Wat is er nieuw

hergebruik filter

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
42
Beste,

ik ga mijn externe aanhangfiltertje (Dennerle scaper's flow hier link naar de filter) opnieuw gebruiken. Het komt uit een algenbak, er zat bruinalg, draadalg en blauwalg over een periode in de bak. Draadalg vond ik eens een beetje in het aanzuigpijpje maar nooit echt in de filter binnenin.
Mijn bakje was kleintje van 36liter en hergebruiken in zelfde grootte van bak.
Hoe is dat binnenin opgebouwd: voorfilterspons, fijnfilterpad met actieve kool, biofilterpijpjes

Er werd mij aangeraden de actieve kool te verwijderen en de biofilterpijpjes te vervangen.

1e vraag: ben gaan kijken op website van dennerle en vind die biofilterpijpjes niet als vervanging. Welke neem ik best als vervanging? Want ik zie veel de term keramische pijpjes terugkeren. En ook soms biofilters. Ik vrees dat biofilters voor grotere aquaria zijn...
Ik denk dat de term biofilterpijpjes een commerciële naam is voor keramische pijpjes, maar ben dus niet zeker. Ik vind immers nergens biofilterpijpjes.

2e vraag: zo'n fijnfilterpad: op wat moet je daar letten bij aanschaf? Ze moet fijner zijn dan de voorfilterspons, maar hoe meet je dat? De voorfilterspons meenemen naar de winkel?

3e vraag: uw bacteriecultuur zit toch voornamelijk op die pijpjes he? En dat je die daarom nooit mag uitkuisen. Maar die voorfiltersponzen en fijnfiltersponsen, die mogen er toch elk in een aparte week (of 2 weken) eens uit om onder kraanwater proper te worden gemaakt, of hoe doe ik het anders best om de smurrie eraf te halen?

thx

Duidelijk dat je een beetje in verwarring bent. Zal proberen je wat wijzer te maken.
1) Gebruik als middenlaag in je filter: Sera Siporax mini professional. Doe dat in een kousje, dat vergemakkelijkt het uitspoelen.
2) Een fijnfilterpad heeft een heel fijne structuur, je ziet meteen dat er maar heel kleine gaatjes in zitten., altijd dit pad als laatste medium gebruiken!
3) Je kunt gerust de hele filter kuisen en uitspoelen onder de kraan. Er zitten zoveel bacterien in je hele bak verspreid, dat de benodigde stammen in je filter weer in no time zijn aangegroeid, Dat leert mij mijn ervaring van de laatste 50 jaar!

IMG_20211121_191444.jpg

dank alvast

in bijlage mijn filter. water komt langs onder en gaat langs boven eruit

dus die zwarte spons onderaan laat ik, en dat dunne fijnsponsfilter incl actieve kool gaat eruit en vervang ik door ander fijnfilter. en nadien de sera siporax mini

of zeg jij nu eerst die zwarte spons, dan de sera siporax mini en nadien de fijnfilter pas?

Als jij zegt, de volledige filter mag onder de kraan, is dat dan inclusief de sera siporax?

Ik heb zelf de Scapers Flow. Ik som het nog even op.

Flow gaat van onderen naar boven.

Zwarte spons (is geen koolstofpons) heb ik onderop liggen. De filterpad met kool erin verwerkt heb ik eruit gehaald en vervangen door hele simpele witte filterwatten.

Het bovenste bakje heb ik ook met Siporax mini gevuld en er ook meer in gedaan dan hun oorspronkelijke vulling. Dit zit niet in een kousje omdat bij dit filter het schoonspoelen van de Siporax toch al een eitje is. Dan kan ook het kousje niet dicht slibben.
Bakje een paar keer op en neer halen in water dat ongeveer dezelfde temp heeft als de temp van het bakje. Als het even gaat haal ik het in aquariumwater een paar keer op en neer, zonder het dekseltje erop. Dan wordt het ook schoon zat maar net als BigSmoke gebruik ik ook wel eens kraanwater. Maar zorg wel dat er geen temperatuur shock is. Zin of onzin weet ik niet.

Ik heb de spons en de watten onderop liggen omdat ik zo de siporax schoner houd. De watten heb ik zelf op de spons liggen, zou evt ook nog andersom kunnen. En bij dit filtertje is het toch erg makkelijk om bij die spons en de watten te komen, voor de volgorde maakt dat in mijn ogen in elk geval niets uit.

Maar je schrijft ook nog:

Het komt uit een algenbak, er zat bruinalg, draadalg en blauwalg over een periode in de bak. Draadalg vond ik eens een beetje in het aanzuigpijpje maar nooit echt in de filter binnenin.
Ik vroeg me af of jij hier nog een vraag over had omdat je dit apart benoemt?

In de filtermedia is het altijd zo dat je werkt ( vanaf de inlaat) van grof naar fijn. De siporax is de "werkplaats "van de bacteriën en daa rwordt dus oo khe tgrote gros van de afval verwerkt, dat moet je dus niet afvangen vooraf met een fijn filterdoek of watten, anders wordt de standtijd van je filter, fors verkort!
Voor de rest klopt het verhaal van NicoleE wel

In de filtermedia is het altijd zo dat je werkt ( vanaf de inlaat) van grof naar fijn. De siporax is de "werkplaats "van de bacteriën en daa rwordt dus oo khe tgrote gros van de afval verwerkt, dat moet je dus niet afvangen vooraf met een fijn filterdoek of watten, anders wordt de standtijd van je filter, fors verkort!
Ik zal proberen een linkje erover terug te vinden. Ik kan me geheel vinden in het antwoord van BigSmoke, maar hier zijn ook al vele discussies over gevoerd. Die discussie ging onder andere over het vermogen van spons om de juiste bacteriën te huisvesten.

Ik twijfel zelf ook, want met de Siporax onderop lijkt me dat deze versnel dicht zal slaan?

Zoals gezegd, ik ga proberen het linkje met die discussie te vinden.

Siporax is inderdaad bedoeld voor bacterien, maar niet degene die organisch afval verwerken.

Wanneer je organisch afval bij je siporax laat komen door te weinig fijne filtratie daarvoor, of het weinig schoonmaken van het filter, zal de functionaliteit van siporax waarvoor het bedoeld is, nitrificatie, sterk afnemen. Eigenlijk kan je dan net zo goed keramische ringetjes in je filter doen ipv siorax.

Dat is wat ik heb begrepen uit een combinatie van de informatie op aquainfo, en Sera, de leverancier van siporax.

Siporax is inderdaad bedoeld voor bacterien, maar niet degene die organisch afval verwerken.

Wanneer je organisch afval bij je siporax laat komen door te weinig fijne filtratie daarvoor, of het weinig schoonmaken van het filter, zal de functionaliteit van siporax waarvoor het bedoeld is, nitrificatie, sterk afnemen. Eigenlijk kan je dan net zo goed keramische ringetjes in je filter doen ipv siorax.

Dat is wat ik heb begrepen uit een combinatie van de informatie op aquainfo, en Sera, de leverancier van siporax.
ok de siporax is dus bedoeld voor nitrificatie

en waarvoor zijn de keramische ringetjes dan juist bedoeld?

Die keramische ringetjes zitten in mijn Eheim onderin en functioneren als mechanisch filter.
zoals hier

puur een filtertje, want men bakje is maar 36liter, met mechanische filter (dus die keramische ringetjes) doet het hopelijk ook?
of is een stukje apart voor biologische filter echt nodig?
of gebeurt er ook sowieso biologische filtering op die keramische ringetjes?

zoals ik het nu zie is er eerst de grove spons, heel misschien een nog een fijnspons en dan ofwel keramische ringetjes ofwel die siporax

zou een fijne spons filter op je intake zetten die zal al het vuil op vangen, en wil je wekelijks schoon maken
dan kan je in de rest van je filter biofilm en dergelijk groeien dat zorgt voor nog meer filtratie

Normaalgesproken zijn keramische ringetjes meer bedoeld voor mechanische filtratie, maar....

In principe gebeurt wat gebeurt met bacteriën daar waar de voeding voor de bacteriën is. Een bacterie in je filter is geen werknemer die een bepaalde stof afbreekt omdat hij op een keramisch ringetje zit, of een andere stof omdat hij op een siporax ringetje zit.

Een bacterie is een klein beestje eigenlijk, dat leeft van een bepaalde stof. Dat kan organisch afval zijn, of juist stoffen uit de nitrificatie-cyclus. Het is zijn eten. En het leeft daar waar zijn voedsel is.

Dus wanneer je je filter volgooit met zilveren theelepels (niet doen) zal er ook wat gebeuren, idem met legosteentjes.

Wanneer jij spons en keramische ringetjes in je filter doet zal er zeker ook materiaal en stoffen afgebroken worden.
Het is een klein bakje begrijp ik en het kan goed zijn dat je huidige filterinhoud goed voldoet. Zeker wanneer het water eerst door de spons gaat. Op die manier houdt de spons het meeste vuil tegen, en kunnen de andere bacteriën meer de nitrificatie doen op de keramische ringetjes.

Andersom is een minder goede optie in dit geval, omdat de keramische ringetjes zo grof zijn dat ze het vuil niet vasthouden, waardoor het vuil door het hele filter komt. Zelfs dan zal het nog wel goedkomen, maar is minder handig.

Ik heb zelf in zo'n filter nooit een fijnfilterpad, tja hoe moet je het noemen 🙂 gebruikt. Wij gebruiken het trouwens in onze potfilters ook niet. Gewoon geregeld de spons schoonmaken. Zulk fijn filtermateriaal geeft ook eerder kans op vertraging van de flow in het filter door verstopping en dat wil je niet.

Er werd door iemand anders gesproken over een spons op de aanzuig. Dat kan een goede optie zijn mits dat past in jouw plan voor inrichting. Die spons moet je wel wekelijks (of 2-wekelijks) even uitknijpen, maar zal de werking van je filter zeker ten goede komen.

Wij gebruikten daar altijd de losse spons voor een aquael tubo 500 voor. Die is niet zo fijn dat hij snel dichtzit.
Norgmaals, het hoeft niet, maar het is een makkelijke manier om exrra filtratie toe te voegen. Het is ook gelijk een bescherming tegen bijvoorbeeld het opzuigen van garnalen en slakken in je filter.

Succes en plezier met je plannen 🙂

Laatst bewerkt:
zou een fijne spons filter op je intake zetten die zal al het vuil op vangen, en wil je wekelijks schoon maken
dan kan je in de rest van je filter biofilm en dergelijk groeien dat zorgt voor nog meer filtratie
Die spons wordt erbij geleverd. Ik heb er extra gekocht via een webshop. Wil geen reclame maken maar mocht TS de originele spons willen bestellen dan stuur me maar een PM.

Wij gebruikten daar altijd de losse spons voor een aquael tubo 500 voor. Die is niet zo fijn dat hij snel dichtzit.
Die gaat helaas echt niet passen op de intake van dit filtertje. Te weinig ruimte tussen ruit en intake ben ik bang. Het originele sponsje is echt maar mini. Maar je kunt natuurlijk elk generiek sponsje gebruiken dat past, hoeft niet perse het sponsje van Dennerle te zijn.

• Leuk
Waarderingen: Drup
@NicoleE idd die aanzuigspons heb ik er bewust afgehaald omdat er nog geen levend wezen in zat tot nu toe, maar ligt hier klaar om terug te gebruiken

Beste allemaal, eens te meer blijkt dat er vele wegen naar Rome leiden en dat is goed zo. Ikzelf heb echter geleerd in de afgelopen dik 50 jaar dat ik met aquas aan het klooien ben, dat alle handleidingen gewoonweg niet meer of minder zijn dan een aantal vuistregels. Door deze als eerst toe te passen en VERVOLGENS steeds weer aan te passen aan JOUW specifieke situatie kom je uiteindelijk tot een goed werkende en hanteerbare manier van aquahouden. Dit kan belangrijk afwijken van de handleidingen van de fabrikanten. Daarom ga ik meer af op gebruikers ervaringen!!

Beste allemaal, eens te meer blijkt dat er vele wegen naar Rome leiden en dat is goed zo. Ikzelf heb echter geleerd in de afgelopen dik 50 jaar dat ik met aquas aan het klooien ben, dat alle handleidingen gewoonweg niet meer of minder zijn dan een aantal vuistregels. Door deze als eerst toe te passen en VERVOLGENS steeds weer aan te passen aan JOUW specifieke situatie kom je uiteindelijk tot een goed werkende en hanteerbare manier van aquahouden. Dit kan belangrijk afwijken van de handleidingen van de fabrikanten. Daarom ga ik meer af op gebruikers ervaringen!!
De handleidingen van fabrikanten zijn vaker toegespitst op het verkrijgen van meer inkomsten en daar hecht ik ook weinig waarde aan dus ik kan me vinden in het betoog van BigSmoke.
Voor beginners vaak lastig en men zal zich dan ook eerst goed moeten inlezen in de materie.

thx all! Als beginner zeer moeilijk ja. En zelfs bij de ervaren rotten zitten soms giga-verschillen. Aan ons beginners om te proberen en zien wat er lukt en waar we mee kunnen leven 🙂.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan