Wat is er nieuw

Herinrichting goudvissen forum?

Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Leeftijd
52
Het valt me steeds meer op dat leden gesplitst zijn in aquaristen en aspiranten.
Ik zie dat de aquaristen regelmatig veel moeite steken om de beginners proberen uit te leggen wat dieronvriendelijk is, het verschil tussen goudvissen of sluiers en wat hun eisen zijn.
Dat is op zich al een vrij tijdrovende bezigheid maar we weten ook dat dit een gevecht tegen een verkeerde marketing is.
Juist hierdoor voel ik mezelf niet direct een voorvechter tegen dierenleed. Gelukkig hebben anderen leden wel een lange adem echter zou een herindeling een verlichting zijn?

Om de verwarring tussen goudvissen en sluiers bij aspiranten de kop in te drukkken zou dit forum bijvoorbeeld sluierstaart forum kunnen worden en de goudvissen bij de vijvers in als subforum onder te brengen waar zij horen.
Wellicht zou een sub aspiranten forum met starters informatie en een sub aquaristen forum (met apart inlogcode om te kunnen posten, dus wel lezen) een oplossing zijn om deze dieren een betere levenscyclus te kunnen geven?

mvg, Erik

Hmm, ik weet niet of zo'n scheiding zin heeft. Een beginnende aquariaan met een verkeerd gehuisveste goudvis/sluier is dusdanig onwetend (en soms naïef) dat ze die 'hint' niet begrijpen. De vragen gaan alsnog komen en zullen denk ik vervolgens in verkeerde categorieën geplaatst worden.

Exact. Ook ik ben hier terecht gekomen vanwege de goudvissen die ik in mijn aquarium hield. In het begin was ik van mening dat " zo natuurlijk mogelijk" ook het houden van een gewone goudvis was. Mijn eerste goudvis Giebeltje had het toch ook 17 jaar lang uitgehouden? Totdat ik via dit forum een hoop nieuwe informatie kreeg. Dat is nog maar een jaar geleden, en ik ben heel blij dat ik de switch naar sluierstaarten heb gemaakt. Daarom wil ik de kennis die ik inmiddels heb opgedaan graag delen met anderen, zodat er een breder platform van kennis ontstaat. En natuurlijk verwijs ik ook graag nieuwkomers naar deze informatie, en ook naar de informatie over waterchemie, onderhoud, planten en voeding.

Ik ben trouwens van mening dat sluierstaarten en goudvissen wel in hetzelfde forum zouden moeten, omdat de goudvis de basis is van de sluierstaart. Het gaat om dezelfde soort, met zijn eigen specifieke kenmerken, voeding en niet te vergeten: ziekten en aandoeningen. Het verschil zit'm in de vereiste temperatuur en de ruimte die de vis nodig heeft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan