Wat is er nieuw

Herinrichting Juwel Rio 240

  • Onderwerp starter Onderwerp starter KevinG
  • Startdatum Startdatum
K

KevinG

Guest
Hallo,

Een goeie maand geleden onze nieuwe aquarium aangeschaft, maar jammergenoeg te rap ingericht denk ik ..

Nu zijn we dus een maand verder en willen sommige planten niet echt groeien ondanks een vloeibare bemesting, dus had ik de het plan om een terras te maken met leisteen, en dit zou ik graag hier delen 🙂

Mss dat ik terug fouten zou maken en ik er op tijd op gewezen word!

Dit de staat van onze aquarium nu op dit moment ( planten die in de midden staan zijn nieuwe planten, maar voorlopig er zo erin geplaatst )

731875keving_0_85_download.jpg


Het plan is om de grote houtblok te verplaatsen naar uiterst links, omdat ik denk dat de huidige positie niet zo goed is voor de doorstroming van de bak, en dan zou ik rechts een terras maken dat doorloop tot tegen over de helft.

Foto van 2/3 van het terras na een dagje knutselen 🙂

496815keving_0_85_aquariu.jpg


2 schuilplekjes 🙂
584864keving_0_85_download.jpg


Vandaag dus naar de plaatselijke aquawinkel geweest en deze dingen aangekocht :

-NutriBasis 6in1 voedingsbodem
-zeer fijn zwart grind voor in het terras boven de voedingsbodem
-en 4 planten : -Cryptocoryne wendtii green
-Chlorophytum bichettii
-Hygrophila corymbosa
-en dan nog een plantje dat onbekend is

Moesten er mensen zijn die nog tips hebben waar het belangerijk is om op te letten, dan hoor ik het heel graag !

Danku !
 
Mooi bezig geweest.
Heb verder niet echt goeie tips voor je enkel dat de plant met de lange bladeren en witte randen geen aquarium plant is dus die zal het sowieso nooit redden in je bak.
 
Danku 🙂

& oei dacht wel te kunnen vertrouwen op mijn aquashop, blijkbaar niet..

ik ga het proberen wat het geeft en hem er in laten en zien hoe hij het doet.

maar is dan toch geen schadelijke plant voor mijn vissen ?
 
Naam staat in je lijstje zie ik net,Chlorophytum.
Niet direct schadelijk maar je kan je voorstellen als zo'n grote bos gaat afsterven dus in feite rotten dat dit voor je waterwaarden niet ideaal zal zijn.
 
Daar heb je wel een punt, vanaf dat ik zie dat zijn topjes beginnen te rotten, dan haal ik hem eruit.

Vandaar dus deze post, tip 1 is al een feit 🙂
 
Pff lezen is ook een vak,lees nu je tekst voor de tweede keer en zie wat staan over een voedingsbodem.
Is voor een heleboel planten helemaal niet nodig en voor de planten die wel voeding uit de bodem halen hebben ze losse bolletjes om bij de wortels te stoppen.
Nadeel van zo'n bodem is dat ze gaan rotten met een beetje pech en na verloop van tijd uitgewerkt zijn.
 
Benieuwd naar de nieuwe inrichting. Ziet er al veelbelovend uit iig!
 
haha 😛

Ik had zelf altijd het idee dat een voedingsbodem iets dikkere bollen waren, maar dit is de voedingsbodem die de dame in de shop mij meegegeven heeft, en daar had ik dus wel enig vertrouwen in.

Die voedingsbodem is zeer dun, het lijkt wel heel fijn grind, of zelfs naar de structuur van zand toe, heb ik dan wel de goede ?
 
Hoe bedoel je dun,een dunne laag of fijn van structuur?
Hoeveel liter heb je?
Dennerle heeft wel goed spul maar zoals eerder gezegd heb je dat eigenlijk helemaal niet nodig.
Hobby is al duur genoeg 😉
 
ik bedoel dat de structuur van de voedingsbodem vrij dus is.

& idd, is een redelijk dure bedoening als je het een beetje goed wil doen, maar blijkbaar te goed aangezien het niet echt nodig is .. 😛

en gaan mijn plantjes dan even goed groeien, heb wel geen co2 installatie, en heb nu planten die niet goed bloeien en zelf bruin worden ( de stengeltjes bij het stukje hout links en dan die plant met de grote bladeren achteraan, maar niet goed zichtbaar )
 
Soms is het enkel zaak van een gratis iets om een gewenst resultaat te behalen en dat is geduld! 😉
Onnodig de kassa van de winkelmevrouw vullen kan altijd nog als je geld teveel hebt.
Je bak staat net een maand en bepaalde planten die bovenwater gekweekt zijn hebben dat nodig om hun onderwatervorm te krijgen.
 
