het is zover, doorkijk bak 200x70x60 van robin v


robin v

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2020
Berichten
70
Leeftijd
47
Locatie
maasland
op advies van nicolien ga ik hier veder.

intresse in het eerste deel kijk dan even hier https://aquaforum.nl/threads/nieuw-hier-robin-met-aquarium-200x70x60.166687/#post-2225663


zo de verbouwing zit er op ( voor het grote deel dan ) dus het aquarium kan komen eerst hebben we tijdens de verbouwing de voorbereiding getroffen
2DCB059B-154C-4AA1-A98B-B30001476061.jpeg F732F0E6-B2AD-4DCB-AB43-6459C5F17B3F.jpeg
dus een afvoer gemaakt en de waterleiding zo kunnen we in de toekomst het water automatisch verversen :)

dinsdag het bioloog opgehaald en gelijk neer gezet en gevuld met schuim matten en 50L siporax van sera
80D8B250-25B0-47CC-A924-50A8D8C208DE.jpeg D50E0D45-7413-4F27-82FA-674C9250ED74.jpeg C31947F9-B34C-43DD-A956-C562F7EA127F.jpeg
het water tot 28gr laten opwarmen en de bacteriën toegevoegd om de opstart te beginnen volgens het salmiak methode ( ik ben benieuwd )
vervolgens een kleed over het bioloog gelegd om er voor te zorgen dat er geen licht bij komt.

vandaag eerst de waardes gemeten
NH4 < 0,05
NO2 0,05
NO3 5
om vervolgens ammonium toegevoegd 0,96 gr bioloog is 247L

ik ga de lijst van @janjdk volgen

as zaterdag gaan we de kast met aquarium neer zetten dan kunnen we de techniek netjes maken.
het aquarium zal op het balkon gehesen moeten worden gezien ik in een appartement woon en hij niet door de voor deur past.
kan niet wachten tot die staat.
ik zal jullie op de hoogte houden 😀
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel gaaf project! Heel benieuwd wat het gaat worden
 
Ik ga dit topic ook even volgen... mooi project!
 
Goed bezig bij de tweede foto dacht ik oeps dat wordt een balkon scene :eek:
Ben benieuwd gaan het volgen
succes met het binnen krijgen van de bak(y)
 
Zo lijkt me een mooi object, ook een duur geintje.
 
Succes en ik heb de volg ingedrukt
 
Succes!
 
leuke reacties allemaal 👍
ik had gezien dat ik een paar fouten gemaakt had bedankt voor het aanpassen daarvan.

vanavond de NH 4 gemeten en die zit nu op 0,6
dus niks doen en morgen weer meten
veder kan ik nog niks doen tot het aquarium staat nog even wachten 😀
 
zo weer een dag veder dag 3 NH4 0,3 dus 0,96 gr ammoniumchloride toegevoegd op naar dag 4

vandaag ook het start bestand vissen door genomen bij de lokale dieren winkel dit is ons idee
corydoras juli 15x
kardinaal tetra 25x
purperkop barbeel 10x
luipaard danio 12x

daarna willen we eerst een stabiel aquarium en dan rustig het vissen bestand aanvullen
de bedoeling is voornamelijk kleine vissen zodat er veel te zien is en er overal wel wat gebeurd.

nu de komende week ook is verdiepen in de planten in de opstart willen we eigenlijk alleen maar makkelijke planten en als het aquarium dan stabiel is het planten bestand bijwerken met ook mooie maar misschien wat moeilijkere te houden planten.

tot zover de update morgen eerst het aquarium neer zetten, heb er zin in 😀
 
Vanwaar de 3 verschillende schooltjes in de middenlaag? Ik zou persoonlijk voor 1 gaan, vind ik stuk rustiger ogen. Zou dan zelf kijken voor een wat meer oppervlaktevis/school
 
oké daar heb je een punt 🤔
maar die danio zit toch al meer in de bovenlaag en 2 schooltjes zwemmen elkaar toch niet zomaar in de weg bij dit formaat aquarium ? of heb ik het dan mis
 
Succes met je bak, een mooi project om te volgen!
 
dag 4
NH4 is nu 3 mg/ltr dus ik hoef niks toe te voegen ook gelijk NO2 gemeten en die kwam uit op 0,6 dus dat gaat de goede kant op

veder is het aquarium neer gezet
en daar komt de onderkast
B67D03C0-006A-4F41-8543-3211B73160FF.jpeg
C8B2A20A-29B2-429C-AFAA-E34F454FF2EB.jpeg
CDC74EF1-821C-4F01-BC6D-A8D7709B7100.jpeg


en uiteraard ook de glazen bak
AE208F01-F4E1-47E0-93DB-7374BB3B0DDB.jpeg
38052437-5575-4D3E-87AE-B835BA0FDB62.jpeg


na wat spier kracht staat het geheel op zijn plek
90E8990B-C069-4188-8B2B-8442B06D6407.jpeg
12E032B9-300F-4DD8-95BB-87F477303E35.jpeg


omdat ik het leuk vindt vanavond de verlichting aangesloten het zijn 6 led buizen van sera waarvan 4 stuk daylight sunrise en 2 stuk waar ik het nog niet van weet ?
149907FE-0688-4726-A1AE-B096F108B00E.jpeg

veder ook gelijk druk bezig geweest met het aansluiten van het pvc hier nog geen foto's van omdat dit voornamelijk voor werk is geweest morgen hopelijk meer zicht werk.
 
Was het een grotere uitdaging dan verwacht? Of viel het wel mee
 
Mooi project om te volgen, ziet er spectaculair uit met die hijskraan!
 
Dat was een mooi zaterdagprojectje om hem op z'n plek te krijgen, tof dat je de foto's plaatst van operatie!
 
Hoppa! :thumbs:
Ziet er heel mooi uit, het is een lel van een bak maar niks te groot voor die ruimte!
Mooi samen met de vloer en de wand erachter!
 
Bedankt, de vloer is net nieuw daar zijn we echt blij mee :)
 
Mooi dat het gebeuren binnen staat (y)
Je bent nog wel even zoet met hobbyen aan het leiding stelsel gezien de lengtes pijp de er liggen
veel plezier
 
dag 5
NH4 1,5
NO2 0,7
NO3 5
wederom niks toegevoegd NH4 is nog hoog genoeg hij is wel gedaald dus als het zo door gaat moet ik morgen weer ammoniumchloride toevoegen


vandaag lekker met het pvc in de weer geweest
0203F66B-AC36-401C-903A-36AE59165BF9.jpeg
44096648-FBBC-4CD1-9F7E-D756CE56F8D8.jpeg

de afvoer zit helemaal aangesloten en veder zit het meeste pvc er wel in of is al voor gewerkt ik mis alleen nog een paar dingen is kijken of ik die van de week kan bestellen zodat ik het zaterdag af kan maken.
door de weeks eigenlijk geen tijd voor dit soort dingen, ook gelijk de verlichting dat werkt alvast wel zo prettig.
 
Ziet er goed uit! Benieuwd naar het eindresultaat!

Zou wel goed nadenken over je visbestand.
Wat wordt de hoofdvis in je bak?
En welke andere vissen wil je daarbij?

Wij wilden eerst ook meerdere scholenvissen samen. Dit werd afgeraden. En daar ben ik nu blij om.
We hebben nu als hoofdvis maanvissen, als bijvissen de Rouwtetra's en keizertetra's.
Echter neigen we er nu naar om beide tetrasoorten op zn beloop te laten en niet aan te vullen. (Of evt alleen de keizertetra's aan te vullen) Zodat het echt alleen om de maanvissen gaat.
Het wordt toch erg onrustig als je er meerdere vissen in doet.
Daarnaast nog wel wat L nummers, cory's, geophagussen en mesvissen. Dus alsnog genoeg te zien in de bak.
Maar de onrust is er zo uit denk :)
 
de bedoeling is eigenlijk om een hoop "kleine" vissen te nemen en genoeg planten zodat er altijd wat te zien is en je af en toen moet zoeken naar vissen.
we hadden eerst wel maanvissen op de lijst staan maar wij vinden ze waarschijnlijk toch te aanwezig maar ja de tijd moet het leren.
we staan natuurijk wel open voor tips 👍
 
Zou jammer zijn voor zo'n formaat bak dat er niet een paar mooie grote blikvangers in komen! :love:
 
de bedoeling is eigenlijk om een hoop "kleine" vissen te nemen en genoeg planten zodat er altijd wat te zien is en je af en toen moet zoeken naar vissen.
we hadden eerst wel maanvissen op de lijst staan maar wij vinden ze waarschijnlijk toch te aanwezig maar ja de tijd moet het leren.
we staan natuurijk wel open voor tips 👍
Wij vinden kleinere vissen ook leuker om naar te kijken. We hebben een 100cm bak en de grootste vis is 5 cm. Grote vissen ogen gelijk lomp (persoonlijk natuurlijk). Daarnaast is het erg leuk om zo'n grote groep te observeren.
 
Ik zou persoonlijk exact dezelfde keuze maken! Ik vind dat kleinere vissen de hele bak en het plantenlandschap groter laten lijken.
Kleine vissen en ook planten met klein blad vind ik een heel groot verschil maken.
Maar ja, het is natuurlijk maar net waar je van houd en in zo'n bak als jij hebt is een vis natuurlijk al snel klein! 😂
 
Heel mooi!

Ben benieuwd naar eindresultaat.

beetje OT: ik snap eigenlijk niet goed hoe je de debietregeling bij een bioloog doet.
De pomp geeft bv 1000l/h.
Als de afvoer vanuit het aquarium dan maar 950 l laat terugstromen, dan komt er toch een moment dat de pomp droog draait?
En als het 1050l is, dan stroomt de bioloog toch over?
 
@ tommie1 klopt wat jij zeg op de afvoer van het aquarium komt een schuifkraan daarmee moet ik hem afstellen.
wat ik gemiddeld lees is dat je met een weekje stellen er wel ben 🤫.
het bioloog overstromen kan niet omdat er een overloop op zit die op het riool aangesloten zit dit omdat ik in de toekomst automatisch ga verversen
 
@ anomalie hmm daar had ik nog niet over nagedacht planten met kleine bladeren.
dat komt wel te goede betreft verhouding vis-plant, goed punt 👍
 
Zo heb ik het een beetje proberen te benaderen bij het inrichten maar ik heb ook maar een bak van 125 liter.
Hier een linkje met misschien wat inspiratie, in het aquarium op dit filmpje zijn de vissen een beetje kleine ontdekkingen die je in de plantenexplosie doet.
Een flinke vis erin en het hele effect is weg naar mijn idee.
 
dag 6
NH4 1
NO2 0,8
NO3 5

wederom hoef ik niks te doen op naar dag 7
 
dag 7
NH4 0,6
NO2 0,4
NO3 5

vandaag mag ik weer wat doen, 0,41 gr ammoniumchloride toegevoegd 😀
 

Terug
Bovenaan