Heros severus kweek mislukt steeds (uitvangen?)


F

Ferry Heibrink

Guest
Beste aquariuanen!

Ik heb een 2 meter bak met daarin onder andere 5 Herossen. Eerst waren dit 3 grote (F1) exemplaren, later zijn er 2 wat kleinere bijgekomen. In no time zijn 2 koppels aan een stuk door aan het eieren leggen en komen er vele honderden jongen uit. Deze worden een tijd lang goed verdedigd en worden de hele bak doorgeleid om 's avonds weer op een hoopje bij elkaar te komen.

Dit tafereel heb ik nu diverse keren zien gebeuren bij zowel het kleine koppel als het grote koppel, maar helaas na een week of 2 zijn binnen 2 dagen alle jongen weg en begint het weer van voren af aan, terwijl hiervoor praktisch geen enkel jong is verdwenen, dus het beschermen van de jongen lijkt na een paar weken (te snel) af te zwakken en aangezien het een druk bezette bak is ben je de jongen in no-time kwijt.

Gisteren ontdekte ik dat 1 van de grote herossen geïnteresseerd is in het koppel koppel dat nu een nest heeft. Hij komt te dichtbij... Het koppel is daar echter wel tegenop gewassen, maar de grote Heros is nu behoorlijk gewond, mogelijk heeft hij een aantal flinke smakken tegen het hout in de bak gemaakt, want aan 1 kant heeft hij diepe wonden (groeven) in zijn zij en mist schubben. Het koppel met de jongen gaat in de aanval, de grote Herossen doen echter niets. Dit terwijl ze normaliter heel goed met elkaar kunnen omgaan. Ze sprinten weg maar doordat ze erg groot en zwaar zijn verwonden ze zichzelf, althans dat is mijn theorie, zover ik het nu kan beoordelen.

Ik heb intussen een kweekbakje van 30 liter indraaien met extern filter, want ik zou ook graag een keer een succesvolle kweek willen hebben. Dit bakje is vanzelfsprekend NIET geschikt om volwassen exemplaren in te huisvesten.

Nu vraag ik me af. Is het te doen om de jongen zodra ze kunnen zwemmen en nog héél klein zijn al weg te nemen bij de ouders en deze in een apart aquarium zelfstandig te laten opgroeien? Ik zie dat de ouders namelijk ook het gewone voer aannemen en wat ze morsen eten de jongen op. In een kweekbakje kan ik dit ook goed, zelfs met nog geschikter voer dan wat ze in de grote bak krijgen.

Graag jullie commentaar hierop en ervaringen. Ik heb al vele jaren een aquarium, maar tot op heden nog nooit echt een succesvolle kweek gehad, op 1 kersenbuikjong na die uiteindelijk volwassen is geworden (jaren geleden).

Alvast dank voor de reacties!

Ferry
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan