Wat is er nieuw

Het eten van hun jongen

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Ik heb guppen, platy's en molly's en nu valt het me op dat van de ene soort meer jongen gegeten worden dan van de andere. Van elke worp platy baby's blijven er heel weinig leven, in mijn bak zie ik sowieso nooit hele kleine platy's van een paar dagen oud dus wat overleeft heeft zich goed verstopt. De molly baby's zijn al wat groter als ze geboren worden en zwemmen hoofdzakelijk tussen de drijfplanten de eerste weken, daardoor is er minder uitval. De guppen daarentegen zwemmen in grote getale door mijn bak. Door kruisbesmetting voor het eerst in maanden een worp gehad en het zijn er veel, ze zijn klein dus passen in de bek van de andere vissen en zwemmen overal. Ze zwemmen op open stukken en voor de neus van alle grote vissen maar ik zie er geen die ze probeert op te eten. Ik had gehoopt op minder platy uitval en meer guppen uitval. Kan iemand verklaren waarom de gupjes geen gevaar lopen en de platy's wel?

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou denken dat de ene soort zich beter verstopt dan de andere soort.
Ik weet wel van mn eigen jonge guppen dat die heel snel tussen het drijfgroen gingen zitten en dus vrij goed uit het zicht bleven voor de andere vissen.
De Molly s zijn vaak al wat groter en voor veel visjes die niet al te groot zijn misschien net even te groot.

Klopt idd John dat de molly's niets te vrezen hebben en toch verstoppen ze zich. De platy's zie ik zelden, soms een heel kleintje maar meestal zie ik het aan mama want ze is weer slanker nadat ze een dag tussen de planten heeft gehangen. Van mijn eerste worpen van de platy dames toen er nog geen molly's waren en de guppen ziek van de kruisbesmetting had ik zeker 50 jongen van 4 vrouwtjes en deze werden allemaal groot maar nu maar een enkele. De gupjes verstoppen zich niet, zijn nog steeds op eetbaar formaat en worden gewoon ook niet opgegeten. Misschien smaken ze niet? Dat zou wel jammer zijn dan want dan worden het er veel te veel.

De andere visjes zullen er smakelijker uitzien waarschijnlijk! 😉

Yilleke zei:
Klopt idd John dat de molly's niets te vrezen hebben en toch verstoppen ze zich. De platy's zie ik zelden, soms een heel kleintje maar meestal zie ik het aan mama want ze is weer slanker nadat ze een dag tussen de planten heeft gehangen. Van mijn eerste worpen van de platy dames toen er nog geen molly's waren en de guppen ziek van de kruisbesmetting had ik zeker 50 jongen van 4 vrouwtjes en deze werden allemaal groot maar nu maar een enkele. De gupjes verstoppen zich niet, zijn nog steeds op eetbaar formaat en worden gewoon ook niet opgegeten. Misschien smaken ze niet? Dat zou wel jammer zijn dan want dan worden het er veel te veel.

Ik raad je niet aan om ze zelf te gaan proeven hoor 😀.
Tja, de oorzaak is lastig aan te geven denk ik en misschien dat de Gupjes door hun kleur minder opvallen dan de andere jongen.
dat de Molly s zich wel verstoppen zit denk ik in de aard van de vis. Ze zullen zich zoveel mogelijk proberen te verschuilen denk ik.

Het is geen vreselijk probleem hoor maar ik zit nog steeds in de fase van ontdekken op aquariumgebied en het viel me gewoon op. Zelf dacht ik ook dat het de fel oranje kleur van de platy jongen is die ze nekt maar de jonge vuurgarnalen die toch al behoorlijk rood zijn worden dacht ik niet gegeten want daar zijn er genoeg van. Het wrange is dat de enige vis die ik af en toe achter een jong aan zie vangen juist een platy is. Ik heb erg veel jonge platy's in mijn bak waar er binnenkort een aantal van weg gaan, kan overbevolking er voor zorgen dat ze meer van hun jongen eten?

Yilleke zei:
Ik heb guppen, platy's en molly's en nu valt het me op dat van de ene soort meer jongen gegeten worden dan van de andere. Van elke worp platy baby's blijven er heel weinig leven, in mijn bak zie ik sowieso nooit hele kleine platy's van een paar dagen oud dus wat overleeft heeft zich goed verstopt. De molly baby's zijn al wat groter als ze geboren worden en zwemmen hoofdzakelijk tussen de drijfplanten de eerste weken, daardoor is er minder uitval. De guppen daarentegen zwemmen in grote getale door mijn bak. Door kruisbesmetting voor het eerst in maanden een worp gehad en het zijn er veel, ze zijn klein dus passen in de bek van de andere vissen en zwemmen overal. Ze zwemmen op open stukken en voor de neus van alle grote vissen maar ik zie er geen die ze probeert op te eten. Ik had gehoopt op minder platy uitval en meer guppen uitval. Kan iemand verklaren waarom de gupjes geen gevaar lopen en de platy's wel?

Jongen van guppen zijn volgens mij idd sneller waardoor ze het niet proberen....Eten van jongen is genetisch.Ik heb het zelden.Met een wijfje dat haar jongen opeet kweek ik nooit verder.Ik zet ze apart in afzetbak met enkel bol filterdraden(groene).

Had het al vaker gelezen dat het iets genetisch was. Dan heb ik geluk (of eigenlijk pech), want hier worden de jonge guppen niet opgegeten.

Dan heb ik dubbel pech want hier barst het na een ware geboorte explosie van de guppen terwijl de platy's steeds maar 1 of 2 jongen groot krijgen per worp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan