Wat is er nieuw

Het gaat niet goed?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Support4u
  • Startdatum Startdatum
S

Support4u

Guest
Beste Leden,

Vraagje,

Mijn binnenfilter hebt een venturi slangetje.

Nu lees ik dat luchtbelletjes en teveel waterbeweging goede stoffen voor planten doet ontsnappen uit het water, wat resulteert in slechte planten groei of zelfs sterfte.

Nergens kan ik concrete informatie vinden of een venturi hetzelfde doet/is als een luchtpomp(je)
Ook zit er bij het filter een balkje geleverd met gaatjes erin.
Maar mijn aquarium is niet diep genoeg om dit toe te passen.
Dan zou het balkje dus altijd boven het wateroperavlak blijven.

Mijn 60cm (54L) aquarium is nu 2 weken aan het indraaien met de beplanting, de thermostaat op 24 graden en het filter met venturi slangetje, en 12 uur belichting ( op tijdschakelaar van 12 tot 12) En elke week Easy-life profito (2x nu dus in totaal gegeven)

Toch heb ik plant sterfte, gaten in bladeren en gele bladeren.
Gisteren heb ik 2 fittonia's kunnen verwijderen uit mijn aquarium aangezien deze totaal verslijmt waren. (nu lees ik dat dit dus geen aquariumplanten zijn en het maximaal een maand onder water kunnen uithouden) dus afijn dat is te verklaren, dat ze dus dood zijn.

Ik weet dat ik officieel niks mag doen in de 3 weken dat het aquarium indraait.
Maar ik had sterk te drang toch in te grijpen bij de fittonia's.

Ik heb tevens al slakken die uit het niks groeien, en kleine witte wormpjes op het glas.

Maar ik maak mij dus erg zorgen over de planten.

Ik heb waterpest, deze is gedeeltelijk met bruinalg bedenkt, en onderaan(bodem) kleurt 4-5 cm van de plant bruin/gelig/doorzichtig of halverwege de lengte.
5 stengels waterpest heb ik kunnen verwijderen omdat deze geheel bruin en doorzichtig kleurde.

Cambomba is mooi groen, lichtjes met bruinalg bedenkt op sommige plekken, en sommige puntjes zijn wit.
Paar blaadjes bij de bodem zijn geel, maar dat zou kunnen omdat ze verstikt raken in het zand (half ingegraven)

Echinodorus zit vol met gaten en scheuren = nog wel helemaal groen.

Wat te doen?!?!

Dat luchtslangetje mag best.
Als jij geen Co2 toedient,maakt het weinig uit.

Dat pijpje met gaatjes,zet je op de uitstroom van het filter(gebruiksaanwijzijng.)

Eens stoppen met al planten voeding te geven.

In het begin krijg je kiezelalg.
Die ben je al een het vet mesten.
Als jouw waterpest verslijmt,heb je de verkeerde.(koud water)
Je moet de warmwater variant hebben.
De planten moeten eerst de stoffen uit het water halen.

En de Echi ,die heeft klei met lateriet nodig,haalt voeding uit de bodem.

Oke, als ik de verkeerde waterpest heb, wat eigenlijk heel logisch klinkt, aangezien ze in het tuincentrum ook in koud water stonden.
Moet ik deze nu dan gewoon verwijderen uit het aquarium?
En dat soort koud of warm water kan je opmaken uit de naam?

Ik heb ook een voedingsbodem!...

Geen wonder dat alles wel goed ging toen ik die goudvissen nog had, was toen koud water 😛
Nu weer helemaal opnieuw begonnen, en weer gaat alles fout.. zucht.

Ze zijn verschillend van blad.
Koud zijn ze grof, en de warmwater fijner. ik zeg dan ,Mex.waterpest.
Koudwater pest in warm water,houd niet.
Omgekeerd wel,

In de Benelux komen twee soorten voor: brede waterpest (Elodea canadensis) en smalle waterpest (Elodea nuttallii). Beide soorten zijn hier neofyten en komen oorspronkelijk uit Noord-Amerika. Aanvankelijk was in Europa alleen brede waterpest bekend. Vanaf 1820 was de soort in het Verenigd Koninkrijk bekend en rukte als invasieve soort vanaf 1835 snel op door heel Europa, geholpen door botanici die de plant uitzetten om haar groeikracht te kunnen bewonderen. Brede waterpest breidde zich explosief uit en zorgde voor verstopte watergangen. Later is smalle waterpest ontsnapt uit aquaria. De eerste waarneming dateert in Belgi� van 1939 en in Nederland van 1941. Brede waterpest gaat in de Nederland inmiddels achteruit. Verondersteld wordt soms dat het verdrongen wordt door smalle waterpest. Maar het kan ook zijn dat de oorzaak van de achteruitgang van brede waterpest gelegen is in het steeds voedselrijker worden van het oppervlaktewater. Smalle waterpest is hier namelijk beter tegen bestand.

En je hebt een voedingsbodem?
Dan helemaal even stoppen,tot de indraaiweken om zijn.
En dan maar een kwart ,van wat erop staat.

Heem niet zuchten,he.
Vallen en op staan,zijn we groot mee geworden,kop op.

en een uur of negen verlichten is zat evt uitbreiden tot 10.... 12 uur is erg lang vind ik. Planten doen het eerst vaak goed en gaan daarna verslijmen/bruin worden, vaak trekt dit wel weer bij.

@Berthus,

Even stoppen met de profito bedoel je?

Ik zucht, maar ik geef niet op! ik vind het nogsteeds leuk en erg interessant. Van elke fout leert men weer.
Elke dag leer ik meer en meer, ooit heb ik een goed functionerend aquarium!

btw mijn waterpest heeft 5 balderen (ster)
bladeren staan dicht bij elkaar waardoor het dus vol lijkt.
Als jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel 😀

ik twijfel erg aan de offici�le naam aangezien het bij een tuincentrum vandaan komt, en het allemaal rommel is.
(die conclusie trek ik omdat alles dood gaat!)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan