Wat is er nieuw

herstellen na ammoniak/nitrietpiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter NielsNieuw
  • Startdatum Startdatum
N

NielsNieuw

Guest
geachte forumleden

ik heb vorige week een vrij hoge sowieso nitriet maar ook ammoniak piek in mijn aquarium gehad (eigen schuld dikke bult natuurlijk)
nu zijn mijn visen hier erg van van streek geraakt en nu zitten ze 5 dagen na de betreffende water verversing alsnog op de grond en ze hebben ook nogsteeds rode kieuwen ook reageren ze heel schrikachtig waarschijnlijk van stress
nu is mijn vraag herstellen mijn vissen uiteindelijk nog of zou ik ze toch hebben geschaad plaats zometeen een bijkomend filmpje waarop de kieuwen te zien zijn en de schrikreactie

bijkomende vraag zijn er dingen die ik kan doen om mijn vissen wat te laten aansterken en hoe moet ik omgaan met voeren in dit moment van stress

Bijlagen

• 20210525_113454.mp4
    46.5 MB
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik zie is dat de verlichting vrij fel is en er geen overhangende planten of drijfplanten aanwezig zijn, wat deze vissen wel waarderen. Ook lijkt het aquarium wat klein voor deze vissen (60 centimerer?).

Misschien ligt het probleem niet aan de (eerdere) waterwaarden maar aan de inrichting. Gestreste dieren kunnen ook enorm lamlendig worden.

Alles zal afhangen van hoe sterk de kieuwen beschadigd zijn. Hun huid en vinnen zien er goed uit (voor zover ik kan zien op enkele cm scherm) dus ik vermoed dat het wel goed zal komen.
Amonia en nitriet geven een soort van brandwonden, die genezen niet zo snel.

Zorgen dat je water nu tiptop is is het belangrijkste.
Dit aanvullen met een goed voer (bassleer biofishfood forte zou ik aanraden)
en stress zo laag mogelijk houden (zoals hierboven vermeld)
Veel meer dan dat kan je niet doen.

En waardoor heb je een nitrietpiek gehad en heb je na de waterverversingen ook nog gemeten op nitriet en ammoniak? Het is namelijk niet zo dat als je een keer ververst dat het dan weg is, het kan soms wel een paar dagen blijven oplopen wat dus betekent dat je iedere dag naar gelang de concentratie nitriet moet verversen.

Gr
Stefan

En waardoor heb je een nitrietpiek gehad en heb je na de waterverversingen ook nog gemeten op nitriet en ammoniak? Het is namelijk niet zo dat als je een keer ververst dat het dan weg is, het kan soms wel een paar dagen blijven oplopen wat dus betekent dat je iedere dag naar gelang de concentratie nitriet moet verversen.

Gr
Stefan
beetje door een ophoping van poep heb wel het grind en alles schoongemaakt door met een klein slangetje alles op te ruimen en nog een aantal keer water ververst doordatf ik dacht dat het aan de waterwaarden lag maar dit was niet zo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan