Wat is er nieuw

hergebruik aquarium

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
42
Beste,

ik heb een aquarium dat ik waarschijnlijk ga hergebruiken, ik heb het nu puur over de glazen constructie. Er heeft kortgeleden bruinalg, blauwalg en groenalg in gezeten.

1) Buiten alles eruit kieperen, moet ik het met een speciaal product uitwassen ofzo om elk spoor van die algen te vernietigen?
2) hoe verwijder ik kalkrand bovenaan van de waterrand?

groeten

Ik zou het goed schoonmaken en naspoelen met waterstofperoxide, dat maakt in ieder geval de cyanobacterie die de blauwalg veroorzaakt dood.

Kalkrande kun je het beste verwijderen met een sponsje met azijn erop, wel heel goed naspoelen daarna.

Een glasschraper werkt ook erg goed tegen kalk.
Hiermee wel uitkijken voor de kitranden.

D6F3440E-6F55-489D-95F5-93F2EEA67689.jpeg

Kalk heeft liefst wat tijd nodig om op te lossen.

Wij doen azijn op een dubbel keukenrolpapier, en plakken dat tegen de kalkrand. Omdat het nat is blijft het hangen.

Na 15 tot 30 minuten, veeg je alles er zo af. Bij extreme kalklaag wat langer laten zitten.

Wanneer je eerder alg in je aquarium had, zou ik de oude spullen die je wil hergebruiken, in de bak leggen, water er in, en overdoseren met easy carbo.

Liefst een aantal dagen.

Waterstofperoxide heb ik vaak gehoord ook bij blauwalg, dat dat goed werkt. Ik weet niet of easy carbo werkt tegen blauwalg.

Ik zou het goed schoonmaken en naspoelen met waterstofperoxide, dat maakt in ieder geval de cyanobacterie die de blauwalg veroorzaakt dood.

Kalkrande kun je het beste verwijderen met een sponsje met azijn erop, wel heel goed naspoelen daarna.
En hoe dan precies: met een vod alles proper maken en nadien beetje waterstofperoxide op een andere vod en overal overgaan en nadien nog met een vod met "zuiver" kraanwater?

of alles proper maken met een vod en dan aquarium afvullen en dan in aquarium waterstofperoxide doseren en lege filter laten draaien zodat het overal in het aquarium komt? en nadien legen en terug met vod met zuiver kraanwater afspoelen?

En hoe dan precies: met een vod alles proper maken en nadien beetje waterstofperoxide op een andere vod en overal overgaan en nadien nog met een vod met "zuiver" kraanwater?

of alles proper maken met een vod en dan aquarium afvullen en dan in aquarium waterstofperoxide doseren en lege filter laten draaien zodat het overal in het aquarium komt? en nadien legen en terug met vod met zuiver kraanwater afspoelen?
Ik heb inderdaad H2O2 op een doekje gedaan, daarmee alles schoongemaakt, daarna het aquarium een keer vullen met wat H2O2 in het water, tijdje laten staan, en daarna goed naspoelen met schoon water.

Kleine bakjes ontsmet ik met chloor. Bak vullen met water en een kopje chloor erin. Dat een uur of 2 laten staan en leeggieten en weer vullen met water en een kopje natuurazijn om de chloorresten te laten verdampen en dan weer leeggooien en voor de zekerheid goed uitspoelen.

Zou blauwalg gewoon gewoon niet klein te krijgen zijn met de bak mooi uit te kuisen en dan de ramen goed proper te maken en af te drogen met een keukenhanddoek? al die chemische producten... trouwens, in je filter zitten toch alle sporen van die algen toch?

Daarom dat ik de filtermedia(pijpjes) ook helemaal overnieuw zou kopen en daar mee herstarten.

algensporen zitten overal dus gewoon goed schoonmaken is in principe genoeg. Voor hardnekkige vlekken op het glas zoals kalk werkt barkeepersfriend poeder erg goed.

bij het grondig reinigen van een leeg aqarium gebruik ik voor kalk buiten mechanische verwijderen
gewoon calgonite of een gelijksoortig product bestemd voor het reinigen van de douche
beetje water er in het restant kalk lekker dik in smeren
de bak afsluiten met tape en een vuilinszak en het spul een nachtje zijn werk laten doen.
daarna nog even met de borstel er doorheen en goed uitspoelen met water en wat natuurazijn

voor de binnenkant van de kap kan je het ook gebruiken dan moet je het echter niet wegzetten
gebruik een harde borstel maar doe dan wel handschoenen aan en een beschermbril op.
bij metalen onderdelen goed naspoelen anders gaan ze oxideren door de zure omgeving.

algen gewoon goed schoonmaken meer doen is zinloos zelfs al krijg je hem 100% steriel dan zitten de sporen er onmiddellijk weer in als je hem in gebruik neemt.

Voor kalk kun je ook gewoon citroensap uit een flesje nemen is goedkoop en werkt prima wel naspoelen natuurlijk

Voor kalk kun je ook gewoon citroensap uit een flesje nemen is goedkoop en werkt prima wel naspoelen natuurlijk
Een keer een hele badkamer mee gedaan..
De appie had ipv 2 flesjes 20 flesjes geleverd xD
Badkamer heeft 3 dagen naar citroen geroken maar was wel blinkend schoon

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan