Herinrichting Juwel bak van vrienden


R

Relexman

Guest
Goedemiddag allemaal,

Afgelopen weekend ben ik weer goed bezig geweest en dat wou ik graag even met iedereen delen.

Vrienden van mij en mijn vrouwtje hadden altijd al een bak van hun overleden vader/schoonvader. nu was deze bak niet de mooiste meer (geen foto).

Op een ogenblik gingen ze verhuizen van een stacaravan naar een huis, hierbij gingen alle vissen bij mij logeren voor onbepaalde tijd:p de beste mensen wouden graag 2 goudvissen gaan houden. Dit bracht mij dus op het idee om de bak een te gaan opknappen voor hun als housewarming cadeau.

Dit is gelukt met een nieuw binnenfilter welke 700l/h doet, een florabased kleibodem welke de ph neutraal houd. verder uiteraard wat beplanting, De decoratie en vissen hebben zij overigens zelf gekozen.


Hierbij de foto`s van het resultaat. (REACTIE`S GRAAG :p )

1476102_10203066281768427_1697482667_n.jpg

1476102_10203066281808428_285731134_n.jpg

1476102_10203066281848429_1021812827_n.jpg

1476102_10203066281728426_1290476881_n.jpg



Groeten Patrick
 
Mooi ingericht maar indraaien en naar de geschiktheid wat vissen betreft zijn we vergeten te kijken zeker? ;)
 
Onze lieve John :p bedoelt dat de goudvissen te groot worden voor de bak, lees veel te groot.
En de bak had 3weken minimaal moeten indraaien.
Dus je kan eigenlijk beter de vissen terug brengen en een geschikt bestand uitzoeken.
Maar je bakje ziet er opzich wel leuk uit ;)
 
Indraaien doe ik niet aan, nooit gedaan en zal dit ook nooit doen. (Excuses voor de toon)

Waarom zou je wel denken, nou de cyclus van de biologisch organismen voor plant en dier is ammoniak, zonder stront van vissen zal er geen ammoniak gehalte zijn waardoor nitriet minimaal is. wanneer deze kleine hoeveelheid omgezet wordt naar nitraat voor de planten zal dit onvoldoende zijn, en gaan de planten bruin worden en dood,

Tip: door de jaren ervaring die ik heb met het opstarten zonder indraaien is de kunst om het water steriliseren voor het de bak in gaat (dus geen kraanwater) daarna bacteri�n toevoegen en gewoon de vissen erin.

Letop: er is bij mij nog geen vis gestorven aan deze wijze van opstarten.


Kwa vissen ben ik het zeker met jullie eens maarja hierover had ik het niet te zeggen.
Ps. Bak is niet van mij zelf bezit ik een vision 450
 
Ok op die manier,sorry voor mijn toon ook ;)
Zal door je ervaring vast wel goedkomen dan inderdaad ondanks dat het in combinatie met een ph verlagende bodem misschien iets anders kan lopen.
 
Relexman zei:
Indraaien doe ik niet aan, nooit gedaan en zal dit ook nooit doen. (Excuses voor de toon)

Waarom zou je wel denken, nou de cyclus van de biologisch organismen voor plant en dier is ammoniak, zonder stront van vissen zal er geen ammoniak gehalte zijn waardoor nitriet minimaal is. wanneer deze kleine hoeveelheid omgezet wordt naar nitraat voor de planten zal dit onvoldoende zijn, en gaan de planten bruin worden en dood,

Tip: door de jaren ervaring die ik heb met het opstarten zonder indraaien is de kunst om het water steriliseren voor het de bak in gaat (dus geen kraanwater) daarna bacteri�n toevoegen en gewoon de vissen erin.

Letop: er is bij mij nog geen vis gestorven aan deze wijze van opstarten.


Kwa vissen ben ik het zeker met jullie eens maarja hierover had ik het niet te zeggen.
Ps. Bak is niet van mij zelf bezit ik een vision 450


En hoelang duurt dat,dat er voldoende bacterie in het filter zit,die alles reguleert?

Kom nou,je kunt veel wijs maken,en je doet het maar op jouw manier.

Maar,ik vind de manier om gedult te hebben,beter.


En water steriliseren???
haal jij dan de silicaten eruit,die dat bruine veroorzaken?


En de bodem, is ook 2 x niets,voor zulke vissen.
Zakt teveel vuil tussen.
 
Het selicaat welk veel voorkomt in leidingwater dit is per streek in nl verschillen en kan wel oplopen tot 45 Mg, hiervoor heb ik destijds op mijn osmose apparaat een selicaatfilter geplaatst welke hoogwaardige antiselicaat hars bevat. Dit filter is als bypass gekoppeld aan mijn apparaat. Deze hars moet ik dan ook zo nu en dan genereren door wat zout. Dit is te bepalen door af en toe de waarde in het water te meten na gebruik. Verder is nieuw hars ook niet zo duur.

Bodem klopt maar omdat deze mensen niet zo structuurbereid als ons zijn in het bijhouden heb ik dit gekozen om toch de ph neutraal te houden zodat de vissen het overleven.
 
Is het geen ph verlagende bodem dan?
Haha kijk net nog ff de foto's en zie een klein lief poppetje rechts in de hoek die de vissen wel leuk vindt volgen mij!
 
Ja ph verlagende bodem idd.

Haha ja die heeft de vissen gekozen en kom er dan maar eens tussen haha.
 
Juist dan zou je moeten uitleggen aan het kind dat ze geen goede keuze maakt... Juist dan moet je standvastig zijn en zeggen dat ze een andere keuze moet maken.. Juist dan kun je opvoedkundig bezig zijn.
Kinderen hoeven niet altijd hun zin te krijgen toch.. Zeker niet in het geval van diertjes. Dan gaat verantwoording boven wat het kind wil.
Dat is mijn mening hierover.

Of denk je dat poppetje het leuk vind als ze straks twee rugzwemmers heeft?
 
MsFelix zei:
Kinderen hoeven niet altijd hun zin te krijgen toch.. Zeker niet in het geval van diertjes. Dan gaat verantwoording boven wat het kind wil.
Dat is mijn mening hierover.

Eens hoor. Ik ken het van vroeger en uiteindelijk is het als kind ook niet leuk als je er op terugkijkt, wetende dat je zelf toen de kennis/kunde niet had en ouders vooral bezig waren met 'wat leuk is voor de kleine' ipv 'wat goed is voor dieren'. Hoewel een kind daar zelf niets aan kan doen, voel ik me er toch schuldig over (had ik dat schildpadje maar niet aangewezen in die dierenwinkel...).

Maarja.. goudvissen behoren nou eenmaal tot de dieren waar mensen niet bij na lijken te denken wat de beesten echt nodig hebben. Het is al beter dan een jaar of tien terug heb ik het idee.

Volgens mij is dat wel een fijne bodem trouwens, ook niet de goedkoopste overigens.
 
Relexman zei:
Ja ph verlagende bodem idd.

Haha ja die heeft de vissen gekozen en kom er dan maar eens tussen haha.
Een erg slechte combinatie met goudvissen. 1. omdat ze in de bodem rommelen (wat echt niet de bedoeling is bij pH-verlagende bodems) 2. omdat goudvissen helemaal niet van een lage pH houden 3. omdat bij goudvissen (zeker in zo'n klein bakje) veel ververst dient te worden waardoor de bodem snel uitgewerkt is 4. omdat de bodem goed schoongehouden moet worden met een bodemstofzuiger om ammoniakverbranding te voorkomen, dit is funest voor de bodem en die zal heel snel uit elkaar gaan vallen.
Ik zie dit niet goed komen...

PS: waarom zit er trouwens een verwarming in? Goudvissen zijn koudwatervissen. :rolleyes:
Door een hogere temperatuur gaan ze nog sneller vergroeien.
 
Zand vinden ze ook veel lekkerder om in te wroeten ....
Helaas, dit bakje is niet goed doordacht. Ik vind de 2 exemplaren trouwens nu al te groot voor dit bakje.
Dit gaat een drama worden...
 
MsFelix zei:
Juist dan zou je moeten uitleggen aan het kind dat ze geen goede keuze maakt... Juist dan moet je standvastig zijn en zeggen dat ze een andere keuze moet maken.. Juist dan kun je opvoedkundig bezig zijn.
Kinderen hoeven niet altijd hun zin te krijgen toch.. Zeker niet in het geval van diertjes. Dan gaat verantwoording boven wat het kind wil.
Dat is mijn mening hierover.

Of denk je dat poppetje het leuk vind als ze straks twee rugzwemmers heeft?

Het is niet mijn kind dus ik heb hier niks over te zeggen, ook over de viskeuze zou ik in deze bak eerder kleine tropische vissen hebben. Maar uiteindelijk is het aan de gebruiker om te kiezen wat ze in hun bak zetten.

(deze vissen zijn door ge gebruiker gekocht en geplaatst niet door mij)


Astilaroth zei:
MsFelix zei:
Kinderen hoeven niet altijd hun zin te krijgen toch.. Zeker niet in het geval van diertjes. Dan gaat verantwoording boven wat het kind wil.
Dat is mijn mening hierover.

Eens hoor. Ik ken het van vroeger en uiteindelijk is het als kind ook niet leuk als je er op terugkijkt, wetende dat je zelf toen de kennis/kunde niet had en ouders vooral bezig waren met 'wat leuk is voor de kleine' ipv 'wat goed is voor dieren'. Hoewel een kind daar zelf niets aan kan doen, voel ik me er toch schuldig over (had ik dat schildpadje maar niet aangewezen in die dierenwinkel...).

Maarja.. goudvissen behoren nou eenmaal tot de dieren waar mensen niet bij na lijken te denken wat de beesten echt nodig hebben. Het is al beter dan een jaar of tien terug heb ik het idee.

Volgens mij is dat wel een fijne bodem trouwens, ook niet de goedkoopste overigens.

Het is zeker een dure bodem �40 per zak deze bodem is niet 1 die met een bodemzuiger uiteen valt (ik gebruik deze bodem al jaren nog nooit hoeven te vervangen) zelf heb ik een visioen 450 met 5 zakken van deze bodem welke 2x per maand het water een deel ververst wordt (hels karwij).
 
Relexman zei:
Het is niet mijn kind dus ik heb hier niks over te zeggen, ook over de viskeuze zou ik in deze bak eerder kleine tropische vissen hebben. Maar uiteindelijk is het aan de gebruiker om te kiezen wat ze in hun bak zetten.

(deze vissen zijn door ge gebruiker gekocht en geplaatst niet door mij)

Dit is natuurlijk wel een beetje raar... als je mensen helpt een bak in te richten, dan help je toch met het totaalplaatje? Voordat je iets inricht bedenk je toch wat er zo ongeveer aan beesten in te zwemmen komt? Blijkbaar zijn het mensen die er weinig verstand van hebben, aangezien hulp welkom was... dan lijkt het me dat zeker de verantwoordelijkheid over levende wezens die er in moeten wel degelijk iets is waar jij 'wat over te zeggen' hebt?

Beetje maf. Stel dat ik je vraag om mij te helpen en jij voor mij zo'n bak neerzet... en ik wil er vervolgens 15 discussen in. Dat is toch raar?
 
Astilaroth zei:
Relexman zei:
Het is niet mijn kind dus ik heb hier niks over te zeggen, ook over de viskeuze zou ik in deze bak eerder kleine tropische vissen hebben. Maar uiteindelijk is het aan de gebruiker om te kiezen wat ze in hun bak zetten.

(deze vissen zijn door ge gebruiker gekocht en geplaatst niet door mij)

Dit is natuurlijk wel een beetje raar... als je mensen helpt een bak in te richten, dan help je toch met het totaalplaatje? Voordat je iets inricht bedenk je toch wat er zo ongeveer aan beesten in te zwemmen komt? Blijkbaar zijn het mensen die er weinig verstand van hebben, aangezien hulp welkom was... dan lijkt het me dat zeker de verantwoordelijkheid over levende wezens die er in moeten wel degelijk iets is waar jij 'wat over te zeggen' hebt?

Beetje maf. Stel dat ik je vraag om mij te helpen en jij voor mij zo'n bak neerzet... en ik wil er vervolgens 15 discussen in. Dat is toch raar?

Helemaal waar, ik moet eerlijk zeggen als ik wist dat ze voor goudvissen gingen had ik de bak anders gemaakt. Ik heb ze ook verteld dat ik dit niet de beste keuze vind.

Zelf had ik wat platys, zwaarddragers en kardinaal tetras geadviseerd. En dan een paar schooltjes voor een mooi totaal beeld. Vergeet niet 1a2 ancistrus.
 
Hoe groot is deze bak eigenlijk?
Vind je aanrader trouwens ook niet zo heel ok�.. Platy's met kardinalen en dan ook nog wat scholen er nog bij?
platy's hebben toch heel andere waterwaarden nodig dan kardinalen..
En meerdere scholen wordt vaak heel druk.
Maar goed, dat is allemaal niet van toepassing want dit zit er nu eenmaal in.. Of gaan ze er nog allemaal andere diertjes bij doen?
 

Terug
Bovenaan