Wat is er nieuw

Heros Severus doet wat raars met maanvis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Ik heb in mijn 2 meterbak 3 grote heros severus zitten. Tevens zitten er een aantal maanvissen in.

Nu komt het gekke, met enige regelmaat gaat 1 van de Herossen rechtop zwemmen helemaal rechtop hangen tot zelfs achterover en gaat specifiek 1 maanvis aan de aars van de Heros 'happen'. De andere 2 Herossen lijken een koppel en doen dit niet.

Dit leek eerst vrij onschuldig, maar het achterwerk van de heros is intussen behoorlijk kaal geworden en dat ziet er niet normaal uit. Het lijkt net of de maanvis het achterwerk van de heros leegzuigt ofzo.

Dit gebeurd telkens als de heros deze maanvis tegenkomt.

Om e.e.a. in perspectief te plaatsen, de Heros is van voor naar achter ongeveer 20 centimeter en een kleine pond zwaar (schat is). De maanvis is 5 a 6 centimeter en zal een paar gram wegen. Toch is dat gevreet aan de achterkant van die Heros helemaal niet OK denk ik. Ik heb echter geen quarantine mogelijkheden voor de maanvis en ik weet ook niet of dat een oplossing is.

Ik heb deze Herossen geadopteerd, die komen uit een andere grote bak met grote cicliden en roggen.

Alvast dank voor de reacties!

Naar mijn weten moet dat prima kunnen. Geen enkele andere Heros heeft er last van en de andere maanvissen hebben dit gedrag niet.

Ik heb de maanvis apart gezet in zo'n guppen beval mandje in de bak (wel een vrij grote). De maanvis kan nu dus niet bij de Heros komen en nu zie je de Herossen weer samen zwemmen, terwijl eentje voorheen steeds werd beziggehouden door de maanvis. Volgens mij is ie me daar wel dankbaar voor.

Een permanente oplossing moet ik nog bedenken, maar liefst zou ik willen weten waar dit gedrag vandaan komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan