Het begin is er (dave_sanne)


dave_sanne

Active member
Lid geworden
22 juni 2018
Berichten
41
Leeftijd
40
Na wat dagen wachten omdat de kast van het aquarium niet in onze auto staat nu toch echt alles op zn plaats.
Het was wat spannend een ouder huis met houten vloeren, alles beweegt en kraakt maar het aquarium staat als een huis.
Gister was ik zelf vrij en Sanne moest werken dus we hebben heel de dag zitten wachten tot we onze inrichting konden gaan halen en konden gaan beginnen.
4 uur was ze thuis en we zijn gelijk op pad gegaan, het uitzoeken van de inrichting was erg leuk en we zijn erg goed geholpen.
Eenmaal thuis zijn we natuurlijk gelijk aan de slag gegaan en met teamwork en wat muziek op de achtergrond zijn we denk ik toch wel tot een leuk resultaat gekomen.
Tegen de tijd dat we klaar waren was het stiekem toch al aardig laat maar het was super leuk om te doen.

En dan hier onze eerste planten bak ben er stiekem best trots op

20190801_083314[5511].jpg
 
Ziet er al heel mooi en fris groen uit! Weten jullie ook al wat je erin wil gaan houden qua vissen?
 
Biologist; complete bestand is nog niet helemaal duidelijk maar de eerste vissen word een groepje van 10 neon tetra's en het 2de groepje zullen corydora's worden 8 tot 10 stuks ofzo, dan kijken we gelijk naar andere vissen die ze hebben en we leuk vinden zodat we daar over kunnen gaan lezen.
Van een Malawi bak naar tropisch is de keuze in vis toch wel erg groot om een bestand bij elkaar te bedenken als beginner.

jessicapilon; dank je ik had niet verwacht dat we in 1 keer tevreden zouden zijn maar we hebben de plantjes er ook eerst even los ingezet voor het idee
 
Laatst bewerkt door een moderator:
WAt heb je aan de vloer gedaan, tegen trillen?
Bij het neerzetten van het aquarium begon he allemaal al wat strakker te staan en bij het vullen kwam het helemaal goed.
Het zijn meer de planken dan de balken het is gewoon altijd spannend met hout.
 
Dat ziet er prima uit, ook al nagedacht over de plantenvoeding?
 
Denk eraan dat neons wat koeler moeten worden gehouden dan veel andere vissen, 23-24°C is goed genoeg. Dat het in de zomer opwarmt kan geen kwaad, zolang het jaarrond niet te warm staat. Sommige Corydoras horen ook wat koeler te worden gehouden, dus afhankelijk van de soort is dat wel een goede combinatie. C. Aeneus en C. panda kunnen bijvoorbeeld perfect bij de neons. C. sterbai dan weer niet.

Overigens enorm leuk ingericht. Ik ben benieuwd hoe de bak gaat evolueren.
 
Ziet er leuk uit! Zou alleen wel het luchtslangetje van je filter halen. Deze verdrijft nu de co2 uit je bak, wat de planten nodig hebben om te groeien. Zou hem alleen gebruiken als je vissen aan het oppervlak hangen en het echt warm is buiten, verder niet
 
Er lig een voedings bodem in en ijzertabletten verder hebben we co2 liggen en vloeibare voeding.
Voedingsbodem had eigenlijk niet gehoeven, alleen de grote planten links en rechts hebben voeding nodig bij de wortels, de rest haalt de voeding uit het water.
Met zoveel planten wel even het Nitraat en Fosfaat niveau in de gaten houden, en evt. bijmesten als die niet meetbaar zijn.
Co2 in de vorm van?
 
Denk eraan dat neons wat koeler moeten worden gehouden dan veel andere vissen, 23-24°C is goed genoeg. Dat het in de zomer opwarmt kan geen kwaad, zolang het jaarrond niet te warm staat. Sommige Corydoras horen ook wat koeler te worden gehouden, dus afhankelijk van de soort is dat wel een goede combinatie. C. Aeneus en C. panda kunnen bijvoorbeeld perfect bij de neons. C. sterbai dan weer niet.

Overigens enorm leuk ingericht. Ik ben benieuwd hoe de bak gaat evolueren.
Ik ga zo weer even checken maar het zou 24 graden moeten zijn in het aquarium.
We zijn ook erg benieuwd hoe het gaat worden is toch even anders dan een Malawi aquarium, ik ben ook benieuwd hoe stabiel een kleinere bak gaat zijn.

Ziet er leuk uit! Zou alleen wel het luchtslangetje van je filter halen. Deze verdrijft nu de co2 uit je bak, wat de planten nodig hebben om te groeien. Zou hem alleen gebruiken als je vissen aan het oppervlak hangen en het echt warm is buiten, verder niet
Het luchtslangetje net achter de uitlaat? Die kan ik open en dicht zetten hij staat dicht, budget liet het nu even niet toe maar volgende keer halen we ook een extern filter die heeft dat slangetje er ook niet op zitten.
Nieuwe filter zal eerst mee gaan draaien met het binnen filter voor dat die eruit gaat.

Voedingsbodem had eigenlijk niet gehoeven, alleen de grote planten links en rechts hebben voeding nodig bij de wortels, de rest haalt de voeding uit het water.
Met zoveel planten wel even het Nitraat en Fosfaat niveau in de gaten houden, en evt. bijmesten als die niet meetbaar zijn.
Co2 in de vorm van?
Voedingsbodem zo veel over gelezen, we hebben het maar gewoon gedaan zodat we zeker waren dat de planten voeding hadden.
Het testen komt goed we hebben een test koffer gehaald met druppel tests, ik heb ook kraanwater getest en de waardes wat het zou moeten zijn opgezocht zodat we een leidraad hebben alle tests komen in een mooi excel bestandje te staan.
De co2 is Carbo.
 
Het testen komt goed we hebben een test koffer gehaald met druppel tests, ik heb ook kraanwater getest en de waardes wat het zou moeten zijn opgezocht zodat we een leidraad hebben alle tests komen in een mooi excel bestandje te staan.
Top! komt wel goed zo te lezen.
De co2 is Carbo.
Dat vermoeden had ik al, ik zou het eerst proberen zonder, en spaarzaam zijn met het licht de eerste weken.
 
Top! komt wel goed zo te lezen.

Dat vermoeden had ik al, ik zou het eerst proberen zonder, en spaarzaam zijn met het licht de eerste weken.
Het zijn meer de planten die het nieuw maken, we hebben verschillende Malawi aquaria gehad tot 750 liter.

Carbo is ook nog niks mee gedaan, ik voeg niet graag dingen toe als het niet perse nodig is en het licht staat nu 6 uurtjes per dag aan.
 
Je kunt het luchtslangetje ook gewoon van het buisje afhalen, is ook een optie. bedoeldee dat slangetje op het groene filter rechtsachter
 
Je kunt het luchtslangetje ook gewoon van het buisje afhalen, is ook een optie. bedoeldee dat slangetje op het groene filter rechtsachter
Hij kan open en dicht gezet worden als hij dan dicht staat is het toch prima? Uiteindelijk word hij toch vervangen dan heb ik geen hardware meer in de bak zitten.
 
Eindelijk is het zover nitrietpiek gehad vaak gemeten en vandaag geen nitriet meer.
Zodra we tijd hebben gaan we het eerste groepje toevoegen wat Inpaichthys kerri superblue zal worden.
Planten staan er aardig bij ik denk dat het nog wel beter kan, de voorgrond plantjes rechts zijn wat verplaatst en krijgen nu wat meer licht en daar zie je nu nieuwe groene blaadjes aan komen.
Na dat de eerste visjes er in zitten zal ik er nog eens een foto maken.
 
Ik zou met vissen plaatsen nog maar een weekje wachten, het is nog geen 3 weken geleden dat je de bak hebt geplaatst. Dan ben je zeker van "visrijp" water. Wel mooi ingericht moet ik zeggen
 
Bedankt voor het compliment :D

Duur ook nog wel een weekje op zn minst voor we daadwerkelijk samen tijd hebben, samen het schooltje gaan halen is toch wel het leukste.
Ik vind het in ieder geval fijn om te zien dat er veranderingen plaats vinden die er plaats moeten vinden.
 
Even snel een foto geschoten van de eerste visjes 10 stuks Inpaichthys kerri superblue, ze zitten er 2 dagen in en hebben het helemaal naar hun zin.
20190829_140957[5530].jpg
 

Bijlagen

  • 20190829_140957[5530].jpg
    20190829_140957[5530].jpg
    38.2 KB · Weergaven: 641
Met een beetje mazzel heb je er eerdaags zo een stuk of 30 of meer.
Deze kweken best makkelijk zeker in zo’n mooie dicht beplante bak.
 
Zo, die planten zijn even flink gegroeid. Mooie vissen, blauw frisse kleur. Als ze gaan jongen dan geeft dat helemaal een mooi effect met de rode planten
 
Ja ik geloof dat ik op het goede pad ben wat betref de planten, er liggen er al een paar op het water oppervlak.
De plantjes op de voorgrond doen het wat minder maar die krijgen ook wat minder licht dus die heb ik pas verplaatst en ik zie nu nieuwe blaadjes er op komen.
 
Na verhuizingen en omstandigheden hebben we weer kaal moeten beginnen, er is veel mis gegaan maar na veel experimenteren met planten gaan we de goede kant op.
Met 1 plantje begonnen vaak gestek en laten groeien toen wat planten bij gekocht en daar het zelfde mee gedaan.
Dit waren makkelijke planten die we niet perse heel mooi vonden dus ze zijn er uit en de huidige opstelling draait 2 maanden.
Vandaag nog wat plantjes besteld, langzaam bij beetje kom er steeds meer groen in de bak.
 

Bijlagen

  • 20210723_115730.jpg
    20210723_115730.jpg
    282.3 KB · Weergaven: 67
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan