Wat is er nieuw

Het 180cm aquarium van Nienepien

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nienepien
  • Startdatum Startdatum
N

Nienepien

Guest
Het is zover, de kogel is door de kerk en de bak is al betaald.
Na jaren twijfelen heb een 1.80m aquarium aangeschaft.
Bij de bak heb ik ook een JBL CO2 systeem aangeschaft. Ik wil er dus een plantenbak van maken.

trofis_colisa_a-1800_zwart_aquarium_-_kopie.gif

Vissen ben ik nog niet uit. Ik vind regenbogen erg mooi, vooral de kleinere soorten. Ook zou ik graag wat garnalen willen, het gescharrel tussen de planten spreekt me erg aan.

Ook de kleur van de bodem is nog grote twijfel.
Donkerbruin is mooi, maar zwart is ook mooi, maar dan enkel om kleuren van de vissen en planten nog beter uit te laten komen.

Mijn oude bak ga ik nu verkopen, compleet met vissen als dat kan, scheelt weer.

Volgend weekend wil ik de nieuwe bak laten bezorgen....ik kan niet wachten!

Dat ziet er goed uit hoor en ik wens je veel plezier met je aankoop.

Nienepien zei:
Vissen ben ik nog niet uit. Ik vind regenbogen erg mooi, vooral de kleinere soorten. Ook zou ik graag wat garnalen willen, het gescharrel tussen de planten spreekt me erg aan.
Zeker doen, prachtige opties voor in een 180 cm bak!
Heb je het dan over alleen de Melanotaeniidae of ook de Pseudomugilidae?

En een andere mooie vis, die al niet vaak gehouden wordt en als hij gehouden wordt vaak te klein: Phenacogrammus interruptus.

Nienepien zei:
Ook de kleur van de bodem is nog grote twijfel.
Donkerbruin is mooi, maar zwart is ook mooi, maar dan enkel om kleuren van de vissen en planten nog beter uit te laten komen.
Het forumlid Crash heeft eenzelfde bak als jij ook als plantenbak ingericht en heeft een zwarte zandbodem. Neem eens een kijkje in zijn foto album.

Succes ermee!

Moeilijk Mascha en Ivo. Ik denk dat ik dan toch voor de Pseudo's ga. Klein maar fijn.

Mooie maat bak hoor .
Ik heb ook een zwarte bodem , ben er zeer tevreden over
De planten komen mooi uit
Heb alleen niet zo grote bak als jou

Groet John

Zo, de bak is aangekomen. Alles is eigenlijk compleet. Zaak is nu de oude bak te verplaatsen zodra de vis die erin zit een nieuw huis heeft gevonden.
Gisteren 140 kilo zand gehaald, zwart is het geworden.

DDmLy_byVL1i0nAVNIdnspblMAJXfU9K.jpeg

Ik moet nog in gesprek met de leverancier over drie strepen die ver de lichtkap lopen, maar zodra dat klaar is kan ik vullen. Ik verheug me er al op!

Gisteren vissen gekeken in Nieuwegein. Er stond een prachtige regenbogenbak. Ik vind dat toch wel ontzettend mooi. Gelukkig heb ik nog een week of zes om te beslissen 🙂

Nou, dat was weer een avontuur.
De bak is inmiddels omgeruild voor een andere, wegens een beschadiging aan de voorkant. Ik heb nu de Puntius met een effen zwarte onderkast.

trofis_puntius_b-1800f_zwart_aquarium.gif

Nu de kast in elkaar zetten en dan kan hij op zijn plek. Kan het feest eindelijk beginnen.

Wat een bofkont ben jij zeg met zo'n formaat bak.
Ik zou willen dat ik zo'n eentje kwijt kon, maar helaas geen ruimte ervoor.
Gefeliciteerd, ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!!

Het gaat een plantenbak worden. Vissen ben ik nog niet uit. Ik hoop Regenbogen 🙂

Ben benieuwd hoe het gaat worden als alles klaar is 🙂

Nou, de bak staat eindelijk. We hebben hem samen op het meubel getild (dat zijn geen grappen, zo zwaar!). Daarna de achterwand erin gelijmd.
Ik heb het zand gewassen, 80 kilo nu en dat zit er ook in. Tevens wat nieuwe stukken hout en natuurlijk water. Nu maar draaien. Het water is troebel, maar dat komt van het hout. Morgen laat ik de bak weer leeglopen en doe er nieuw water in. Of heeft iemand meer tips? Ik dacht filteren over kool om het water te zuiveren van het hout?

Mooie bak vind ik dat, beetje het maatje dat ik nu ook heb.
Planten heb ik altijd wat moeite mee dus ik ga kijken of ik wat van je kan leren 😉

Wauw, dat is nog eens een bak.
Ik ben heel benieuwd hoe het wordt.

De eerste dag is het altijd troebel hoor. Dat trekt vrij snel weg en dat komt door de bodem en dat heb je dus ook zonder hout. Wel kan het hout de eerste tijd wat bruin afgeven nog. Flink lang laten inwateren helpt daarbij om dat te verminderen.
Ben benieuwd naar je foto s.

Nee, dit is echt door het hout, het grind was schoon. Ik heb er een nieuw stuk hout ingelegd, normaal kook ik die af, maar ik heb geen pan van een meter doorsnee 😛
Ik heb hem dus met kokend water afgeschrobd en daarna in de bak gelegd.
Ik moet zowiezo het water een keer verschonen ivm de achterwand,geeft me toch een geruster gevoel.

Zou filteren over kool helpen tegen de kleur?

Je kan je hout beter niet koken. Filteren over kool alleen na een kuurtje medicijnen anders niet. En de foto's ?

De structuur van hout gaat kapot als je het kookt.

Mooi formaat bak waarmee je heel wat kan.
Of je hout wel of niet uitkookt, water zal met nieuwe hout toch bruin kleuren.

Ik kan me heugen dat ik met kool het water weer helder kreeg in het verleden, maar ik zal me nu beperken tot verversen. Ik ga vanmiddag of morgen planten bestellen, dan kunnen we beginnen 🙂
Ik zal ook wat foto's plaatsen 🙂

Wauw, gave bak! ik ga je volgen, ben benieuwd wat je er van gaat maken nienepien!

Foto van de bak nu. Vandaag is hij alweer wat helderder. Ik heb net planten besteld, dus van het weekend ga ik planten!
Het is een telefoonfoto, dus brak. Ik zal snel goede maken met mijn normale camera.

cXuPj9cdYgMvBQVHmS0bBtxwXcSloEwW.jpeg

Dat zijn flinke stukken hout ja en die hadden niet in een pan gepast 😉.

Ik weet nog niet of al het hout erin gaat, maar je kan het alvast ingewaterd hebben denk ik dan.

Wordt vast heel mooi, ik ben benieuwd naar je plantkeuze 😉

Goed, vandaag de planten erin gezet. Ik ben redelijk tevreden met de compositie, ik sluit niet uit dat ik nog planten ga vervangen. De CO2 draait, ik zou graag de PH naar de 7 of iets eronder willen hebben.

s2JLa5eGMkirNpYv0wq8sKYyg3fzYxPi.jpeg

En voor de late uurtjes ga ik over op LED. Hier lijkt het wat hysterisch, maar in het echt is het heel sfeervol.

s2JLa5eGMkirNpYv0wq8sKYyg3fzYxPi.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan