Wat is er nieuw

het grote blauw alg topic

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum

rene74monte

Well-known member
Lid geworden
12 november 2019
Leeftijd
53
heen idee , dat is toch iets wat bijna iedereen boven de pet gaat denk ik , maar ja , ik had alles al geprobeerd , ook andere middeltjes op het laatst uit wanhoop , en dit was de laatste oplossing ,
het is niet meer in nederland te koop en heb het dus in belgie besteld

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Zelf ben ik ook niet gecharmeerd van allerlei middeltjes. De bestrijding moet wel fanatiek gedaan worden. Zorg dat er geen organische belasting is. Dus alle rottende blaadjes, eigenlijk alle losse bladeren verwijderen. Filter reinigen. Bodem reinigen, ook tussen glas en bodem. Dit moet je blijvend doen, dus elke dag is het zaak om de bak te controleren. Liggen er niet ergens dode dieren? Voeg wat nitraat toe! Bij een blauwalgexplosie is er vaak een tekort. Kijk naar je stroming. Met name over de bodem is altijd een plek die moeilijk bereikt wordt en juist daar nestelt de Cyanobacterie zich graag. Water verversen hoort erbij, desnoods wat vaker. Oh ja, blijf je planten goed verzorgen, denk dus aan bemesting en eventueel CO2! Uiteindelijk kan er ook gekozen worden voor de verduisteringsmethode. Daarvoor moeten de hiervoor beschreven handelingen al wel gedaan zijn. Na de verduistering moet er nog steeds goed opgelet worden. Zorg dan dus ook voor je reinheid en watercirculatie en test je nitraat gehalte regelmatig. Uiteindelijk haal je hiermee de oorzaak weg en ben je dus beter geholpen zonder middeltjes.

flipper34

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
58
Het antwoord om van blauwe alg af te komen is al aangereikt door Jos Hut.Jammer dat ik verder niet lees dat iemand dit geprobeerd heeft en de eventuele resultaten gepost heeft.Het is al een oud en goedkoop product wat Jaren geleden ook al werd aangeprezen toen Ab Sanderse nog volop lezingen gaf.De naam,Zinkoxide.
is inderdaad vreemd dat dit middel (Zinkoxide) niet vaker aangehaald wordt werkt nog steeds prima
zou zeggen kijk maar
Dit is de eerste dag van de behandeling SAM_1804.JPG SAM_1803.JPG SAM_1802.JPG SAM_1801.JPG door omstandigheden niet in staat geweest om het juiste onderhoud te plegen:cry:

Dit na twee dagen SAM_1807.JPG SAM_1806.JPG SAM_1805.JPG al aardig op geknapt :)

Na de verversing weg blauwalg en als is weer vrolijk SAM_1815.JPG SAM_1814.JPG SAM_1813.JPG

Gebruikte methode 2 theelepels Zinkoxide met 500 ml water vermengt in bak uit gegoten beker paar keer om gespoeld en geledigd in de bak pomp en licht gebruikt op normale wijze
na twee dagen zie je al prima resultaat
na 5 dagen water ververst en rommel van bodem verwijdert.
En nu maar hopen dat de slijmbeurs ontsteking weg blijf zodat we weer het normale onderhoud kunnen plegen.;):)

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Dat ziet er veel beter uit Jaap en op hoeveel liter gebruik je dan 2 theelepels zinkoxide want dat zal wel verschillen voor een grote of kleine bak neem ik aan.

flipper34

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
58
Dat ziet er veel beter uit Jaap en op hoeveel liter gebruik je dan 2 theelepels zinkoxide want dat zal wel verschillen voor een grote of kleine bak neem ik aan.
Rond de 240 liter John maar is vrij krachtig spul dus niet overdrijven
Wordt wel aangegeven rond de 1 gram per 1000 liter of dit correct is heb ik niet kunnen achter halen
Toen veld aquarium nog bestand verkochten zij dit ook je kreeg 6 buisjes van 1 gram goed voor 4000 liter water (als mijn geheugen me niet in de steek heeft gelaten:juggle: )

Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Leeftijd
56
Als de dagen lengen......

Gaat de blauwalg strengen.

Bijlagen

• P4224158.JPG
    P4224158.JPG
    303.6 KB · Weergaven: 51
  • P4224157.JPG
    P4224157.JPG
    272 KB · Weergaven: 48

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Als de dagen lengen......

Gaat de blauwalg strengen.

Meteen aanpakken! Blauwalg weghalen, eventueel wegzuigen. Planten schoonmaken, rottend materiaal weghalen. Filter schonen en waterverversen. En dit moet je constant volhouden. Zo mogelijk nitraat toevoegen en je pH verlagen.

Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Leeftijd
56
Binnenkort gaan de vissen naar de buitenbak.
Dan gaat dit aquarium helemaal leeg.

Maar ook in de buitenbak heb ik er (tot nu toe) elk jaar last van gehad.
We zullen zien.

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Binnenkort gaan de vissen naar de buitenbak.
Dan gaat dit aquarium helemaal leeg.

Maar ook in de buitenbak heb ik er (tot nu toe) elk jaar last van gehad.
We zullen zien.

Het heeft een oorzaak! Probeer die dan toch te achterhalen. Het is hardnekkig spul maar niet onoverwinnelijk.

Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Leeftijd
56
Tuurlijk heeft het een oorzaak, dat weet ik.
Maar vind die maar eens.
Afgelopen zomer heb ik de buitenbak ingepakt met landbouwplastic (black outen).
Hielp niet.

Bak verplaatst naar schaduwkant.
Hielp niet.

Ik heb er destijds een plantenbak in gelijmd om zodoende een oever te kunnen nabootsen.
Met onderbrekingen in de kitnaden zodat het aquariumwater in de plantenbak kan sijpelen.
Daar zat gewone vijvergrond in.
cXSfjEr.jpg

Leek me goed voor de planten.
Maar wellicht dat daar teveel voedingsstoffen in zitten voor een aquarium.
Dus dat ben ik er nu uit aan het halen en vervang dat door heel fijn aquariumgrind waarbij ik de planten af en toe zal voorzien van aquariumplantenmest.
Kijken hoe dat gaat.

benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
69
Website
aquaforum.nl
Tuurlijk heeft het een oorzaak, dat weet ik.
Maar vind die maar eens.
Afgelopen zomer heb ik de buitenbak ingepakt met landbouwplastic (black outen).
Hielp niet.

Bak verplaatst naar schaduwkant.
Hielp niet.

Ik heb er destijds een plantenbak in gelijmd om zodoende een oever te kunnen nabootsen.
Met onderbrekingen in de kitnaden zodat het aquariumwater in de plantenbak kan sijpelen.
Daar zat gewone vijvergrond in.
cXSfjEr.jpg

Leek me goed voor de planten.
Maar wellicht dat daar teveel voedingsstoffen in zitten voor een aquarium.
Dus dat ben ik er nu uit aan het halen en vervang dat door heel fijn aquariumgrind waarbij ik de planten af en toe zal voorzien van aquariumplantenmest.
Kijken hoe dat gaat.

Vermoedelijk moet je dan eens kijken naar rotting van planten. Warmte én rottende planten en weinig waterverversing zijn een ideale voeding voor blauwalg.

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
@flipper34 waar koop je dat zinkoxide? Ik wil het ook wel eens proberen alleen staat er overal dat het niet oplost in water. Heb jij een 'speciale' versie of hoe werkt dat?

treb

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2013
Daniel,ik heb het zelf bij Natural Heroes vandaan,staat op het etiket van het zakje.Het oplossen is inderdaad lastig,ooit heb ik het geweten hoe,maar ik ben het kwijt,ik meen met een alcohol maar ben daar niet zeker van.
Wat je zou kunnen doen is het te laten oplossen in warm osmose'water,dat is wat ik er toen het laatste over gevonden heb.

De zinkoxide gaat er melkwitachtig uitzien,zoals eerder op de vorige foto's te zien was.Indien je het gaat oplossen in b.v.Een literfles dan blijft er toch na bezinking een poederachtige substantie onderin de fles liggen,ik zou dit poeder in de fles laten en alleen het opgeloste in het aquarium doen.Of je zou wat meer moeten zoeken naar hoe en wat voor wat betreft het oplossen van de zinkoxide.

Zeer waarschijnlijk zal er ergens op internet nog wel iets te vinden zijn,zoals eerder vermeld was Ab Sanderse hier helemaal weg van,maar dat is wel lang geleden.

De enigste fout die ik gemaakt heb en jou daar voor behoed is dat ik een deel van het poeder op de bodem heb gehad,de dwergbotia kon daar niet tegen,en dit zijn de enigste die er als bodemvissen last van hadden en daar zijn er toen ook enkele van overleden,komt natuurlijk door dat dit specifieke bodemvissen zijn en die hebben helaas wat van dit poeder binnengekregen.
De overige vissen ( toen nog de discus) die hebben er in mijn idee weinig last van gehad.
Ik heb wel toen heel goed doorgelucht,en de verlichting iets omlaag gebracht,het resultaat was dat na een week de alg weg was en de bak weer kraakhelder.

