Herinrichting Z-A biotoop Rio 125.


Sarcastiaan

Well-known member
Lid geworden
10 april 2010
Berichten
53
Locatie
Enschede
Hi allen,

Ik heb sinds een aantal jaren een Rio 125 aquarium. Sinds een lange afwezigheid van huis is hier weinig meer aan gebeurd. De vissen heb ik al tijden geleden overgeplaatst naar een vriend maar de bak is lange tijd blijven draaien.
Nu wil ik deze bak graag (goed) opnieuw opstarten maar stoot ik op een aantal problemen.

Ten eerste is er een oude (volgens mij piepschuimen) achterwand, oud zand en wat oud hout te vinden in het aquarium. Het houd zit vol onder de alg en heeft al vaker bewezen snel weer vol te gaan zitten. Het zand zat onder de groene drab. Ook de achterwand zit onder de algen en wit/groene plekken. Ik ben zelf benieuwd of ik nog iets aan deze spullen heb of dat ik beter op safe kan spelen en nieuwe inrichting kan aanschaffen.
Heeft iemand van jullie ervaring met het hergebruiken van dit soort materialen die (ongeveer een half jaar) zonder goede verzorging in een aquarium hebben gelegen?

Verder ben ik mij nog aan het ori�nteren naar een extern filter aangezien ik het idee heb dat de interne BioFlow 3.0 van Juwel niet al te veel meer presteert. Mijn oog is gevallen op of een Eheim 2213, Eheim Professional 3 of JBL Cristalprofi E700.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze modellen in een aquarium van gelijke omvang?

Alvast bedankt voor de tips!
 
Ik zou de JBL e700/e701 nemen, erg fijn filter met weinig herrie en gemakkelijk te onderhouden. De achterwand zou nog wel kunnen als je het goed schoonmaakt. Nieuw zand kost ook niet zo veel, ik zou wel filterzand nemen aangezien dit toch het fijnste zand is om mee te werken (mijn ervaring).

Je zou bij mijn 80 cm bak kunnen kijken aan het begin van het topic. De inrichting is (bijna helemaal) van zuid-amerika. Het visbestand niet ;)
 
Bedankt voor de tips! Ik denk dat een JBL mij ook een goeie lijkt. Is een stukkie goedkoper dan de Eheim maar lijkt ook van erg goede kwaliteit. Ik heb nu alles eruit gehaald behalve de interne filter. Deze moet ik er nog uit halen.
Ik ga zeker wat inspiratie opdoen bij jouw aquarium! Ziet er heel tof uit!

Heb je nog tips voor me wat betreft het stabiel houden van de waterwaarden straks? Ik heb gehoord dat dit met een extern filter sowieso al iets beter zou moeten verlopen, maar ik ben vooral benieuwd naar hoe ik de pH op een fatsoenlijk niveau kan krijgen (<6).

Groetjes!
 
JBL e701 = :thumbs:

pH lager dan 6? Dan ontkom je bijna niet aan over turf gefilterd osmosewater of regenwater.
Welke vissen heb je op het oog dat je zo laag wilt?

~ Ivo
 
Oke dan is die keuze al zo goed als vastgesteld voor de filter. :)
Ik zou graag een mooi lage pH willen zodat ik bijvoorbeeld Ramirezi's zou kunnen houden. Echter moet ik mij hier zeker nog in verdiepen omdat ik wel wil weten of zoiets haalbaar is in een 80cm aquarium. Over turf filteren heb ik eerder gedaan met de oude filter, dit viel echter nogal tegen (werkte niet heel goed en taste volgens mij ook de rest van de filter aan ondanks dat ik het turf onderin geplaatst had).
Voor osmosewater heb ik denk ik een fikse installatie nodig? Ik heb in ieder geval geen regenton of andere handige manier om regenwater netjes in op te vangen helaas.

Ik zie dat jullie Zuid-Amerikaanse bak echt heel goed gelukt is! Wat voor 'techniek'/apparatuur gebruiken jullie hiervoor?

Groetjes Bastiaan.
 
Je bedoelt de Zuid-Amerika uit onze handtekening? Alle gegevens (filters, etc.) staat op de eerste pagina van dat topic.
Daarvoor hadden we een Rio 125 als Zuid-Amerika bak, hier het topic daarover. Daarop stond ook een e701, met het middelste vakje van het bovenste bakje gevuld met turf en vrijwel puur osmosewater kwamen we daar mooi rond de 6 uit. Verder nooit problemen met de filtering gemerkt.

Wat je een fikse installatie noemt weet ik niet, maar wij hebben deze. Als je afmetingen daarvan wilt weten kan ik hem wel even opmeten. We hebben ook nog een boosterpomp, om het wat sneller te laten lopen (en kwaliteit gaat ook ietsje vooruit). Als je een mengkraan vrij hebt kun je hem ook daarop aansluiten.

~ Ivo
 
Het osmosewater kan je een speciekuip opvangen.
 
Nogmaals bedankt vor de reacties!
Ik heb het aquarium inmiddels op de juiste locatie staan en ben van plan morgen de bak goed schoon te maken, kitresten te verwijderen van de oude achterwand en er een nieuwe in te zetten. Ook wil ik vast de filter aanschaffen. Ik ga dan eens meten wat precies de waterwaarden zijn van het kraanwater daar.
Ik ben ook nog bij de LFS geweest om daar om wat informatie te vragen. Daar werd mij verteld dat ik waarschijnlijk meer gebaat was bij een CO2-installatie dan osmosewater. Hij heeft me een voorstel gedaan van een "beginnerssetje" van �160. Hier schrok ik eerlijk gezegd nogal van en ik neem aan dat dit niet noodzakelijk is? Ook zei de beste man dat over turf filteren of osmosewater gebruiken dan niet meer nodig is omdat dit je pH op een goede waarde houdt.

Stel dat ik vissen wil houden die gevoelig zijn voor de kwaliteit van het water (bijv. App. Ramirezi of Kardinaaltetra's), ontkom ik dan niet aan het gebruik van een CO2-installatie en osmoseapparaat?

Vast bedankt!
 
Co2 zal voor gevoelige vissen als ramirezie juist schadelijk zijn
En osmose en turf is ook nog eens goedkoper
 
Sarcastiaan zei:
Ik ben ook nog bij de LFS geweest om daar om wat informatie te vragen. Daar werd mij verteld dat ik waarschijnlijk meer gebaat was bij een CO2-installatie dan osmosewater.
Nee, hun kassa is daar meer gebaat bij.

Dravik2 zei:
En osmose en turf is ook nog eens goedkoper
Osmoseapparaat.nl > 50 euro
Co2 set bij LFS > 160 euro

Sarcastiaan zei:
Ook zei de beste man dat over turf filteren of osmosewater gebruiken dan niet meer nodig is omdat dit je pH op een goede waarde houdt.
Misschien moet de beste man zich eerst nog eens verdiepen in de waterhardheid en de zuiverheid van osmosewater, alsmede de andere positieve eigenschappen van turf, alvorens uitspraken te doen die slechts betrekking hebben op ��n aspect en dus van tunnelvisie getuigen.

~ Ivo
 
Zojuist de JBL E701 opgehaald samen met een nieuwe achterwand (was eigenlijk niet helemaal het plan maar ik vond het een erg mooie wand voor niet te veel geld).
Aquarium ontdaan van resten kit en lag op de ramen, interne filter eruit gehaald en een paar keer goed omgespoeld. Ik moet nu alleen nog een keer terug naar de LFS voor kit, die was blijkbaar opgedroogd...

Ik neem dan ook gelijk een lading filterzand mee. Ik wil de bak zoveel mogelijk de amazone laten benaderen dus licht zand lijkt mij het beste. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Is dit niet slecht voor bijvoorbeeld algengroei (ivm weerkaatsing van het licht)?

achterwand_07-08-2014.jpg


Bastiaan
 
Filterzand is prima. Overigens heb je bij de Wildkamp een zak filterzand 0.4 - 0.8 mm in huis (dus bezorgd) voor minder dan een tientje. Kan een LFS niet tegenop.

~ Ivo
 
Haha wow, dat is inderdaad een mooie deal lijkt me. Weet je toevallig ook een adres waar je goekoop/goedkoper aquariumhout kunt krijgen? ;-) Aangezien een Z-A bak vol hoort te liggen met hout maar dit redelijk duur is bij de LFS.

P.S. bij formaat filterzand kan ik het beste een grotere maat nemen? Dit i.v.m. bodemrot.
 
Het filterzand ligt in de bak en de pomp is werkend. Ik ga zometeen de planten bestellen en hoop dat deze woensdag binnen zullen zijn.

08.10.2014_23.56.13.jpg


Ik heb een flesje Sera Blackwater wat ik gebruik om het water klaar te maken, dit geeft een wat verdonkerend effect. Bij andere fotoalbums heb ik gezien dat het heel mooi kan zijn als je het licht dempt met een PVC-buis. Dit lijkt me afgezien van het effect een goed idee omdat mijn Limnobium Laevigatum voorheen vaak heel snel bruin werd (verbranding?).

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik deze PVC-buizen het beste kan plaatsen (hoe breed, welke dikte PVC etc.)? Ik heb een poging gedaan via de zoekfunctie van het forum maar kwam geen artikel tegen.

Bij voorbaat dank en ik hoor graag wat jullie er van vinden!
 
Misschien niet onhandig te vermelden, qua planten wil ik het volgende nemen:
- Cabomba Aquatica;
- Limnobium Laevigatum;
- Echinodorus Amazonicus.
Hier komen ook catappa-bladeren bij.

Ik heb gelijk nog een vraag: ik heb nog wat turf gekocht om in de filter te plaatsen. Ik neem aan dat ik dit het beste, in de bijbehorende zak, onderin het filter kan plaatsen? Ik heb gelezen over de bacterie-dodende effecten van turf.
 
Het filter is een externe? Zo ja dan bovenop: dat is (i) voor jou het makkelijkst want daar kun je het makkelijkste bij en (ii) eigenlijk wordt altijd aangeraden turf als laatste stap te doen.

Als je over turf gaat filteren �n je licht gaat dempen lijkt mij Cabomba niet de beste kandidaat, die heeft graag wat licht. Misschien is Heterenthera zosterifolia iets?

Qua pvc buis: wij hebben niet eens echt opgelet welke. Wel een variant gebozen die niet te strak om de lamp heen zit, zodat warmte allen ruimte heeft om weg te geraken.

Nu zie ik je bodem en denk ik: die is wel erg dik. Hoe veel heb je erin gedaan? Of anders gezegd: hoe dik ligt het?

~ Ivo
 
Haha toevallig heb ik gisteren de cabomba uit de bestelling gehaald en de Heterenthera Zosterifolia toegevoegd.
Heb je als Pvc buis een buis genomen in de breedte van de lamp? En heb je beide lampen met pvc omringd?
Er ligt nu een goede 20kg zand in de bak, dit is inderdaad behoorlijk wat en misschien haal ik er nog wat uit. Ik wil het zand in ieder geval wat op laten lopen naar de rechterbovenhoek om daar wat diepte te cre�eren. Het lijkt mij ook mooi om een stuk "spiderwood" aan de middenbalk te bevestigen zodat het lijkt alsof er een stronk in het water ligt. Dit is echter niet echt getrouw aan de natuur daar en daarom haal ik deze week maar gewoon wat kienhout van de LFS.
 
Qua PVC kun je enkele stukken van een cm of 10 a 15 bijvoorbeeld nemen. Kun je ook wat spelen met de lichtinval, zodat waar je planten komen er juist wel wat licht komt. Hoeveel stukken je dan precies nodig hebt kom je vanzelf wel achter.

20 kg lijkt wel erg veel. Zo veel ligt ook in onze Rio 240 (al is dat misschien iets aan de magere kant).

~ Ivo
 
Ik ga morgen even langs een bouwmarkt om de stukken PVC te halen.
Net even de planten er in gezet en het turf dat ik gekocht heb er in geplaatst. Dit gaat echter nog niet helemaal soepel denk ik.
Ik heb een zak turf gekocht van JBL, hier staat op dat het ook voor de E701 geschikt is. Ik heb dit nu geplaatst in de bovenste filtermand (in het bijgeleverde filterzakje) en daar de twee binnenste watten uitgehaald. Deze zitten er nu niet meer in maar het turf moet dus volgens mij op de laatste plaats in de filter.
Is het erg dat deze twee filterwatjes er nu uit zijn, kan ik het turf beter in de bak boven de ceramiek buisjes doen of is dit ok�?

Bij voorbaat dank voor de hulp en foto's volgen morgen!
 
beplant_13-08-2014.jpg


Zo ziet het aquarium er nu beplant uit.

Ik heb nu slechts twee stekjes Heterenthera en twee Echinodurus geplaatst, maar ook ivm het thema van de bak en de beperkte verlichting wil ik het eerst zo proberen. Er liggen ook twee grote Catappa bladeren in en bovenin drijft wat Limnobium Laevigatum.
Met deze laatste plant heb ik vroeger wat moeite gehad omdat deze toen snel bruin/geel werd en dood ging. Kan dit door de sterkte van de lampen komen (die er redelijk dicht boven hangen) of is er een andere reden?

Bastiaan
 
Zou nog wat kienhout en meer plantjes erin zetten,
denkende aan o.a. Hydrocotyle leucocephala, Hydrocleys nymphoides, etc.

Groeten, Nathan
 
Ja er komt op den duur nog meer kienhout denk ik, er liggen nu 4 stukken in en dat lijkt nogal weinig maar is eigenlijk redelijk veel op 1 hoop gegooid.
Wat planten betreft heb je helemaal gelijk, ik wil er graag de Hydrocotyle leucocephala in plaatsen maar die heeft het bij mij nog nooit gedaan.
Ook merk ik dat de Heterenthera en Echinodorus een paar doorzichtige bladeren hebben :( ik hoop toch niet dat dit door het turf veroorzaakt wordt?
De Echinodorus heb ik met de wortel net boven het zand laten uitsteken en de Heterenthera stekjes heb ik gewoon in het zand geplaatst met meerdere stekjes bij elkaar.
De lampen branden op het moment 12 uur per dag.
 
Heb je al kleibollen bij je Echinodorus gedaan?
 
Goh, groene tijgerlotus/gele plomp zijn 2 andere opties voor drijfbladeren te krijgen, moest de HN de volgende keer nog niet aanslagen.
En zoals visstick zegt, kleibolletjes onder steken zou moeten helpen? Vooral niet de plant elke week verzetten.
Als hij op de definitieve plaats staat zou hij inderdaad eerst wat doorzichtige bladeren krijgen, maar wanneer er nieuwe verschijnen zoude deze mooi groen moeten zijn (en blijven).

Groeten, Nathan.

edit: ik had niet gezien dat het een ZA biotoop werd, even over gelezen, de tijgerlotus en gele plomp zijn wel geen Zuid-Amerikaanse waterplanten...
 
Kleibollen heb ik nog niet geplaatst. Dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan en vooral echinodorus deed het perfect altijd. Ik kijk het even aan tot maandag en anders haal ik dan wat.
De planten laat ik zo lang mogelijk op de huidige plek staan en verplaatsen gebeurt anders pas over 3 weken.
Wat is jullie mening over vloeibare plantenvoeding? Hier heb ik namelijk ook geen ervaring mee maar dit zou ook een optie kunnen zijn.
 
Ik gebruikte altijd vloeibare plantenvoeding en de meesten planten zien er geweldig uit.
Nu ga ik morgen ook wel beginnen met kleibolletjes onder m'n echinodorus en lotus te steken. :p

Groeten, Nathan.
 
Oke bedankt voor het advies! Heb jij ook een topic op dit forum? Dan zal ik het in ieder geval even volgen!
 
Ja, en je hebt het blijkbaar al gevonden, haha. :D
En graag gedaan voor het advies. ;)

Groeten, Nathan.
 

Terug
Bovenaan