Wat is er nieuw

het grote blauw alg topic

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum

NikkiG

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2013
Ik wilde hier ook even mijn blauwalg probleem posten omdat ik er maar niet vanaf kom. Het is begonnen op de bodem met kleine plekjes die zich langzaam maar zeker uit gingen breiden naar het hele open oppervlak aan de voorkant van mijn juwel 125 en het heeft nu ook de planten, ruiten en stenen tepakken. Met schoonmaken komt het als een soort dikke plak van de bodem af.

Het blauwalg zit er nu al een aantal maanden en na een aantal keren 40% tot 50% verversen geen resultaat gehad. Dit begint de pret in het houden van een aquarium sterk te verpesten. Ook met algenbestrijdingsmiddelen weinig resultaat geboekt. Ik heb van easylife alg-exit en blue-exit geprobeerd maar geen van beide hielp het alg weg te krijgen.
Inmiddels ben ik ook al een tijdje gestopt met vloeibare toevoegingen als ferro en profito.

Na vandaag weer ruim 50% ververst te hebben met normaal leidingwater wil ik het anders gaan doen maar twijfel nog tussen 2 methoden; het licht (wat normaal 10 uur brandt, terug schroeven naar 4 uur per dag en de kuren beide tegelijk gaan gebruiken OF de bak 3 dagen volledig verduisteren en gelijk erna weer 50% verversen.
Ik heb het water trouwens nog niet getest op de nitraatwaarde.
Bij het verversen vandaag heb ik ook een stel planten eruit gehaald. Denk hierbij ongeveer aan de helft van wat je ziet op de onderstaande foto's. Er zitten nu ongeveer 20 vissen in. Ik zal hier nog wat foto's plaatsen van hoe het eruit zag vandaag v��r de verversing en reiniging. Een aantal weken geleden ontwikkelde zich ook een enorme groene kaamlaag op het wateroppervlak, deze blijft inmiddels weg.

KbTdw0Msput4RuxYj-kuAaU-oh_JK390.jpeg

Ik hoop op jullie snelle reacties.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 september 2008
Leeftijd
76
Kan jij door de bomen?? het bos nog zien?

Waarom nou 1 soort plant,die weinig met je water doet.
Trek er nou 3/4 uit,en zet er snelgroeiers in.
Schone laten staan.

En,vertel jij de waterwaarden eens,zal ook wel iets niet goed zijn.

NikkiG

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2013
Ik heb voor 1 soort plant gekozen want ik wilde dat de bak er rustig uit zag. Hiervoor wel meerdere verschillende gehad maar dat vond ik te druk ogen. Misschien heb ik dan ook niet goed gekeken wat wel en niet goed bij elkaar paste. De vieze planten heb ik er inderdaad vandaag uit gehaald. Welke snelgroeiers zou je me aanraden, iets van vallisneria of hoornblad misschien? En hoe lang moeten deze blijven staan voordat je ze kan vervangen door andere of kunnen ze gewoon blijven staan? Ik zal mijn waterwaarden zo eens testen. Welke wil je weten? ph, kh, hardheid, nitraat?

NikkiG

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2013
De waardes even gemeten;
ph 7,5
no3 ongeveer 2mg/L
po4 0,1mg/L
kh 6
co2 heb ik geen tester voor
temperatuur 25*C

Dit is wel met 50% leidingwater waarmee ik vanmiddag ververst heb. Nu is de bak lichtdicht afgesloten. Wil dit 3 dagen doen en dan iets van cabomba of iets erbij zetten?

@Tom

Well-known member
Erelid
Lid geworden
3 april 2003
Website
home.planet.nl
Verduisteren heeft helemaal geen zin in jouw situatie.
Je hebt eigenlijk eerst wat gezonde snelgroeiers nodig en daarna,
zou je naar bio co2 kunnen kijken..
.

NikkiG

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2013
Bedankt voor je reactie Tom, zou je het wat meer toe kunnen lichten? Waarom is er in mijn situatie geen verduistering nodig denk je?

Ik ben inderdaad wel van plan om snelgroeiers te bestellen. Maar de vraag blijft dan even welke, ik heb al wel wat op het oog, namelijk een of meerdere van de volgende:
- Cryptocoryne wilisii
- Vallisneria gigantea
- (Een soort van cabomba, maar welke dan? Heb ook gelezen dat deze misschien niet zo makkelijk groeit in warm aquariumwater maar meer is voor een koudwaterbak?)

Of als iemand nog meer idee�n heeft, altijd welkom!

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 september 2008
Leeftijd
76
Bos hoornblad,waterpest.En Cabomba.

Wat jij in gedachte heb,doen niets met je water.

Rustig ogen? Ja,dat heb je nu wel.
Alleen verkeerd.
No3 op 10 proberen te krijgen.
En Po4 op 1

NikkiG

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2013
Ik moet duidelijk de juiste balans in de planten zien te vinden :)
Wat ik overigens best lastig vind.
Ik ga in ieder geval beginnen met cabomba te bestellen. Ik zie dat je hoornblad tekoop hebt Bertus, heb je enig idee hoeveel ik van het geheel in mijn bak moet hebben? Ik wil dan graag de combinatie van cabomba en hoornblad in mijn bak zetten. Als ik de waarden dan weer op orde heb, is het misschien verstandig om een plantenpakket te bestellen bij aquaplantsonline? Ik heb deze voorbij zien komen:

http://www.aquaplantsonline.nl/p/519:c: ... ket-80x40/

Belangrijk is dan ook dat ik aan bio co2 ga beginnen met dit bovenstaande plantenbestand?

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 september 2008
Leeftijd
76
Hoeveel vissen heb je erin?
Met hoornblad en Cabomba,waterpest ,hoeft geen Co2.
Gebruik ik ook niet.

Wil je het wel,is het jouw keuze.

Je hebt aan 3 bosjes genoeg. Heb geen Cabomba meer.
Hoofdzaak is om de alg weg te krijgen.

En,Zandbodem? zou ik ook schoonmaken.

NikkiG

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2013
Er zitten nu ruim 20 vissen in. 2 schooltjes bestaande uit tetra's en peperzalmpjes en een aantal corydoras panda. Oja nog 2 otocinclus affinis. Het zijn gelukkig vrij sterke vissen...
Het is inderdaad een zandbodem, van filterzand. Is het goed omwoelen voldoende of moet heel de bodem 'gezeefd' worden? Alle andere planten gaan uit mijn bak, behalve de anubias..die wil ik graag proberen over te houden, te mooi om te laten vergaan! Het lijkt me ook prachtig om een bak te hebben met een flinke partij hoornblad achterin het midden. Dan kan het eventueel nog aangevuld worden met kleinere voorgrondplantjes tegen de tijd dat het alg is verdwenen? Kan ik bij u een aantal bosjes hoornblad bestellen?

Tot zover bedankt voor de hulp, had dit echt nodig!!

NikkiG

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2013
Heb ik gedaan Tom, zie mijn onderschrift ;) Daar gaan we verder...

Janine78

Member
Lid geworden
22 januari 2014
Zelf ook behoorlijk veel last van blauwalg gehad...
Aangezien ik ook garnalen heb was ik wat huiverig voor de agressieve methodes. Ik heb een paar kuurtjes met Blue Exit van Easy Life gedaan: alle blauwalg weg en mijn garnalen hebben het allemaal overleefd!

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 september 2008
Leeftijd
76
Waterwaarden in de gaten houden.
No3 en Po4 .
Is fosfaat te laag,ook kans op.
En goeie stroming.

Lucie

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2009
Ik vrees dat ik dit momenteel ��k in mijn kleine bak heb: het is niet uit te roeien!!!!!!!
Na �en week ligt er alweer een waas op de bodem en moet ik de bak in het geheel weer verschonen!
Vandaag wil ik �l het zand verwijderen en een andere bodembedekking (meer grindachtig) gaan kopen.

Is dit misschien een oplossing vraag ik mij af??????

Gozer

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2008
Website
aquaforums.nl
@lucie: wat heb je al gedaan tegen deze alg/bacterie? Want het is zeker op te lossen, maar wel met de juiste aanpak en dosis geduld. De juist aanpak is helaas nu zo niet te zeggen want dit is afhankelijk van jou specifieke situatie.

Dus laat even weten wat je al gedaan hebt om het op te lossen.

Lucie

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2009
Dank je voor je antwoord, Gozer.
Ik heb vandaag �l het zand eruit gehaald, bak verschoond (ongeveer 75% van het water ververst ook) en er klein grind in gedaan.
Hoop dat ik het met wortel en al nu eruit heb gehaald!!
Maar als het in je bak zit, vrees ik dat elk millimetertje alg dat achtergebleven is nu weer zich zal vermenigvuldigen, toch?
Anders wil ik in mei (vakantiegeld ;-) een grotere bak gaan kopen; dat vinden mijn vissies ook helemaal o.k. denk ik!
Het is nu een tapijtje van alg, als een waas, steeds op de bodem nl.....word er niet goed van!
Hoop dat het niet terugkomt, wat verwacht jij??????

Gozer

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2008
Website
aquaforums.nl
De truc om blauwalg te overwinnen is de oorzaak weg te nemen.
Een blauwalg bacterie zal direct weer de kop opsteken als de omstandigheden maar goed genoeg zijn. Nu je een groot deel van je aquarium overhoop hebt gehaald is het even wachten op nieuw evenwicht.
Let hier bij goed op:

• Filterschoonmaak
  • Fosfaten (kan in voeding zitten)
  • Rottende bladeren
  • Bodem rot (vervuiling van de bodem)
-------

Beschrijf eens wat je onder normale omstandigheden aan je aquarium doet, denk aan voeding, schoonmaak maar ook welke middeltjes gebruik je en hoe vaak doe je onderhoud. Ook het % verversingswater is interessante informatie.

Heb ooit een groot algen test gedaan, waarbij ook zeker blauw-alg zat, en deze gewoon weer onder controle gekregen.... het kan dus echt.

Lucie

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2009
Ik heb dus de bodem h�lemaal schoongemaakt en �l het oude zand verwijderd!
Alle plantjes goed schoongeboend (maar vrees dat er heus wel ��n klein algenstukje nog ergens zich verstopt houdt...)
Rottende bladeren afgeknipt.

Filter uit elkaar gehaald en alles schoongespoeld/ geboend

Fosfaten??? Hoe moet ik dat doen en hoe kom je hier aan/vanaf?

Voorheen verschoonde ik het water een keer in de 2 weken ongeveer en maakte ik de bodem schoon/ verwijderde algen ervan.

Gozer

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2008
Website
aquaforums.nl
Blauwalg is hoewel de naam anders doet vermoeden geen alg maar een bacterie welke in je aquarium zit.
Dus het zichtbaar verwijderen is prima, maar de bacterie is daarmee niet 100% weg dat is gegarandeerd.
Fosfaten zijn (even simpel in uitleg) afkomstig uit "rotting", afval dus.

Blauwalg wordt veel al in combinatie met een te hoog fosfaat gehalte (PO4) genoemd. Je kunt deze waardes lager houden door genoeg te verversen. Door verversen van water met water zonder PO4 (fosfaat) verlaagt de waardes. Deze zou je eens kunnen meten of ergens laten meten. Dan weet je hoe jou water er voorstaat nu.

Fosfaat is ook een bouwstof voor planten, dus meer planten nemen meer fosfaat op (ook nitraat trouwens), waardoor je waardes ook be�nvloed worden. Alles draait om "evenwicht".

Als algemene regel is de combinatie NO3 (nitraat) en PO4 (fosfaat) ongeveer 10/1 of (15/1.5) daarbij heb je wat blauwalg ontwikkeling minder risico. Maar ook de doorstroming in het water is van belang, want daar waar geen water stroomt (doodwater) bestaat de kans op.

Kijk de komende dagen goed naar je aquarium, kijk of je ergens iets ziet ontstaan. En laat je water even testen bij de speciaal zaak... daarna kijken we verder...

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Het klopt dat fosfaten uit rotting komen maar enkelen voegen het ook toe ivm de bemesting bij bv de EI.
Zo ook ik dus. Alleen is een hoge po4 dan geen indicatie voor rotting natuurlijk.
Mijn po4 ligt gemiddeld tussen de 3.0 en de 4.0.
Dus een hoge po4 is niet bijvoorbaad een teken van rotting. Maar natuurlijk weet men zelf ook wel of men po4 toevoegt of niet.

Gozer

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2008
Website
aquaforums.nl
Klopt, het is niet alleen de hoogte van het fosfaat dat een blauwalg stimuleert.... zelf voeg ik ook 3 mg/l po4 maar ook 30 no3....

Blauwalg is daarentegen toch wel in verband te brengen met een verkeerde nitraat/fosfaat verhouding. Vandaar ook de vraag om even het water te laten analyseren... anders blijft het een beetje giswerk, al zijn er wel vaste punten waarop deze bacterie zich telkens weer laten gelden, helaas :(

Lucie

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2009
Hallo Gozer weer,

Thanks voor je uitleg!
Ik zie vooralsnog geen milimetertje alg verschijnen nu, na het grondig schoonmaken van het aquarium en na het verwijderen van al het oude zand (dat st�nk!!!!!) Er ligt nu mooi vers fijn grind in. Water is superhelder (alles vernieuwd)
Vissen lagen wel op apegapen tijdens het overhevelen, maar herstelden zich goed daarna.
Kardinaal tetra's verliezen dan bijna hun kleur trouwens, herken je dat? Kwam wel weer terug toen ze lekker konden rondzwemmen.
Ik denk dat ik rottend zand had, de stank ervan was verschrikkelijjk!
Ik houd de bak goed in de gaten nu en zal het water weer in het weekend voor 2/3 (? Is dat goed?) verversen.

Bertus

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 september 2008
Leeftijd
76
Dat heet bodemrot.
Komt er gas uit de bodem,wat op rotte eieren lijkt.
Ook wel methaan genoemd.

Zijn al menig boeren door om het leven gekomen. (gierkelders).

Gozer

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2008
Website
aquaforums.nl
Helaas herken ik de beschrijving van de stank ;)
Zoals Bertus al schrijft... bodemrot :)

Lucie

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2009
Even update na een weekje (volledig vernieuwen van de bodem: fijn grind en Vers water)

All clear!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik had dus bodemrot in de bak, is duidelijk nu.

dijkie

Active member
Lid geworden
26 september 2005
na vele probeersels, o.a. uit dit topic/forum, is het nu gelukt mijn blauwalg al een aantal weken weg te hebben.

aerocol geprobeerd, dat werkt even, een/twee weken, dan komt het weer terug.
verduisteren, enkele dagen, licht verminderen, het werkt allemaal maar tijdelijk.
de blauwalg zie je vanonderaf zo weer omhoog uitbouwen.

laatste wat ik wilde proberen, voor ik de bak helemaal ga leeghalen, is de genoemde Rivanol.
dit is in nederland echt niet te krijgen.
gelukkig via een kennis uit belgie laten komen, het is daar verkrijgbaar onder de stofnaam, Ethacridinelactaat Monohydrate.
57 euro voor 10 gram...

eerste dosering die ik probeerde, was 1 gram oplossen in 1 liter water.
dan daarvan per liter aquarium inhoud, 1ml toevoegen.
kool uit filter gehaald, filter verder niet aangepast.

dit bleek te weinig, de blauwalg groeide niet verder, maar ging ook niet weg.
dubbele dosis gaf ook geen goed resultaat.

tweede dosering die ik probeerde, was 1 gram poeder toevoegen per 100l aquariuminhoud.
nu was binnen enkele dagen een drastische afname te zien van blauwalg.
na 1 week was alles echt weg, in ieder geval niet meer zichtbaar.

ik heb de bak nog 1 week laten doordraaien en daarna via afheveling langzaamaan alles ververst gedurende 3 weken.
de blauwalg blijft nu nog steeds weg, nu al 6 weken blauwalgvrij :)

mocht het nu weer terugkomen, gaat de bak leeg want dan komt het uit mn bodem.

per geval kan dit natuurlijk verschillend zijn, maar bij mij heeft dit nu geholpen.

Panzerweerval fan

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2009
Ik heb geprobeert om alleen met no3 te bemesten om een ongunstig klimaat te scheppen voor blauwalg maar zonder resultaat.
Dat was na de Aerocol behandeling.
Na 2 week zaten te planten er weer onder.
Ik heb 1 week geleden merendeel uit de bak verwijderd door af te zuigen, en met een filter pompje in de bak het water te filteren op losse stukjes.
Ik heb een losse pomp met filterschuim aan de linkerkant van de bak gezet en een slang er op aangesloten die het water naar de andere kant van de bak pomp waar het terecht komt in een bezink bak voor mijn bacterie cultuur.
Dit om stroming te krijgen en ik heb ook nog een gaatje in de slang gemaakt die water spuit op het oppervlakte water voor beluchting en extra stroming.
Ik zorg nu dat de NO3 en PO4 constant blijven.
Ik heb uitgevogeld dat ik elke dag met 10ml PO4 oplossing moet bemesten en om de week met ongeveer 2.5ml No3.
Dat is voor 100 liter.
Mijn waardes zijn 20ppm NO3 en 1.8 a 2ppm PO4.
Om de week voeg ik ook profito toe en elke dag easycarbo.
Na een week gaat het nog steeds goed, de bestaande normale draadalg op de wanden schijnt in te krimpen, en de blauwalg groeit nog steeds niet.
Op hoop van zegen, misschien dat iemand er wat aan heeft.
Ik meld later wel of het echt weg blijft.

Panzerweerval fan

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2009
De profito heeft zoals in de gebruiksaanwijzing staat een inwerkings tijd nodig van 2 week.
Het was inderdaad waar, op een morgen toen ik wakker werd stonden de planten kopjes er ineens strak en groot bij, ineens.
Dat is nu nog zo en ik heb een bak vol met grote gezonde snel groeiende planten.
Ik ben met de PO4 bemesting een week door gegaan maar de PO4 is gestegen tot 3.8 ongeveer.
De po4 opname is dus naar beneden gegaan, zullen de blauwalgen dit opgenomen hebben in het proces dat ze zijn verdwenen ?
De groene draad alg "wat er al zat" is door de hoge NO3 en PO4 kompleet afgestorven, ik zie nog wel groen blauwige stukjes op de achterwand maar de blauwalg breid zich niet meer uit.
Ik geloof dat ik echt merk met de 1/10 verhouding in het bemesten dat de blauwalg de kop opsteekt bij een hoge PO4 of juist een te lage.
Met een 1/10 verhouding sterft zeker de groene alg af, dat is duidelijk te zien.
Ik wou het toch even posten, ervaren aquarianen zullen er vat niet van opkijken.

Panzerweerval fan

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2009
Nou, het is al maanden later en het bemesten heeft geen eene reet geholpen, de blauwalg komt gewoon weer terug.
Ik heb ook geen vissen meer gekocht en de laatste is reeds overleden, sta op het punt om de hobby op te geven.
Na de laatste anti blauwalg behandeling was de blauwalg direct weer terug na 2 week, zelfs dat maakt niks meer uit dus.
Maar voor de test heb ik mijn bak laten draaien (daarom deze post) en ik heb er enkele liters water en drap ingegooit uit de vijver van ons, met de gedachte om zo de kringloop in de bak een flinke boost te geven.
Daar moeten ten slotte toch veel beestjes in zitten die je anders niet zo snel in je bak krijgt dacht ik.
De eerste weken bleef de blauwalg zich gewoon uitbreiden zoals ik dacht, ik ben ook gestopt met bemesten trouwens.
Maar na 1 a 2 maand gebeurt er iets wonderlijks, het mooiste gezicht wat ik van blauwalg ooit heb gezien.
Het schijnt nu af te sterven zonder enige behandeling of reden.
Het wordt bruin en lijkt dood te gaan, het spreid zich ook uit.
Ik heb dit bruine spul al eens eerder gezien maar wist niet wat het was, toen bleef de rest van de blauwalg er wel zitten.
Ik heb de bak laten draaien om gewoon eens te zien wat er gebeuren ging, gewoon lekker dat rotspul zijn zin geven.
Heeft iemand enig idee hier over ?
N8FgzxZifYgvnlixgmIpcVDplsbZ5YSK.jpeg

N8FgzxZifYgvnlixgmIpcVDplsbZ5YSK.jpeg

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
dijkie zei:
na vele probeersels, o.a. uit dit topic/forum, is het nu gelukt mijn blauwalg al een aantal weken weg te hebben.

aerocol geprobeerd, dat werkt even, een/twee weken, dan komt het weer terug.
verduisteren, enkele dagen, licht verminderen, het werkt allemaal maar tijdelijk.
de blauwalg zie je vanonderaf zo weer omhoog uitbouwen.

laatste wat ik wilde proberen, voor ik de bak helemaal ga leeghalen, is de genoemde Rivanol.
dit is in nederland echt niet te krijgen.
gelukkig via een kennis uit belgie laten komen, het is daar verkrijgbaar onder de stofnaam, Ethacridinelactaat Monohydrate.
57 euro voor 10 gram...

eerste dosering die ik probeerde, was 1 gram oplossen in 1 liter water.
dan daarvan per liter aquarium inhoud, 1ml toevoegen.
kool uit filter gehaald, filter verder niet aangepast.

dit bleek te weinig, de blauwalg groeide niet verder, maar ging ook niet weg.
dubbele dosis gaf ook geen goed resultaat.

tweede dosering die ik probeerde, was 1 gram poeder toevoegen per 100l aquariuminhoud.
nu was binnen enkele dagen een drastische afname te zien van blauwalg.
na 1 week was alles echt weg, in ieder geval niet meer zichtbaar.

ik heb de bak nog 1 week laten doordraaien en daarna via afheveling langzaamaan alles ververst gedurende 3 weken.
de blauwalg blijft nu nog steeds weg, nu al 6 weken blauwalgvrij :)

mocht het nu weer terugkomen, gaat de bak leeg want dan komt het uit mn bodem.

per geval kan dit natuurlijk verschillend zijn, maar bij mij heeft dit nu geholpen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het met deze bak nu gaat.

Panzerweerval fan

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2009
Misschien ook nog intressant om te weten is dat nu mijn NO3 ongeveer 5mg is.
PO4 zal nagenoeg nul zijn, dat moet wel opgebruikt zijn in de tussentijd.
En er zit ongeveer een liter vijverdrap en water in (op een 120 liter bak).
Een visloze bak is het ook nog.

Panzerweerval fan

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2009
In de tussentijd is alle blauwalg dood, het is allemaal lichtbruin geworden en valt van de bladeren af, er zit nog 1 klein puntje er van in, dat wel.
Misschien heeft het er wel ook wel mee te maken dat er nu organismen in zitten die van blauwalg leven en die niet in aquarium opstart bacterien zitten, wie weet.
Voor de rest zit er nog wat draadalg in maar dat vind ik niet erg.

Panzerweerval fan

Well-known member
Lid geworden
1 juli 2009
Ik wil nog even posten hoe het nu er voor staat.
Na het verdwijnen van de blauwalg kreeg ik een draadalg explosie, waarschijnlijk van het resterende nitraat in de bak.
Ik heb als test de (chemo) achterwand er weer ingezet om te kijken als dat blauwalg kon aanmoedigen om weer te gaan groeien.
Het is wat!
Na een week zag ik inderdaad een blauwe gloed op de achterwand verschijnen wat steeds groter werdt tot dat het een laag was.
Ook begon het alg in de toppen van een paar planten daar in de buurt verdacht veel te lijken op blauwalg.
Het werdt langzaam maar zeker een vel donker alg, net alsof de blauwalg het overnam van de alg.
Zeker weten doe ik niet.
Ik heb vervolgens weer een flinke lading vijver (bodem) drap in mijn bak gegooit.
Ook een lading kroos trouwens om het nitraat aan te pakken.
Weer gebeurde hetzelfde als de vorige keer maar wel iets anders trouwens.
Ik vermoed dat het nu misschien om een ander soort blauwalg gaat trouwens.
De blauwe waas op de achterwand begon na een tijdje los te laten, het begon ook af te sterven, het werd deels weer bruin.
Ook de rest van de blauwalg in de toppen van de planten liet los en begon af te sterven.
Echter dit keer gaat ook de draadalg weg.
Mijn bak ziet er nu meer dan een week zo uit.

_YxkACeGqAR8JqDpf1bm7a5F5AI0_1q-.jpeg

Ik heb de bak ook een beetje schoongemaakt en er zitten nu ook water pissebedden in, waarschijnlijk nog meer beestjes.
Ik weet niet als het water goed is voor vissen maar het lijkt voorlopig toch opgelost.
1 ding staat vast, bio cultuur in de bak is heel belangrijk.
Maar dat was ook wel bekend natuurlijk.

Bovenaan