Herinrichting 54L aquarium

C

c19

Guest
Beste medeforummers,

Al een aantal jaar ben ik in het bezit van een 54 liter aquarium. Een tijdje terug zwommen verschillende soorten vissen daar nog vrolijk in rond, nu is daar een flinke hoeveelheid guppen, waarvan heel veel kleintjes en een algeneter (waarvan ik de naam niet weet) van over. De laatste Black Molly is gisteren overleden :(.

Qua inrichting zijn er 2 stukken hout aanwezig en 4 rode stenen. Daarbij groeien 6 planten, waarvan de twee achterste hetzelfde zijn. De linker is een stekkie van de rechter, het plantje wat vroeger links stond was namelijk niet meer goed. Ook lijken de 4 voorste planten erg veel op elkaar, of zijn zelfs hetzelfde. Het enige verschil dat ik merk is dat de middelste 2 hoger worden dan de buitenste. Ook hier weet ik geen namen van de planten. Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou dat fijn zijn :)

Totaalbeeld:
365199carstenvdk_0_82_20150224_161542.jpg


rechts voor:
119661carstenvdk_0_82_20150224_163021.jpg



midden voor:
612848carstenvdk_0_82_20150224_163029.jpg



links voor:
526868carstenvdk_0_82_20150224_163038.jpg



links achter: (deze staat er het beste bij)
226238carstenvdk_0_82_20150224_163050.jpg



rechts achter:
841687carstenvdk_0_82_20150224_163104.jpg


Nu is het zo dat ik niet meer tevreden ben met de huidige indeling. Het plantje rechts achter staat er belabberd bij en de 4 voorste plantjes lijken te veel op elkaar. Ook vind ik, vooral de middelste, te groot voor voorop.

Graag zou ik daarom enkele veranderingen in het aquarium willen aanbrengen. Ik wil qua planten meer variatie, maar er ook voor zorgen dat de ze er beter bijstaan! Ik zit er ook over te denken om garnalen (bv vuurgarnalen) of een andere visje in de bak erbij te gaan houden. Dan kan bij het herinrichten misschien gelijk rekening houden met het meer geschikt maken voor garnalen. Ik dacht aan mos bijvoorbeeld.

Nu is mijn vraag aan jullie of jullie misschien idee�n of tips hebben over hoe ik dit moet gaan aanpakken. Dingen die ik juist wel/niet moet doen of idee�n over leuke geschikte plantjes. Ik ben natuurlijk al veel aan het lezen op het forum, maar ik blijf het toch moeilijk vinden.

Alvast bedankt!
 
Volgens mij heb je sowieso de Cryptocoryne wendti, die links achter staat is volgens mij belgisch groen(Hygrophila polysperma) (Weet het niet zeker).

Je aquarium is niet heel groot en je hebt aardig hoge planten helemaal vooraan staan, ik zou de planten wat meer naar achteren plaatsen en voor wat meer variatie zorgen.
 
Bedankt voor jouw reactie ludger. Ik heb wat info van de Cryptocoryne Wendtii opgezocht en het zou inderdaad goed kunnen dat het die is! Ik vraag me alleen af of ze alle 4 die soort zijn of dat er een andere soort van de Cryptocoryne (bv cryptocoryne beckettii) bij zit. De middelste twee krijgen namelijk grotere bladeren die veel hoger komen.
Ook lijkt Belgisch groen veel op de planten achterin. Iemand die dit kan bevestigen?

Ik ben het met je eens dat er vooraan te hoge planten staan. Ik zit er daarom ook over te denken om een van de planten midden vooraan naar rechts achter te verplaatsen.
 
Weet niet hoever je de herinrichting wilt doen maar misschien een donkere en fijnere grind erin? oogt net iets natuurlijk en je planten zullen daar ook net zo vast in staan als nu. En inderdaad werk met de hoogtes van de planten dus hogere achteraan of aan de zijkanten.

Je kunt ook eventueel een stuk hout op hangen met een zuignap dit oogt erg mooi (ik doe het eigenlijk altijd in mijn aqua)
 
Zoals al gezegd door @mss
Ook ik denk dat het al een stuk beter oogt als de bodem en eventueel ook de achterwand donker(der) zouden zijn. Dan komen de kleuren van zowel plant als vis beter naar voren.
 
Bedankt voor het meedenken! Ik had er zelf nog niet aan gedacht om bodem/achterwand te veranderen zodat de andere delen beter naar voren komen. Ik zal eens kijken hoe het eruit ziet als de achterwand donkerder is. Zie het nu alleen nog niet zitten om de bodem te gaan vervangen. Wel zit ik eraan te denken om de grote planten zoals gezegd naar zij/achterkant te verplaatsen. Is het een idee om dan vooraan kleine plantjes/ mos te planten die max. een paar cm hoog worden? Dan is er gelijk ook wat meer variatie in het groen.
 
Kan zeker geen kwaad, zoiets als javamos zal het meestal gewoon prima doen..
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk ook wat drijfgroen erin gooien, kleurt/dempt het licht meteen ook weer wat.. kunnen de meeste visjes ook wel waarderen.
En vaak zie je dan dus dat de kleuren er wat beter door naar voren komen.
Bv.. Silvina Natans of Limnobium laevigatum of riccia..

Levermossen kunnen ook erg mooi zijn, geven weer andere groentinten als je nu hebt.
Zoals deze..
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/monosolenium-tenerum-cup-50cc/234
Groeit bij mij als een tierelier.

Edit: Correctie.. ik heb deze..
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/lomariopsis-lineata-cup-50cc/844

Is geen levermos.. maar wel prachtig en makkelijk.
 
kellemes zei:
Kan zeker geen kwaad, zoiets als javamos zal het meestal gewoon prima doen..
Persoonlijk zou ik waarschijnlijk ook wat drijfgroen erin gooien, kleurt/dempt het licht meteen ook weer wat.. kunnen de meeste visjes ook wel waarderen.
En vaak zie je dan dus dat de kleuren er wat beter door naar voren komen.
Bv.. Silvina Natans of Limnobium laevigatum of riccia..

Levermossen kunnen ook erg mooi zijn, geven weer andere groentinten als je nu hebt.
Zoals deze..
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/monosolenium-tenerum-cup-50cc/234
Groeit bij mij als een tierelier.

Edit: Correctie.. ik heb deze..
http://www.aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/lomariopsis-lineata-cup-50cc/844

Is geen levermos.. maar wel prachtig en makkelijk.

Hoe hoog wordt de Lomariopsis lineata bij jou?
Zelf kwam ik ook nog de Hemianthus callitrichoides tegen op internet. Vind ik er ook erg mooi uitzien. Het flame moss is ook leuk!

Over de drijfplantjes, nemen deze niet te veel licht weg? Ik heb namelijk het idee dat de planten misschien niet genoeg licht krijgen. Boven de bak (60 cm) hangt 1 tl buis die standaard bij de kap hoort. Ik weet niet of dit een T5 of T8 is en wat het wattage is, maar ik vermoedde dit omdat bijvoorbeeld de plant rechts achter er slecht uitziet.
Is het zo door de schaduw van het drijfgroen dat de kleuren beter naar voren komen?
 
Ik ben geen plantenkenner.. verre van..
Alleen van Belgisch Groen weet ik dat het graag aardig wat licht wilt.. de rest van je planten kan dacht ik met minder prima functioneren.. anderen moeten me maar corrigeren als ik het mis heb.
Meestal doen planten het tegenwoordig niet goed omdat ze teveel licht krijgen, of eigenlijk een tekort hebben aan voedingsstoffen, met veel lichtminnende planten uitgezonderd.

Een deel van je wateroppervlak met drijfgroen geeft toch wat meer variatie in je lichtval.. je kunt er ook mee schuiven, dat je bepaalde plekken het volle licht geeft, en andere plekken iets dempt met je drijfgroen.
Ik weet het niet zo goed uit te leggen merk ik ;)

Edit: Lomariopsis lineata groeit alle kanten op.. niet snel maar wel gestaag.. kun je gewoon snoeien, het is heel licht/los spul.. dus je kunt het vrij makkelijk kortwieken, wel is het dermate licht dat je het al snel ergens op vast moet zetten, anders dwarrelt het weg ;)
 
kellemes zei:
Ik ben geen plantenkenner.. verre van..
Alleen van Belgisch Groen weet ik dat het graag aardig wat licht wilt.. de rest van je planten kan dacht ik met minder prima functioneren.. anderen moeten me maar corrigeren als ik het mis heb.
Meestal doen planten het tegenwoordig niet goed omdat ze teveel licht krijgen, of eigenlijk een tekort hebben aan voedingsstoffen, met veel lichtminnende planten uitgezonderd.

Een deel van je wateroppervlak met drijfgroen geeft toch wat meer variatie in je lichtval.. je kunt er ook mee schuiven, dat je bepaalde plekken het volle licht geeft, en andere plekken iets dempt met je drijfgroen.
Ik weet het niet zo goed uit te leggen merk ik ;)

Edit: Lomariopsis lineata groeit alle kanten op.. niet snel maar wel gestaag.. kun je gewoon snoeien, het is heel ligt/los spul.. dus je kunt het vrij makkelijk kortwieken, wel is het dermate ligt dat je het al snel ergens op vast moet zetten, anders dwarrelt het weg ;)

Misschien zou het toch kunnen dat daarom het belgisch groen rechts achter niet mooi is. Ik kwam namelijk op het idee doordat ik hier op het forum veel aquaria zie waarin naar mijn idee veel meer lampen aanwezig zijn dan hier.
Net ook nog op het idee gekomen om evt. de reflector weer in de kap te hangen. Deze is er een keer uitgehaald ivm vuil.

Ik kwam op internet ook nog de Glossostigma elatinoides tegen. Misschien vind ik dit ook nog wel wat voor vooraan. Ik las wel ergens dat deze plant en de Hemianthus callitrichoides moeilijke planten zijn. Wat houd dit in, hebben zij veel verzorging nodig, of juist een specifiek milieu?
 
Die links achter lijkt me geen Belgisch groen omdat de bladeren ook zo groot zijn. Maar ja ik kan me ook vergissen dus.
 
Je zou eens moeten kijken hoeveel watt je lamp is, en dan de ratio ten opzichte van je liters water uitrekenen. Volgens mij is rond de 0,4 ideaal. Ik heb zelf bijna 0,5 watt per liter, daarom heb ik drijfplanten om het licht te dempen.

Heb je een reflector achter je lampen?
 
Rond de 0,4 is wel een beetje een mooi gemiddelde denk ik.
Dat zit ook boven de Ferplast 100 hier zo n beetje.
 
Zojuist even het een en ander nagezocht. Het gaat om een enkele lamp van 15 W. 45cm lang. Ik heb de reflector zojuist geplaatst( het viel me wel op dat deze niet meer zo glimmend was als voorheen :p)
De bakinhoud is bruto 54 L. 15/54 = 0.278. Ik zit dus nog niet aan de 0.4. Als er drijfplantjes bijkomen dan zal dit nog minder worden. Of doe ik iets fout?
 
Ik heb netto liters gerekend bij mijn bak, maar je idee klopt. Dat betekent wel wat weinig licht maar de reflector moet het nodige compenseren. Misschien je reflector een keer ontkalken? Ik zou dan inderdaad niet teveel drijfplanten toevoegen...
 
jessicapilon zei:
Die links achter lijkt me geen Belgisch groen omdat de bladeren ook zo groot zijn. Maar ja ik kan me ook vergissen dus.
Ik twijfel zelf ook of het nou belgisch groen is of niet. Wel is het zo dat de plant linksachter afkomstig is uit de plant rechtsachter (dezelfde dus). Rechtsachter heeft hij wel veel kleinere bladeren(de helft?)
 
SaskiaP zei:
Ik heb netto liters gerekend bij mijn bak, maar je idee klopt. Dat betekent wel wat weinig licht maar de reflector moet het nodige compenseren. Misschien je reflector een keer ontkalken? Ik zou dan inderdaad niet teveel drijfplanten toevoegen...

Zou het kunnen dat de plant achter er slecht bij staat doordat hij te weinig licht krijgt?
Op internet staat bij de lage kleine plantjes voor vooraan dat ze veel licht vereisen. Zullen deze dan goed groeien, of alleen omhoog op zoek naar meer licht ?
 
Dat de plant er slecht bijstaat kan dus als die in de verste hoek staat waar weinig licht komt, misschien kun je die eens naar middenachter zetten om te kijken of dit helpt?

Welke plantjes vooraan bedoel je?
 
Middenachter is weinig ruimte. Dit komt door het stuk hout dat ver doorloopt naar rechts. Dit is niet heel goed zichtbaar op de foto.

Voor vooraan zat ik te kijken naar plantjes als:
Glossostigma elatinoides
Lomariopsis lineata
Hemianthus callitrichoides.
of een mossoort zoals
javamos
flame moss


Zouden deze mooi en laag blijven zodat er een mooie mat groeit?
 
Een ander idee is om vooraan Micranthemum monte carlo te planten, met daarachter een randje Lilaeopsis Novae-Zelandiae. De grotere planten kunnen hier dan in een half rondje aan de achter en zijkant omheen. Volgensmij zijn deze plantjes wat makkelijker te houden dan vooraf genoemden. Ik zoek nog naar een geschikt mos om op het hout en misschien op de steen te binden.
 
Vanmiddag druk bezig geweest. Alle planten eruit gehaald en opnieuw geplant. Ook staat het hout anders. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of jullie nog goede tips/idee�n hebben.

Vooraan wil ik namelijk graag nog wat plantjes en het 'zwarte gat' midden achter zou ik graag ook nog opvullen. Daarvoor dacht ik zelf aan Cabomba (groen of rood) of Vallisneria torta/asiatica/spiralis.
858456carstenvdk_0_82_nieuw1.jpg


Ook zou de rode steen rechts achter nog naar vooraan verplaatst kunnen worden, dan is daar plek voor iets anders!
 
Terug
Bovenaan