Wat is er nieuw

Heros gedrag na eieren afzetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fien
  • Startdatum Startdatum
F

Fien

Guest
Dag allemaal 🙂

Ik heb 3 heros in mijn bak zitten. Nu zijn er eieren afgezet eergisteren (v��l!). De volgende ochtend waren alle eieren 'weg' en is er blijkbaar stevig gevochten, want de vissen hebben best wel flinke verwondingen opgelopen.

1 Heros, die ook eerst boven de eieren hing (denk dus het vrouwtje) zit helemaal weggestopt tussen de planten en blijft daar precies in die positie hangen.

Deze ochtend kwam ze wel heel even van haar plek af.

Nu vraag ik me af. Is het helemaal misgegaan met deze leg, of heeft ze ze nu allemaal in de bek en zwemmen er binnenkort een hoop jongen door de bak? De eieren moeten toch eerst uitkomen voordat ze de bek in gaan?

Ik heb de vissen nog niet zo lang, het zijn volgroeide exemplaren (zeer groot) dit ik heb opgevangen van iemand die ze weg moest doen omdat zijn visbestand niet samen ging..

... als de eieren de bek al ingaan.

Er is veel verwarring geweest in de classificatie van Heros soorten en bijkomend gevolg is dt het lastig wordt iets te zeggen over het broeden als niet zeker is welke soort je hebt.
Even een quote van cichlidae.com:
"Breeding: No breeding reports are yet available on Heros severus, but presumably Heros severus is an open substrate brooder, and not a delayed mouth-brooder like his syntopic relative (Lucanus, 2015:17)."
Die syntopic relative, dat is de vrij recent beschreven Heros liberifer, die men op cichlidae.com als" The true mouth-brooder Heros" omschrijft.
Die Heros liberifer, wordt overigens inderdaad beschreven als "larvophile (delayed) mouth-brooder".

Als ze kleintjes in de bek hebben kun je het zien aan de beweginging van de bek. Soort tutteren lijkt het

Ben er vrij zeker van dat de eitjes weg zijn 😉 De kans dat je de Heros liberifer heb zonder dat je dat weet is vrij klein. Ik weet niet hoe groot je bak is maar de koppels zijn over het algemeen vrij hecht, dus misschien is het beter om de overgebleven vis weg te doen. Want volgende keer gebeurd er gewoon weer hetzelfde 😉

roy_c zei:
Ben er vrij zeker van dat de eitjes weg zijn 😉 De kans dat je de Heros liberifer heb zonder dat je dat weet is vrij klein. Ik weet niet hoe groot je bak is maar de koppels zijn over het algemeen vrij hecht, dus misschien is het beter om de overgebleven vis weg te doen. Want volgende keer gebeurd er gewoon weer hetzelfde 😉

De bak is 40 cm.

.

Grapje natuurlijk. Hij is 2 meter lang en 800 liter. 🙂
Vandaag zag ik de verstopte heros een paar keer de bak doorgaan. Helemaal in hele felle kleuren en witte buikpartij. Volgens de vorige eigenaar is dit wel de kleur die ze bij broedgedrag heeft.

Hij heeft al eens succesvol een nestje gehad met deze 3.

Naar mijn weten is het Heros Severus, maar 2 exemplaren lijken 100% op elkaar, de andere (die nu verstopt is) heeft een iets andere kleur en is de molligste van t stel (hoewel dat verschil vrij minimaal is).

Een foto van je dieren zou toch handig zijn. Die verwarring was er nu eenmaal niet voor niets. En de liberifer is zodanig recent beschreven dat niet valt uit te sluiten dat er als severus gelabelde liberifer in de handel of onder de mensen zijn. Fishbase heeft nog niet eens een entry van de liberifer dus ga maar na.

Klopt ivo, ik meen vorig jaar september officieel beschreven. Maar ruim daar voor al bekend hoor. Ken iemand die ruim 3 jaar een koppel heeft gehad. Ook durf ik te stellen dat 90% van de heros is nederland severus is.

Witte buik is inderdaad de kleur die ze krijgen als ze in love zijn. Maar dat wil niet perse zeggen dat er larven of eitjes zijn 😉. Als je nog concact heb met de vorige eigennaar kan hij je misschien vertellen hoe het daar verliep

Om eerlijk te zijn hebben we daar geen idee van. Zul jij een beter beeld van hebben. Maar we hebben liberifer in winkels gezien en het puntje muilbroedende serverus zorgde dus voor wat verhoogde attentie. Misschien iets te veel van het goede geweest. Kan in enthousiasme gebeuren.

Fien, hoe staat het ondertussen? Ben je wel al wijzer denk je?

Hoi,

Sorry dat ik intussen niet kon reageren. Heb hier een hoop dingen tegelijk aan de hand.

Ik snap op dit moment even niks van het gedrag van die vissen. De vis die steeds verscholen zat is nu weer voor de dag, maar nu zit er een ander op het plekje te hangen.

Ik wacht gewoon af wat er gebeurd. Misschien duiken er wel ineens jongen op, misschien ook niet. Ik laat ze gewoon met rust en de natuur zijn ding doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan