Wat is er nieuw

Herinrichting Juwel Rio 400

Bono_C

Well-known member
Lid geworden
17 september 2014
Goededag allemaal,

Zoals jullie al aan de titel zien ben ik van plan om mijn rio 400 opnieuw in te richten. Vooraleer ik aan dit werk begin, wil ik eerst even mijn plan uitleggen en jullie mening horen over hoe en wat alles het beste kan gebeuren.

Het plan is om er een bodem van mooi licht gekleurd filterzand (korrelgrote in te leggen. Ik wou hier geen voedingsbodem bijdoen, aangezien ik maar 2-4 planten wil hebben. 2 groot bladige planten (bijv. Apognon fenestralis) linksachter en 2 rode tijgerlotussen rechtsvoor. Daarbij heb ik de rockzolid mangrove module F en 3 stenen gekocht, die ik gister in de epoxy heb gezet.

Tevens wil ik de interne juwelfilter eruit halen en vervangen door een Eheim professional 3e 600t, dit wil ik doen om de filtercapaciteit te verhogen, en minder aparatuur in mijn bak te hebben hangen. De capaciteit wil ik verhogen aangezien ik 7-8 discussen wil gaan houden.

Nu vraag ik me af of mijn planten dan wel gaan groeien, zonder voedingsbodem maar met voedingscapsules plaatsen van tijd tot tijd.

Ook vraag ik me af of ik mijn bodemverwarming terug moet leggen dan. Tevens heb ik ook een Dennerle Duomat Deluxe, die zelf afwisselt tussen bodemverwarming en het verwarmingselement. Kan deze nog als ik de filter met interne verwarming heb?

Mijn Co2-installatie blijft gewoon behouden.

Zijn er tot slot nog een paar belangrijke dingen die ik over het hoofd heb gezien, of vragen die ik mezelf nog moet stellen ivm. de herinrichting?

Alvast bedankt voor jullie hulp en interesse!

Met vriendelijke groet,
Bono

Voedingsbodem zou ik ook niet aan beginnen. Dit mengt zich vaak met het grind/zand en is na een tijd ook uitgewerkt. Er zijn volgens mij maar weinig mensen hier op het forum die er gebruik van maken.

Een beetje filter capaciteit is inderdaad wel handig met dat aantal discussen al denk ik dat dit wel wat teveel is hoor. Ik moet wel zeggen dat ik niet zo veel verstand heb van die vissen.

Heey ludger, allereerst bedankt voor je reactie!

Ja had al in een paar topics gelezen dat er meerdere dit niet gebruiken, alleen raden ze je het wel altijd aan bij een winkel... Wil natuurlijk wel alles mooi en netjes hebben en ik heb het eigenlijk wel altijd gebruikt, en dus weinig ervaring ivm de groei van planten als je het zonder doet.

Over het aantal vissen heb ik al eens eerder een topic gehad, daar waren mensen die het aantal 8 inderdaad teveel vonden, maar ook meer dan genoeg mensen die er dit aantal en soms zelfs nog meer hadden zonder problemen. Zelf ben ik tochr aan 6 stuks aan het denken. Dit ook omdat ik niet hou van een hele drukke en volle aquarium. Ik begin denk ik gewoon met een koppel, en voeg er daarna bij, dan kan ik zien wat ik mooi vind, en tevens mijn water testen om ervoor te zorgen dat alles mooi binnen de waardes blijft.

Alleen is het wel handig om te weten of die filter dat aantal zou aankunnen, mocht het tegen alle verwachtingen in, toch 1tje meer worden... Haha.

Ik heb begrepen dat je discusvissen beter allemaal tegelijk kan plaatsen, en liever iets meer dan je uiteindelijk wil overhouden. Ik zou met 10 beginnen, dan kan je de 8? Mooisten houden.
Waarom wil je co2 gebruiken als je bijna geen planten hebt?

Oow dat wist ik niet, dan moet ik dat inderdaad iets anders aanpakken als ik oorspronkelijk van plan was.
Wat betreft de co2 leek me dat beter om die er voorlopig wel in te houden tot de planten zijn gegroeid en de wortels stevig in de bodem staan, aangezien ik geen voedingsbodem wou leggen.
En daarbij doet het co2 systeem de ph waarde van het water constant op 6.8 houden, en krijg ik een alarm mocht de ph waarde sterk dalen of stijgen.

Even een update, heb vandaag bij Aquaplantsonline een bestelling gedaan...
Heb de eheim professionel 3e 600T besteld met de filtermediaset erbij dat zit er blijkbaar niet bij, en de interface toch maar erbij genomen om het eens uit te testen.
Ook heb ik 75kg filterzand besteld, hoorde er veel goede geluiden over en is ook niet zo donker. En het nieuwe handboek voor visziekte om mn kennis nog wat bij te schaven.

Nu maar ongeduldig wachten!!

Mooi met dat hout zo, succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan