(Her)Inrichtings tips gevraagd.


G

GewoonJoey

Guest
Beste mensen,

Ben op het moment aan het zoeken naar stukken hout om mijn bak mee in te richting.
Op dit moment staat hij er zo bij:
WP_20141130_16_10_56_Pro_zps7c477c9e.jpg

Heb er nu 2 stukken instaan maar deze bevallen me niet echt.
Voor de rechterhelft van de bak heb ik een mooi stuk gekocht.
Alleen ben ik er nog niet heel zeker van hoe ik het ga plaatsen.
Zit een beetje in de knoop met de Echinodorus.
Dit is het stuk hout:
Hout_zps0c773b11.jpg

Dacht zelf om het te plaatsen zoals op de foto.
Of met het dikke stuk naar rechts achter.
Stuk komt ongeveer van de raam tot aan de Rotala.

Verder zou ik nog graag een mooi stuk hout aan de linkerkant plaatsen wat iets hoger is.
Misschien is het wel mooi om ook iets op pootjes te hebben zodat de bodem wat meer vrij komt?

Mogelijk wil ik ook mijn gemaakte "hillstream" weghalen, deze zullen de garras niet echt missen.
Als er de plek nog is behoud ik hem wel gewoon.

Hoop dat er wat nuttige tips en ideeen opgedaan worden door jullie reacties.
 
Niemand een leuk idee of tip?
 
Nee sorry Joey,gewoon lekker zelf proberen om een draai te vinden ;)
 
Met de 3 "tanden"op de bodem,links net voor het midden van de bak.
 
Ja denk dat ik het grote stuk gewoon moet passen en meten.

Wat ik wel graag nog zou willen weten wat nou een mooi stuk hout is voor de linkerkant.
Nu ligt er een stuk wat een beetje wegvalt.

Misschien valt het mee met het nieuwe stuk erin maar ik weet het niet.
Wat zou het mooist zijn?
Hoog stuk, hoge uitsteeksels, bruggetje? Ik zou het zelf niet weten...
Nu valt het teveel achter de cryptocoryne.
 
Ik zou persoonlijk zelf de punt van het hout schuin richting het raam richten, zo krijg je namelijk meer diepte.
 
KevinK zei:
Ik zou persoonlijk zelf de punt van het hout schuin richting het raam richten, zo krijg je namelijk meer diepte.

Dat idee had ik zelf ook.
De Echinodorus wou ik er dan gewoon onder laten staan waar hij nu staat.
De dikke poot val er dan een stukje doorheen.
 
Mensen,

Ik twijfel of mijn hout nu wel of niet is ingewaterd..
Kan het nergens anders testen als in het aquarium zelf maar dit is niet de bedoeling want het moet dus gelijk blijven staan i.v.m. het verplaatsen van de Microsorium.

Als ik het heb liggen met het dik stuk naar beneden komt de 2 kleine poten omhoog.
Zou dit gewoon aan het gewicht liggen of zouden deze stukken het hout nog omhoog trekken?

Heb het al in bad gehad maar kan het niet in de juiste positie testen.. bad te klein..

Nu was de vraag dus, blijft het gewoon op zijn poten staan als het dikken stuk en de dikke poot volledig zijn ingewaterd?
Houden deze het hout dan genoeg op zijn plek of zullen de 2 kleine poten door hun druk naar boven het hout omgooien?

Ik ben bang dat er niks anders op zit als gewoon proberen in het water maar wil het toch even vragen voordat ik opzoek ga naar zon gigantische bak..
 
Normaliter moet het hout volledig zinken indien deze goed ingewaterd is.
Je ziet mensen wel eens voor langere tijd stenen plaatsen op hout wat nog wil drijven.
 
Klopt maar helaas heb ik die optie niet.

Het hout dient als vervanging voor hout in een bestaand bak, moet dus gelijk op de bodem blijven.
Ben alleen bang dat als het dus niet volledig is ingewaterd het hout om gaat vallen.

Wil dus weten of er mensen zijn die weten of het kwaad kan.
Zoals ik al zei, het dikke stuk bovenop en de dikke poot blijven gewoon op de bodem.
De 2 kleinere poten komen omhoog.
Het hout blijft overigens wel op de bodem liggen en komt niet compleet omhoog.
 
GewoonJoey zei:
Het hout blijft overigens wel op de bodem liggen en komt niet compleet omhoog.
Dan lijkt het me ingewaterd. :)
 
Crash zei:
Dan lijkt het me ingewaterd. :)

Ondanks dat vind ik het toch link..
Zie het niet zitten dat het straks toch omhoog komt..

Maar goed het blijft wel op de bodem liggen dus je zou zeggen dat er niks aan de hand is.
Misschien, heel misschien dat ik het toch maar probeer..

Vond het echter ook niet echt een goed idee om de Microsorium 2x te gaan verplaatsen.
 
Hout staat erin!
Nu komt alleen de volgende vraag..
Ben nu opzoek naar iets leuks voor onder het hout.

Liefst een laagblijvend plantje van een cm of 10 hoog.
Mag een matje worden maar dan wel iets wat goed bij te houden is.

Als er tips zijn hoor ik het weer graag!
 
Zoals ik vaker zeg kan de Sagitaria Sabulata een mooi veldje worden en laag blijven.
Is een redelijke snelle groeier ook hoor.
 
Deze had ik ook gevonden en was een prachtig plantje.
Alleen hij moet het goed doen op een behoorlijk donker plekje.
Het licht word behoorlijk weggenomen door het hout.

Als hij dit doet is het goed en kan het best wel eens dat plantje worden.
Mits deze ook goed in toom te houden is en dus niet de complete bodem van de bak gaat bedekken.



Foto's zijn trouwens te bekijken in mijn Rio180 topic
 
Sagittaria subulata die minder licht krijgt dan ie wilt gaat langere sprieten maken. Zou zelf eerder denken aan een Cryptocoryne soort, maar welke precies is dan ook nog een kunst. Of John moet zeggen dat het met Sagittaria op een donkere plek wel lukt?

~ Ivo
 
De meeste crypto worden wat hoger denk ik?
En met langere sprieten bedoel je dat hij meer naar boven naar het licht groeit?
 
Cryptocoryne parva zou mini moeten blijven ;)
Tweede vraag: ja.
 
Die Crypto was ik nog niet tegen gekomen, is ook zeker zo mooi als de subulata.

De Anubias zijn ook leuk maar deze moet dan op een stuk steen komen.
Werkt dat echt met die planten lijm?
 
Dat een steen 'moet' met Anubias is niet zo. Anubias doet het prima als je alleen de wortels, maar niet de wortelstok in de bodem zet.

~ Ivo
 
Oh hehe.. dat is nieuw voor me.
Weer wat geleerd.
Dat echt altijd dat ze op hout of steen moesten.

Maar goed, zag net dat ik zonder dat ik het wist ook in mijn Rio180 topic dezelfde vraag heb gesteld..

Wil de mensen dus vragen om daar verder te reageren.
En mijn excuses voor het ongemak.
 
Oke, ik zit weer met een idee in mijn hoofd waar ik behoorlijk wat voor om moet gooien weer..

De Vallisneria links is mooi maar krijgt door de alg niet de kans om de oppervlakte te bedekken.
Ik heb heel erg zitten twijfelen wat ik moet doen en het idee om hem eruit te gooien is ook een optie geweest.
Ook omdat er behoorlijk wat vuil tussen blijft hangen.

Het idee om hem weg te doen is al eerder opgekomen maar toen heb ik het niet gedaan.
Op zich zou een ander plantje daar misschien ook veel beter staan.
Als ik het had geweten had ik hem aan de andere kant gezet (de kant waar hij nu staat kijk ik vanaf de bank schuin op en dan zie ik dus alleen Vallisneria).

Nu weet ik dus niet wat ik er eventueel voor terug zou moeten zetten..
De Rotala is al een flinke bos met fijn blad.
Zat zelf dus te denken aan een kleiner bosje met wat grof blad.
Een leuke smaller blijvende Echinodorus zou die er zijn?

Wat ook een goede optie leek wat het plaatsen van een mooi stuk hout om daar vervolgens een mooie varen op te binden.
Het moet in ieder geval wel mooi dicht zijn of groeien want de aanzuig zit dus in die hoek.

Hoop dat mensen me een beetje kunnen helpen met mijn idee.
Alle idee�n en tips zijn weer welkom!

WP_20150108_16_35_07_Pro_zps5968a17a.jpg

De Crypto links wil ik er eigenlijk ook uit en wat lagers voor terug plaatsen.
 
Misschien dat een foto helpt om je tips te kunnen geven ;).
 
Daar dacht ik ook aan vandaar de edit!
 
De Vallisneria vind ik in die hoek wel mooi staan maar zou op het legen stuk voorgrond dus wel nog wat lage planten gaan zetten.
ik heb al eerder de Sagitaria genoemd maar er zijn wel meer lage voorgrondplantjes.
Daarmee oogt het al heel anders denk ik en verder vind ik het wel goed ingericht. Ik zou het vast niet veel anders doen.
 
Klopt hij staat daar wel mooi maar met de drijfplanten vind ik het niet echt een super combinatie.

Toen ik net de foto zag zag ik in mijn hoofd ook wel al een mooie Echinodorus staan zoals rechts ook staat.
Leek me toch ook wel weer wat hebben.
Stuk hout leek me daarentegen weer niet mooi op een of andere manier.

De open vlakte voor vind ik op zich wel wat hebben.
Achterin onder het hout staat een plantje welke straks nog meer naar voren zal komen.
Zoals dit:
Staurogynerepensform1_zps684a2351.jpg


Als straks de verlichting aan is zal ik wel eens een foto maken zoals het er vanaf de bank uitziet.
De Vallisneria blokkeert de complete linker ruit en is een behoorlijk ophoop plek voor vuil.
 
Iemand nog een leuk idee?
 
Zeker, lees dit eens door: http://nbat.nl/artikelen/voor-starters/ ... ichten-1-2

Voor jouw bak zou ik zeker nog een boedembedekker gebruiken, kijk eens naar de helferi, E. tenellus of de andere bodembedekkers vaak gebruikt in nano bakjes. Voor mij was het altijd een beetje uittesten welke plant het bij mij goed deed, om dat sommige best lastig kunnen zijn.

Ik vind je compositie aardig geslaagd, maar ik weet niet van welke hoek je kijkt. Links naast de R. Rotundifolia zou ik een doorkijkje laten tot de achterwand, dus de valliniseria op links iets meer links houden. Dan zou ik ook nog proberen een straatje te maken met L. cardinalis. Dit staat altijd super. Dat straatje kan je dan om een mooie groep rode planten laten lopen, zoals bijvoorbeeld een rode tijgerlotus of een groepje A. Reineckii. Dit levert altijd hele mooie contrasten op.

Tot slot zou ik in de handel zoeken naar Limnophila/combomba aquatica. Dit is echt een prachtige plant die in elk aquarium goed staat. Deze zou je voor mijn gevoel prachtig kwijt kunnen achter de E. Ozelot. Aangezien deze een beetje rood is en de Aquatica felgroen. Ook wordt hierdoor je co2 reactor verder gemaskerd. Je continu test zou ik trouwens lekker achterin tegen een zijwand hangen, en niet zo in het zicht. Maakt de bak veel natuurlijker! Drijfplanten zou ik er ook uit laten zolang je geen goerami's hebt. Dit omdat je anders teveel licht verliest en de bodembedekkers niet goed willen groeien. Zo te zien heb je al niet super veel licht, dus ik zou alles benutten.

Succes! :)
 
Ik heb het al bedacht!
Opeens wist ik het..

De Crypto links in de hoek is weg en daar komt de Micranthemum monte carlo voor in de plaats (kijken hoe deze het doet).
Drijvers blijven er in want er komen weer nieuwe goeramis (alleen geen lalia meer)
Ook moet ik de drijvers behouden voor de Nannobrycon eques.
Rode planten wil ik niet gaan houden i.v.m. het licht.

Heb ook nog een potje Staurogyne sp. bij besteld voor onder het hout om meer naar voren te plaatsen.
Hierbij word de open vlakte ook alweer minder.
 

Terug
Bovenaan