Wat is er nieuw

Help

Lid geworden
5 september 2021
Berichten
7
Locatie
belgie
Beste aquarium liefhebbers,
Ik ga deze 1,20meter bak kopen. Nu was mijn vraag: welke vissen kunnen hier het beste in, welke bodem, planten, enz.
Alvast bedankt voor de reacties!
268045326_392552202661772_7949137427745857384_n.jpg
 
Het hangt ook af welke vissen je op het oog hebt want er zijn soorten die zand prefereren. Als je weet welke vissen je wil houden dan kun je de bodem en de planten erop afstemmen. Een bak met bv Malawi s zal weinig planten bevatten.
 
Wat leuk! Gefeliciteerd met de aankoop vast!

Wat betreft visbestand, hier is er e.e.a. over te vinden:

Op grond van wat je wilt gaan houden kun je keuzes maken wat betreft de inrichting. Neem je bijvoorbeeld iets als corydoras, dan is een zandbodem het beste. Neem je iets als sluiers, dan kan voor sommige varianten bare bottom (geen bodem) de betere optie zijn. Het hangt af van wat je met je bak wil doen.
Je kunt op de biotooptour gaan, dat betekent dat je een bak inricht naar een bepaalde biotoop (zuid amerika, azië), en daar de inrichting en visbestand op af stemt. Of een gezelschapsbak. Op het forum zijn heel veel voorbeelden te vinden. Zet een grote pot thee/koffie, en ga gewoon eens door het bakkenoverzicht om wat inspiratie op te doen. Als je iets ziet wat je mooi vind kun je gaan uitzoeken of het voor je bak ook haalbaar is (of misschien een aangepaste variant ervan).

Als je nieuw bent in het aquariumhouden zou ik ook even gaan inlezen op technische achtergrondinfo. Dingen als de stikstofcyclus, hoe een filter werkt, etc, zodat je een beeld hebt van de processen in een aquarium en daar ook keuzes op kunt baseren. Neem je vissen die bijvoorbeeld veel vervuilen, dan zit daar filtercapaciteit/onderhoud aan vast, en dat moet je wel kunnen en willen.

Heel veel plezier met uitzoeken!
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan