Herinrichting Juwel Rio 350


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,174
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik had mijn Juwel opnieuw ingericht door de verhuizing en was er van uit gegaan dat de planten die het in het oude huis zouden doen, het in het nieuwe huis ook zouden doen.
Helaas speelde mijn bak vals en pakte (zonder dat ik daar echt erg in had) 's avonds een behoorlijke hoeveelheid (fel) licht van de zon mee. Doordat die lichtbron in mijn nieuwe huis ontbreekt, doen mijn planten het nu een stuk minder goed als ik verwacht had en zit ik dus nu naar een bak te kijken waar ik niet echt happy mee ben.
Daar komt bij dat ik het visbestand wat wil gaan aanpassen, en daarvoor ook wat aanvullende maatregelen moet nemen ten op zicht van de inrichting zoals die nu is.

Ik ga 'm dus opnieuw inrichten en daar heb ik een aantal bedenkingen/ vragen/ etc bij en hoop dat jullie het zien zitten om mee te denken en ik hoop dat jullie me attent willen maken op denkfouten/ vergissingen/ suggesties.

EDIT:
Ik blijk niet duidelijk genoeg gemaakt te hebben wat ik wil.
Het lijstje met uitgangspunten is op basis van de wensen/ eisen van de planten en de vissen en mij gemaakt.
Er komen/ zijn in de bak:
Melanotaenia praecox (geen specifieke eisen, behalve beetje beschutting van boven en wat planten om eitjes in te leggen).
Groepje Aplocheilus lineatus gold: oppervlaktevis die graag wat planten heeft om tussen te jagen
Harempje Pseudocrenilabrus (waarschijnlijk Nicholsi, maar maakt niet echt verschil): Cichlidesoort die graag fijn zand heeft, en hollletjes om in te schuilen. Planten zijn niet erg belangrijk voor ze.


Het lijstje met uitgangspunten:
1711286644577.png

En ik heb een lijstje gemaakt met mogelijke planten, waarbij ik het liefste de vallisneria vermijd, maar misschien is de asiatica een optie.
1711286850237.png
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat je wilt, maar als je weet welk visbestand je gaat nemen en welke eisen die stellen, dan zou ik pas over bijpassende planten gaan nadenken.
 
Ik zou willen dat ik er iets zinnigs over kon zeggen, maar je eigen plantenkennis gaat veel verder dan de mijne, dus ik wens je vooral heel veel succes! 😁✌️
 
Ik snap niet helemaal wat je wilt, maar als je weet welk visbestand je gaat nemen en welke eisen die stellen, dan zou ik pas over bijpassende planten gaan nadenken.
Het probleem is niet dat de vissen bepaalde planten willen, maar dat de planten die ik wil, het niet goed doen in mijn bak.
En de oplossing van een dure andere lichtbak heb ik geen zin in.

Ik wil dus het plantenbestand in combinatie met de inrichting aanpassen en hoop dat jullie kunnen aangeven of dat kan werken of niet met de gekozen soorten.
Met name de Nymphea minuta, Nymphea Zenkeri en de Nymphoides taiwan zou ik graag behouden in de nieuwe setting met de gekozen maatregelen:
- minder fel licht, maar langere duur
- doordat hun bladeren naar de oppervlakte mogen doorgroeien kunnen ze meer licht krijgen (kortere route, minder lichtverlies)
- op halve hoogte van het aquarium planten en dus dichterbij de lichtbron.

En dan low-light planten (cryptocoryne, javavaren windelov, javavaren, anubias, bucephalandra) lager in de bak en onder de schaduw van de lelies.

Concreet dus de vraag:
Kan dit werken?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen plantenexpert, maar er zijn er genoeg op dit forum
 
Ja @benvo @Cornelius bijv. Maar er zijn ongetwijfeld meer mensen die een standaard Juwel met standaard lichtbak hebben en kunnen vertellen welke planten het bij hen goed doen. (Zonder extra Co2)
 
De intensiteit is niet voldoende voor de huidige planten. (M.u.v. de drie genoemde nymphea's, de zenkeri heb ik pas een week of 3, dus dat is iig even afwachten).
Als ik de tijdsduur verhoog, krijg ik een algenexplosie, omdat de verlengde lichtduur ten goede komt aan de algen, zonder dat de planten het voldoende kunnen bijbenen (en ja die krijgen voldoende voeding van alle types, behalve dus licht).
De intensiteit kan ik dus niet verhogen, alleen verlagen.
 
Kun je niet met de duur nog wat beinvloeden, of is het puur intensiteit?
De verwarring tussen lichtduur en lichtsterkte ontstaat vaak doordat men niet direct het verschil door heeft. Immers wanneer je een plant minder licht wilt toedienen dan gebeurd dit dit door korter licht te geven of het licht wat te dimmen toch in beide gevallen? Nee dus!!! Want voor planten is er een belangrijk verschil. Om planten te laten groeien zijn er een aantal dingen nodig. Onder meer: licht, water, een passende temperatuur en koolstofdioxide (CO2) In de natuur krijgen (moeras-)planten die wij vaak in onze bakken hebben zo'n 12 uur per dag licht. In die twaalf uur varieert de lichtsterkte, nooit de lichtduur! In onze bakken waarin wij de natuur zo goed en zo kwaad dit kan nadoen is een lichtduur van zo'n 8 uur geschikt. Dit is dan wel exclusief eventuele dimtijden. Mijn eigen bak werd in totaal verlicht van 's ochtends half negen tot 11 uur in de avond. Mijn bak was ook zeer sterk verlicht maar dat, die lichtsterkte, was nooit meer dan 8 uur. Een alg probleem had ik niet. Misschien maakt deze summiere uitleg iets duidelijk over de verschillen tussen lichtduur en lichtsterkte. Haal deze begrippen dan ook nooit door elkaar. Nu wordt het misschien ook duidelijk waarom plantenaanbieders naast alles wat een plant voor groei nodig heeft altijd de lichtvraag vermelden voor de desbetreffende plant. En bij die lichtvraag gaat het altijd over de lichtsterkte!
 
Dat heb ik in gedachten gehouden @benvo en ben dus op de bovengenoemde veranderingen uitgekomen.
Denk jij dat dit kan werken? (uiteraard vraag ik je niet de toekomst te voorspellen!)
 
Plantenbladeren reflecteren ook nog licht terug dus met meer doen ze het ook nog beter, vaak zet je erwat in dat het in de oude bak ook goed deed.
 
De intensiteit is niet voldoende voor de huidige planten. (M.u.v. de drie genoemde nymphea's, de zenkeri heb ik pas een week of 3, dus dat is iig even afwachten).
Als ik de tijdsduur verhoog, krijg ik een algenexplosie, omdat de verlengde lichtduur ten goede komt aan de algen, zonder dat de planten het voldoende kunnen bijbenen (en ja die krijgen voldoende voeding van alle types, behalve dus licht).
De intensiteit kan ik dus niet verhogen, alleen verlagen.
Eigenlijk komt hier het volgorde vereiste weer naar voren; je plantenkeus moet ook voldoen aan je hardware mogelijkheden. M.a.w. wanneer je niet de lichtintensiteit kan bieden die je planten vragen passen ze eigenlijk niet in je bak. Ik heb niet echt alles goed terug gelezen maar heb je bijvoorbeeld een Nymphaea glandulifera, een groenbladige soort, dan heb je aan een gemiddelde en zelfs een lagere lichtsterkte voldoende. Maar bijvoorbeeld Lotus soorten, de zenkeri, kunnen met een hogere gemiddelde lichtsterkte groeien maar zien er bij een hogere lichtsterkte aanzienlijk beter uit. De soorten verschillen dus. Nymphoides sp. 'Taiwan' vraagt ook een gemiddelde tot hogere lichtsterkte. Nymphaea minuta doet het goed bij een gemiddelde lichtsterkte maar om de plant te laten kleuren vraagt ze een hogere lichtsterkte. Deze planten bij mij kenden een hoge lichtsterkte.
IMG_20201017_200309.jpgIMG_20210508_113811.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel @benvo

Ik hoop dat ik dus met wat kunst- en vliegwerk mijn nymphea's kan geven wat ze willen.
Denk je dat mijn maatregelen het verschil kunnen maken? (Even heel kort samengevat: ze hoger in het aquarium plaatsen (dus dichter bij het licht) en ze toestaan met hun bladeren naar het oppervlak te laten groeien, zodat ze direct onder de lampen zitten).
En verder pas ik het plantenbestand aan.

Overigens doet de nymphoides taiwan het erg goed, al is het meer een rechtopgaande zuil dan een bos. Maar ik vind dat juist wel mooi.

De zenkeri is een beetje een experimentje, hij staat er pas net in, en vooralsnog lijkt ie het goed te doen.
 
Even de scape met de nymphea's uitgewerkt:

Er komen (uiteraard) op de niveau's nog wel wat crypto's etc bij, maar het gaat vooral om de plaatsing van de lichtslurpers. (Nymphea Zenkeri, Nymphoides taiwan en de Nymphe minuta.)
1711375535552.png
 
Waarschijnlijk min of meer hetzelfde als in de 2m bak: leisteenkeitjes op elkaar geplakt.
Maar misschien heb ik tegen die tijd genoeg ecolat over om daar iets mee te doen.
 
Dichterbij het licht plaatsen zal zeker het e.e.a. uitmaken. Met name ook doordat elke lichtsterkte aan kracht verliest zodra het verder door het water moet ploegen. Rood zal, door een langere golflengte, dan weer sneller verminderen als blauwlicht in het wit spectrum. Benieuw hoe e.e.a. afloopt, Lysia! Succes!
 
Ik ook, maar ik begrijp uit jouw reactie dat het het proberen waard is. Gaan we gewoon doen, maar het gaat nog wel even duren voor ik er aan toekom, dus niet te ongeduldig.
 
Even de scape met de nymphea's uitgewerkt:

Er komen (uiteraard) op de niveau's nog wel wat crypto's etc bij, maar het gaat vooral om de plaatsing van de lichtslurpers. (Nymphea Zenkeri, Nymphoides taiwan en de Nymphe minuta.)
Bekijk bijlage 373751
Wow dat gaan mooie terrassen worden, zijn die holletjes of gaatjes nou ook ergens voor?
 
En dit wordt (waarschijnlijk) het plantschema:
(de windelovs en de nana worden tegen de muurtjes geplakt).
1711452164697.png
 
Wow dat gaan mooie terrassen worden, zijn die holletjes of gaatjes nou ook ergens voor?
De onderste holletjes zijn een buizenstelsel, waar de onderste instroom van het interne juwelfilter zijn water vandaan haalt. Ik heb in mijn andere bak gemerkt dat dat systeem mooi werkt.
De bovenste holletjes zijn doodlopende stukjes buis.
Dit heb ik ook in de 2m bak en ik merk dat de vissen het geweldig vinden, ze gebruiken om van A naar B te komen, maar ze liggen er ook vaak te chillen of te slapen. En dan heb ik het niet alleen over de gekende holengangers, maar ook de zwaarddragers vinden het fijn om zich daar terug te trekken. En de elliotti's heb ik het verder niet over.
En voor de toeschouwer is het gewoon heel leuk om opeens uit zo'n holletje een vis te zien verschijnen of verdwijnen.

In de Juwel zullen vooral de Pseudocrenilabrussen (een bodem/ middenbewonende cichlidesoort) er vooral gebruik van maken, maar ik denk dat ik door die holletjes hen kan combineren met een corydorassoort.
 
Wil je al je Lotussen naar de oppervlake krijgen qua blad? Ik zelf heb in mijn 80x40 van Juwel het oppervlakte vol liggen met blad. Ik heb hier echter niet meer de standaard verlichting in van Juwel maar onderstaand:

2x Led Aqualantis easy led T5. 11 w per lamp. 6400 K, 1880 lux, 945 lum op max stand. Echter staat hij ingesteld op 75% bij mij.
 
De nymphoides taiwan doet dat nu al, vormt een mooie zuil, waar ik regelmatig de hoogste bladeren tussen uit knip.
Als de andere 2 het nodig vinden voor hun groei mogen ze dat. De andere planten komen in hun schaduw (misschien moet ik daar nog een keer kritisch naar kijken) en zijn daar op uitgezocht/ of staan in wat meer licht.

Maar als ik het goed begrepen heb van lotussen kun je zelf bepalen hoe hoog je ze hebben wilt en of je alle bladeren naar boven wilt hebben of niet.
Hoe dan ook beginnen ze met een voorsprong van 20 cm (de tijgerlotus op de voorgrond) en 25 cm (de minuta).
 
Laatst bewerkt:
Maar als ik het goed begrepen heb van lotussen kun je zelf bepalen hoe hoog je ze hebben wilt en of je alle bladeren naar boven wilt hebben of niet.
Klopt, jij hebt de touwtjes.........schaar in handen.
 
Door ze flink te plagen kun je ze vaak laag houden. Wortels steeds inkorten schijnt te werken of de bladeren te knippen die omhoog willen.
Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring zelf mee heb.


Edit: zie nu pas dat het mn eigen topic was en dat was ik al helemaal vergeten:ROFLMAO:
 
Het gaat in dit geval dus niet om lotussen laag te houden, maar eerder de gelegenheid te geven naar het licht te groeien.
In feite maakt het onder streep niet uit: Als je weet hoe je ze laag moet houden, weet je ook wat je moet doen om ze hoger te laten groeien.
 
Even een vraagje:

Ik kwam de Echinodorus palifolius (voorkeur) of eventueel E. argentinensis tegen. Echinodorussen worden overal makkelijke planten genoemd, maar bij deze specifieke soorten zie ik (soms en dat geeft verwarring) staan dat ze gemiddeld tot veel licht nodig hebben.
Klopt dat? Want dan schrap ik ze, dan is dat gedoemd tot mislukken.
 
Het zijn groenblijvende Echino's, dit zijn makkelijke planten. Ik verwacht in jou set up geen problemen.
 
Even een vraagje:

Ik kwam de Echinodorus palifolius (voorkeur) of eventueel E. argentinensis tegen. Echinodorussen worden overal makkelijke planten genoemd, maar bij deze specifieke soorten zie ik (soms en dat geeft verwarring) staan dat ze gemiddeld tot veel licht nodig hebben.
Klopt dat? Want dan schrap ik ze, dan is dat gedoemd tot mislukken.
Wat dacht je van de echinodorus ozelot? Die groeit hier goed met 15 lumen aan licht. Mooie plant ook
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240327_124418_Gallery.jpg
    Screenshot_20240327_124418_Gallery.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 7
Is die makkelijker dan de E. aflame? Want die gaat niet dood bij mij, maar daar is ook alles meegezegd....
 
Is die makkelijker dan de E. aflame? Want die gaat niet dood bij mij, maar daar is ook alles meegezegd....
Hij groeit bij mij goed, maar traag. Zoals alle planten sinds ik de verlichting flink gedimd hebt. Voorkomt een hoop problemen icm alg
 
Even een update van het voorlopige plantschema, aan de hand van jullie opmerkingen.
Bovenaanzicht
1711618949613.png

en vooraanzicht:
1711620501188.png
 

Bijlagen

  • 1711618836474.png
    1711618836474.png
    91.1 KB · Weergaven: 5
  • 1711618878050.png
    1711618878050.png
    82.1 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan