het grote blauw alg topic

Discussie in 'Algen' gestart door Anonymous, 5 mei 2006.

View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    draadalg door teveel nitraat??
    Ik heb in mn bak tussen de 30 en 40mg nitraat maar daardoor geen draadalg.
    Dat heeft meer met je co2 te maken eventueel icm teveel of te lang licht

2. dijkie

dijkie

Lid geworden:
    26 sep 2005
    nu, ruim een half jaar verder, nog steeds blauwalgvrij !
    bak loopt erg goed, planten groeien de bak uit, moet regelmatig snoeien en de vissen doen het uitstekend.
    tussendoor slechts 1x filter schoongemaakt.
    ook groeien er erg weinig andere algen nu.
    het is erg stabiel.

( eventueel heb ik nog wel wat van dat poeder over, afgewogen per gram in een potje. ik wil nog zelf wat bewaren voor eventuele latere gevallen, maar aan 3-4 heb ik wel genoeg, heb er nog wel 3-4 over, tegen kostprijs )

3. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Mooi om te horen hoor.

4. Panzerweerval fan

Panzerweerval fan

Lid geworden:
    1 jul 2009
    Ik wil nog even posten hoe het met mijn bak gaat, (zonder vissen).
    De bak draait nu al maanden goed zonder blauwalg en andere algen, alleen de ruiten beslaan heel langzaam met een beetje alg, maar dat is ook stukken minder geworden.
    De planten groeien ook heel langzaam door gebrek aan voedingstoffen.
    In die tijd heb ik het water ook niet ververst trouwens.
    Bemesten doe ik ook niet.
    3 week geleden heb ik de helft van het water ververst in de hoop blauwalg te krijgen, ook heb ik het kleine sponsje in het enigste filter goed gewassen in de hoop om de blauwalg aan te moedigen.
    Na 1 week zag ik dat draadalg begon te groeien op een topje van een plant, maar geen blauwalg te bekennen.
    Na 2 week was de draadalg echter weer helemaal weg, de balans heeft zich dus toch hersteld en of organisme heeft het opgegeten.
    De volgende test was om eSHa 2000 toe te voegen om het organisme of de bacterien uit balans te helpen om de blauwalg te stimuleren.
    Dat heb ik 2 dagen gedaan maar nog steeds geen blauwalg te bekennen.
    Heb dit ook gedaan om de bak eventueel voor te bereiden op eerste visjes om ziekte kiemen af te doden.
    Juist omdat ik gewoon vijver drap van buiten in de bak heb gegooit.

Eigenlijk heb ik het vermoeden dat de blauwalg gewoon komt door het gebrek aan bepaalde organismen of bacterien die blauwalg eten, of de voedingstoffen eten waarvan blauwalg ook leeft.
    Die moeten gewoon in je bak zitten anders lukt het nooit om er vanaf te komen.
    En dat je dit helemaal moet zien in het licht van een balans tussen de grote van het filter, een goede bodem voor organismen en de hoeveelheid vis in je bak.
    En vooral als je de bak opstart is dit een gevaar.
    Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar misschien dat deze bacterien of organismen wel geen eens in aquarium opstart flesjes zitten met bacterien, of dat de balans tussen de verschillende bacterien niet goed is.
    Ik zou ook niet weten wat voor soort bactrerien in de aquarium opstart flesjes zitten maar in bak moeten ook tromperdiertjes, pantoffel diertjes, wurmpjes ed en enz zitten.
    Ik vermoed dat het met deze balans te maken heeft waarin blauwalg zijn oorlog voert.

Het is in het duister tasten hoe het precies komt, maar het is toch mooi om te ontdekken dat alle blauwalg afsterft zodra je vijverdrap van de bodem van de vijver in je aquarium gooit.
    Tot het volgende rapport, op naar nieuwe visjes, als het kan mijn lieve panser meervalletjes.

5. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Met het erin doen van die drap/bodem breng je denk ik bacteri�n in die je bak op dat moment mist en die zetten het afval om.
    Zo krijg je geen opeenhoping van vuil vermoedt ik en dus geen blauwalg.
    Vaak is vervuiling of slechte stroming (waardoor ook vuil zich ophopt) de oorzaak.

6. MsFelix

MsFelix

Lid geworden:
    4 nov 2009
    Mijn bak draait sinds april 2014 zonder problemen.
    Nu sinds enkele weken zie ik langzaam aan wat blauwalg ontstaan. Het zit echter alleen bovenin de bak tot nu toe. Het verspreid zich tussen mijn drijfplanten waarvan ik er dan ook aardig wat uitgehaald heb.
    Ik heb de bak destijds voor een prikkie over kunnen nemen en ik begin te denken dat het te maken heeft met dit probleem. Er zit een 3d achterwand in de bak, waarop ik nu mos laat groeien. Ik wil die achterwand het liefste erin laten zitten, maar denk wel dat de bacterie daarin zit.
    Ik heb van Easy Life blue-exit besteld. Aangezien het maar in kleine mate aanwezig is, twijfel ik om het te gaan gebruiken. Aan de andere kant kan ik er misschien mee voorkomen dat het erger word.
    Ik ga straks even het filter een beetje schoonmaken, 1 van de sponzen uitspoelen in aquariumwater. Dan weer wat water wisselen.
    Het lijkt te zijn begonnen toen ik de verlichting iets heb opgeschroefd en daarbij de lichtkap geheel dicht had gedaan, terwijl ik die normaal gesproken een deel open laat omdat het anders zo warm word in de bak. Daarnaast had het extra filter geen goede doorstroming meer, waardoor het wateroppervlak niet meer in beweging was. Ook dit extra filter ga ik zo direct weer schoonmaken.

Wat is nu wijsheid?
    Behalve het schoonmaken, ook de blue exit gebruiken ter voorkoming van ernstige vorm van blauwalg?
    Of niet doen en kijken wat er gebeurt?

7. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik heb 2 maanden geleden ook een klein beetje tussen de drijvers gevonden. Ik heb dan ook geen oppervlakte stroming.
    ik zou de plantjes met de alg direct eruit halen en dagelijks erop controleren. Zo had ik het snel weer onder controle gelukkig.
    Je kan makkelijk hier last van krijgen en als je er snel bij bent dan kun je het vaak wel weer de kop indrukken hoor.

Ik heb geen middeltjes gebruikt en zou dat ook niet direct doen hoor. Je leest af en toe wel dat het ook je planten een tik kan geven.
    Het is nu erg weinig begrijp ik dus ik zou dagelijks controleren en verwijderen en de oorzaak weer aanpakken en in orde maken voor zover dat nog niet is gebeurt.
    Komt vast wel weer snel goed ;).

8. MsFelix

MsFelix

Lid geworden:
    4 nov 2009
    Oke, dank je wel voor jouw tips.
    Ik ga het dan inderdaad zo proberen. Ben alleen wel bijna al mijn drijfplanten kwijt.
    Ik ga in elk geval ervoor zorgen dat de oppervlaktestroming goed blijft. Ook ga ik ervoor zorgen dat het wateroppervlak niet te warm word. Want het is begonnen toen de deksel geheel dicht bleef.... de warmte van mijn T5 lampen blijft dan zo hangen, zodra ik de kap dan opendoe, lijkt het wel of er een warme f�hn uit komt.
    Wat denk je van de achterwand? Ik zal eens proberen wat foto's te maken van de achterwand....
    En ga straks maar weer wat water wisselen.
    Heb echter niet het idee dat ik vervuild water heb want de borelli staat er toch om bekend niet van vervuild water te houden en die doet het toch gewoon goed...
    Al is 1 van de vrouwtjes wel al een tijdje geleden overleden.

Nu springt het licht aan ;) ik ga eens kijken hoe het er vandaag voor staat.....

9. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Anders moet je de waarden eens testen of laten testen.
    Maar hier had ik ook geen rare waarden hoor.
    Puur tussen de drijvers zat een klein beetje en zonder stroming verspreid die alg zich dan snel.
    Ik heb vaak wel Natans over dus als je eraf bent en nieuwe zou willen dan geef je maar een gil als je die wil.
    Ik zou de lag die erin zit zo veel mogelijk weghalen en dat dagelijks doen.
    Ik denk dat het vrij snel weer onder controle is te krijgen gelet op de plaats waar het zit en je eigenlijk de oorzaak ook kent en die kan oplossen.

10. MsFelix

MsFelix

Lid geworden:
    4 nov 2009
    Nou, ik heb de oorzaak achterhaald.
    Zoals ik al dacht, de achterwand. Bovenop groeit een drapachtige substantie, die blauwgroen is. Deze loopt via het mos het water in. Ik heb daarom ook een aantal plukken mos weggehaald.

Ik ga de achterwand behandelen met blue-exit. Ik laat het druppelsgewijs langs de bovenkant lopen. Er zal dus weinig van het spul in het water terecht komen.
    Ik heb wat fotootjes gemaakt, die zal ik later even plaatsen zodat het wat duidelijker is waar het zit. Ik hoop wel dat de aanpak met de blue-exit zal werken, want ik heb werkelijk geen zin om te gaan stoeien met een vastgekitte achterwand...

11. M.Loes

M.Loes

Lid geworden:
    14 feb 2013
    Hallo allemaal,

Ik heb de verhalen hier gelezen en denk dat ik toch de verduistering techniek een kans ga geven. Mijn verhaal:

Wij hebben een tijd een gezelschapbak gehouden, nooit geen problemen, niet met algen of wat dan ook. Na een tijdje besloten wij over te stappen op een speciaalbak, cichliden. Dit hebben wij even gehad maar was toch niet wat ik echt leuk vond dus toch weer terug naar gezelschap. Nu hadden wij van de cichliden nog een aantal welsjes en algeneters over, dus de bak helemaal leeg halen en opnieuw opstarten was geen optie. Ik heb dus 60% van het water ververst en de boden flink schoon gemaakt (de cichliden hadden er een zooitje van gemaakt) Daarna plantjes er bij gezet (die hadden wij niet meer dus allemaal jonge, goed groeiende plantjes) en verder stenen en kienhout. Na een paar dagen kregen wij een witte waas over het water, mijn vermoeden, bacterie sterfte. Op internet gelezen dat dat niet zo heel erg is dus heb het gelaten voor wat het was en ja hoor, het verdween weer. Maar toen dat verdween stak de blauwalg de kop op. Eerst op de bodem, daarna de planten, stenen en kienhout.

We hebben een kuur Easylife Blue exit gebruikt, netjes 5 dagen, niet over kool filteren, UV lamp uit, verlichting minderen enz. 10 dagen na de kuur hebben wij 40% waterverversing gedaan. Ook hebben wij de filter goed schoongemaakt, behalve de bioballetjes in de filter, deze hebben wij alleen afgespoeld, omdat wij bang waren voor weer een grote bacterie sterfte. Het leek weg te zijn, maar nu komt het toch weer terug. Mijn waterwaardes heb ik steeds in de gaten gehouden, die zijn:

Nitraat: 10
    Nitriet: 0
    HG: 7
    KH: 6
    PH: 7
    Co2: 15

Wat denken jullie dat hier de oorzaak is? En is er verder nog iets dat ik kan doen? Het probleem is dat ik nu dus waarschijnlijk een flinke oorontsteking heb overgehouden aan de blauwalg (een alg waar ik niet goed tegen kan) Ik wil er dus zo snel mogelijk vanaf!

Alvast bedankt,
    Groetjes Marloes

(mocht ik over uitleg heen gelezen hebben die dit beschreven heeft, mijn excuses, het is zooo veel info)

12. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Bij het schoonmaken van de bodem zijn de bacteri�n verwijderd en daar is nog geen goede bacteriecultuur aanwezig denk ik om alles op te ruimen en dat kan blauwalg geven.
    De bodem is te goed schoongemaakt waarschijnlijk.

13. lotus

lotus

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Bestrijdingsmethode Flock en Lock pakt oorzaak van blauwalgengroei aan

De onderzoekers hebben een veelbelovende bestrijdingsmethode tegen de blauwalg ontwikkeld door onderzoek bij strandplas De Rauwbraken bij Tilburg. Deze recreatieplas had door de algen een zicht van 30 centimeter, maar door de nieuwe methode is het een heldere zwemplas geworden met een zicht van 8 tot 9 meter.
    De methode die de Wageningse Universiteit gebruikt heet 'Flock en Lock'. Met deze methode wordt de oorzaak van blauwalg aangepakt. De bloei van blauwalgen ontstaat door een hoge concentratie fosfaat in het water en de modderbodem. Samen met stilstaand water is dit de ideale leefomgeving van de blauwalg. Met een vlokmiddel wordt de blauwalg naar de bodem gedwongen, waar de algen worden afgedekt met een fosfaatbindende klei.Al na een aantal dagen neemt het zicht in de plas spectaculair toe.Ook al zijn de resultaten veelbelovend, het gebruik van deze behandelwijze is nog niet rijp voor gebruik in andere plassen. Daarvoor moet nog meer onderzoek worden gedaan naar verschillende types vlokmiddel en klei. Ook de invloed van de wind en de diepte van het water wordt nog onderzocht bij de bestrijding van de blauwalden. Volgens de onderzoekers van de Wageningen Universiteit is de nieuwe methode in ieder geval goed bruikbaar voor meertjes en plassen.

is er zoiets al voor aquariums in de handel

14. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik denk dat je niet een aquarium met een meer of ven moet vergelijken. Door alleen een hoge po4 krijg je geen blauwalg. Er zijn bakken met 5 tot 10mg po4 en daar zie je geen blauwalg.
    Een tekort aan nitraat kan wel de oorzaak zijn en in de natuur zijn de processen heel anders.

15. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    en toch heeft het wel wat hoor het onderzoek waar lotus naar verwijst juist door het afdekken van de blauw alg sterft deze uit
    je moet het eigenlijk zien als een bak verduistering heeft het zelfde effect
    en een tekort aan nitraat hoeft niet de oorzaak te zijn van de blauwalg is meer een samenloop van factoren die deze veroorzaakt
    wat de vraag van lotus betreft deze heeft het zelfde effect http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... merkID=120
    probleem is wel dat het middel alle blauwalg moet kunnen bereiken bij dichte planten groei of fijne planten (denk aan mossen )
    is dit wel een werkje

groet

jaap

16. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Het ontnemen van licht is niet nieuw dus. Het klopt dat de alg door meerdere factoren kan ontstaan en de nitraat is er soms 1 van.

Hoe dat van Veldhuis werkt is me niet helemaal duidelijk en staat er ook niet echt dacht ik.

17. lotus

lotus

Lid geworden:
    2 apr 2015
    Beste John ,

het is dus ook het chemisch binden van fosfaat zodat het niet bereikbaar is voor alg en niet het licht ontnemen alleen

ook hier geven ze het advies (
    Om deze algen in de toekomst niet weer in de bak te krijgen is het verstandig om de hoeveelheid nitraat en fosfaat sterk te verminderen, dit kan door het water vaker te verversen, of de plantengroei in het aquarium te stimuleren.)

ik begrijp dus niet waar het verhaal vandaan komt om bij algen problemen je fosfaat en stikstof te verhogen

18. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    staat niet bij het product zelf maar macro heeft het wel beschreven zie hier kopie opmerking
    Deze anti blauw is het beste middel tegen blauw alg. het middel lost niet op in het water Hier door is het niet schadelijk voor vissen, het middel valt als een doek over de blauw algen En daar wordt dan de blauw algen bestreden. Nu is het wel zo dat het middel wel contact moet krijgen met de blauw alg. om goed te kunnen laten werken. In een dichte begroeiing is dit lastig, om het goed te laten werken is het belangrijk om eerst goed schoon te maken en tevens een goed deel van de fijne planten uit te dunnen, Deze zijn meestal de oorzaak van de blauwe algen fijne begroeiing houden veel vuil vast en daar bij ook voedsel resten dit is een goede voedings bodem voor de blauw algen. Daar na kan een deel van het middel in een spuit gedaan worden en op die plekken spuiten waar je anders moeilijk bij komt, na drie dagen nog een keer behandelen en goed afzuigen plus water verversen u zult zien dat de blauw algen verdwijnen.

daarnaast blauwalg is geen alg maar een bacterie
    het verhaal om je fosfaat en stikstof te verhogen gaat hier bij niet op is meer op algen gericht
    beter is het te zorgen voor een stabiele fosfaat en stikstof verhouding en de platen groei te bevorderen en te zorgen voor een schone planten en bodem dus geen plantresten en ander vuil er in te laten

groet

jaap

19. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    Volgens mij is dat middeltje van Veldhuis een buisje met zinkoxide...een al oud middel tegen oa blauwalg.

20. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    zou kunnen peterdenhaag53 alleen is mijn ervaring dat zinkoxide meer een vettig poeder is
    dat van veldhuis is meer krijtachtig en erg droog zo voelt het aan althans maar dat kan natuurlijk aan de samenstelling liggen
    wat ik wel weet is dat ik het al meerdere keren gebruikt heb en met veel succes (ja in verschillende bakken)

groet

jaap

21. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Te verhogen dat is weer iets anders dan ervoor te zorgen dat er voldoende in je bak aanwezig is. Vaak zie je nog weleens dat men amper of geen van beide in de bak heeft.
    Als je een fosfaattekort hebt kun je snel puntalg krijgen en bij een nitraat tekort loop je kans op blauwalg (al is het vaak een combi).
    Dus wanneer je een tekort van een van beiden hebt dan is het zeer goed mogelijk dat je algen zult krijgen. Dat geld ook voor co2. Als dat niet of tekort in je bak aanwezig is dan krijg je vaak penseel of baardalgen.
    Hier een leuke link die je vast al wel kent:
    http://www.aquascaping-blog.com/486/voe ... n-aquarium

22. peterdenhaag53

peterdenhaag53

Lid geworden:
    29 apr 2011
    Klopt Jaap.Ik heb zowel het poeder van Veldhuis als zinkoxide van de apotheek gebruikt. Veldhuis'poeder is idd wat droger.
    Werking is op het oog hetzelfde.

23. MsFelix

MsFelix

Lid geworden:
    4 nov 2009
    Mijn blauwalg probleem wordt ook steeds erger.
    Eerst alleen in de achterwand, waar het naar mijn mening ook vandaan komt.
    Nu zit het ook op hout en voorruit.
    Ik wil de achterwand eruit hebben, maar ik weet niet hoe ik dat moet gaan doen. Heb een intern filter van Juwel en als ik de waterstand verlaag, dan kan ik die niet meer aanzetten. Ik ga er van uit dat ik die wand er niet zo 1,2,3 uit heb dus zal het filter langdurig stil staan, wat mij dan weer heel wat bacterieverlies kost.
    Daarnaast ben ik bang voor ruit breuk bij het verwijderen van die achterwand.

Ik weet niet wat ik moet doen.
    Ik vroeg mij trouwens wel af of alleen mensen met achterwand last hebben van blauwalg of dat er ook mensen bij zitten die geen achterwand erin hebben zitten. Ik heb namelijk jaren lang een bak gehad zonder achterwand en nooit last gehad van blauwalg en nu ik deze bak heb, heb ik ineens constant last ermee...

24. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Een oud topic en toch actueel!

Blauwalg in mijn planten kweek bakje!
    Inmiddels heb ik 3,5 dag absolute verduistering achter de rug na afzuiging en schoonmaak. Net weer water ververst en nitraat toegevoegd. We gaan weer voorzichtig licht toevoegen. Op deze bak zit geen CO2. Blauwalg heeft wat minder op met zuurder water dus heb ik ook wat extra Carbo toegevoegd om het Ph gehalte te kunnen verlagen. Misschien wat beter letten op benodigde voedingsstoffen...

Ben je weer even op je plaats gezet... :petjeaf:

Groet,
    Ben.

25. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Zakt de ph wel van de Carbo dan Ben?? Heb het nog nooit gemeten maar zelf dacht ik van niet.
    Maar ja, ik kan me ook vergissen natuurlijk ;).

26. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Volgens mij heb je daar wel een punt, John. Met de druppeltest gemeten doet het weliswaar niet veel maar toch wel iets, vermoed ik. Ons water, zo uit de kraan ligt zo rond de Ph 7,4. Nu heb ik gemeten, het water in het bakje zit nu rond 7,2. Na Carbo toevoeging. Dat is eigenlijk nog steeds hoog. Ik ben er trouwens ook niet zeker van hoe stabiel het Ph. gehalte zo uit de kraan is, eigenlijk. Ik gooide het meer erin onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet". Ook omdat mijn stekjes wel een klap hebben gehad door de verduistering. Overigens zijn er natuurlijk ook andere methodieken om je water wat zuurder te krijgen. Het lijkt me beter om eerst eens te zien wat er verder gebeurt alvorens allerlei wijzigingen door te voeren.

Altijd fijn trouwens, te merken dat er "meegedacht" wordt, dank je daarvoor!

Groet,
    Ben.

27. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik dacht namelijk dat de stof in de carbo alleen een vervanger is voor co2 maar dus niet de ph laat zakken.
    Schaden zal het natuurlijk ook niet zolang je niet teveel doseert. Ik heb het in het verleden ook wel gebruikt.

28. giel1956

giel1956

Lid geworden:
    16 jan 2016
    snelle oplossing blauwalg koop 2 goudvissen plaats ze in je aquarium na 1 week blauwalg vrij eerst de bodem toen volgde de rest probeer het maar het werkt.

29. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Dat is op zich mogelijk maar een Goudvis kopen lijkt me geen goed idee voor veel bakken. Die hebben veel ruimte nodig en wat doe je ermee als de alg weg is?

Loaches vindt dit leuk.
  30. JdeV

JdeV

Lid geworden:
    12 jul 2014
    Zie bij gaan artikel, mogelijk een alternatief voor de bestrijding van blauwalg?
    In het kader van alternatieven kwam ik dit tegen.

Daarnaast heb ik ooit een artikel gelezen over een bepaalde echinodorus die ervoor zorgde dat blauwalg verdween. Iemand hiermee bekend? De betreffende echinodorus word in een met blauwalg beplantte bak gezet, rondom deze echinodorus werd de blauwalg steeds minder. Ik kan het betreffende artikel niet weer vinden helaas.

Bijgevoegde bestanden:

31. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik heb nog nooit van zo n Echino gehoord en dat zou een makkelijke oplossing zijn:D

32. JdeV

JdeV

Lid geworden:
    12 jul 2014
    Het was wat ik nog weet een hybrid die vrij zeldzaam is en uit Duitsland komt.
    Ik heb het gelezen maar nooit de link opgeslagen :stom:

33. mastertaga

mastertaga

Lid geworden:
    7 sep 2012
    Kep niet teruggelezen, maar dit werkt heel erg goed tegen blauwalg: https://www.aquastorexl.nl/colombo-aerocol-20-capsules.html

Tis alleen wel symptoombestrijding. Dus een prima manier om je bak blauwalg vrij te krijgen nadat je de oorzaak gevonden hebt.

- Bak schoonmaken en zichtbare blauwalg zoveel mogelijk handmatig verwijderen
    - Waterwissel van misschien wel 90%
    - Aerocol gebruiken

Eigenlijk al de andere middeltjes die ik heb gevonden (op Blue Exit na) werken niet of nauwelijks. Dit omdat het geen alg maar een bacterie is.

34. Doragon

Doragon

Lid geworden:
    17 aug 2006
    Iemand ervaringen met Blue Exit van Easy Life? Heb last van hardnekkige blauwalg en wil er vanaf.

35. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik zou de oorzaak bestrijden en handmatig blijven weghalen. Dit kan misschien wel helpen maar het neemt de oorzaak niet weg waardoor het snel vaak terugkomt.
    Ik heb het niet zo op chemische middelen moet ik zeggen;). En flink verversen.