Dat is waar, maar heb telkens mijn planten gekocht uit een bak in het water,maar ze lijken echt wel te rotten, maar ik zal nog eens bekijken maar ik zal eerder geen voedingsbodem meer doen, want als die rot dan is het nog erger ..

en nog een ander vraagje, hoe voeg je in je handtekening zo een link naar je verhaal, want gewoon de link lukt precies niet.
 
Danku, handtekening is gelukt !

en dan zal ik de voedingsbodem maar terug doen naar de winkel, en mss eens kijken voor gewoon voedingsbollen ofzo, iemand een voorbeeld ofzo van een goed merk ?
 
Oke bedankt voor de tips, ik ga mijn zak voedingsbodem terug brengen en iets anders leuk in de plaats kiezen 🙂

Voorlopig ga ik afwachten en enkel vloeibare bemesting toevoegen en binnen een goeie week ga ik nog eens een uitstapje doen naar Poisson d'or, daar zal ik wel iets vinden die goed is( had gelezen dat er ook voedingssticks bestaan die heel effectief zijn en bijna geen vuiligheid afgeven )

Nu Verder werken aan het terras 🙂
 
Je planten hebben ook Fosfaat en Nitraat nodig , dat zit niet in je standaard planten voeding die je geeft.
Als het niet meetbaar is in je aquariumwater dan zal je het apart toe moeten voegen.
fosfaat en Nitraat is te koop in flessen bij de aquarium winkel.
Wel eerst meten , niet zomaar toevoegen.
Daar zijn water testen voor te koop.

Groet John
 
Heb voedingsbodem terug gebracht en heb Deponit Nutriballs mee, gaat volgens de verpakking 6 tot 12 maanden mee dus dat is toch al een heel eind en dan zien wat het doet 🙂

Vandaag terras volledig afgewerkt, en ben blij met het eindresultaat, kan al niet wachten om het morgen na het uitdrogen in de bak te plaatsen !( heb al eens een beetje zwart grind in het kleine plantenbakje gedaan om eens het resultaat te zien 🙂 )

dit is het eindresultaat :

534679keving_0_85_aquariu.jpg

211543keving_0_85_aquariu.jpg
 
Na een paar uurtjes zwoegen en zweten is het toch gelukt om het terras in het aquarium te plaatsen, het was geen gemakkelijke opdracht maar ik ben blij met het resultaat, juist nog wat troebel water maar zal tegen deze avond wel al beter zijn 🙂

Dit is een eerste voorsmaakje van het resultaat :

181677keving_0_85_aquariu.jpg

821114keving_0_85_aquariu.jpg


Zal proberen om deze avond nog eens foto's te trekken als het helemaal donker is ( nu geen mooie foto's met de reflectie )
 
Lekker bezig geweest,ziet er goed uit.
Weet je de namen van de lage plantjes links en dat grasachtige in je terras?
 
Geeft een heel leuk effect, toont leuk zo'n terras 🙂
 
danku 🙂

& @ Seabait: haha dat zijn nu de enige namaak plantjes die erin staan 😛

maar die gaan er normaal uit van zodra ik iets anders vind voor op die plaatsen.
 
& mijn waterpest groeit echt heel rap, mag ik deze gewoon bijknippen bovenaan of is dat geen goed idee ?
 
Je kan de toppen prima knippen en als je wil weer terugplaatsen hoor. dat is een makkelijke plant wat dat betreft.
 
dank u, direct werk van gemaakt en opnieuw geplant 🙂
 
Wat een mooie bak zeg. Staat er heel goed bij zo!
 
Mooi aquarium! Die terras maakt het echt af! Is heel mooi...


Mvg
Rennie
 
Dank u, positieve reacties zijn leuk om te horen 🙂

Heeft iemand ervaring met een goeie bodemreiniger ?
Ik had liefst ene gehad die geen water me opzuigt maar enkel vuil of bestaat dat niet ? Nu heb ik een pompsysteem om vuil �n ook water op te zuigen.

Maar ik zou af en toe tussendoor wat vuil willen verwijderen 🙂
 
Volgens mij hebben ze daar stofzuigers voor waarbij het vuil in een zak blijft hangen en het water in het aquarium blijft, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Zelf zuig ik altijd met een slang vuil af tijdens het verversen.
 
Oke danku, zal het eens bekijken zal wel ergens te vinden zijn 🙂

& een kleine update van mijn bak, vandaag paar nieuwe bewoners gaan halen en een nieuw ontdekte aquaschop in de buurt, 2 kleine Corydoras Julii, 1 Sewellia Lineolata ( vind ik echt geweldig ) en een koppeltje Apistogramma Cacatuoides & als laatste 5 blijlzampjes voor mijn bovenste laat die nog niet bezet was ( ga er denk ik wel nog enkele bij halen )

Enkele sfeerbeelden

512711keving_0_85_25071.jpg

818467keving_0_85_25071.jpg

893615keving_0_85_25071.jpg


Wel zeer moeilijk om aquarium te fotograferen, is nu wel gewoon met de gsm getrokken maar met de camera lukt het ook niet echt goed ..
 
Is zo wel een bonte verzameling bewoners aan het worden heb ik het idee.
Wat heb je nu allemaal zwemmen Kevin?
 
Wat bedoel je juist met een bonte verzameling, verschillend ?

Hebben een aquarium overgenomen van iemand anders al een hele tijd geleden van 180L en deze vissen zaten erin

5* Maanvis
2 Apistogramma Agassizii 2 * man
1* Apistogramma Ramirezi 1*man
1* Corydoras Sterbai
2* Dwergoerami
1* Pterygoplichthys gibbiceps groot
1* Platydoras costatus( doornlmeerval )

en dit hebben we nog bij bijgestoken in onze bak

2* Apistogramma Cacatuoides 1* man 1* vrouw
1* Sewellia Lineolata 1* vrouw
5* carnegiella Strigata
2* Corydoras Julii
Een school van 10 Platydoras costatus

Mss dat je de combinatie van dwergcicliden en maanvissen wat raar vind maar die zaten al bij elkaar maar doen elkaar echt geen kwaad, heb ook veel schuilplekken voor al de dwergcicliden 🙂

Het enige dat een probleem vormt is het schooltje zalmen die een groot deel van de aquarium overneemt en de die de maanvissen wat stoort denkik, maar in de winkel zeiden ze dat dat geen probleem was in een 240L

Eigenlijk is de aqua wat aan de kleine kant voor de maanvissen maar hadden deze al & hebben ze al grotere aquarium gegeven( konden echt niet groter gaan vanwege dat wij op appartement wonen )
 
Klopt wel van de maanvissen maar snap niet dat je er dan nog 10 extra costatus bijzet.
Helemaal omdat er al zo'n kanjer van een gibbiceps rondzwemt.
Vergeet niet dat je bak bruto 240 liter is dus na aftrek van de bodem en andere inrichting zal het net aan de 200 liter zijn en met zulke vervuilers moet je flink filteren en verversen.

Corydoras en dwergcicliden zijn ook geen ideale combinatie maar met genoeg ruimte en schuilplekken is het wel te doen.
Corydoras zijn ook echte groepsdieren dus doe je ze geen lol om er 3 te nemen die ook nog niet eens van dezelfde soort zijn.
 
Ik denk dat John bedoeld dat het wel veel soorten zijn en daartussen soms ongelukkige combinaties.

En dat is zo. Een aantal scholenvissen in (te) beperkte aantallen. Soorten die je beter niet jaarrond warm houdt (Corydoras, Sewellia lineolata, dwerggoerami) en soorten die juist beter jaarrond warm zitten (maanvissen, Carnegiella, ramirezi). Drie soorten bodemgerichte dwergcichliden, terwijl de bodem ook al druk is met Pterygoplichthys, Platydoras, Corydoras. Een haremvormende soort (cacatuoides) die je als koppel houdt. De Platydoras wordt ook veel te groot voor deze bak.

Al met al zou ik je willen aanraden de volgende keer dat je nieuwe vissen wilt aanschaffen eerst advies te vragen.
Uiteraard zaten er al vissen bij waarmee enkele van bovengenoemde punten al was, maar de uitbreidingen hadden beter gekund.

~ Ivo
 
Dat van die 10 Platydoras costatus was een fout, het zijn 10 hyphessobrycon serpae, een klein schoolvisje, zou dat kwaad kunnen bij maanvissen ? ( ik dacht van wel omdat mijn maanvissen minder in de midden zwommen, heb nu eens schooltje eruit gedaan om te testen 🙂 )

& ik denk dat ik mss inderdaad te weinig ingelezen heb en op de eerste plaats veel te veel vertrouwd op de verkoper van de winkel, volgens hem was er geen probleem met mijn huidige visbestand.. beiden mijn fout!

Is het een optie om een ander onderkomen te vinden voor ��n van de Apistogramma Agassizii en dan een vrouwtje kopen, dan houd ik een koppeltje over en dat kan wel voor deze heb ik gelezen .

Verder nog 2 vrouwtjes bij aanschaffen voor de Cacatuoides zodat hij in harem kan leven?

& voor de corry's dan maar een ander onderkomen zoeken, want 6 corry's zal ook niet werken in mijn bak vrees ik ( die ene corry sterbai heb ik overgenomen met de bak en heeft nogtans altijd alleen gezeten en nooit gemerkt dat hij zich slecht voelde.. )

op dit moment is mijn Platydoras rap gemeten 28 cm, is deze dan al te groot voor de bak ?

& ja van die verschillende temperaturen heb je wel een punt, maar als ze het van jong niet gewend zijn van in de winter een lagere temperatuur te hebben, hebben ze daar dan echt last van ?

danku voor de reactie's 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan