Wat is er nieuw

Het is een witte stip, maar is het dé witte stip?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Broodjekaas
  • Startdatum Startdatum
B

Broodjekaas

Guest
Hallo lieve mensen,

Ik heb een aantal dagen geleden mijn goudvis Visje naar een groter, tweedehands, aquarium verhuisd. Sinds dien heb ik een klein wit puntje ontdekt op ��n van de staartvinnen.

Verder gedraagt de vis zich vrij normaal, volgens mij. Hij wrijft zich in ieder geval niet tegen objecten aan of iets dergelijks.
Hij is nog net zo vraatzuchtig als altijd, en hij poept z'n hele tank vol zoals gewoonlijk.

Hier wat foto's:

RN_TEKlmxEeKxMwEKnoaJLFNJ2QB0_Sw.jpeg

Die dingetjes aan het water oppervlak, dat is kroosvaren.

RN_TEKlmxEeKxMwEKnoaJLFNJ2QB0_Sw.jpeg

Niet geheel in focus (behalve de javavaren 😛) maar het geeft een idee van hoe groot de stip is

Wat zijn de stappen die ik moet nemen om mijn vis volledig te genezen?

Ik was nog van plan een luchtpompje aan te schaffen -zal ik hiermee wachten? Geeft dit veel stress aan de vis, of is de extra zuurstof juist goed voor een voorspoedig herstel?

Wanneer is het veilig om een eventuele nieuwe vis te introduceren?

Lijkt mij geen Witte Stip, maar iets bacterieels.

Bedankt voor je reactie, AadMec.

Wat raad je me aan om ertegen te doen? Ik ben nu als een gek water aan het verversen.

Zal een zuurstof pomp de infectie versterken, of juist het immuunsysteem van de vis?
Is een zoutbad een optie?

Hij/zij is niet bepaald een exotische vis ofzo, maar ik ben er wel aan gehecht geraakt 🙂.

Ik heb ook iets gelezen over een H2O2 behandeling, wat me wel anti-bacterieel leek, is dit niet schadelijk voor de vis?

Ook al eens gedacht dat het gewoon een kleine beschadiging kan zijn na de overplaatsing? Zie dat soort plekken regelmatig bij mij maanvissen. Ik vermoed dat dit komt omdat ze elkaar nog wel eens een snauw willen geven dus een kleine beschadiging 🙂
Ik zou niet gelijk te overhaast van alles gaan doen. Witte stip kan op langere termijn dodelijk zijn maar zoals eerder gezegd ziet dit er niet echt uit als witte stip. Ten eerste een vrij grote stip en meestal is het met witte stip zo dat als er 1 stip is er snel meerdere zullen volgen.
Een zoutbadje kan in de regel niet zo snel kwaad maar ik zou het nog even aankijken. misschien word het plekej na een paar dagen al minder en hoef je de vis niet uit te vangen voor zijn zoutbadje wat weer stress voorkomt 🙂

Lijkt mij een breukje in de vinstraal.

Een update,

Het stipje is vrij snel vervaagd, en vervolgens verdwenen. Het lijkt erop dat het inderdaad geen infectie is geweest of iets dergelijks, maar een beschadiging.
Het extra verversen wat ik vooral deed om het stipje weg te krijgen, probeer vol te houden. Ik doe nu om de dag voor ongeveer 50% van het water.

Sinds de verhuizing durf ik meer eten aan Visje te voeren, en het lijkt erop dat hij aardig is gegroeid. Vooral in dikte, maar ook een beetje in lengte. Het lijkt er ook op dat de vinnen langer worden sinds hij meer zwemruimte heeft gekregen.

Dit leid ik af uit lichtere plekjes die ik onder de schubben zie verschijnen, en een wittige strook onder de vooral oranje rugvin.
Hier is een foto, waarin ik het contrast een beetje heb opgevoerd, zodat je beter ziet waar ik het over heb.

rEqhsCCOCwIbjNwuZuxvOtNEy00v8xep.jpeg

Hij heeft zijn rugvin normaal gewoon omhoog hoor, maar hier zwom hij tegen de sterke stroming in van de pomp.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan