Wat is er nieuw

herinrichten 60x30x30

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rakjetakje
  • Startdatum Startdatum
R

Rakjetakje

Guest
Hoi allemaal,

ongeveer 2 maanden geleden heb ik mijn 54 liter opgestart en beplant zonder daar eigenlijk echt over na te denken en je voelt de bui natuurlijk al hangen: ik ben helemaal niet tevreden. Eind van de maand ben ik jarig, dus daarna wil ik de boel wat gaan re-organiseren. In mijn foto-album KLIK is te zien hoe het er nu uitziet. Een deel van de braziliaanse klimop heb ik weggedaan.

Aan de hand van deze inrichting wil ik de bak gaan herinrichten:
35b2ee22e60b1f4fd917d888f07d6d47.jpg

Het aquarium wordt bewoond door een gezin van 4 guppen met kids en er komt een koppeltje caca's aan. Vooral voor het koppeltje wil ik de bak aangenaam maken omdat ze al krap zitten, dus wil ik aan de linkerkant een hoop hout neerleggen met daarop Javavarens om de filter weg te werken en vooraan langs de zijkant 3 stekjes vallisneria. Op de bodem voor en tussen het hout komen takjes en bladeren van de eik en beukenhaag. Dit heb ik al redelijk voor ogen, echter heb ik geen idee wat ik met de rest aan moet. De rechterhelft wil ik graag wat meer gezelschapsaquariumachtig houden. Ook wil ik daar de twee potjes met javamos beter wegwerken in de beplanting want die vind ik nu veel te opzichtig.

De planten die er nu in staan wil ik uiteraard zover als mogelijk hergebruiken. Er staat nu: braziliaanse klimop, penningkruid, cabomba en een grootbladige plant waarvan ik de naam niet heb kunnen onthouden. Ondertussen heb ik ook drijfplantjes toegevoegd. Als iets niet gebruikt kan worden komt dit in mijn nano, want ook die kan wel een (her)inrichting gebruiken.

Mijn vraag is, welke plantjes kan ik het beste waar neer zetten? Aan de hand van de foto zoek ik dus eigenlijk nog een naam voor de plaatsen B, C, E (als je het javamos niet meetelt) en F. Graag zou ik ook nog een rode tijgerlotus willen toevoegen. Voor het geval voorgaande alinea onduidelijk was: het aanschaffen van nieuwe planten is een optie die open staat. Bijvoorbeeld de ludwigia, Limnophilia sessiliflora en mexicaans eikenblad vind ik ook erg mooi.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met wat idee�n, dan kan ik later in het topic tussen kunst en kitsch mijn bak verder perfectioneren 😀

De Apistogramma cacatuoides zou ik absoluut niet in een 60cm bakje zetten daar worden ze te groot voor. Ook zijn het haremvormers en geen koppelvormers.

Daar was ik al bang voor omdat ik overal op internet las minimaal 80 cm. Maar in de LFS werd mij verteld dat het geen echte zwemmers waren en dat ze met de juist inrichting prima in hun vel kunnen zitten. Ik had ze nog specifiek gevraagd naar een potentieel bodemvisje.. Maar beter niet doen dus.

Het vervelende is dat ze in een dierenzaak meestal weinig van vissen weten. Het is een bijproduct. Daarnaast kan ook iedereen een dierenzaak beginnen zonder een dierenopleiding.

Er zouden enkele Corydoras panda bij je Guppen kunnen als je een zachte niet scherpe bodem hebt.

Ik ben vooral verbaasd omdat het niet in een dierenwinkel was, maar in een aquariumspeciaalzaak... En ik heb grind (1-2 mm) dat niet speciaal afgerond o.i.d. is, dus ik denk niet dat die geschikt is voor corydoras helaas. Wellicht wordt dan het guppenbestand iets uitgebreid. Ik was er wel over na aan het denken om de open ruimte die overblijft in het midden zand te maken voor de caca's omdat die graag in het zand happen. Maargoed, ik ga hierover nadenken.

Maar ongeacht of er cacatuoides in komen of niet, houd ik de linkerkant met valisneria, hout en javavarens. Dus graag verder tips over hoe ik de rest in kan richten 😀

Voor Cory s moet het niet scherp zijn maar heb je al gedacht aan de Pauwooggrondel??

Zoals Botia al aangeeft is de bak te klein voor de Cacao s.

Die zaten ook bij de LFS maar die werden me dan weer niet aangeraden :S
Maar die vind ik prachtig! Ik zie op internet dat die ook in holen broeden, maar kan je die het beste in een koppel of een harem houden? En wordt mijn bak dan alsnog niet te klein? En raken ze niet gestresst van de guppen?

Ik heb ze in zowel koppel als harem gehad maar 1 man 2 vrouwen is denk ik iets beter.
Tja het is wel een rustige vis is mijn ervaring en ze zitten ook niet echt in dezelfde lagen als de Gup. Ze kunnen prima in een 60cm hoor. Waarom heeft de lfs ze afgeraden voor je 60cm dan??

Ze waren niet afgeraden, maar ik ging naar ze toe met de specifieke vraag naar een bodemvisje in mijn 60 cm met 4 guppen en heb daarbij verteld dat Cory's geen optie waren vanwege mijn grind. En toen werden mij die apistogramma, nannacara's of Barbuda titteya aangeraden. Pauwooggrondels zaten er niet bij maar had ze zelf wel zien zitten, niet wetende wat voor visje het was. Kleurrijke visjes hebben mijn voorkeur dus de apistogrammatrokken uiteraard meteen mijn aandacht.

Een harem lijkt mij logischerwijs ook beter, maar vroeg me af of het aquarium dan niet alsnog te klein is (internet zegt dan minimaal 80cm). Ik zorg natuurlijk wel voor fijne plekjes en schuilplaatsen voor ze.

In een 60cm bakje kan gewoon bijna niets. En wat wel kan is ongeveer 5% van het gehele gemiddelde aanbod.

Wat jou is aangeraden kan behalve de Puntius/Barbus titteya niet in een 60cm bakje. En de Puntius/Barbus titteya is niet te vertrouwen met Guppen.

Guppen kunnen bacterien bij zich dragen waar ze zelf geen last van hebben maar dodelijk kan zijn voor andere Guppen van een andere stam zgn kruisbesmetting. Daar door kan je ook onder je Guppen enorme sterfte oplopen dus je Guppen aanvullen is ook nietecht veilig.

Ik wist helaas dat dit een probleem ging worden maar helaas was een 80 cm echt niet mogelijk. Heb speciaal voor mijn guppen al een 60cm gekocht zodat ze uit de nano konden.

Botia wat vind jij van de pauwooggrondels?

Ik zei tegen de medewerker van de zaak dat ik otocinclus ook zo'n geinige beestjes vond en hij zei me dat die er makkelijk bij konden. Hoe zit het daarmee dan? Mijn temperatuur staat nu ingesteld op 24 graden (eigenlijk voor de caca's en niet voor de guppen).

Zoals ik jou een beetje "ken" via dit forum zal je de Otocinclus na mijn verhaal niet aanschaffen. Het is allemaal wildvang en dit visje is verschrikkelijk gevoelig tijdens opslag en transport. Voor elk visje wat je koopt zijn er onderweg een of twee overleden. Als je ze eenmaal hebt aangeschaft zijn ze vaak ook broodmager.

Meestal zie je handel Otocinclussen te koop onder de naam de Otocinclus affinis maar het zijn altijd andere soorten dan de Otocinclus affinis. Die in onderstaand filmpje is ook geen affinis zoals aangegeven.

Vangst: https://www.youtube.com/watch?v=ilnitMs1LRk

je ziet ook dat Otocincussen leuk groeps gedrag vertonen in grotere groepen. Vanaf een stuk of 15.

Met Pauwooggrondels heb ik geen ervaring meer het zijn rustige visje. Wel wensen ze donkere plekjes. Een half ingegraven bloempotje onder je stuk hout zullen ze ook fijn vinden.

Hmm dus met andere woorden, als je dan toch zo'n alles-behalve-duurzaam-visje wil kopen kan je ze beter als schooltje houden en daar is mijn aquariumpje veel te klein voor. Dat gaat hem inderdaad niet worden.

Ik zal me eerst eens verder gaan ori�nteren op de pauwooggrondel en wellicht open ik nog een topic in de categorie visbestand voordat ik verder ga denken over de inrichting. Bedankt voor je kennis weer Botia!

We zijn eruit! Het worden de pauwooggrondeltjes (1m/2v). De inrichting moet dus uiteindelijk alsnog redelijk hetzelfde worden. Veel schuilplaatsjes en mooi beplant.
Ik ben dus nog steeds op zoek naar plantjes voor B, C, E en F en een manier om die potjes met javamos weg te werken die ik toch niet zo mooi vond als ik dacht... Maar ik wil ze niet weg doen zodat de pauwooggrondeltjes extra schuilplekken hebben.

En is er trouwens een makkelijke manier (dus niet met een grote zaag of boor) om die bloempotjes te halveren zo, dat de kant met het javamos in takt blijft?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan