt, maar die is inmiddels ook weer weggegooid.
Als je de plant nog kunt redden van het vuilnis zou ik dat zeker doen. De meeste worden bovenwater gekweekt en moet daardoor wennen aan het onderwater leven.
Blad kan lelijk worden, verslijmen en loslaten.
Hoe zagen de wortels er uit?

Wat worden er hier toch een goede adviezen gegeven zeg! :petjeaf:

Als je de plant nog kunt redden van het vuilnis zou ik dat zeker doen. De meeste worden bovenwater gekweekt en moet daardoor wennen aan het onderwater leven.
Blad kan lelijk worden, verslijmen en loslaten.
Hoe zagen de wortels er uit?

Wortels waren zelf helemaal bruin en slijmerig, stonk vreselijk.
Deze plant kwam uit tuincentrum in de buurt en hing in een zakje onderwater. Heb zo'n vermoeden dat deze enige tijd al daar gehangen. Plant niet meer te redden van de groene bak..

De bak is ook echt geen impuls aankoop voor ons geweest, zo gaan we niet om met levende wezens. We hebben een konijn van 9 rondlopen (de andere is helaas maar 7 geworden) en ook nog een kat, dus het is niet dat we levende zaken zomaar als ''dat zal wel leuk zijn"
Anders hadden we al veel meer dieren gehad 😉

Ik vind het ook goed dat je zo je best doet om het beste te doen. :petjeaf:
Voel je dan ook vooral niet aangevallen in je handelen. De meeste leden zullen geschrokken zijn en zich kapot ergeren aan dierspeciaalzaken als deze die niet de juiste voorlichting geven.

Op dit forum vind je enorm veel liefhebbers van het aquarium. Om te zien dat een winkel adviezen geeft die echt nergens op slaan, is vreselijk om te lezen. Vooral omdat dit probleem bijna dagelijks voorkomt op dit forum, moet je nagaan wat er gebeurt met alle visseneigenaars die niet naar dit forum komen...
Voel je dus absoluut niet aangevallen, t is meer een frustratie naar een diepgaand probleem.

De stap die je hebt genomen door uberhaupt naar dit forum te komen, bewijst al dat je veel wilt doen voor je vissen! Ik ben benieuwd welke stappen je wilt ondernemen. ?

Maar heb je nu nog vissen dan? Of is alles wat nog leefde terug naar de LFS? Indien het 1e en je wilt ze toch houden dan zou ik naast het op orde krijgen van de waterwaardes ook z.s.m. op zoek gaan naar een grotere bak. Kun je indien je niet teveel wilt uitgeven via MP of wellicht dit forum bij de aangeboden sectie kijken. Mocht je het visbestand al weten dan kun je dit ook posten bij visbestanden en evt van advies voorzien worden of hetgeen jij wilt bij elkaar kan en wat voor huisvesting vereist is. En voel je inderdaad welkom hier. Hopelijk bederft deze ellende niet de interesse in de hobby.

Gr
Stefan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan