Herken de algen... Wie heeft de oplossing?!

G

Geert80

Guest
Is dit draadalg of staghorn? En mag ik dit rekenen tot de opstart algen? Of moet ik me hier zorgen over maken?

DSC_0334.jpg
[/quote]
 
De waardes zojuist gemeten:

pH = 7,0
KH = 6
GH = 12
PO4 0,1
NO3 = 0
Co2 = 23 mg/l

En ik snap dat de Fosfaat en Nitraat omhoog moeten. Dus gelijk maar deze besteld:
daqDVYT7_voIBHXZlCcVAHK-a3tRvBGv.jpeg


Maar als jij zegt dat het staghorn alg is begrijp ik niet zo goed waar het vandaan komt. Ik lees namelijk op internet dat het door teveel amonia komt en dat meet ik dan (gelukkig) niet in mijn bak... Zou het toch ook met NO3/PO4 tekort te maken kunnen hebben?

Als ik nu plantenvoeding volgens EI ga toepassen, verdwijnt het vanzelf of moet ik het allemaal handmatig weg knippen?
 
Als het te doen is zou ik het wegknippen. Vaak zie je het na een ammoniakpiek (nh3/4 dus) en die is vaak niet te meten. Vaak dus zie je het na wat onderhoud zonder een flinke waterverversing daarna.
Zover ik weet heeft het niet met de no3/po4 te maken maar doordat je daarvan niet genoeg hebt zullen de planten slecht groeien en vatbaarder zijn voor de algen.
De EI is een prima methode om te volgen en dan moet je wekelijks wel de helft verversen. Deze all in one is makkelijk maar niet goedkoop. Als je nieuwe voeding wilt hebben kun je mij als je wil wel een pb sturen voor een goed en niet duur adres.
 
Ook zou ik wat ijzer toevoegen. De planten vooraan zijn nl wat gelig. Door ijzer toe te voegen worden ze weer groen.
Ik zie ook wat baardalg. Zweefvuil in het aquarium en stofvuil stimuleren de groei van deze algen. Daarom krijg je het vaak na onderhoud of na een periode dat je ( te) vaak met je aquarium bezig was. Appelslakken maken er korte metten mee.
Verder zie ik wat lange draden draadalgen. Dit is er in verschillende soorten. Deze is gemakkelijk te bestrijden door alles wat je ziet weg te halen. Hij groeit vaak op oudere delen van planten.

Heb je voldoende echte waterplanten die snel groeien in je aquarium?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik dacht zelf dat dit door het licht kwam Jos. Lastig te zien vind ik. Snelgroeiers is een goede optie gelet op de opstart van de bak.
De baardalg had ik dus wel goed ingeschat :D.
 
Algen beoordelen is erg lastig omdat er meer dan 300000 soorten van zijn. Wat dat betreft is het gemakkelijker bij maanvissen.
Baardalg komt erg veel voor in aquaria en heeft erg vaak te maken met stofvuil / zweefvuil in het water. Het is lastig te bestrijden omdat je het eigenlijk niet handmatig kan verwijderen. Ik heb wel eens het idee dat het veelvuldig voeren met droogvoer gunstig is voor draadalgen. Komt natuurlijk flink stof bij vrij als je vissen het opeten. De ouderwetse aquariumstofzuigers met zo'n kousje er aan waren ook geschikt voor het kweken van baardalg. Het grove vuil bleef namelijk in het kousje en het hele fijne stofvuil ging er doorheen en kwam op de planten terecht. Heb je nog zo'n onding: in de container er mee.
Na het schoonmaken van een aquarium vul ik het aquarium bij. Na enkele uren zuig ik een paar emmers water af en spoel als het ware de planten schoon van zweefvuil richting de inlaat van het filter met de emmers schoon water die ik dan bijvul. De dag erna herhaal ik dat een paar keer. Ook met een breinaald de planten aantikken kan helpen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De bladeren verstikken dan zeg maar en kunnen de voeding niet meer goed opnemen. Een voedingstekort ten gevolge van vervuiling/"verstikking" zeg maar.
 
Ok, bedankt voor alle reacties! Het is wel duidelijk dat ik toch nog steeds veel fout doe...

Het is inderdaad zo dat ik veel last heb van zweefvuil. Ik heb een JBL 1501e tweedehands gekocht en de vorige eigenaar heeft fijn gaas over de inlaat geplaatst waardoor er veel vuil aan blijft hangen dat dus niet de filter in gaat. Daar zal ik dus toch iets aan moeten gaan doen. Ook waterwissels moet ik beter (geregelder) gaan uitvoeren. Dat regime moet ik er toch gaan inbrengen als volgend jaar de maanvissen komen.

Snelgroeiers in de bak heb ik inderdaad niet heel veel. De Limnophila Sessiliflora en de rotala rotundifolia zijn denk ik de enige, dus ik zal vanmiddag even gaan kijken of er nog meer snelgroeiers bij kunnen. Is mayaca fluviatilis en braziliaanse klimop een optie om toe te voegen?

Jos Hut zei:
Ook zou ik wat ijzer toevoegen.
Ga ik doen! Ik heb nog easylife Ferro staan, dus dat is geen probleem.

jessicapilon zei:
Als je nieuwe voeding wilt hebben kun je mij als je wil wel een pb sturen voor een goed en niet duur adres.
Ik weet dat het goedkoper kan. Maar ik ga nu in ieder geval voor het gemak. In de toekomst wil ik wel gaan kijken naar poeders en dergelijke, maar voor nu is alles uit ��n fles toch wel het prettigste voor me.
 
Ik snap dat je nu voor het gemak kiest hoor. Ik zou dat gaas eraf halen hoor en in het deel waar het water via teruggaat de bak in wat witte filterwatten doen. Dat houdt het hele fijne tegen. Ik heb hier de JBL 901 en heb ook in het midden van dat bakje wat filterwatten gedaan. Ik vond als laatste spons die blauwe wat grof namelijk.
Misschien had de vorige eigenaar garnalen of zoiets waarvoor hij dat gaas heeft aangebracht.
Maar als je wat filterwatten gaat gebruiken in je filter dan zou het fijne vuil niet de bak meer in moeten kunnen komen.
Wekelijks 15% verversen is bij een gemiddelde bak vaak wel voldoende en heel belangrijk is voldoende voeding voor een goede plantengroei.
Fouten hebben we allemaal gemaakt hoor en daar kun je van leren. Soms maken we nog weleens fouten hoor en dat is niet erg als je ervan leert ;).
 
Als je uitrekent wat bv. Easy Life Nitro, Fosfo & Profito kosten per liter, dan kom je wel goedkoper uit. Ik ga echter niet voor de goedkoopste prijs, maar voor het resultaat, het advies op maat (mijn bloglezers weten dat ik daar tijd in steek) & het gebruiksgemak.

Verder behoorlijk flauw om alles via pb te doen, valt er iets te verbergen misschien? ;-)
 
Terug
Bovenaan