Herinrichting Rio125


J

JoKi

Guest
Goeieavond allen,

Na veel gezeur en het niet vinden van balans, ga ik mn bak helemaal opnieuw inrichten.

Alle planten eruit en nieuwe, gezonde planten erin. Grind eruit, goed spoelen en opnieuw erin. Het water vang ik op om daar de bak tenminste voor de helft opnieuw mee te vullen.

Heb 2 stukken spiderwood en 4 woody stones gekocht.
Voor plantenvoeding heb ik nu micro van plantedbox gekocht, zo kan ik no3 en po4 nog appart bijsturen indien nodig.

Dit is het concept:
IMG_20180809_135006.jpg


Het hout staat nu 1,5 week in water om te absorberen. Dat water heb ik 2 dagelijks ververst met heet water. Het hout zakt al naar beneden en heeft niet de intensie nog te gaan drijven. Vandaag merkte ik voor de eerste keer een vlies aan het oppervlak (in de emmer waar het hout nu in zit). Zodra je het aanraakt breekt het open. Beetje zoals bij een kwel maar ipv een olie-achtige kleur leek dit wat goud. Kan iemand vertellen wat dat is?

Zijn er verder misschien opmerkingen of tips die mij hierbij kunnen helpen?

Ik dank jullie alvast
 
Gaat om een bestaande bak met vissen neem ik aan? Bewaren van grote hoeveelheid water hoeft niet. Er zit relatief weinig bacteriën in. Belangrijk is wel om je filter draaiende te houden als dit kan of om anders te zorgen dat al je filtermateriaal nat blijft door het in een emmer water te zetten eventueel met luchtpompje zodat het water in beweging blijft.
Door het wassen van je bodem ben je ongeveer de helft van je bacteriën kwijt. Houd hier rekening mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Het gaat indd om een draaiende bak.
Als ik dan die helft aan bacteriën kwijt ben, kan ik dan no2 pieken krijgen of gaat dat wel meevallen?
 
Is heel goed mogelijk. Als je water test hou dit dan in de gaten. Ik zou ook extra waterwissels doen de eerste tijd en matig voeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
"de eerste tijd" over hoeveel tijd spreken we dan ongeveer?
 
Beetje een schatting maar denk eerste 2/3 weken. Als je het water test kun je misschien een verhogen van nitriet zien maar weet het niet zeker omdat je je filter nog wel hebt. Verandering in het gedrag van je vissen kan ook een aanwijzing zijn dat er iets niet goed is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Ok, no2 in de gaten houden is dus key.
Weet jij mss ook wat dat vliesje is dat ik opmerkte bij het hout?
 
Weet jij mss ook wat dat vliesje is dat ik opmerkte bij het hout?
Geen idee. Waarschijnlijk een soort kaamlaag. Zou me er niet te druk over maken. Tenzij het daadwerkelijk uit kleine goudschilfertjes bestaat, dan zoveel mogelijk van het hout kopen ;):D
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Goeieavond allen,

Na veel gezeur en het niet vinden van balans, ga ik mn bak helemaal opnieuw inrichten.

Alle planten eruit en nieuwe, gezonde planten erin. Grind eruit, goed spoelen en opnieuw erin. Het water vang ik op om daar de bak tenminste voor de helft opnieuw mee te vullen.

Heb 2 stukken spiderwood en 4 woody stones gekocht.
Voor plantenvoeding heb ik nu micro van plantedbox gekocht, zo kan ik no3 en po4 nog appart bijsturen indien nodig.

Dit is het concept:
Bekijk bijlage 256440

Het hout staat nu 1,5 week in water om te absorberen. Dat water heb ik 2 dagelijks ververst met heet water. Het hout zakt al naar beneden en heeft niet de intensie nog te gaan drijven. Vandaag merkte ik voor de eerste keer een vlies aan het oppervlak (in de emmer waar het hout nu in zit). Zodra je het aanraakt breekt het open. Beetje zoals bij een kwel maar ipv een olie-achtige kleur leek dit wat goud. Kan iemand vertellen wat dat is?

Zijn er verder misschien opmerkingen of tips die mij hierbij kunnen helpen?

Ik dank jullie alvast

Misschien is het dit:

"Als Spiderwood in het aquarium wordt geplaatst, kunnen zich schimmels voordoen.

Dit word veroorzaakt door bacteriën die in het hout zaten, deze bacteriën gaan doordat deze met zuurstof in aanraking komen een afbraakproces beginnen. Het restproduct is een olieachtige stof wat er uit ziet als een witte slijmlaag.

Dit proces duurt een paar weken en de witte laag trekt vanzelf weer weg."
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Dat lijkt me een mogelijke verklaring. Het is wel geen witte laag maar goud :p
 
Puf puf, na een 8 uur werk is m'n bak helemaal opnieuw ingericht en ik ben blij met het resultaat. Ik zal morgen een foto plaatsen wanneer de nitrivec is weggetrokken.

Wat ik tot zover weet, is dat ik nu m'n no2 waarde in de gaten moet houden en verversen indien ik no2 meet.

Als er nog tips zijn hoor ik ze graag.
 
Ben wat aan het lezen geweest over biotopen, maar kan iemand mij vertellen wat voor biotoop ik eigenlijk heb gemaakt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk is een biotoop een bak die gericht is naar een specifieke regio/meer. Zo komen er bij mij twee biotopen, namelijk een 'stukje' Vembanad, een meer in Kerala te India én een afgelegen amazone rivier/oxbow-meer in Tambopata te Peru. Dus voor mij is een biotoop een specifiek gebied, met het dieren- én plantenbestand op afgestemd...

Terug naar jouw bak. Gezien de Corydorassen zitten wij gelijk in de Zuid Amerikaanse regio, de Amazone dus. Om concreter te zijn, ontvang ik graag meer de latijnse namen van de planten én de vissen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Dat was een leuke uitleg, dank je daarvoor.
De latijnse namen voor mijn vissen en planten... Ik ga mn mn best doen

vissen:
pristella maxillaris
Garra flavatra
albino corydoras aeneus
corydoras paleatus
rode dwergourami (vind de juiste latijnse naam niet)

planten:
bucephalandra (ik denk de red mini)
limnophila sessiliflora
cryptocoryne balansae
hydrocotyle sibthorpioides
bolbitis heudelotii
sagittaria subulata
Nog eentje waar ik de naam niet van weet.
 
Hum, dat is spijtig geen biotoop, maar een gezelschapsbak. Zo komende cories uit de Amazone, maar de gouramies uit Indochina. Ook is niet iedere vis gepast, de gourami houdt weer van rustig water (gelijk vrijwel elke labyrintvis), terwijl de Garra weer sneltromend water verkiest.

Dit vissenbestand kan qua sociaal gedrag wel goed samen, maar probeer voor een biotoop toch op één gebied te richten...
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Hoe staat het met dit project? Wat heb je er zelf van geleerd?
De nieuwe inrichting draait nu sinds 25/8, een biotoop is het niet want deze vraag kwam na de inrichting.
En wat heb ik geleerd... Dat zoek ik zelf nog uit denk ik aangezien er toch nog steeds wat baardalg aanwezig is. No3/po4 verhouding heb ik wel stabiel weten te krijgen.
 

Terug
Bovenaan