Wat is er nieuw

Het garnalen bakje van Mantiemo

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mantiemo
  • Startdatum Startdatum
M

Mantiemo

Guest
Hey hallo!

Sinds deze week ben ik in het bezit van een 30L garnalen bakje, hij moet nog een goeie 4 weken indraaien en er zitten helaas nog niet zoveel spulletjes in maar wilde toch graag een foto album openen zodat jullie kunnen meegenieten naar het proces. 😀

De plantjes die je ziet drijven en op de garnalen flat is een in vitro riccia fluitans. Ik ben van plan om Neocaradina's erin te doen maar wel verschillende soorten.

Omdat ik niet zo'n fijne motoriek heb zal ik niet zo snel zo'n mooie bak als de rest hier krijgen maar ik doe toch mijn best en hoop dat de aankomende medebewoners er blij mee zullen zijn.

Morgen zullen nog 2 mosballen en een haltekokosnoot met lavamos arriveren.

19554107_10203041756521587_8626460822899945046_n.jpg

Als jullie tips hebben hoor ik die uiteraard graag maar hou het netjes. 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Het begin is er maar hou er rekening mee dat verschillende Neo s gaan kruisen😉

Ja daar hou ik rekening mee en is ook totaal geen probleem 🙂

Hi Mantiemo, ik zou er een stukje hout in doen, alsmede veel planten (wellicht heb je die al besteld). En mochten je nieuwe plantjes te klein zijn, doe er dan gewoon tijdelijk wat waterpest bij om sneller een evenwicht te krijgen. Zodra je andere plantjes zijn gegroeid kun je de waterpest er geleidelijk uit halen.
Het heeft altijd wat tijd nodig om een balans in je bak te vinden. Dus ben niet teleurgesteld als er aanvankelijk wat veel alg komt.

Verder zou ik ook aanraden om bijvoorbeeld een tweetal zebra/ Neritina slakjes te kopen. Behalve dat ze mooi zijn helpen ze ook met het schoonhouden van de ruiten.
Daarnaast zijn tylomelania's mooi om op de grond te laten lopen.
Koop niet te veel slakken daar dit wel vervuilers zijn. Daarom zou ik ook geen appelslakjen aanbevelen voor je bakje.

Ik heb diverse bakjes met garnalen en echt veel planten gebruik ik niet om de reden dat ik de garnalen goed wil kunnen zien. Wel heb ik wat hout met mos erop in de bakjes omdat ze dat wel waarderen en de nodige drijvertjes. Puntslakjes houden je bodem luchtig en zijn nuttig en simpel uit te vangen als het er teveel zouden worden.

Ja daar hou ik rekening mee en is ook totaal geen probleem 🙂

Wuil je ze bewust laten kruisen dan want daar kunnen rare kleuren uitkomen en vaak verliezen ze de mooie kleur zo wel. Ik zou zelf voor 1 soort gaan dus.

Ik ga niet bewust kruisen, ik wil gewoon een bakje met wat garnaaltjes. Welke garnalen dit zijn maakt me niks uit, maar ik hou wel van wat kleur.

Ik kan bij mij in de buurt alleen niemand vinden die leuke felle kleurtjes heeft, of het ik moet bestellen gaan maar ik ben niet zo voor het verzenden van levende haven en vooral geen dure garnalen.

Ik ga niet teveel hout, steen etc in mijn bak gooien want dan wordt het weer een te drukke boel. Ik krijg zometeen met de post een kokosnoot met javamos erop en nog 2 mosballen. Heb wel nog net een plantje gekocht, maar volgens mij wordt dat een een groot plantje dus ff kijken of ik toch niet voor een kleiner plantje ga.

Ok, ik snap hem. Je kan via Mp kijken of een oproep hier op het forum doen voor garnaaltjes. Er zijn hele leuke Neocaridina s te verkrijgen maar ook de Crystal red is leuk. Het ligt eraan welke bodem je hebt en wat de waterwaarden zijn.

Edit: bodem is zwart zie ik al😀😀

Ik hou het lekker simpel en hou de waardes aan voor neocaradina's.

Wat raden jullie aan? wanneer kan ik het beste de waterwaardes beginnen met testen? sws met de 3de week toch?

Hier een update, de halve kokosnoot met lavamos en mosballen komen morgen zag ik net op de app..
En de plant ga ik ook binnenkort weer uithalen en iets in de plaats zetten wat niet super groot wordt, hebben jullie een idee?

19510108_10203045846423832_3897873083654532901_n.jpg

Je kan er een leuk wat hoger stukje hout inzetten en dat met mos bekleden. Ik zou in de loop van de 2e week eens de no2 gaan meten want in de regel heb je de piek tussen de 2e en 3e week al is geen bak gelijk.

Ja kan ik doen maar ben nog geen mooi stukje hout tegen gekomen

Ik heb zelf een wat hoger stukje hout van zo n 20cm daarvoor gebruikt maar ja je moet er net even tegenaan lopen natuurlijk. Ook spiderwood kun je mooi bekleden hoor.

Leuk begin! En je moet maar zo denken, je doet wat jij kan met jouw handen en dat is altijd goed.

Spiderwood is erg leuk voor in deze bakjes en heb je in allerlei vormen en maten.
Voor je garnaaltjes kun je miischien een advertentie zetten in het GEVRAAGD topic.
Wel even je woonplaats vermelden.

Voor ideen van plantjes kun je ook eens het foto album doorspitten van mensen met garnalen bakjes.
Je kunt ook bij mij kijken en als je iets leuks ziet dan kun je mij (en ook bij anderen) vragen wat voor plantje het is bijvoorbeeld.

Je waterwaardes kun je testen vanaf het moment dat je wil.
Ik doe het altijd vanaf het begin om te zien of er een nitrietpiek is en of deze al aannneemt.
Op die manier kan je ook zien of al je waarden stabiel blijven en op dat momnet kun je ook de garnaaltjes gaan toevoegen.

Een tipje nog: De achterkant van je bakje kun je zwart schilderen of een poster achter plakken, dan zie je de snoer niet van het filter.
Het filtertje zelf is niet helemaal garnalen proof. Zeker niet voor baby garnalen.
Dit kun je oplossen door er een panty om heen te doen.

Heel veel plezier met je bakje!

Dat is idd een goeie van de achterkant zwart maken, daar was ik al aan het denken maar wist nog niet hoe..

Heb een kleine update. 🙂

19511135_10203060517030588_6239891117327397156_n.jpg

Er is ook zwarte folie te koop. Dat wrijf je er zo op. En is minder permanent dan verf.

Ja dat klopt, ik zal me ogen even openhouden. 🙂

Je kan bij de Hornbach en de Petsplace ook zwarte poster kopen die je er zo achter plakt met wat behangplaksel. Die plakposters krijg ik er nooit goed achter en gaan hier snel de kliko in😀😀

Je kan bij de Hornbach en de Petsplace ook zwarte poster kopen die je er zo achter plakt met wat behangplaksel. Die plakposters krijg ik er nooit goed achter en gaan hier snel de kliko in😀😀

John, ik denk dat het meer aan jou ligt.:sorry:

Ja dat klopt, ik zal me ogen even openhouden. 🙂
Bij de Gamma, mat zwarte folie van 45 cm hoog. Maar het plakken is niet echt makkelijk. Ik maak daarvoor het glas en de folie kletsnat. De zwarte posters zijn stukken handiger aan te brengen. Zeker omdat je bakje al gevuld is denk ik.
Leuke veranderingen trouwens met dat hout, het mos erop etc. :thumbs:

Ik ga me nog even overleggen wat ik ga doen 😛

Is dit genoeg qua mos? Ik wil het namelijk niet te chaotisch maken..

Nou was net bij de hornbach en zag van die in vitro matten liggen met mos, maar deze zaten op RVS matten.
Is RVS schadelijk? ik vond het er erg mooi uitzien maar als het schadelijk is hoeft het voor mij niet.

Ik durf geen ja of nee te zeggen. Ik heb een nano met een ph van 6 en daar een vorkje gebruikt van rvs. Door de lage ph komen er dan toch stoffen vrij en ik verloor enkele TB.
Maar dat zou mede door de lage ph komen is me verteld.

IMG_0692.PNG
Hm oke, nee dan ga ik het er niet op wagen. 🙂

Omdat ik toch kleine garnaaltjes wil ben ik me aan het bedenken om deze filter te gaan aanschaffen. Deze filter kopen of een panty over de gewone superfish binnenfilter doen?

Deze van Aquaell is een prima filter. Ik zou als je hem neemt niet de hele fijne spons gaan gebruiken omdat die snel dicht wil slibben. Ik ben zoals meer leden op de grovere overgegaan die erbij zit.

Het lijken mij best goede filters, en een spons is handig in gebruik.

Ze zijn alleen Zoooooo LELIJK! Vooral in een nano bakje wil je wel iets discreets.

Die grovere spons is natuurlijk ook beschikbaar bij onlineaquariumspullen neem ik aan?

Ik weet niet wat ik lelijker vindt, de sponsfilter of de binnenfilter van superfish. 😛

Die grovere spons is natuurlijk ook beschikbaar bij onlineaquariumspullen neem ik aan?

Ik weet niet wat ik lelijker vindt, de sponsfilter of de binnenfilter van superfish. 😛

Ja, daar noem je ook weer wat op.

Heb zelf het hoekfilter van dennerle. Enig nadeel, iedere 4-6 maanden nieuw filterelement.

19665110_10203071888514868_5699292578947551993_n.jpg

Nu ben ik wel een beetje tevreden met mijn bakje. 🙂
Heb gelijk vandaag de sera testkit gehaald, die strips van dennerle vond ik toch niet zo kloppend..

PH: 7.0
KH: 5,5
GH: 7,0
NO2: 0,0

Dag 8 van het indraaien. 🙂

Dankjulliewel 🙂

Wat is jullie ervaring met een dubbele filter op luchtpomp aandrijving?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan