Garnalenbakje van Killerfish


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,463
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Zoals jullie wellicht weten geef ik les op een basisschool en heb ik het afgelopen jaar een superfish aquairum gehad met onder andere Henk, zoals onze betta genoemd is door groep 8. In het begin nog in een vrij kale bak, wat snel wat werd aangevuld met wat meer planten.
20180912_211829.jpg
20180912_211832.jpg
20180912_211851.jpg
20180912_211901.jpg


Na een vrij korte tijd kwam er bij Henk een bult op zijn kop, vermoedelijk een tumor. Hij leek er geen last van te hebben, dus lekker laten zwemmen. De bult werd echter wel langzaamaan steeds groter, al leek het altijd wel goed te gaan. Tot de aanloop naar de meivakantie. Henk was minder actief en zelfs de kinderen gaven aan dat hij het niet meer zo goed deed (ik sta zelf alleen de donderdag en vrijdag voor de groep). Ik heb hem hierop in de vakantie uit zijn lijden verlost, maar een lege bak op school kon natuurlijk niet. Dus een nieuwe man gehaald, genaamd Henk de Tweede.

Een in verhouding ukkie van een man, maar de kinderen waren, net als ik overigens, gelijk verliefd. Even een mooie foto thuis in de bak kunnen schieten voordat hij aan het einde van de vakantie mee zou gaan naar school. Daar ben ik namelijk gestopt met foto's maken door een drukke periode van onder andere kamp en de eindmusical.
20190502_131810.jpg


Nu is het natuurlijk vakantie en een vis zes weken op school laten is geen optie. Daarbij ga ik na de vakantie naar een andere school dus Henk de Tweede met huis en al mee naar huis genomen. Eerst even in de Lido maar merkte al snel aan de garnalen dat dit niet ging werken. Dus paps en mams weten te overtuigen om hem zijn eigen woning terug te geven, mooi op het bureau. Een en ander veranderd en de hele nieuwsgierige vis is nu gezellig mijn maatje. Een extern filtertje (eden 501) aangeschaft en door een foutje van mij ook toe aan een nieuwe verwarming. De plant linksachter heeft even rondgedreven en ziet er wat minder uit. Ik kijk het even aan, maar kan zijn dat ik die nog vervang. Verlichting aangepast met een stuk tintfolie wat ik nog over had van de auto omdat deze echt te fel was, dit is een stuk rustiger en gaan de planten ook meer waarderen denk ik. Bak zat op school namelijk vrij snel vol met alg elke keer. Kan natuurlijk ook aan het voeren liggen :D

Gisteravond even een foto gemaakt en vandaag de plantjes wat anders gezet. Zal even een mooie foto maken als het weer donker is buiten. Op het moment zwemt Henk met 2 oto's rond, welke morgen aangevuld gaan worden met 3 habrosusjes op de bodem. Kijk het even met dit aantal aan want wil de bak niet te vol. Filter wel helemaal vol met biomedia, dus dat zal het hem niet doen. En vind het gewoon leuk als er wat op de bodem rondscharrelt. De oto's zijn vooral voor de schoonmaak, maar vind ik ook gewoon een leuk visje. Ik weet dat je ze beter niet in een nieuwe bak kunt houden, maar deze zwemmen hier al wat langer rond en eten ook mee met het voer. En mochten ze toch mager worden, gaan ze zo door naar de lido die ernaast staat en mogen ze zich bij de oto's daar voegen.
20190715_222307.jpg
20190716_125637.jpg


En even de info op een rijtje:

Superfish aqua 30 led
Smart heater 55 watt (incl thermometer)
Eden 501 extern filter

Kempvis Henk de Tweede
2 otocinclus
3 corydoras habrosus
 
Wat een leuk, en ook weer niet leuk verhaal. ;)
En een bakje er bij. Maar gaat deze terug mee naar school, als die weer van start gaat? Ik neem aan van wel?
 
Erg leuk Mike en veel plezier met de Betta.
 
Mooi bakje! Erg leuk datk hout dat je van bovenaf erin laat hangen.
Ik ben benieuwd of je Oto's en Cory's het goed gaan doen in dit formaat en in deze aantallen, we zullen het gaan zien. Je hebt in elk geval en back-up plan.
Je hebt nu in elk geval een erg mooie Betta! :smitten:
 
Wat een leuk, en ook weer niet leuk verhaal. ;)
En een bakje er bij. Maar gaat deze terug mee naar school, als die weer van start gaat? Ik neem aan van wel?
Ligt een beetje aan het komend jaar. Ik sta 2 dagen voor de groep en krijg waarschijnlijk mijn eigen lokaal. Als er de andere dagen om e n om andere groepen inzitten, weet ik niet of het verstandig is er een aquarium neer te zetten. Die tijd zal het nog even leren, maar anders lekker hier thuis van genieten. Als Henk maar een goede plek krijgt, maakt het me niet zo veel uit waar. Hier of op school, dat tweede is natuurlijk ook leerzaam

Erg leuk Mike en veel plezier met de Betta.
Tnx, komt vast goed!

Mooi bakje! Erg leuk datk hout dat je van bovenaf erin laat hangen.
Ik ben benieuwd of je Oto's en Cory's het goed gaan doen in dit formaat en in deze aantallen, we zullen het gaan zien. Je hebt in elk geval en back-up plan.
Je hebt nu in elk geval een erg mooie Betta! :smitten:
Zit met een magneet vast, heb er ooit aan de achterkant al een gat in gemaakt (Zal eens kijken voor een foto). Ooit zo gehad en leek me gaaf, mede omdat de betta zo ook een verstopplek heeft met de anubias en dus aan het oppervlak kan zitten. De oto's zijn iig al door de hele bak te vinden.
Combinatie zal even een gokje worden ja, maar heb bewust het stuk hout op het zand zodat de corydoras erachter/onder kunnen gaan zitten, waarbij de oto's meestal juist op het glas/de planten of het hout zitten. Beide soorten kunnen naar de lido mocht het niet gaan, want ook Henk moet er goed mee overweg kunnen. Al vermoed ik dat dat wel goed gaat, de oto's hebben er namelijk al eerder bij gezeten en de habrosus is natuurlijk niet heel veel kleiner.
En ja, het is een prachtige man!
 
Leuk bakje heb je er van gemaakt, zoals die in het klaslokaal stond was het wel een beetje kaal voor de MOOIE Betta
 
Ligt een beetje aan het komend jaar. Ik sta 2 dagen voor de groep en krijg waarschijnlijk mijn eigen lokaal. Als er de andere dagen om e n om andere groepen inzitten, weet ik niet of het verstandig is er een aquarium neer te zetten. Die tijd zal het nog even leren, maar anders lekker hier thuis van genieten. Als Henk maar een goede plek krijgt, maakt het me niet zo veel uit waar. Hier of op school, dat tweede is natuurlijk ook leerzaam
Zoals je zegt, als er ook goed voor hem gezorgd wordt als jij er niet bent, is er geen probleem. :)
 
Zaten wel wat meer planten in, maar ook mede door de plek in h
Leuk bakje heb je er van gemaakt, zoals die in het klaslokaal stond was het wel een beetje kaal voor de MOOIE Betta
Klopt, zelfde planten zaten er wel in maar de inrichting was een stuk opener. Vonden de vissen niet erg leek het, want de anubias zat ook daar aan het oppervlak met een zuignap voor Henk. Maar ja, dit is natuurlijk een stuk strakker en mooier :D

Zoals je zegt, als er ook goed voor hem gezorgd wordt als jij er niet bent, is er geen probleem. :)
Wil het nog even overleggen met mijn duo, wat die er van vind. Tis ook maar een groep voor een halfjaar om mijn studie helemaal af te ronden, dus we zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte
 
Helaas heeft de leverancier de vissen niet kunnen leveren. Hier in de buurt ook niet te verkrijgen, wellicht deze week even stukje touren om iets verder weg te kijken
 
Ritje naar Almelo gemaakt om bij een particulieren winkel, laten ik het zo noemen, een aantal habrosusjes op te halen. Hij had ze nog zitten maar wist niet helemaal hoeveel. Plan was 3 voor €2,50 maar kon ze alle 5 voor €10,- meenemen. Dat maar gedaan. Kijk het even aan hoe het is, ze zijn volgens mij al wel volwassen en ik moet zeggen dat ik het niet heel druk vind ogen met 5 op de bodem.

Flinke zak water waar ze in zaten dus dat moest even anders, want zoveel meer water past er niet in dit bakje :juggle: Dus maar even het maatbekertje tevoorschijn. Gelijk even wat foto's gemaakt want het viel me thuis pas op dat de baardraden er eigenlijk niet meer waren. Was daar in de bak niet zo goed te zien, normaal let ik daar ook wel op.
20190718_154156.jpg
20190718_154624.jpg
20190718_154612.jpg
20190718_154631.jpg
20190718_154714.jpg


Henk moet nog wel even wennen en is wel geïnteresseerd, maar doet ze verder niet veel. Laat even zien dat het zijn bak is door zijn kieuwen op te zetten, maar zwemt dan ook weer vrolijk verder :D
20190718_161717.jpg
20190718_161723.jpg
20190718_162545 (1).jpg
 
Plantje gesnoeid, hopelijk trekt die bij
20190723_124550(0).jpg
20190723_121803.jpg
 
De plant ziet er niet best uit, genoeg bodemvoeding erbij?
 
Heeft het altijd gedaan zonder, maar denk ook dat de paar dagen los in een emmertje hen niet echt heel goed heeft gedaan :oops: Mocht ie het toch niet overleven, al verwacht ik van wel aangezien deze plant zwaarder heeft meegemaakt, ga ik voor een varen oid. We shall see de komende tijd
 
Henk de eerste heeft wss een labyrinthontsteking gehad.
Dit komt meestal omdat er geen dekruiten tussen wateroppervlak en verlichting zit.
Daardoor schommeld de temperatuur van die luchtlaag veel gedurende de dag en word een oppervlakademende vis (labyrintvis) als het ware verkouden.
 
Schreeuwt om ijzer. Lateriet. bolletje.

E die planten horen daar niet in.
Is een leuk gezicht, maar ze leven ook in rijstvelden.
 
Henk de eerste heeft wss een labyrinthontsteking gehad.
Dit komt meestal omdat er geen dekruiten tussen wateroppervlak en verlichting zit.
Daardoor schommeld de temperatuur van die luchtlaag veel gedurende de dag en word een oppervlakademende vis (labyrintvis) als het ware verkouden.
Vermoed toch een tumor, gezien de grote bult die hij op zn kop had. Werd steeds groter en groter en kreeg hij steeds meer last van. Of zit ik ernaast; Hier staat de bult het beste op, werd naarmate het langer duurder steeds groter
20181107_131504.jpg



Toch even kijken waarom het plantje eruit zag zoals het was. Een Echinodoris is sterk maar wanneer de balderen er zo uitzien is er ergens toch iets mis.
Schreeuwt om ijzer. Lateriet. bolletje.

E die planten horen daar niet in.
Is een leuk gezicht, maar ze leven ook in rijstvelden.
Tnx beide. Ik heb volgens mij niks meer aan plantenvoeding in huis omdat de andere bakken ook zonder draaien. Wil ik hier ook zo laten, dan evt maar ander plantje. Zal wel eens kijken of ik nog ijzertabletten heb, had ik altijd wel
 
Echinodorus heeft een beetje wortelvoeding altijd wel nodig. Ik gebruik momenteel root-sticks van Easy Life die je er elke maand even bij de wortels stopt en lijkt goed te werken. Maar er zijn vele merken die dit verkopen en ik geloof dat @tuinkabouter zelf capsules maakt en verkoopt.
 
Vermoed toch een tumor, gezien de grote bult die hij op zn kop had. Werd steeds groter en groter en kreeg hij steeds meer last van. Of zit ik ernaast; Hier staat de bult het beste op, werd naarmate het langer duurder steeds groter
Bekijk bijlage 276944




Tnx beide. Ik heb volgens mij niks meer aan plantenvoeding in huis omdat de andere bakken ook zonder draaien. Wil ik hier ook zo laten, dan evt maar ander plantje. Zal wel eens kijken of ik nog ijzertabletten heb, had ik altijd wel
Ow, het was meer op z'n flank dan echt vol bovenop z'n kop. ziet er me idd tumor achtig uit.
 
Na het eten even wat plantjes halen... net thuis dus planten doen we morgen wel. Merk namelijk dat de cory's toch wel wat schuw zijn en hoop dat dit minder wordt met de planten. Meneer ging in ieder geval gelijk op onderzoek uit
20190808_214710.jpg
 
Nadat er een spontane tuinklus voorbij kwam net maar even de tijd genomen om met de waterplanten aan de slag te gaan, ben er eigenlijk best tevreden over. De vallisneria is een test, zie wel of dat stekje het goed gaat doen of niet.
Even met een handdoek de spiegeling tegengegaan om vanaf de zijkant ook een foto te kunnen maken
20190809_153938.jpg
20190809_154005.jpg
20190809_154053.jpg
 
Dit is een leuk bakje geworden. Heb je er geen drijvertjes in?
 
Nee, maar wel een anubias die een plekkie voor Henk creëert. Verlichting is al gedimd. Hoop dat de vallisneria links wat de hoogte in gaat, maar da's even afwachten
Anubias is wat bruin want stat soms wat boven water
20190809_163032.jpg
20190809_163038.jpg
 
Bakje weer redelijk helder dus vannacht van de drie bakken maar een foto gemaakt, net als het filmpje. Verder niet veel veranderd aan deze bak


20190812_000920.jpg
20190812_001016.jpg
20190812_001039.jpg
20190812_000842.jpg
 
Omdat de habrosus, mochten die nog op voorraad komen binnenkort bij de leverancier, waarschijnlijk naar de lido gaan in een mooie grote school, vanmiddag even bij de LFS geweest om wat vis te bestellen voor de Lido. Gelijk maar de laatste 5 pygmaeus meegenomen voor deze bak. Gaan prima samen met de habrosus en zullen worden aangevuld als de habrosus naar de andere bak gaan. Anders blijven ze lekker hier samen rondzwemmen.
20190815_160150.jpg
 
De bak op zich doet het prima, enkel ben ik niet zo goed met de kleine cory's die deze bak bewonen. Ik twijfel of het aan Henk ligt, of dat de vissen gewoon wat zwakker zijn. Henk heeft met kleinere vissen samengezeten en dat ging prima, echter lijken de kleine cory's het niet zo goed te doen. Zwemmen er wat minder rond, maar die doen het op zich prima. Actief door de bak en best wel veel te zien, dus daarom zwemmen ze nog rond. Zie wel eens wat showgedrag bij Henk, maar das een keer happen en dan klaar. Kijk het nog even aan en anders gaan de cory's maar naar de lido.

Vaak tussen de planten te vinden, al zitten daar wat algen op. Ik stoor me er niet aan en hij is blij met zijn verscholen woning dus helemaal prima. Zit ook vaak een schuimnestje achter, dus druk is ie zeker. Water verversen gebeurd regelmatig, filter heb ik nog niet aangezeten en ben ik echt enorm fan van. Houdt de bak helder en toch voldoende ruimte voor het biologische materiaal.

Enige dingetje is de uitstroom die vrijwel gelijk wit werd eenmaal in de bak, iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Stoort niet en lijkt niet slecht te zijn, maar zwart valt toch minder op...

20190919_214311.jpg
20190919_214403.jpg
20190919_214500.jpg
20190919_213753.jpg
 
Mooie bak is dit geworden Mike. Erg leuk het hout en de planten die zo de hoogte in gaan.
 
Dat is inderdaad beter geworden dan gehoopt, zeker de varens die zo mooi tussen de wortels zitten ben ik blij mee. Crypto's doen het ook verrassend goed en groeien mooi om het hout, wat nu echt uit de planten komt
 
Dat is inderdaad beter geworden dan gehoopt, zeker de varens die zo mooi tussen de wortels zitten ben ik blij mee. Crypto's doen het ook verrassend goed en groeien mooi om het hout, wat nu echt uit de planten komt
Het is op dit moment om te zien mooi in evenwicht.
 
Passen de oto’s en Cory’s wel in dit formaat? Ik vind ze erg leuk:thumbs:
 

Terug
Bovenaan