Wat is er nieuw

Het blijft kwakkelen

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Het aquarium draait nu ongeveer 5 maanden, maar is nog niet helemaal naar mijn zin.
Ik volg de EI methode en ververs elke week 50% water op zondag en voeg dan de macro toe en op maandag de micro.
Ik blijf toch last houden van groene punt alg op de planten, met name de Lobelia Cardinalis, De Staurogyne Repens, de Rotala Macrandra.
Ik heb ook Heteranthera Zosterifolia de bladeren onderaan de plant verrotten een soort nu heb ik al gelezen dat je deze optijd moet snoeien ivm het licht wat de bladeren onderaan de plant nodig hebben.
Op het raam heb ik totaal geen last van groene punt algen.
Ik heb 2 led balken van oase zelf die horen bij de bak, deze kun je niet dimmen en branden 8 uur.
Verder heb ik een Luminus van Tecatlantis deze staat op 90% en brand ook 8 uur.
Verder heb ik een Eheim professional 3 staan welke voor goede stroming zorgt omdat alle planten bewegen(bak inhoud is 205 liter)
Ik voeg ook co2 toe de dropcheckers zijn allebei lichtgroen(ik heb er aan elke kant 1 hangen).
Dan nog even de water waardes vlak voor de waterwissel zondag.
No3 = 25/30
Po4 = 1,0
Ph = 6,3
Kh = 5
Ik test dit met een druppel test van sera alleen deze test is wel 4 jaar over datum.
Ik weet niet of dat kwaad kan?
Ik zal ook een paar foto's toevoegen.

IMG_2239.JPG

IMG_2240.JPG

IMG_2241.JPG

IMG_2242.JPG

IMG_2243.JPG

IMG_2244.JPG

IMG_2245.JPG

Ik zou in elk geval andere testen kopen want of deze zijn te vertrouwen betwijfel ik na zoveel jaar.

Of je testen nog goed zijn weet ik niet maar kijkend naar je planten zou ik denken aan een fosfaattekort. Over je CO2 kan ik ook niet zeker zijn. Verder is het de vraag of je voeding alle planten wel bereikt. Juist over de bodem blijken er vaak waterdistributie problemen te zijn.
Wel kijkend naar je, mogelijk niet goede testen. Verhoudingsgewijs zou je fosfaat niveau wel wat omhoog mogen. Zeker t.o.v. je Nitraatniveau. (Een verhouding 10:1 wordt vaak als goed beoordeeld) Maar ik zie een PH niveau van 6,3. Dit is erg laag. Als gezegd dat kan ook aan een foute test liggen.

Goedemorgen Ben,

Ik heb een ph elektrode in de bak hangen voor mijn Co2, dz geeft ook 6,3 aan.
Ik weet 6,3 is laag, maar als je toch meer co2 toevoegt omdat anders de dropcheckers niet licht groen kleuren gaat je ph toch omlaag.
En je hoort maar al te vaak op het forum dat de co2 te laag is.
Ik heb een spraybar op de korte kant deze staat iets naar beneden gericht om toch ook over de bodem een zekerevstroming te krijgen.
Ik volg zoals gezegt de EI en maak een macro oplossing in 1 fles en voeg alle macro' s in 1 keer toe dus hoe moet ik dan extra fosfaat toevoegen?
Ik kan natuurlijk een apparte fles maken met alleen fosfaat.
Ik heb overigens geen voedingsbodem.

Heb je de circulatie over de bodem ook getest met bv wat diepvriesvoer of waterverbeteraar?

Ik zal dit gaan doen, maar als er over de bodem weinig of geen circulatie is hoe krijg ik dit dan voor elkaar?

Ik zal dit gaan doen, maar als er over de bodem weinig of geen circulatie is hoe krijg ik dit dan voor elkaar?
Je hebt nu de spraybar op de korte kant hangen, dat betekend dus dat de stroming een behoorlijk stuk moet overbruggen. Zelf heb ik, over de volle breedte van mijn bak de spraybar, ook daarom, achterin hangen vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes ietwat naar beneden gericht. Nu behoeft er maar een relatief korte afstand overbrugt worden. Door kaatsing van de, door deze methode wat krachtiger, stroom tegen de voorruit wordt het water en de voeding naar onder geduwd en gaat over de bodem naar achter waar het weer naar boven komt. Mijn aanzuiging zit rechts waardoor er een spiraalvormige beweging naar rechts ontstaat. Nu komt, althans mijn, waterdistributie overal. Zelf controleer ik dit met Easy-life filtermedium. Dit is een wit goedje wat mooi laat zien hoe je waterdistributie verloopt. Dat witte effect verdwijnt vanzelf overigens.

Dit spul giet je dan boven je spraybar in het aquarium, of er gewoon in doen niet persé boven je spraybar?

Zou dat er bij de spraybar indoen en dan kun je denk ik het beste zien hoe de wolk door de bak gaat.

Heb easy life filtermedium gedoseerd en ik heb genoeg stroming en geen dead spots.
Ik denk dat ik de fosfaat iets ga verhogen, dan maakmik daar een aparte fles voor.
Kan ik dit met de calculator uitrekenen of gewoon doen wat op het zakje staat van aquariumbemesting.nl?

Ik doe 4 gram op 500ml en dan moet je 40 ml toevoegen op 100 liter voor een verhoging met 2 mg.
Dat staat ook op het zakje als het goed is.

Co2 tekort lijkt het ook wel op met de gaatjes in de bladeren en volgensmij ook wat baardaalg op de blaadjes.
Als ik jou was zou ik de co2 wat verder omhoog draaien. Mag best wel wat geel zijn aan het einde van de dag, houdt je vissen wel goed in de gaten, als ze niet onrustig worden en bij het oppervlak gaan zwemmen zit je goed. Zorg dan ook voor voldoende oppervlak beweging.

Edit: zie net dat de het een post van vorige maand is, hoe staat het ervoor?

Laatst bewerkt:
Hoi Tom,

Gaat wel iets beter nu, heb nu nog last van groenepunt alg.
Ik voeg daardoor extra fosfaat toe.
Planten groeien echt als kool nu.
Wbt de co2, deze staat nu ingesteld op 6,4 wat al vrij laag is.
De dropchecker kleuren goed licht groen tegen het gele aan nu.
Ik heb ook van die rode planten staan( kan zo gauw niet op de naam komen), maar deze worden onderaan lelijk.
Dit komt denk doordat daar te weinig licht komt.
Ik zou zo gauw niet weten hoe ik dat op moet lossen omdat ik een vrij dichte begroeing heb.

• Leuk
Waarderingen: Tomg
Ja goede vraag maar elke plant heeft voldoende licht nodig en als je ze te dicht opelkaar zet dan kan er een tekort aan licht zijn. Misschien zijn de bakken die jij bedoeld voorzien van meer licht.

Dat zijn meestal de high tech aquariums met sterke verlichting en veel co2/voeding, waardoor deze planten snel groeien en ook vaak gesnoeid worden waardoor ze mooi dicht worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan