Wat is er nieuw

Helupp

Jasper04

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2019
Leeftijd
21
Hallo everybody,

In mm vorige topic al veel hulp gehad😉 heel erg bedankt daarvoor!!!

Maar t gaat nu nog steeds niet lekker met mm planten, de ancistrus blijft er gelukkig van af.

Wat gaat er niet goed?:
-De bladeren van mn Braziliaanse klimop worden slecht en vallen er vanaf (eerst krijgen ze gaten en bruine vlekken)
-Ook de bladeren van de Anubias barteri vallen er vanaf(deze zijn nog helemaal goed) bij deze plant is het de stronk(?) die week En bruin wordt.

Kunnen jullie me (weer🙂 ) helpen?

Bijlagen

• 20190903_155807.jpg
    20190903_155807.jpg
    116.9 KB · Weergaven: 111
  • 1567519760271786218430970706354.jpg
    1567519760271786218430970706354.jpg
    92.2 KB · Weergaven: 108
  • 15675198184736183028713523971136.jpg
    15675198184736183028713523971136.jpg
    108.5 KB · Weergaven: 109
Misschien kun je nog even iets vertellen over de bak en de waterwaarden en het licht en wat je eventueel toevoegt. Hoelang draait je bak nu al?

De bak is 60×30×40 cm en draait nu ongeveer een driekwart jaar. Ik voeg soms plantenvoeding en aquasafe van tetra toe.
Licht:
Wit led van SuperFish, T8, 15-18 watt
Waterwaarden(gemeten met van die stiks):
No3: 10
No2: 0
Gh: 8
Kh: 3
Ph: rond de 7
Cl2: 0.8 (daarom ook aquasafe)

Temperatuur staat op 22 graden, is nu 23/24. Mn aquarium staat op zolder dus het is de afgelopen dagen wel opgelopen tot de 28/30

Is het filtersysteem nog relevant?

Strips zijn verre van betrouwbaar dus ik zou de waarden eens laten testen met druppels of zelf een koffer aanschaffen.

Ohhh really? Wat bedoel je precies met druppelen?

Aha thnx. Hebben jullie ook al ideeën wat het zou kunnen zijn?

Als er ook maar iets klopt van die waarden gemeten met strips dan vrees ik dat je in ieder geval een CO2 tekort hebt. Maar omdat mijn vertrouwen in die strips niet erg groot is moet je misschien toch even aan waterwaarden gemeten met een druppeltest zien te komen. Daarvoor zou je ook even bij je Lfs kunnen aankloppen.

De genoemde planten groeien ook wel zonder Co2 toevoeging, ik denk eerder aan een voedings probleem.

En als je in Nederland woont is aquasafe niet nodig, de gemeten waarde van die strip klopt waarschijnlijk niet.

Aquasafe bind ook voedingsstoffen, wordt volgens mij ook altijd aangeraden op de dag dat je aquasafe gebruikt nog geen plantenvoeding te doseren (met name micro's volgens mij) mar pas de dag er na.

Braziliaanse klimop is voor mij altijd een raadsel.

Anubias heeft een ziekte die kan optreden. Ik weet uiteraard niet of dat bij jou het geval is.

Wat ik me kan herinneren is dat het een vorm van rot is. Het kan optreden in de stengel en in de wortelstok.
Bij de variant die optreed in de bladstengel is de kans op herstel het grootst. Daar zie je dat een volledig gaaf blad ineens losvalt, en dat op de plek waar het loskomt een klein bruin rot plekje zit.

Bij de variant op de wortelstok gaan hele delen van de wortelstok sponzig en later bruin worden.

Deze ziekte kan besmettelijk zijn.

Bij ons hebben alle anubiassen het overleeft. We hadden er 1 met de ziekte in de stengel, die heeft zichzelf hersteld. Degenen met bruine plekken in de wortelstok daar hebben we alle bruine stukken weg gehaald. Weg gekrabd. Ook tussen de wortels. Meerdere keren zo nodig.

Nogmaals, ik weet niet of het die ziekte is, maar je zou eens goed naar de plant en de wortelstok kunnen kijken misschien.

Wat ik me kan herinneren is dat het een vorm van rot is. Het kan optreden in de stengel en in de wortelstok.
Bij de variant die optreed in de bladstengel is de kans op herstel het grootst. Daar zie je dat een volledig gaaf blad ineens losvalt, en dat op de plek waar het loskomt een klein bruin rot plekje zit.

Bij de variant op de wortelstok gaan hele delen van de wortelstok sponzig en later bruin worden.
Jaaaa precies dit

Ik ga een x kijken bij mn lfs

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan