Wat is er nieuw

Help!!!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maxie
  • Startdatum Startdatum
M

Maxie

Guest
Hallo,
Ik ben nieuw met aquariums, maar heb voor ik een aquarium nam me heel goed ingelezen.
Ik besloot om een superfish 40 te nemen, want ik wou klein beginnen.
Nu heb ik het aquarium helemaal klaar, heb het filter, grind, een verwarmingselementen enz. erin, maar stuit op een probleempje.
Ik heb het filter en verwarmingselement van mijn neef gekregen, maar ��n van de twee of allebei maakt een heel raar geluid. Het klinkt net als een stoomfluit. Dit zijn de merken:
Filter: Superfish aquaflow 100
Verwarmingselement: Superfish mini heater 55w 26C.

Verder krijg ik bruin spul om mijn planten, wat je er trouwens wel weer af krijgt. Mijn rode plant ziet er ook helemaal aangevreten aan, met scheuren, gele bladeren, en een soort van doorzichtige stukjes. Ook mijn grasplant word een beetje gelig, alhoewel er nieuwe scheuten onder het grind vandaan komen.

Verder heb ik er nog geen vissen in.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik heb het filter vaak schoongemaakt, evenals het verwarmingselement.

PS: Het filtermateriaal was al groen, moet ik er nieuwe filtermateriaal indoen?

Mvg, Maxie

Dat bruine spul is kiezelalg. Maar niet echt een alg. Deze gaat vanzelf over. Is een opstartalg. Geen zorgen maken hierover.
Wat de planten betreft. Niet alle planten gaan groeien in uw bak. Rode planten zijn doorgaans moeilijker.
Minder licht behoevende planten zijn makkelijker.
Denk aan varens, cryptocoryne soorten,..
Drijfplantjes werken ook goed en zullen het licht breken waardoor algen geen kans krijgen.

Gelukkig, was al bang dat ik alle planten moest vervangen.
Ik heb er wel een voedingsbodem, maakt dit wat uit?

Niet zo heel hard, nee. Een voedingsbodem is geen vereiste meer voor planten. Vloeibare voeding doet zijn werk beter.

Maar het is en blijft een zoektocht naar plantjes die het goed doen in de bak.