Misschien nog een kleine tip,Jos Hut is een welbekende persoon in onze hobby,en na ik mag inschatten heeft hij Ab zeker wel gekend,misschien dat je hem eens een mail stuurt om er achter te komen wat de oplossing is om de zinkoxide goed op te lossen,misschien dat Jos het nog weet.

Gr.bert

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Bert, bedankt voor de uitgebreide informatie ik ga het eens proberen.

treb

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2013
Daniel,indien je wilt stuur ik wat op,ik heb maar weinig van het gekochte zakje gebruikt,indien gewenst laat het weten via pb.

treb

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2013
Guppeman,maar toch niet in je buitenbakje,,invallend "verkeerd" licht kan ook mede een oorzaak voor blauwe alg (te) laten zien.

Format_z

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2020
Leeftijd
58
ZnO oplosbaarheid is mede afhankelijk van de pH. Hoe hoger de pH, hoe slechter oplosbaar. Ook warm water helpt. Oplossen in een beetje spawater (zuur door de overmaat koolzuur) is misschien een idee ?

flipper34

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
58
@flipper34 waar koop je dat zinkoxide? Ik wil het ook wel eens proberen alleen staat er overal dat het niet oplost in water. Heb jij een 'speciale' versie of hoe werkt dat?
Met niet in water oplosbaar houd ik dat zinkoxide niet een verbinding aangaat met water wel krijg je een film in je water of water wordt wit zoals door anderen en op de foto te zien is
om die film gaat het nu deze daalt neer op de blauw bacterie en voorkomt dat deze nog licht kan opnemen met als resultaat by by blauw bacterie:D (das wat ze mij verteld hebben) (zinkoxide is een bestand deel van zonebrand crème)
Zelf denk ik dat er ook iets gebeurt met de eiwitten in het water helaas kan ik dit niet zichtbaar maken.
wat betreft vis sterfte van bodem bewoners zelf geen last gehad dar mee ondanks diverse soorten cory´s in de bak.
Wat de verkrijgbaarheid betreft je kan het proberen bij een apotheek die zelf nog pillen en poeders maakt
Helaas hier in de regio niet te vinden. dus toen hier vandaan https://www.jojoli.nl/zinkoxide.html
succes

• Leuk
Waarderingen: treb

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
om die film gaat het nu deze daalt neer op de blauw bacterie en voorkomt dat deze nog licht kan opnemen met als resultaat by by blauw bacterie

Eigenlijk een zelfde effect als dat wanneer je de bak verduisterd.

flipper34

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2013
Leeftijd
58
Eigenlijk een zelfde effect als dat wanneer je de bak verduisterd.
Klopt maar minder belastend voor plant en dier.
pompen licht en voeren kan gewoon door gaan.
Dat verduisteren heb ik trouwens toch altijd een vreemde oplossing gevonden niet echt dier en plant vriendelijk.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Dat lijkt me ook blauwalg toe.

Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Leeftijd
55
Ik heb zelf al jaren last van blauwalgen, soms meer en soms minder. Op dit moment helaas meer.

Wat bij mij nog het meeste effect had was het inzetten van appelslakken. Die vreten het gewoon op!
Helaas worden bij mij de appelslakken op hun beurt weer graag gegeten door de (dwerg-)cichliden, waarna het probleem terugkeert.
Maar in een gemiddeld gezelschapsaquarium kan dit heel goed werken.

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ik heb zelf al jaren last van blauwalgen, soms meer en soms minder. Op dit moment helaas meer.

Wat bij mij nog het meeste effect had was het inzetten van appelslakken. Die vreten het gewoon op!
Helaas worden bij mij de appelslakken op hun beurt weer graag gegeten door de (dwerg-)cichliden, waarna het probleem terugkeert.
Maar in een gemiddeld gezelschapsaquarium kan dit heel goed werken.
Die ervaring heb ik ook inderdaad met appelslakken

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Maar goed dat is niet het wegnemen van de oorzaak en inderdaad zul je het dan niet echt uit de bak krijgen. Het is beter om de oorzaak te achterhalen.

Tommie1

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2019
Leeftijd
53
Maar slakken spelen ook een rol in de afvalcyclus.
Ze eten voerresten en half verteerde poep zodat de filter minder werk heeft.
Sinds ik posthoornslakken heb zie ik dat mijn filter veel langer doet tussen de poetsbeurten voor de stroming vermindert.

Bovenaan