Herstart aquarium

R

Robert1234

Guest
Beste lezers,

Ik ben van plan om mijn huidige aquarium, die nu 1,5 jaar staat, te 'herstarten'. De voornaamste reden is het niet onder controle krijgen van de algen (en het wordt steeds erger). Omdat er vele factoren zijn die daar een rol bij spelen en ik nog niet gevonden heb wat er precies bij mij speelt, wil ik een nieuwe start maken.

Waarschijnlijk gelijk de EI-methode toepassen!

De vraag zal zijn hoe dit het beste aan te pakken.
Voornamelijk de voedingsbodem, vloeibare plantenvoeding en planten soorten.
Co2, filter, licht, visbestand, vis voeding en stroming in de bak zouden al goed moeten zijn.

Grootste zorg is het overdragen van de algen die er nu zitten naar het 'nieuwe' gestarte aquarium. Kan via het kienhout, grind of sporen in het water zelf.

De soorten algen waar ik nu het meest mee te maken heb:
Draadalg
penseelalg
groenalg
en mogelijk nog wel meer...

Alle planten hebben er last van, zowel onder als in de boven laag. Zullen allemaal vervangen worden door nieuwe planten.


Dus in het kort: hoe kan ik veilig een nieuwe start maken?


- Dan even alles op een rijtje:
waterwaardes: (sera druppel test kit)

ph < 7
gh 9
kh 8
NH4/NH3 0
NO2 0
No3 0
Po4 <0,5

120x40x40cm

Co2 systeem met 'inline' difuser afgestemd op ph-meter 6,8ph

licht 2 x 30w 8u per dag incl reflector

Algen aanwezig maand of twee na start

vloeibare voeding profito wekelijks (sinds kort, lange tijd om de twee weken gedaan)

water verversen meestal maximaal om de twee weken 30% anders wekelijks.

voedingsbodem 'tetra complete substrate'

stromingspomp

filter eheim 2215

lK-rkK6SJ7LVBpRRB0pAFHs0oj9j_Ug0.jpeg

lK-rkK6SJ7LVBpRRB0pAFHs0oj9j_Ug0.jpeg
 
No3 0 Zou omhoog moeten ,naar 1--15.
Po4 <0,5 naar 1.

voedingsbodem 'tetra complete substrate'? Tja.

Met GEEN gaat het ook,hoor.
 
Met de EI-methode kan ik ervoor zorgen dat die waardes omhoog gaan.

Zonder voedingsbodem zou inderdaad goed moeten gaan met de EI-methode. En het scheelt een hoop viezigheid!

En 'aquasoil' is dat wat?

Hoe denk je verder over het overzetten van a.o. kienhout, grind en huidige aquariumwater i.v.m. met de aanwezige algen?
 
Zo te zien heb je ook blauwalg Robert,is meer een bacterie dus de kans is groot dat je herstart ook weer besmet zal zijn om het zo maar te noemen.

Zijn nu al wel wat puntjes te noemen die een aandeel in het probleem kunnen hebben en wellicht dat meer info over bv je precieze bestand en filterinhoud ook helpt.
 
Heb wel et deluxe algen pakket in mn bak zeg...
Hout drogen, grind spoelen en drogen, geen filtermateriaal of water gebruiken van huidige bak... is dat de beste optie?

vis bestand bestaat uit:
1 maanvis
1 zilver tetra
2 cory doras
1 siamese algen eter
1 borstelneus algen eter
2 zwarte algen eters soort van meerval.

filterinhoud:
Eheim 2213 en 2215 in serie.
Filtermateriaal zijn watten, sponzen en keramische buisjes
 
Ik zou de bak goed schoonmaken en alle dode materialen zoals hout e.d. ook. geen voedingsbodem meer en dan opnieuw starten met de EI en zorgen voor een co2 van 25-30mg.
Als je vragen over de EI hebt mag je me best een pb sturen. Ik gebruik deze methode al jaren.
Ik heb exact dezelfde 2 filters gebruikt op de 1 meter bak en het lijkt me voldoende voor jou bak. Dan zit je op een cap van goed 1000 liter.
Als je goede poeders wil voor de EI dan kun je me ook een pb sturen hiervoor.
 
Beetje apart maar geen overdreven zwaar bestand of je meervallen moeten 25cm zijn bv ;)

Wil je sowieso een andere inrichting of is het nog een optie om deze situatie algenvrij te krijgen?
 
Thanks jessicapilon, ik hou je op de hoogte.

Mijn meervallen kunnen zich nog net omkeren.... hehehe

Ik wil sowieso een andere inrichting. En zo goed als alles zit onder de algen, dus ik dacht ik ga de bak herstarten maar dan met wat meer kennis ;)

Wil zelf ook pas het visbestand aanvullen wanneer de bak goed loopt.
 
kon me niet inhouden... Heb gelijk maar een bijna nieuwe bak gekocht van marktplaats... zien we het maar als kerstcadeau :D

is een rio 400

waarom? nou... weet ik nog niet helemaal, maar koste niet veel en zit een hoop bij... groter is altijd beter toch?

(heb nu een tweedehands zelfbouw aquarium met een magere 40cm hoog... al zegt dat natuurlijk niks over de kwaliteit van et biotoop)
 
Mooi Robert, een hele nieuwe start, als je het meteen goed aanpakt zal je over een tijdje een prachtige bak hebben.
En....je weet het , we zijn altijd bereikbaar voor informatie en advies.
 
Terug
Bovenaan