Wat is er nieuw

Herinrichten Afrika-biotoop

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
49
Er komt een keer een moment dat men (ik) eens kritisch kijkt naar hun aquarium en denkt: een andere inrichting zou leuk zijn. Op dat punt ben ik nu beland. Ik ben slecht in zoeken op internet, daarom stuurde mijn LFS twee linkjes door betreffende Congo-biotopen. Ik vond alleen maar foto’s en filmpjes van andermans aquaria. Ook mooi, maar niet wat ik bedoelde. In een van die linkjes zie je kristalhelder water met rotsen die begroeid zijn met anubia’s. Ik vond dat wel mooi en heb ik nu dus bedacht dat ik zoiets wil nabootsen. Links in mijn bak staat een groot stuk hout vol anubia’s. In het midden en rechts staat Echinodorus ‘big bear’. Op de bodem voor 2/3 ongeveer Cryptocorine wendtii brown (ik besef nu pas dat de laatste twee van oorsprong niet Afrikaans zijn😳).
Is het mogelijk om de Echinodorus tot de bodem af te knippen of gaan de achtergebleven wortels rotten of weer opnieuw uitlopen? Op die plek zou ik op een stuk van de achterwand anubia’s willen plakken. Of ook een stuk hout vol anubia’s (maar dat gaat weer ten koste van de zwemruimte). Wat ik met de planten op de bodem moet doen weet ik nog niet. Zo laten als zichtbreker voor de Synodontissen, of weghalen en vervangen door hout of stenen (extra schuilmogelijkheden voor de Synodontissen). Ik ben bang dat als ik de planten eruit zou halen in plaats van afknippen ik de hele zandbodem en onderliggende voedingsbodem overhoop haal wat misschien een grote belasting heeft op de waterkwaliteit?
Andere ideeën zijn ook welkom, het heeft geen haast, maar alvast wat ideeën opdoen is niet verkeerd, toch?

Bijlagen

• 8E3D810C-E61C-48D4-B7FC-4F86F7FDBDC9.jpeg
    8E3D810C-E61C-48D4-B7FC-4F86F7FDBDC9.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 48
Vandaag heb ik besloten om de Echinodorus eruit te halen. Meteen daarna een waterwissel gedaan. De bak is nog steeds een beetje troebel na twee uur. In de tussentijd bij de LFS diverse soorten anubia’s gehaald. Een dezer dagen nog een keer water eruit halen en de anubia’s op de achterwand plakken. Misschien dat ik ook wat op de kleinere stukken hout plak.

Bijlagen

• 74F29602-2A80-45EB-BDA1-BD5D0D4EC13E.jpeg
    74F29602-2A80-45EB-BDA1-BD5D0D4EC13E.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 29
Die Echinodorus droogde eenmaal uit het aquarium heel snel uit. Hij staat nu in een emmer met water, hopelijk trekt hij weer bij dan kan ik er misschien iemand nog een plezier mee doen.
In mijn India-bak heb ik nog een wat groter stuk hout, maar die is wat grillig gevormd met allerlei uitsteeksels. Ik ga dat eens op dat open stuk zetten en proberen te visualiseren hoe het eruit zou zien als die vol zit met anubia’s.

Het stuk hout op de rechterfoto vond ik toch niet passen in dit aquarium. Een deel van de achterwand heb ik volgeplakt met anubia’s. Nu moet de tijd de rest doen. Hopelijk slaat het aan en gaan ze uitlopers vormen, zodat er schaduwplekken komen. Ik denk dat de waaierhandgarnalen er ook graag tussen gaan zitten zo vaak bij de uitstroom. De bodem vind ik wel kaal op het rechter deel, maar misschien moet ik daar ook gewoon aan wennen.

Bijlagen

• 94C15575-1182-4BE2-957A-44ED1F81A7C6.jpeg
    94C15575-1182-4BE2-957A-44ED1F81A7C6.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 28
  • 5E56C479-9569-4A54-8423-E74535C375C5.jpeg
    5E56C479-9569-4A54-8423-E74535C375C5.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 27
Klopt, maar als je planten koopt worden ze ook meegegeven of verstuurd in een zakje en zijn ze soms een dag of twee uit het water. Helaas heeft de emmer water niet geholpen, dus kan ik er niemand blij mee maken. Valisneria had ik er in het begin in op die plek, groeide als kool. Het werd zo’n kluwen dat ik het na anderhalf jaar eruit gehaald heb. Slierten van ruim 150 cm waren het geworden. Misschien is er een kleiner blijvende soort?

De Vallisneria stond blijkbaar toch iets meer naar links, maar zo zag ooit dit aquarium eruit. Een grote warboel.

Bijlagen

• C6B79E16-F63A-4EBB-9C25-0E6B4D98B85B.jpeg
    C6B79E16-F63A-4EBB-9C25-0E6B4D98B85B.jpeg
    558.9 KB · Weergaven: 28
Ik hou ook van groen en van wat rommelig, maar dit werd mij teveel. Ik vind het mooi als het op het wateroppervlak drijft, maar dit werd zo lang, krulde om, terug, door elkaar. Maar ik ga de soort die jij doorgaf eens bekijken, alhoewel die ook weer niet uit Afrika komt, maar dat maakt de vissen niet uit, denk ik. Ze zwemmen nu overigens ook in het open gedeelte, maar ze zijn altijd schuw geweest dus een foto maken van deze mooie vissen is lastig.

Vanavond in het donker van buitenaf een filmpje gemaakt. Ze zwemmen gewoon in het open gedeelte.

Bijlagen

• IMG_2454.MOV
    34.2 MB
Bij VKC een mooi stuk hout gevonden, na 2/3 weken inwateren bleef het niet meer drijven. Zo is de inlaat van het filter en de thermostaat aardig bedekt.

Bijlagen

• 69E4B1D3-1A7E-4331-B4C1-6C5134BF13B6.jpeg
    69E4B1D3-1A7E-4331-B4C1-6C5134BF13B6.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 10
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan