T4om
Member
- Lid geworden
- 11 december 2025
- Leeftijd
- 29
Op het internet kwam ik het vrij recent uitgekomen boek (2025) tegen: How to Create an Organic Aquarium van Oliver Jamieson.
Hoewel ik mezelf niet meer als een beginner beschouw, leek dit mij een erg interessant boek en heb ik het gekocht.
Ik ben niet teleurgesteld: het is een boek dat geschreven is voor (beginnende) hobbyisten die nog geen kennis hebben van deze methode van aquariumhouden. Toch ben ik weer op nieuwe, of door mij vergeten, onderwerpen gestuit, waardoor het erg leuk was om te lezen.
De eerste hoofdstukken gaan over de nodige basiskennis voor een “organisch” aquarium, gevolgd door een stappenplan dat een voorbeeld geeft voor het opzetten van een “organisch aquarium”, op een manier die veel kans geeft op succes voor een beginner.
De schrijver heeft bewust de term organisch aquarium gekozen en onderbouwt dit. De beschreven methode is nauw verwant aan de Walstad-methode.
Hierna volgen nog enkele hoofdstukken met meer diepgang over diverse onderwerpen. Ook worden een aantal planten uitgebreid omschreven, inclusief enkele minder bekende eigenschappen die relevant zijn voor organische aquaria. Deze planten staan bekend om hun goede overlevingskansen in dit type aquarium en of functies in het ecosysteem van het aquarium. Daarnaast geeft de schrijver suggesties voor vissen die geschikt zijn voor beginners, inclusief een uitgebreide omschrijving per soort.
Ik vind het boek goed geschreven: duidelijk, overzichtelijk en een uitstekend handboek voor een stevige start.
Ik ben ook erg benieuwd naar jullie gedachten over dit boek.
Zou je zelf een aquarium willen opzetten volgens het stappenplan in het boek?