het grote blauw alg topic

Discussie in 'Algen' gestart door Anonymous, 5 mei 2006.

View Users: View Users
  1. Doragon

Doragon

Lid geworden:
    17 aug 2006
    Ben ik mee bezig, maar ik zag dit middel staan en was benieuwd of er ervaringen mee zijn. Voor als ik compleet depressief wordt va die K@&te bacterie.......

2. Snooty

Snooty

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Even mijn ervaring:
    Heb door mijn eigen schuld blauwalg gekregen (bak niet goed schoongehouden), maar daarna heb ik dat wel gedaan. Veel water ververst, filter schoon, water is kraakhelder, bodem goed schoongemaakt, weinig voeren, snelgroeiende planten erin, Waterwaardes goed, nitraat is iets aan de hoge kant, maar dat schijnt tegen blauwalg juist goed te zijn.
    Toch woekerde het maar door. Echt elke dag moest de bodem schoongemaakt worden alsook de planten. DIerenwinkel raadde Aerocol aan. Heb heb nu 2 dagen geleden erin gedaan en blauwalg is totaal gestopt met groeien en de nog aanwezige blauwalg ziet er een stuk minder gezond uit.
    Zal dit bericht updaten hoe het in de komende weken zal gaan.

3. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Hoe werkt dat middel? Als het de blauwalg, een bacterie, aanpakt, zullen zeer waarschijnlijk ook de goede bacteriƫn in je filter en bodem aanpakken. Houd je waterwaarden maar heel goed in de gaten!

4. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Volgens mij zijn dat capsules met goede bacterien die de strijd aangaan met de blauwalgbacterie. Ik had in mn zeewaterbak Dinoflagellaten en na toevoegen van veel bacterien zijn we dat de baas geworden.Bij blauwalg is de bacteriecultuur niet in goede verhouding met de belasting.

NicoleE vindt dit leuk.
  5. Snooty

Snooty

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Ik zie net dat ik mijn message niet kan editen. Dan maar zo.
    3 dagen later. Nog steeds geen nieuwe blauwalg en het aanwezige blauwalg is nu vrijwel overal aan het afsterven.

Over de vraag: Geen idee wat het precies is. Het is een soort poeder maar staat niks over in bij de gebruiksaanwijzing. Moest 1 capsule per 25 liter erin doen Heb er 4 gebruikt, want 80cm aqua. Zit 20 capsules in 1 verpakking.

6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Belangrijk is dat het werkt maar als het de bacterien stuk maakt dan zul je ook veel goede bacterien in je bak kwijt zijn.

NicoleE vindt dit leuk.
  7. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Omdat je niet weet hoe het werkt zou ik voor alle zekerheid goed je waterwaarden, met name NH en NO2 in de gaten gaan houden, dan kun je tenminste op tijd ingrijpen.
    Vertrouw niet op stripjes maar ga uit van druppeltesten, die zijn veel nauwkeuriger.

Mocht je NH3/NH4 en/of NO2 meten onmiddellijk een flinke waterwissel doen.

8. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Goede tip Nicole:thumbs:

NicoleE vindt dit leuk.
  9. Shrimp-Goes

Shrimp-Goes

Lid geworden:
    7 mrt 2018
    Ik gebruik hier tegen blauwalg, Anti Bacti van HS, werkt super.

10. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Ik heb een poosje ook wat blauw alg plukjes gehad, zowel in mijn Akva als in mijn Lido. Sinds ik gestopt ben met iedere week een stukje van de bodem schoon te zuigen middels een vuilklok, maar alleen boven het zand evt. afzuig, is in mijn beide bakken de blauw alg volledig verdwenen, zonder enige toevoeging of preparaten.

Een stabiele bodemcultuur lijkt dus naar mijn opgedane ervaring positief bij te dragen.

11. Nekko

Nekko

Lid geworden:
    26 okt 2015
    Wat doe je aan waterwissel daarbij?

12. Shrimp-Goes

Shrimp-Goes

Lid geworden:
    7 mrt 2018
    IK wissel iedere week de helft van mijn bak, dus ook na 5 dagen na begin van de kuur. Eerst wel zoveel mogelijk blauw alg weghalen.

13. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Dat is inderdaad essentieel.

14. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Is natuurlijk niet zo verwonderlijk als je de bodem verstoort dan verstoor je ook de bacteriecultuur met alle gevolgen vandien
    afzuigen van vuil boven de bodem laag prima zoals je zelf al aangeeft maar laat de bodem zelf zoveel mogelijk met rust

15. Snooty

Snooty

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Even een update van mijn topic uit Maart na gebruik van middel Aerocol.
    Na ongeveer 3 weken kreeg ik last van baardalg dus heb ik de kuur moeten onderbreken door veel water te vervangen. Filter schoongemaakt, voldoende co2 gegeven etc. Baardalg verdween maar blauwalg kwam hevig terug. Na zoveel mogelijk handmatig te hebben verwijderd, de 2e kuur begonnen. Werkte de 2e keer nog sneller dan de eerste keer; De blauwalg was in een goede dag compleet verdwenen. En is na 2 maanden nog steeds weg.

Ik wil er wel bijzeggen dat in de bijsluiter staat dat zolang je de oorzaak van blauwalg niet wegneemt, zelfs met dit middel het niet pemanent wegkrijgt, daar zijn ze in ieder geval heel eerlijk in. Dus heb je alle oorzaken weggenomen en de blauwalg is er nog, dan is dit middel zeker te overwegen.

16. treb

treb

Lid geworden:
    20 jan 2013
    Hallo liefhebbers

Het antwoord om van blauwe alg af te komen is al aangereikt door Jos Hut.Jammer dat ik verder niet lees dat iemand dit geprobeerd heeft en de eventuele resultaten gepost heeft.Het is al een oud en goedkoop product wat Jaren geleden ook al werd aangeprezen toen Ab Sanderse nog volop lezingen gaf.De naam,Zinkoxide.

Ik heb het al even geleden wel weer gebruikt ik had heel veel last van blauwe alg met als toegift ook nog eens baardalg.
    Op internet gegoogled naar Zinkoxide en dit gekocht bij Naturalheroes zij verkopen dit witte poeder in een minimale te bestellen hoeveelheid van 100 gr. voor 9.95 Euro.

De dosering die ik gebruikt heb is 4 kleine thee-lepeltje''s op 400 liter water,het poeder heb ik vooraf opgelost en doorgeroerd met wat aquariumwater en dit vervolgens in de bak gegoten.Het tijdelijke resultaat is een melkwitte bak en ik moet zeggen dat er toch wel behoorlijk wat poeder op de bodem terecht komt omdat het slecht oplost in water maar goed dit verdwijnd wel weer na een paar dagen.vervolgens 2 weken geen water ververst en afgewacht,daarna weer gewoon het waterverversings ritueel weer opgepakt.

Wat ik ook wel gedaan heb is het water gedurende een week flink doorgelucht en op een gegeven moment zag ik de blauwe alg verdwijnen als sneeuw voor de zon en,het bijkomende positieve effect was dat de planten ook weer begonnen te groeien,en de baardalg zag ik ook weer verdwijnen,dus bij mij heeft het goed gewerkt.

Ik ben geen chemicus en weet dus niet wat zinkoxide nu wel of niet met het water en de bacterieen doet maar,weten we dit dan wel van al die andere middelen welke voor deze plaag gebruikt worden?.
    Ook heb ik lang geleden nog wel eens acriflavine gebruikt in pure vorm,dit is een geel-groen poeder wat misschien nog steeds een onderdeel is van een blauw-alg medicijn,hoor ik later dat dit poeder ook wel gebruikt word om kleding te kleuren,over vreemde middelen gesproken.

17. Dirk Bazuin

Dirk Bazuin

Lid geworden:
    16 mei 2009
    Het zou een slechte invloed op je bacterie cultuur kunnen hebben.
    Maar wat is het effect op je vissen?

Ik zou er heel voorzichtig mee zijn.

NicoleE vindt dit leuk.
  18. treb

treb

Lid geworden:
    20 jan 2013
    Dirk

Ik heb totaal geen problemen ondervonden bij de vissen.En die bacterie cultuur ach deze is toch al in de war door de blauwe alg,feit is wel dat het helpt en wegblijft .De planten zijn na deze kuur ook weer goed gaan groeien,het water werd weer helderder en mijn bodem ziet er ook weer fris uit ondanks dat ik best wel veel diepvriesvoer geef ook de detritus / bodemvuil als ik het goed verwoord, is er totaal niet meer dus zelf denk ik dat het bacteriele verhaal in mijn visie een positieve push heeft gekregen.

Verder vind ik en dat is niet persoonlijk bedoeld dat wij "onderwaterhobbyisten" het maar al te vaak over bacterien hebben maar ik ben nog geen testsetje tegen gekomen om deze te meten in positieve hoeveelheid

19. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    De effecten van een afstervende of afgestorven bacteriepopulatie laat zich wel indirect meten via NH3/4 en NO2. De afwezigheid hiervan is toch waar het uiteindelijk om draait ?

RichD1011 vindt dit leuk.
  20. treb

treb

Lid geworden:
    20 jan 2013
    Daar moet ik je dan ook wel weer gelijk in geven

NicoleE vindt dit leuk.